20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Treningstråden!  (Lest 43691 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
Sv: Treningstråden!
« Svar #75 på: 26. Juli 2011, 23:02 »
Men det skal sies at vi prøves lengst mulig å finne lite traffikerte strekninger å sykle på. Er ikke så fett å sykle på en vei hvor biler og trailere suser forbi i 80-90.

Bort til Foten fra sentrum må jo være en fin tur?  :P

Litt smale veier enkelte steder, men ganske lite trafikkert der.

Eivind

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #76 på: 26. Juli 2011, 23:03 »
Tja, hvis du aldri har syklet noe på racer før, så ville jeg tro snittet lå på mellom 20 og 25km/t. Alt over dette synes jeg er imponerende. Er du over 30 vil jeg kalle deg et naturtalent. Et irriterende stort naturtalent.

Daniel

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #77 på: 26. Juli 2011, 23:04 »
Men det skal sies at vi prøves lengst mulig å finne lite traffikerte strekninger å sykle på. Er ikke så fett å sykle på en vei hvor biler og trailere suser forbi i 80-90.

Bort til Foten fra sentrum må jo være en fin tur?  :P

Litt smale veier enkelte steder, men ganske lite trafikkert der.
Jasså, en som er lokalkjent? ;) Jada, er en ålreit tur det. Bor midt i mellom Fredrikstad og Sarpsborg, og har kompiser som sykler i Sarpsborg, så blir nok en del turer den veien. Men enormt med muligheter i Østfold! Indre Østfold er jo også kanon.

Daniel

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #78 på: 26. Juli 2011, 23:05 »
Tja, hvis du aldri har syklet noe på racer før, så ville jeg tro snittet lå på mellom 20 og 25km/t. Alt over dette synes jeg er imponerende. Er du over 30 vil jeg kalle deg et naturtalent. Et irriterende stort naturtalent.
Nei, men da er det greit... :P Mener gjennomsnittsfarten lå på rett under 24km/t. Har noen bakker hjem til meg som virkelig sugde kreftene ut av meg i dag! :P

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #79 på: 26. Juli 2011, 23:47 »
Har hatt hytte ytterst på foten der i 10 år nå, så er småkjent ja!  ;)

Østfold er mye bedre mtp sykkelveier enn det er i Oslo og de områdene rundt, det er det i hvert fall ingen tvil om. Men det er nok nord i landet du finner de virkelige perlene.

Daniel

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #80 på: 26. Juli 2011, 23:49 »
Såpass ja! :P Foten er forøvrig et herlig område! :)

Bad Religion

• Kaptein
  • ptthunem.no
    • Vis profil
« Svar #81 på: 27. Juli 2011, 10:17 »
Jeg har dessuten hørt på Puls på NRK(tror jeg) at den jevne helsestudiomedlem har like godt utbytte av 1 glass melk, som kreatin og ptotein pulver. Det er ikke sånn at man kan pøse på ubegrenset mengde, så melk gjør susen visstnok.

Og dette stemmer veldig godt. Har nå gått 2,5år på medisin, og har hatt forelesninger med norges ledende arbeidsfysiologer, ernæringseksperter og muskelfysiologer. Alt dette proteinmaset man hører fra "kroppsbyggere" er stort sett bare tull, da et normalt kosthold dekker kroppens proteinbehov.

Faktum er at kroppens vekt består av to enkle variabler: Inntak og forbruk. Det som er viktig å skjønne, er at når kroppens proteinbehov er dekket, går overskuddet av protein, via aminosyrer, til å bli lagret som fett. Akkurat det samme gjelder med karbohydrater.

Dette er fordi vi kun har én mulighet til å lagre overskuddet som, nemlig fett. Det vil si, vi lagrer det også som karbohydrater, eller glykogen, men dette lagret er såpass lite at det i denne sammenheng ikke spiller noen rolle.

Derfor provoserer alle disse "lavkarbo" og "lavfett" og "lav-hva-faen-det-skal-være" diettene meg. Man må nemlig uansett kompensere med annen type næring når man kutter på den ene typen! Og denne kompensasjonen kan ikke skje via proteiner - proteiner gir nesten ikke energi! En person som kun spiser proteiner vil etter noen dager dø, selv om personen spiser seg god og mett opptil flere ganger om dagen - via såkalt "rabbit starvation".

