20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Physio/Skader  (Lest 5510 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Sholadinho

• Supersub
    • Vis profil
Physio/Skader
« på: 27. Mai 2009, 15:33 »
Vet ikke om dette er feil sted å legge dette emne, er relativt ny her, men fant ikke noe annet.
Bare lurte på om det er noen her som vet hvorfor Newcastle ALLTID hadde flest skader av samtlige i PL, og nå sikkert kommer til å ha det i CCC. Trener spillerne alt for mye? Er de en gjeng pyser? Er physioen(ene) totalt ubrukelig? Eller er det rett og slett en forbandelse som hviler over klubben?  ??? ???

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: Physio/Skader
« Svar #1 på: 27. Mai 2009, 16:03 »
Det er umulig å gi et klart svar på hvorfor vi alltid har hatt flest skader av samtlige.
Men skal vi basere oss på det Sam Allardyce foretok seg da han ble manager for denne klubben, så har spillerne ikke vært i nærheten av å være godt nok trent. Allardyce brukte penger på et helt nytt styrkerom med mange flere muligheter enn det vi hadde fra før. Men tar jeg ikke helt feil ble det nye styrkerommet omgjort til sykestue bare et par uker etter at Allardyce fikk sparken.

Kanskje kan man snakke om en forbannelse, men det tror jeg ikke noe på. Det er rett og slett Newcastle som aldri har trodd at det er mulig å FOREBYGGE skader. Vi har vel også hatt noen fysioer som ikke har vært gode nok.

Først og fremst tror jeg vi har vært altfor dårlig trent i mange år. Deretter kan det ha noe å gjøre med fysioene, og det kan ha noe med gammeldags tankegang å gjøre, som jeg tror det var hos Bobby, hvor vi også hadde mange skader. Manageren visste rett og slett ikke nok om skadeforebygging, og da blir det heller ikke til at resten av støtteapparatet gjør det. Man har lenge trodd at skader er noe som skjer, som man ikke kan forhindre. Jeg tror ikke noen i Sir Bobbys støtteapparat hadde kunnskap om hvordan forebygge hamstring-skader hos raske, løpssterke spillere.

I Rosenborg har man jo nå fått skadeplagede Kris Stadsgaard til å gå og løpe på en annen måte enn han har gjort før. Da har man i det minste prøvd noe. I forhold til Bellamy og Dyer gjorde vi ingen verdens ting. Jeg håper Shearer er mer åpen for å tenke i andre baner, og drar med seg gale folk i støtteapparatet, som Big Sam ble utskjelt for.

Å dra inn psykologi eller vitenskap i fotball er fyfy. Fotballmiljøet har alltid tenkt på en fryktelig gammeldags måte. Spesielt i England. Norske klubber samarbeider med Olympiatoppen, og Martin Andresen dro inn en gammel sykkelekspert i trenerteamet. Slikt er det vel bare Big Sam som holder på med, og ettersom han ennå ikke har oppnådd de helt store fantastiske resultatene, og vunnet PL, CL eller noe i den duren, så er det svært få som gidder å lytte til ham eller tro på ham.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2 på: 27. Mai 2009, 17:24 »
Jeg tror mye av grunnen til at klubben de siste 4-5 årene har hatt så utrolig mye skader ligger i alle trener/manager skiftene. Ny manager med nye treningsmetoder til stadighet er ikke sunt for verken kropp eller sjel. At managerne også har følt seg stresset og presset til å prestere fra dag 1 uten å tenke så altfor langt frem i tid har nok gjort at de har hastet spillere tilbake på banen før de var fult restituert, dette har vi flere eksempler på fra spesielt Souness, Roeder og Keegans perioder.

Noe av grunne kan også være slappe spillerholdninger, spesielt kosthold og drikke. Flere av dagens managere legger stor vekt på dette, det tviler jeg ganske kraftig på at noen av NUFC sine managere har gjort i den senere tid, eller i det hele tatt.
Mange av spillerne i klubben eller som har vært i den har levd det gode liv i Newcastle der fest og byliv har vært helt vanlig for dem. Klubben har manglet regler for å styre dette og mange av spillerne har tatt seg friheten til å feste bort lovende karrierer. At alkohol (både i store og små mangder) altfor ofte ikke er sunt er noe alle vet, og er en stor belastning for en kropp i fysisk hardkjør hver bidige dag.

