Sesongen 2009-10 - Juli og AugustOverganger inn/ut:
Yes, her kommer overraskelse nr. 1. Jonas er blitt solgt! Ville ikke vurdert dette engang hvis jeg var manager i det virkelige Newcastle, men dette er FM. Grunnen til salget forklarer jeg under taktikkdelen. Inn har det kommet to store talenter i
van Aanholt og
Fleck. Har opsjon på å kjøpe begge to. Jeg trengte en klassespiss og
Postiga har i hvert fall statsene til akkurat det. Har høye forventninger til ham, og jeg er glad jeg fikk han svært billig.
Enoh kommer til å krige om den ene midtbaneplassen, mens
McCann er lånt inn som backup. Har også lånt ut en mengde spillere.
Taktikk:
Jepps, du ser rett. Et Newcastle-lag uten rene vinger. Jonas og Routledge er det dermed ikke bruk for. Jonas hadde i tillegg høy lønn, så han ble solgt med en gang. Wayne kommer nok til å bli solgt til jula. Ingen av disse er egentlig så god på FM heller. Gode fysisk ja, men for dårlige innlegg til å spille ving i 4-4-2, og for dårlige avslutningsegenskaper til å spille ving i 4-5-1/4-3-3. Derfor ble det denne taktikken.
Denne 4-1-3-2-taktikken har jeg hatt stor suksess med tidligere på FM10, og håper å få den til å fungere her også. Begge backene er svært offensive. Smith er et typisk anker, Barton har også en defansiv rolle, Nolan er mer enn typisk "vanlig" midtbanespiller, mens Guthrie skal stå for det litt mer kreative. Selv om det er disse fire som er foretrukket på midtbanen, er dette en såpass jevn lagdel at både McCann, Enoh og Fleck vil få mye spilletid. Grunnen til at Guthrie står med null kamper er at han akkurat er kommet tilbake fra skader.
Spissene består av en hurtig en (Løvenkrands) og en kreativ (Postiga). Sistnevnte er oppspillspunkt med pasning på fot, mens Løven skal være måltyven som løper på gjennombruddspasninger fra midtbanen og Postiga. Carroll kan også spille i posisjonen til Postiga, men da slås ballene til han på hodet. Best er god backup til Løvenkrands. Bedre basisferdigheter, men ikke like god fart.
Treningskamper:
Stort sett solid. Vi scorer ikke mange mål, men defensivt er det meget bra.
Kamper:
Ok start på sesongen. Som i treningskampene er vi gode defensivt, mens jeg føler at vi bare blir bedre og bedre fremover på banen for hver kamp som spilles. Den nye taktikken ser ut til å begynne å sitte bra og vi har scoret mange pene mål.
Tabell:
Ikke like god start som IRL, men vi henger absolutt bra med.
Annet:- Peter Løvenkrands og Leon Best er våre toppscorere med to mål hver.
- Joey Barton og Helder Postiga har flest assist med to hver.
-
Al Stewart heter vår nye assisterende manager. Har også hentet inn nye trenere og speidere.
- Nolan er ny kaptein, mens Smith er visekaptein.
- Er enige med Rangers om en pris på 20 mill for Fleck, mens Van Aanholt kan kjøpes for 14 mill.