Fasiten bør være at man forsøke å spise de riktige typene karbohydrater (blant annet mtp. glykemisk indeks), fett (lite mettet) og proteiner. Så får mengden bero på hvor mye du bedriver av fysisk aktivitet - og om du ønsker å gå opp eller ned i vekt.

Over til kreatin, som er blitt kroppsbyggernes nasjonalrett. Kreatinfosfat har evnen til å omdanne ADP i muskelcellene til ATP, hvor energien enkelt fortalt ligger. Problemet er bare at det er svært mye som tyder på at det ikke går ann å utnytte denne effekten av kreatinfosfatet ved å innta det peroralt (via munnen) - og at det kun fører til økt opptak av vann, derfor en vektøkning. Jeg snakket blant annet med Norges kanskje største ekspert i fysiologi, professor Asbjørn Røed, og han var veldig skeptisk til at det vil være mulig å innta noe slikt i pulverform.

Ser at mange jallasider viser til forskning som sier at dette fungerer, men problemet er bare at de ikke oppgir kilder, og da faller alt i grus. Jeg har selv prøvd kreatin, og syns selv det hadde en viss effekt, men om dette var fordi jeg faktisk trente mer i denne perioden vites ikke.

Men for all del, jeg skal ikke på noen måte være skråsikker på om kreatin fungerer, for det kan det i teorien gjøre. Men så var det bare forskjell på teori og praksis da...

Vil begynne med å seie at det er eit godt innlegg, men eg synst du er litt fordomsfull når det kjem til stykket.

Eg vil begynne med å seie følgande: Er "normalt" kosthold, eller populært kallt "godt sunt husmannskost" så sunt? Eg finner det faktisk skremmande kva enkelte faktisk eter per dag.  Vi lever i ein verden der våre matvaner er dominert av hurtigmat. Er det rart folk blir stadig sjukare og feitare? Pølser, pizza, baggis, burger, fin pasta, poteter, sos, smør på poteter. Ingen gode karbohydrat-, fett- og proteinkjelder. Folk får på generelbasis i seg for lite omega 3. Sjølv eg på vestlandet, der kostholden inneheld endel fisk(3-4 gonga) i veka, får ikkje i seg nok Omega 3, gjennom "normalt" kosthold.

Eit balansert kosthold er som sagt viktig. Den må justerast etter kvart enkelts behov! Skal ein bygge muskler så må ein gå i overskudd, skal ein sykkle ein hard etappe i tour de france så må ein ete dobbelt, om ikkje trippelt så mykje som ein normal person.

Eg er enig i at kosttilskots-bransjen ER kynisk. Men det har seg ikkje slik at ALLE kroppsbyggerer lever kun på proteinshake! Eg synst det til tider blir som å dra alle over ein kam. Proteinpulver ER eit tilskudd, det skal ikkje misbrukast eller erstatte mat! Tran er og eit tilskot, men det er akseptert. Proteintilskot i seg sjølv er ein bra kjelde for kvalitetsprotein, for ein relativt billig penge, visst ein ser på mengden protein ein får i seg. Skal ein få i seg samme mengde gjennom mat så blir det langt dyrare. Det er heller ikkje alltid ein har tid til å lage seg eit kvalitetsmåltid (pga stressa arbeidsituasjon o.l), og då synst eg det er veldig lettvindt å ha med seg ein shake med havregryn og proteinpulver i. Når det er sagt, så foretrekker eg sjølv å ete sunn mat, det å tygge og få ein metthetsfølelse. Og med tanke på at nedbryting av protein starter i munnen når man tygger. Ein treng ikkje å ta proteinpulver, det er IKKJE nødvendig for å leve sunt eller for å få bra resultater, men det står som eit bra hjelpemiddel for den som føler behov for det. Det er ingen trylleformel, det er jo berre protein! Bransjen vil kanskje framstille sine produkt som det, men det er for å selge.

