20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Treningstråden!  (Lest 43704 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kristian T

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: Treningstråden!
« Svar #120 på: 13. Jan. 2012, 11:38 »
Noen gode tips til hvordan man rasktblir kvitt lyskestrekk? :S

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #121 på: 13. Jan. 2012, 11:48 »
Jeg tror du snakker om Snackpack jeg Joakim :)

coxie

• NewUtd.no
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #122 på: 13. Jan. 2012, 12:37 »
Noen gode tips til hvordan man rasktblir kvitt lyskestrekk? :S

Lyskestrekk er kjedelig, for det er en av de langvarige strekkskadene. Du får ta deg noen sykkelturer hvis det er mulig (ev ergometersykkel i studio). Du må styrke muskelen etterhvert. Det kan du gjøre med knebøy som er en fin øvelse og som bør gjøres uten stang og vekter i ditt tilfelle. Gå ned i sittestilling, men med rak rygg, som om du skulle satt deg på en stol, og hev kroppen langsomt opp og ned.

Balansebrett kan benyttes. Der kan du balansere på det beinet lyskestrekken sitter, men ikke glem det andre! Fort gjort å skade det gode beinet når man er tilbake på banen dersom det blir neglisjert i rehabilitering.

Du har jo alltid mulighet til å oppsøke fysioterapeut, men det vil jo koste deg noen kroner hvis du ikke har noen klubb som tar regninga. Hvor skadet du deg? Hvis du pådro deg lyskestrekken i kamp eller trening, er det mulig forsikringa dekker fysioterapi. Betalt kontingent skal tilsvare forsikring for ditt vedkommende ettersom klubbene har avtaler om ulykkeskadeforsikring for sine utøvere.

Bad Religion

• Kaptein
  • ptthunem.no
    • Vis profil
« Svar #123 på: 13. Jan. 2012, 16:57 »
Hofte/lyske-smerter kan være vanskeleg å diagnotisere, da det finns mange bakomliggende årsaker til smertesymptomene.
Det kan være alt frå låsning i lumbalryggen (L2-L4, blir ein nerveinnklemning), noko som kan gjere at M.Iliopsoas kramper seg og muskelen blir for kort, det kan vere impigmnet i hofteledd, det kan vere akutt trauma i adduktorene ved overanstrengelse(kort muskulatur, for stor rørelseutslag i forhold til fleksibilitet).

Men du må ta tiden med hjelp! Coxie kom med nokon bra tips! Men først og fremst er det kvile som gjelder for deg nå. Etterkvart må du prøve deg på litt trening. DU kan også legge til at riktig stretching, eventuelt massagje! Ver dog kritisk til massører, der er mykje dårligt der ute.

Treningsmålet ditt framover bør vere å styrke og øke fleksibilitetet din, spesielt hofteleddsbøyeren.
http://www.klokavskade.no/no/Skadefri/Kroppsdel/Lyske/Lysketrening/ Det her programmet skal nok fungere fint. Du kan også etterkvart få til ein "gåtur" 1 gong om dagen der du prøver å ta litt lengre steg.

Sitter du veldig mykje på jobben din? )
Trade your prayer of Salvation
for a logical solution!

Bad Religion

• Kaptein
  • ptthunem.no
    • Vis profil
« Svar #124 på: 13. Jan. 2012, 19:29 »
Kanskje dette er noko for deg, Joakim?

for a logical solution!

Kristian T

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #125 på: 13. Jan. 2012, 19:38 »
Takk for mange bra tips! Er redd for at jeg ikke kommer til å klare å bare holde meg i ro, men skal droppe fotballen i noen uker i allefall. Blir nok turer på treningssenteret i stedet. Er det dumt å løpe på tredemølle? Bør jeg ta en "tur" på ergometersykkel i stedet? Pleier å starte med en halvtime på tredemøllen før jeg går over til styrketrening, men styrketening bør vel gå greit uavhengig av strekken?

Coxie, Skaden skjedde på fotballtrening, men har ikke meldt meg inn i klubben enda så er nok litt mye å håpe på at de betaler :P

Sitter du veldig mykje på jobben din? )
Sitter en del på jobben ja, men prøver å komme meg på trening så ofte som mulig for å veie opp for det :P Hender også ofte at jeg hopper av bussen et stykke før mitt stopp, kun for å få gåturen. (ca 4km)

Panzer Stormo

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #126 på: 13. Jan. 2012, 22:22 »
Sykling bedre enn løping. Viktigste er at du unngår de utslagene i muskulaturen slik at strekken ikke blir leget. Vent et par uker, før du varmer godt opp før du yter maks på trening. Venter man ikke lenge nok så slår man den bare opp igjen gang etter gang, kan bli en lang skadeperiode.
Bobby Robson:
"We didnt underestimate them ,they just were a lot better then we thought"

http://www.last.fm/user/Panzer_Stormo/

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #127 på: 15. Jan. 2012, 00:03 »
Kanskje dette er noko for deg, Joakim?

Hahaha.
Sånne ting har jeg aldri i verden hatt tro på. Jeg er litt lat, men ikke SÅ lat. Da rusler jeg meg heller en tur i nabolaget.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Bad Religion

• Kaptein
  • ptthunem.no
    • Vis profil
« Svar #128 på: 20. Jan. 2012, 11:54 »

Bruker å køyre igjennom denne for kvar gang eg skal trene. Føler meg heilt udødelig!  :feiring:
for a logical solution!

Eriksen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #129 på: 02. Juni 2012, 18:31 »
Noen tips til hva man burde trene av bein, uten at det går utover fart osv. i fotballen? Er det f.eks. dumt å trene sidene på lårene eller legg? Kan man da bli litt tung og "keitete"?

Panzer Stormo

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #130 på: 02. Juni 2012, 18:44 »
Hva er hensikten med treningen?
Bobby Robson:
"We didnt underestimate them ,they just were a lot better then we thought"

http://www.last.fm/user/Panzer_Stormo/

Eriksen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #131 på: 02. Juni 2012, 18:51 »
Vil jo helst ha litt muskler i beina, men samtidig må det ikke gå utover fotballen. Jeg er 1.85, og ser på meg selv som en ving med ganske god fart. Grei utholdenhet har jeg også. Hvordan burde jeg trene eller hva burde jeg ikke trene slik at det ikke går utover farten?

MLerbakk

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #132 på: 03. Juli 2012, 21:53 »
Noen som har prøvd PSMF (proteinsparende modifisert faste)? Kunne tenkt meg å gått ned 5-10 kg på kort tid. :P

Martin

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #133 på: 03. Juli 2012, 21:58 »
Har en kompis som driver med sånn periodisk faste og kiloene renner av han.

Kristian T

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #134 på: 03. Juli 2012, 22:12 »
De kiloene går du vel rett opp igjen når du begynner å spise normalt igjen?