20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Medlemsklubb  (Lest 3920 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Nordin

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.newutd.com
Medlemsklubb
« på: 22. Mai 2009, 03:19 »
Sesongen er snart over, og uavhengig om det blir nedrykk eller fortsatt PL-spill kommer vi naturligvis til å drive videre.

Jeg har i det siste tenkt litt på å opprette en medlemsklubb, noe vi også har diskutert tidligere. Jeg ser for meg at vi kan tilby følgende med litt arbeid:

- Månedlig utgave av MagZine om vi får det opp på fote igjen
- Medlemskort med navn og Newcastle-logo
- Lukkede konkurranser med premier kun for medlemmer
- Rabatter rundt omkring ved fremvisning av medlemskort (bør være mulig å forhandle med puber, sportsbutikker etc om prosentavslag)

Noen andre forslag til hva vi kunne hatt med i en slik "pakke"?

Jeg ser for meg at årskontigenten kunne ha vært på 100 kr. Det er ikke snakk om at vi skal tjene store summer på dette, men vi må eventuelt naturligvis ha nok til produksjon av medlemskort, porto ved utsending og premier til medlemskonkurransene.

Noen som vet om lovligheten rundt dette? Vi er bare en nettside som ikke er registrert som bedrift i Brønnøysundregisteret, og jeg er usikker på om vi ville hatt lov til å ta kontigent for medlemsfordelene.

En alternativ idé kan jo være at man må handle noe hos annonsørene våre (Tradedoubler har et fint program) for å bli medlem.
F.eks. betales det hele 55kr i provisjon ved kjøp av en eneste blekkpatron. Det tror jeg ville vært en god løsning for begge parter, og dette må da vel være OK for staten?

Tanker?

NewUtd.no: av supportere - for supportere!

ScandinavianMagpie

• Gjest
Sv: Medlemsklubb
« Svar #1 på: 22. Mai 2009, 08:39 »
Høres veldig bra ut. Sjekk ut på br.reg (www.brreg.no) hva som må til for å registrere oss som lag eller forening. Kan jo kanskje stå i frivillighetsregisteret?

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2 på: 22. Mai 2009, 11:30 »
Supporterunionen skal vel kunne hjelpe til med slikt? Ihvertfall komme med råd.

Synes medlemsblad hver mnd virker en smule for mye. Kan fort bli litt for mye av det samme. 4-5 ganger i året synes jeg er mer enn nok. Heller litt kvalitet hver gang det kommer ut.

Andre medlemsfordeler som burde vært mulig å få ordnet kan jo være billige supporterartikler (klær, flagg, krus, osv).
Kunne jo kansje også være muligheter for å eksempelvis et par ganger i året å tilby rimlige fellesturer til hjemmekampene (eller bortekampene for den saks skyld).
Eller kansje få tilbud på billige sports/fotball-reiser hos et selskap kunne vært en medlemsfordel.

PS! Forslagene for medlemsfordeler må jo kun være for de som betaler medlemskontingent, altså medlemmer. Jo flere medlemsfordeler det er/blir, jo høyere kan årskontingenten være. Ikke fordi at noen skal tjene penger på dette, men pga at det vil ALLTID være små utgifter forbundet med dette som mange kansje ikke tenker på, som f.eks. porto for å sende blad, premier, osv, telefon (blir nok noen telefoner både innenlands og utenlands om mye av dette skal gå i orden). Det er jo ingen som vil bruke mye av sin fritid på dette og i tillegg tape penger på det.
Jo mer overskuddet blir jo bedre medlemsfordeler skal det kunne være mulig å få ordnet, eller tenker jeg feil der?

Offe87

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #3 på: 22. Mai 2009, 12:13 »
Dette høres veldig bra ut, og jeg støtter spesielt opp å arrangere turer til hjemmekamper, hadde vært moro med en skikkelig gjeng over :D
Ellers er jeg også enig i at et blad i måneden blir litt overkill, 4-6 blader i året holder nok.
Men det høres helt klart spennende ut, og så det er bare å stå på så tror jeg dette blir særdeles bra!

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4 på: 22. Mai 2009, 19:33 »
Heller ikke Weiseth hadde månedlige utgaver av medlemsbladet, og han gjentok seg selv i omtrent hver eneste utgave.
Ser for meg at det holder med sesongstart, november/desember, februar, april og etter sesongslutt.