75% av menneskekroppen består av protein.. Ca 400 gram protein bygges opp og brytes ned kvar dag, og dei er med å ta hand om kroppens nøkkelfunksjonar. Den mengden protein vi et, kva proteinkjelder vi velger dagleg, vår fordøyelse, aminosyre sammansetningen og dens mengde i proteinet bestemmer i store trekk korleis vår kropp fungererer eller ikkje fungerer. Det er ikkje alltid kva vi et som avgjer næringstilstanden i kroppen, men kor mykje av kosten som brytast ned, omsettes og når fram til cellene i kroppen. ERGO, det er ikkje store mengder av proteiner for vår velvære, berre det er høg kvalitet på det vi tilfører/eter. For høg eller for lav mengde av proteiner bidrar til beinskjørhet. Dekker normal husmannskost proteinbehovet? Får vi tilstrekkeleg med vitaminer/mineraler? Mineraler er grunnsteiner for mange av kroppens tusentalls funksjoner. Vitaminer er ein del av energiomsetningen i kroppen.

Legemiddelbransjen er OG kynisk. I teorien er mennesket skapt for å kunne leve eit normalt og bra liv utan legemiddel. Folk blir sjuke, kvifor? Dårleg kosthold. For lite inntak av vatn! I særs mange tilfeller så kan LEGEN spørre: Korleis er kostholdet, drikk du for lite vatn? Kva gjer ein som oftast? Skriv ut resepter på medisin når det heile kunne unngås med å ete tilstrekkelig og riktig, og drikke nok vatn! Spesielt nok vatn er viktig, trossalt, næringsstoffer skal jo transporterast i kroppen! Derfor er vatn særs viktig for at motoren i menneskekroppen skal gå rundt.

Kroppsbygging, dopet eller naturleg, er i utgangspunktet ingen sunn idrett, dette med tanke på muskulaturens belastning gjennom hard trening. Å jobbe på fabrikk med hardt statisk arbeid er heller ikkje sunt. Å sitte på kontoret 8 timer per dag er ei heller sunt. Kva er sunt folkens? Skal ein slutte å leve?

Trade your prayer of Salvation
for a logical solution!

Eriksen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #82 på: 27. Juli 2011, 11:55 »
Jeg har dessuten hørt på Puls på NRK(tror jeg) at den jevne helsestudiomedlem har like godt utbytte av 1 glass melk, som kreatin og ptotein pulver. Det er ikke sånn at man kan pøse på ubegrenset mengde, så melk gjør susen visstnok.
Langt innlegg
Langt innlegg

Jogge, spille fotball vel. ;) Svømme, sykle, osv. ;)
« Siste redigering: 27. Juli 2011, 12:02 av Daniel »

Hughie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #83 på: 27. Juli 2011, 12:12 »
Legemiddelbransjen er OG kynisk. I teorien er mennesket skapt for å kunne leve eit normalt og bra liv utan legemiddel. Folk blir sjuke, kvifor? Dårleg kosthold. For lite inntak av vatn! I særs mange tilfeller så kan LEGEN spørre: Korleis er kostholdet, drikk du for lite vatn? Kva gjer ein som oftast? Skriv ut resepter på medisin når det heile kunne unngås med å ete tilstrekkelig og riktig, og drikke nok vatn!

Selv om jeg absolutt er enig i at legemiddelbransjen (og kosttilskuddsbransjen) er tildels sært kyniske. og dette i ukjent grad nok påvirker legestanden, så føler jeg også dette blir noe fordomsfullt og forenklet. Mange leger, iallefall de fleste jeg kjenner og har vært bort i, er svært opptatt av at pasientene deres skal spise riktig, trene og bevege på seg, samt sove og drikke tilstrekkelig. Også sentralt er at dette blir gjort til rette tidspunkt og ofte ideelt sett regelmessig.

At det finnes leger som som for lett tyr til medisinering for å behandle symptomene istedet for å ta tak i årsaken for tilstanden er nok godt mulig. Men det tror og håper jeg at er en marginal minoritet basert på min egen erfaring, deres utdanning og det jeg hører fra andre sine opplevelser hos legen eller leger selv.