Den siste grunnen jeg kan tenke meg til å bidratt til alle skadeproblemene er at vi har kjøpt spillere som alltid har slitt litt med skader. F.eks. Owen er jo en spiller som opp igjennom årene har hatt litt problemer med lysken, selv om han aldri har vært like skadeplaget som han var i NUFC. Viduka har også vært en del skadet før han kom til NUFC, spesielt i Boro var han mye ute med skade. Emre var jo også som kjent veldig mye skadet i Inter før han kom til NUFC.
Dette er jo 3 spillere som man har forventet MYE mer av enn hva de har prestert. Det er jo heller ingen tvil om dette kunne vært gode spillere som hadde alle muligheter for å løfte NUFC stort, men desverre tok skadene dem og det har gått veldig utover klubben. Dette er jo bare 3 av de beste eksmplene, som kunne vært med langt flere navn som Babayaro, Carr, Moore, Faye, osv. Tidligere managere har brukt for mye penger på spillere man ikke hadde sjekket godt nok opp.
« Siste redigering: 27. Mai 2009, 17:32 av Frode »

Sholadinho

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #3 på: 27. Mai 2009, 18:38 »
Høres lurt ut mye av det dere sier, men undrer meg fortsatt over at en av verdens største fotballklubber kan ha oversett noe så viktig som skadeforebyggende trening. Og samtidig forundre seg over hvorfor det er så vidt kan stille tropp til noen kamper. Mye av skylden må kanskje gis til de hyppige managerskiftene vi har sett alt for ofte i senere tid, og at det dermed ikke har blitt noe kontinuitet treningsopplegg etc. Men dette med skadeforebyggende trening er da ikke noe så nytt, og jeg ville da tro at en PL klubb (eller tidligere PL) burde ligge helt i toppen når det kommer til slik trening, uavhengig av hvem som er manager.

Det at Newcastle by har et fuktig byliv er da vel ikke noe mysterium for noen, men overdrevent alkoholinntak blant spillere er noe de burde ha nok selvdisiplin til å klare å unngå selv.

Jeg håper dette er noe Shearer og hans menn kommer til å legge større vekt på i nærmeste framtid, ellers har jeg vanskelig for å se at det blir noen snarlig retur til PL, dersom vi har 12 førstelagsspillere ute til hver kamp. :P

oyvind

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4 på: 27. Mai 2009, 20:44 »
Synes Frode formulerer seg meget bra her. . Psykisk tilstand har mye å si på den fysiske tilstanden, er man sliten/stresset pådrar man seg fort skader + at vi ofte har kjøpt skadeplagede spillere.
For har du ikke hår mellom legger og lår, så har du en dått i ræva.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #5 på: 27. Mai 2009, 23:36 »
Jeg tror uten tvil det også har hatt en hel del med mangel på fokus på det - samt hvilke folk vi har hatt i staben. Souness sine menn var på forhånd kjent som elendige på det området. Kinnear virker det som om hadde null fokus på dette, og i tillegg var jo ting veldig lite organisert under han, basert på hvordan ting har utartet seg etter Shearers ankomst.
Men under Big Sam så vi etterhvert hvor viktig skadeforebyggingen var, og for en gangs skyld lå vi ikke på topp på den tabellen. Big Sam var veldig fokusert på dette - sa blant annet at fotballspillere faktisk måtte forklares hva de burde spise, osv. Synd vi ikke beholdt endel av de investeringene Big Sam gjorde på dette området, for det var gode investeringer.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #6 på: 28. Mai 2009, 01:41 »
Souness begynte i sin tid å flytte treninger fra hovedfeltet og ned til akademiet, fordi banen der oppe var for hard. Det kan være en årsak.