Angående kosttilskudd så er jeg av den skolen som tror at det meste kan dekkes tilstrekkelig gjennom rett kosthold. Jeg sier ikke at kosttilskudd i form av for eksempel proteinpulver ikke er effektivt, men jeg tror at for de fleste som trener (til noe) så er det tilstrekkelig å spise rett om jeg kan kalle det det. Jeg kan ikke fundere dette vitenskapelig, men dette har alltid vært min oppfatning og det har fungert godt for min egen del så langt iallefall.

Eivind

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #84 på: 27. Juli 2011, 12:27 »
Eg vil begynne med å seie følgande: Er "normalt" kosthold, eller populært kallt "godt sunt husmannskost" så sunt? Eg finner det faktisk skremmande kva enkelte faktisk eter per dag.  Vi lever i ein verden der våre matvaner er dominert av hurtigmat. Er det rart folk blir stadig sjukare og feitare? Pølser, pizza, baggis, burger, fin pasta, poteter, sos, smør på poteter. Ingen gode karbohydrat-, fett- og proteinkjelder. Folk får på generelbasis i seg for lite omega 3. Sjølv eg på vestlandet, der kostholden inneheld endel fisk(3-4 gonga) i veka, får ikkje i seg nok Omega 3, gjennom "normalt" kosthold.

Et meget godt poeng. Det som i dag karakteriseres som "et vanlig kosthold" blir mer og mer usunt for hver dag som går, noe som resulterer i, som du påpeker, blant annet overvekt. Men selv om selskaper som Møller o.l er veldig hyppe på at man skal dytte i seg store mengder Omega 3, må man huske at også dette er fett! Man blir feit av omega 3 også - forskjellen er at omega 3 også fører til oppregulering av såkalt HDL kolesterol, noe som bidrar til å senke totalkolesterolet - og dermed minske sannsynligheten for hjerte-og karsykdommer.

Et annet poeng som blir totalt oversett av media i opphausingen av omega 3, er det faktum at overdosering av nevnte vare (ja, det hender) fører til økt blødningstendens! En forskyving av prostaglandinsyntesen som gjør at et lite kutt kan føre til at man i løpet av minutter blir transfusjonstrengende. Kombinér dette med heparin/marevan ("blodfortynnende") og man har en relativt dødelig cocktail.

Og med tanke på at nedbryting av protein starter i munnen når man tygger.

Flisespikkere vil noen mene, men faktum er at proteinnedbrytning ikke starter før i magesekken, og hovedsakelig foregår i tynntarmen, ved hjelp av enzymer fra bukspyttkjertelen; trypsin, chymotrypsin og peptidaser.

75% av menneskekroppen består av protein.. Ca 400 gram protein bygges opp og brytes ned kvar dag, og dei er med å ta hand om kroppens nøkkelfunksjonar. Den mengden protein vi et, kva proteinkjelder vi velger dagleg, vår fordøyelse, aminosyre sammansetningen og dens mengde i proteinet bestemmer i store trekk korleis vår kropp fungererer eller ikkje fungerer. Det er ikkje alltid kva vi et som avgjer næringstilstanden i kroppen, men kor mykje av kosten som brytast ned, omsettes og når fram til cellene i kroppen. ERGO, det er ikkje store mengder av proteiner for vår velvære, berre det er høg kvalitet på det vi tilfører/eter.

Dette er nok i beste fall usant.

The human body is 61.8 percent water by weight. Protein accounts for 16.6 percent; fat, 14.9 percent; and nitrogen, 3.3 percent of human body weight. Other elements constitute smaller percentages of body weight.

Det er også blitt populært å rangere proteiner etter kvalitet, noe som også er litt på kanten. I all hovedsak kan det rett og slett deles i to: animalsk og vegetabilsk, hvor animalsk har den høyeste kvaliteten. Når en type mat inneholder alle de essensielle aminosyrene, kaller vi det fullverdig protein. Eksempler på mat som inneholder fullverdig protein er kjøtt, fugl, fisk, egg, melkeprodukter, ost og soyabønner.

Dekker normal husmannskost proteinbehovet? Får vi tilstrekkeleg med vitaminer/mineraler? Mineraler er grunnsteiner for mange av kroppens tusentalls funksjoner. Vitaminer er ein del av energiomsetningen i kroppen.

Det anbefales at 12-15 prosent av det totale energibehovet kommer fra protein. Per kilo kroppsvekt anbefales det ett gram protein om dagen. De som trener mye, kan ha behov for opp til to gram protein per kilo kroppsvekt om dagen. Vitenskaplige studier viser at det å innta mer enn to gram protein per kilo kroppsvekt om dagen, ikke vil gi noen ytterligere treningseffekt. Med et vanlig norsk kosthold dekker de aller fleste av oss proteinbehovet godt.

MEN, det "vanlige norske kostholdet" forandres. Det er et viktig poeng. Men det har fortsatt ikke forandret seg så mye som noen skal ha det til --> det er ikke slik at Ola Nordmann spiser på McDonalds hver dag.

Legemiddelbransjen er OG kynisk. I teorien er mennesket skapt for å kunne leve eit normalt og bra liv utan legemiddel. Folk blir sjuke, kvifor? Dårleg kosthold. For lite inntak av vatn! I særs mange tilfeller så kan LEGEN spørre: Korleis er kostholdet, drikk du for lite vatn? Kva gjer ein som oftast? Skriv ut resepter på medisin når det heile kunne unngås med å ete tilstrekkelig og riktig, og drikke nok vatn!

Nja, den teorien er vel ikke helt sann. I teorien (spørs jo helt hvilken teori man velger å tro på) er mennesket skapt for å leve til det dør, uten at det sier noe om hvordan man dør. Mennesker har i all tid blitt syke, det er bare at i nyere tid har vi funnet metoder for å unngå dette! Se på dyreriket: Dyr dør av sykdom hele tiden.

I dag dør Ola Nordmann av to ting (i all hovedsak):
- Hjerte-og karsykdommer
- Kreft

Hjerte-og karsykdommene kan i all hovedsak forklares av for dårlig (og for mye) kosthold, og for lite aktivitet. Hva som fører til kreft er mer infløkt, men bare det at vi lever lenger er en viktig faktor i kreftutvikling.

Spesielt nok vatn er viktig, trossalt, næringsstoffer skal jo transporterast i kroppen! Derfor er vatn særs viktig for at motoren i menneskekroppen skal gå rundt.

Nok vann er åpenbart viktig, men igjen; når vannbehovet er dekket har det ikke noe for seg å drikke mer! Det skilles jo bare ut (les:urin)! For å dekke vannbehovet vårt har vi blant annet et flott system kalt ADH-systemet, hvor hormonet Vasopressin gjør at vi ved behov for mer vann både blir tørste, og unngår å pisse. Så med mindre du går rundt tørst hele dagen, er ikke dette noe problem!

Næringsstoffer skal transporteres i kroppen, men det skjer via blod, ikke vann. Vannet sørger bare for at næringsstoffene kommer seg til tynntarmen, hvor de absorberes.

Bad Religion

• Kaptein
  • ptthunem.no
    • Vis profil
« Svar #85 på: 27. Juli 2011, 12:27 »
Skal ikkje seie meg uenig med deg. Er dog basert på egne erfaringar. Her er nokre leger i mitt distrikt som både røyker og er overvektige. Det gir ikkje bra signaler! Sjølvsagt er det ikkje slik over heile landet, misforstå meg rett, men eg føler at det bør vere meir fokus på å ordne opp i problemene sjølv, enn å utsette det med legemidler.

Eg meiner at kombinasjon av mat og kostillskot er vegen å gå.
for a logical solution!

Bad Religion

• Kaptein
  • ptthunem.no
    • Vis profil
« Svar #86 på: 27. Juli 2011, 12:59 »
Sitat
Flisespikkere vil noen mene, men faktum er at proteinnedbrytning ikke starter før i magesekken, og hovedsakelig foregår i tynntarmen, ved hjelp av enzymer fra bukspyttkjertelen; trypsin, chymotrypsin og peptidaser.