En annen ting, som jeg faktisk vil spekulere i er en av de viktigste tingene for å holde spillere skadefri; er å skreddersy individuelle treningsprogram. Det er ingen tvil om at hver enkelt spiller reagerer forskjellig på trening. Noen tåler absolutt alt, slik som en James Milner(har hørt han var en evighetsmaskin av en annen verden på trening), mens noen trenger man å være litt forsiktige med. Vet at Sir Alex er veldig flink til å tilpasse treningen til hver enkelt spiller. Har min tvil om at vi ikke har vært flinke med dette de siste årene, mtp så mange managerbytter vi har hatt osv. Tror nok faktisk Allardyce hadde dette i tankene, men han var elendig på andre ting dessverre. I programmet til spillerene skal det også ligge restitusjon, og en viktig del av restitusjonen er å få i seg riktig mat til riktige tider slik at musklene får den næringen de trenger. Toppidrett er beintøft, og man må sette til verks knallharde krav for å nå toppen, og det tror jeg faktisk vi ikke har vært flinke nok til.
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Radar

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #7 på: 28. Mai 2009, 12:53 »
Når det gjelder spillernes alkoholforbruk så tror jeg absolutt ikke Newcastle er blant de verste klubbene. Bortsett fra at jeg vet en som gjerne drikker seg godt full på Akevitt, av alle ting. He-he.

Martins slengte litt med leppa tidligere i sesongen da han var skadet over at han ikke var fornøyd med det medisinske støtteapparatet i klubben og foretrakk å reise til Italia å benytte seg av det apparatet han har brukt tidligere. Akkurat hvorfor skadefrekvensen er så høy kan skyldes så mangt som tidligere nevnt i tråden : Treningsunderlaget, individuelle treningsprogrammer, managerbytte med ønske om å vise seg fram osv.osv. Tror ikke vi finner noen gode svar men håper at Shearer kanskje ser på dette ettersom han har kommentert akkurat det med skademengde i Match of The Day tidligere i sesongen.

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #8 på: 28. Mai 2009, 17:15 »
Bortsett fra at jeg vet en som gjerne drikker seg godt full på Akevitt, av alle ting. He-he.

Viduka det vel?  :P
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Lars Arild Stordal

• Kaptein
  • Newcastle United
    • Vis profil
« Svar #9 på: 13. Aug. 2009, 20:33 »
http://www.clubcall.com/newcastle-united/toon-stars-return-unscathed-932016.html
Er dette historisk?
Hva har skjedd egentlig, dette er nesten for godt til å være sant.
Er ikke lett å være Newcastle fan.
Men jeg elsker klubben uansett hva som skjer.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #10 på: 14. Aug. 2009, 00:48 »
Ikke en gang Geremi? Kan noen se til å knuse beina på den fyren, så han legger opp?
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #11 på: 14. Aug. 2009, 01:10 »
Geremi kan bli nøkkelspiller han, dersom Duff selges. Grøss og gru.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Kristian T

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #12 på: 14. Aug. 2009, 02:21 »
http://www.clubcall.com/newcastle-united/toon-stars-return-unscathed-932016.html
Er dette historisk?

Skulle ikke forundra meg om de fikk svineinfluensaen hele gjengen, slik at vi mister halve sesongen på walkover, og dermed rykker ned enda et nivå. Det hadde vært typisk vår flaks ;)

ratatosk

• Midtbaneanker
  • Sunt pueri pueri, puerilia tractant
    • Vis profil
« Svar #13 på: 14. Aug. 2009, 12:21 »
Er dette historisk?

Skulle ikke forundra meg om de fikk svineinfluensaen hele gjengen, slik at vi mister halve sesongen på walkover, og dermed rykker ned enda et nivå. Det hadde vært typisk vår flaks ;)

hehe, nu blir vel ikke en gjeng med friske unge menn satt ut en halv sesong hvis de får svineinfluensa da :P    Kanskje en aldrende Geremi og Harper blir satt ut en stund, men da kommer Lua Lua og Krul ett hakk opp, så pytt pytt
sunt pueri pueri puerilia tractant

boeyvind

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #14 på: 21. Aug. 2009, 08:32 »
Barton ikke matchfit
Guthrie ikke matchfit
Carroll gikk ut med skade sist kamp, men det er ikke meldt skade på han i ettertid, så får håpe han er klar!
Butt ute med handskade

Taylor ikke aktuell da han blir solgt?

Ellers stiller vi vel med "toppa" mannskap til kampen i morgen 22.08
« Siste redigering: 21. Aug. 2009, 08:35 av boeyvind »