Trur ikkje du heilt skjønnte kva eg meinte, eventuelt dårleg formulert av meg. Og det du skriver er sjølvsagt heilt rett.

Nedbrytningen av proteine starter i munnen med at ein tygger - deler opp og blander det med spytt. Deretter fortsetter prosessen i mgesakken med mekanisk bearbeiding i lav pH -miljø, samt bearbeiding i saltsyre. Saltsyre bryter ned proteinet og samtidig aktiveres pankreas/bukspyttkjertelen som arbeider videre forbi magemunnen.

Sitat
Dette er nok i beste fall usant.

The human body is 61.8 percent water by weight. Protein accounts for 16.6 percent; fat, 14.9 percent; and nitrogen, 3.3 percent of human body weight. Other elements constitute smaller percentages of body weight.

Det er også blitt populært å rangere proteiner etter kvalitet, noe som også er litt på kanten. I all hovedsak kan det rett og slett deles i to: animalsk og vegetabilsk, hvor animalsk har den høyeste kvaliteten. Når en type mat inneholder alle de essensielle aminosyrene, kaller vi det fullverdig protein. Eksempler på mat som inneholder fullverdig protein er kjøtt, fugl, fisk, egg, melkeprodukter, ost og soyabønner.

DET veit eg, men igjen dårlig formulert av meg. Protein brukast til å reparere og bygge alt vev i kroppen og er livsviktig for alle av kroppens ulike funksjoner kva gjelder menneskets fysiologi. Derav 75%.

Sitat
Det anbefales at 12-15 prosent av det totale energibehovet kommer fra protein. Per kilo kroppsvekt anbefales det ett gram protein om dagen. De som trener mye, kan ha behov for opp til to gram protein per kilo kroppsvekt om dagen. Vitenskaplige studier viser at det å innta mer enn to gram protein per kilo kroppsvekt om dagen, ikke vil gi noen ytterligere treningseffekt. Med et vanlig norsk kosthold dekker de aller fleste av oss proteinbehovet godt.

MEN, det "vanlige norske kostholdet" forandres. Det er et viktig poeng. Men det har fortsatt ikke forandret seg så mye som noen skal ha det til --> det er ikke slik at Ola Nordmann spiser på McDonalds hver dag.

Det er eg enig i. Det heller ikkje slik at usunn mat berre kjem frå McDonalds, heller. ;)

Sitat
Nja, den teorien er vel ikke helt sann. I teorien (spørs jo helt hvilken teori man velger å tro på) er mennesket skapt for å leve til det dør, uten at det sier noe om hvordan man dør. Mennesker har i all tid blitt syke, det er bare at i nyere tid har vi funnet metoder for å unngå dette! Se på dyreriket: Dyr dør av sykdom hele tiden.

I dag dør Ola Nordmann av to ting (i all hovedsak):
- Hjerte-og karsykdommer
- Kreft

Hjerte-og karsykdommene kan i all hovedsak forklares av for dårlig (og for mye) kosthold, og for lite aktivitet. Hva som fører til kreft er mer infløkt, men bare det at vi lever lenger er en viktig faktor i kreftutvikling.

Dette er klokt.

Sitat
Næringsstoffer skal transporteres i kroppen, men det skjer via blod, ikke vann. Vannet sørger bare for at næringsstoffene kommer seg til tynntarmen, hvor de absorberes.

Igjen, forferdelig formulert av meg, men ser at vi er på lik bølgelengd.
for a logical solution!

Eivind

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #87 på: 27. Juli 2011, 13:03 »
Virker som om vi stort sett er enige, ja  ;)

Er du interessert i dette utelukkende mtp. trening, eller utdanner du deg innenfor området? Sinnsykt spennende tema, ihvertfall!

Hughie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #88 på: 27. Juli 2011, 13:52 »
Skal ikkje seie meg uenig med deg. Er dog basert på egne erfaringar. Her er nokre leger i mitt distrikt som både røyker og er overvektige. Det gir ikkje bra signaler! Sjølvsagt er det ikkje slik over heile landet, misforstå meg rett, men eg føler at det bør vere meir fokus på å ordne opp i problemene sjølv, enn å utsette det med legemidler.

Eg meiner at kombinasjon av mat og kostillskot er vegen å gå.

På lang vei enig. Men gode råd kan gis, og tas, selv om den som overleverer rådet røyker og er overvektig. :) Jeg vil si at gode råd er gode selv om de kommer fra en røykefeit lege samtidig som jeg omvendt ikke vil påstå at elendige råd ikke er elendige selv om de kommer fra en spisefrisk og sprek lege. ;) Poenget mitt er at det finnes folk som besitter kunnskapen og formidler denne selv om de kanskje ikke klarer å iverksette dette på egne vegne. Men signaleffekten er selvsagt ikke bra uansett!

Jeg tror at den store bredden i befolkningen, og deretter et tversnitt av legestanden, har forståelse for, og gir uttrykk for, at kombinasjonen (riktig) mat, drikke, søvn og aktivitet er veien å gå for god helse. At en økende andel tror de utelukkende kan medisinere bort sine problemer er nok desverre en realitet, men fortsatt tror jeg dette er en minoritet befolkningen sett under ett. Men denne øken er bekymringsverdig. (Det er viktig å poengtere at jeg ikke har noe faktuelt grunnlag for en slik uttalelse, men at dette er min oppfatning.)

Når det er sagt så er det også viktig å huske at veien fra fornuft til handling ofte kan være vanskelig. Eksempelvis vet mange at de bør trene, men de klarer ikke å iverksette dette. Da må tiltak settes igang og man bør begynne med å finne/tilpasse aktiviteter til individet som man tror er gjennomførbare og ikke minst ha en horisont som strekker seg lenger enn bikinisesongen. Her er realisme sentralt både i forhold til kosthold og aktivitet. Jeg vil si at om du har et individ som sliter med fedme og inaktivitet så bør du ta det trinn for trinn og ha en horisont på et par år før man skal være stabilt frisk igjen.

Om dette ikke fungerer over tid så får man se på andre årsaker (med mindre disse var klart manifestert i starten). Da kan medisinering i kombinasjon med riktig kosthold, søvn og trening være aktuelt. Det kan være tunge depresjoner, angst eller i verste fall behov for fedmeoperasjoner osv. Da blir det ikke feil å gripe inn medisinsk, og at det ene skal utelukke det andre har jeg liten tro på. Igjen så er min oppfatning at dette er en gjenganger i de råd som legene gir.

Mat og kosttilskudd er en viktig del av puslespillet om dette gjøres rett, men det er mer å hente. Godt sovemønster er av mange svært undervurdert, det samme er fysisk aktivitet. Medisinering er også nødvendig i enkelte tilfeller, men som du er inne på så er det ofte ikke der man bør starte med mindre det er konkrete grunner for dette.

Bad Religion

• Kaptein
  • ptthunem.no
    • Vis profil
« Svar #89 på: 27. Juli 2011, 14:17 »
Veldig bra innlegg Hughie! Som du seier, godt sovemønster ER undervurdert. Desverre sliter mange med søvnforstyrrelser, både kortvarige og langvarige. Sjølv om det KAN vere vanskeleg å sette direkte årsak til søvnforstyrrelser, så er det typiske gjengangerar:

- Stress
- Personlege problem
- Bekymringer
- Angst
- Depresjon
- Stoffskiftesjukdom
- Smertetilstander

Og om ein ser på konsekvensene av forlite søvn:

- Redusert produksjon av veksthormon
- Redusert yteevne
-  Økt kortisolproduksjon, noko som har ein negativ innvirkning på trening.
- Immunforsvaret svekkes
- Utmattelse
- Økt risiko for hjarte-og karsjukdommar

Blant anna.

Det er då ein ser kor avansert menneskekroppen faktisk er. Så person X kan få psykologiske problemer med å ete dårlig, drikke for lite vatn, som igjen påvirker søvnen, som igjen påvirker den mentale helsen.
« Siste redigering: 27. Juli 2011, 14:19 av Bad Religion »
for a logical solution!