Hadde vært spennende å fått til fellesturer til hjemmekamper. Og rabatter på puber.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Peter

• Gjest
« Svar #5 på: 22. Mai 2009, 20:15 »
Hadde jo vært kult det. ;)

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #6 på: 22. Mai 2009, 21:30 »
Betaler gjerne for å støtte siden, men ærlig talt, ikke bruk penger på medlemskort osv. Medlemsblader er heller ikke noe jeg trenger, men kanskje noe før og etter sesongene hadde vært litt mer interessant, så lenge det ikke er sånn Weisth style, der halve bladet er reklame, og resten kampreferater.

ScandinavianMagpie

• Gjest
« Svar #7 på: 22. Mai 2009, 22:11 »
Jeg ser da helst at det distribueres som pdf og ikke kommer i papirformat. Noe som også vil være adskillig billigere.

fredd

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #8 på: 22. Mai 2009, 23:38 »
Vi på forumet må også se dette fra et litt annet perspektiv enn vårt eget. Medlemskort og medlemsblad på papir kan virke unødvendig og kostnadsøkende for oss, men for f.eks. yngre medlemmer kan det være kult å ha et eget medlemskort og hvis man ikke er like dreven på data er nok papirformat bedre. Jeg sier ikke at man skal satse på dette, men at man må se det fra flere sider før man tar et valg. Uansett virker dette veldig spennende...

Nordin

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #9 på: 23. Mai 2009, 00:05 »
Medlemsblad vil selvfølgelig komme i PDF-format og sendes direkte ut på mail til alle medlemmer.

Medlemskort er ikke det mest nyttige, men det er et must om vi skal ha rabatter på puber, sportsshopper etc.

Radar

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #10 på: 23. Mai 2009, 09:58 »
Dersom NewUtd skal være en betalingsbasert klubb/forening må det registreres i Brønnøysundregisteret som lag/forening på lik linje som idrettslag osv. Registreringen i Enhetsregisteret er gratis og dersom laget/foreningen omsetter for mer enn 50.000,- kr. i løpet av 12 måneder skal laget/foreningen registreres i det som heter Foretaksregisteret. En slik registrering koster 2000,- kr. Dette er en enkel sak og en formalitet. Det eneste vi må ha er en norsk adresse og et norsk kontaktpunkt. Fordeler med å bli registrert i brreg. :

- Vi løfter vår egen status i Newcastle supportermiljø og blir mer "seriøs"
- Vi har mer tyngde i forhold til intervjuer (C+, spillerintervjuer osv.)
- Vi kan gjøre oss synlig og være en seriøs supporterklubb uten å måtte legge oss under supporterunionens strenge regime
- Vi står mer samlet for å forhandle fram avtaler.

Nordin

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #11 på: 23. Mai 2009, 10:51 »
Takker for informasjonen, Radar.

Så la oss si at jeg registrerer NewUtd i Brreg (gratis) i juli, vil jeg da måtte betale 2000 kr neste juli om vi har nådd en omsetning på 50k i løpet av året (med 100 krs kontigent ville det blitt 500 medlemmer)? Vil jeg trenge kompetanse når det gjelder regnskap? Hvordan vil eventuelt underskudd/overskudd føres opp? Det vil jo eventuelt bli mye inntekter pga medlemskontigenter, men utgiftene viil være tilsvarende.

Radar

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #12 på: 23. Mai 2009, 12:22 »
Du trenger ikke kompetanse innen regnskap. Jeg har drevet firma selv i Norge i 3 år før jeg dro hit samt at jeg har tatt regnskap og drift av selskapet kona drev hjemme i Norge. Så den regnskapsmessige biten kan gjøres utrolig enkelt i et Excel/Calc-ark. Ingen krav til å levere regnskap hvert år men det må leveres selvangivelse med totalregnskap (Kun de store tallene og om det er +/- drift)

Nordin

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #13 på: 25. Mai 2009, 07:10 »
Du trenger ikke kompetanse innen regnskap. Jeg har drevet firma selv i Norge i 3 år før jeg dro hit samt at jeg har tatt regnskap og drift av selskapet kona drev hjemme i Norge. Så den regnskapsmessige biten kan gjøres utrolig enkelt i et Excel/Calc-ark. Ingen krav til å levere regnskap hvert år men det må leveres selvangivelse med totalregnskap (Kun de store tallene og om det er +/- drift)

Det høres bra ut. Har lest mye om enkeltmannsforetak i helga og vurderer sterkt å starte NewUtd-bedrift.

Har imidlertid et par spørsmål om ting som jeg lurer på:

- Slik jeg har forstått det er MVA-omsetningsgrensa på 50.000 kr. Hva skjer om man omsetter for 52.000? Må man plusse på MVA for de overskridende 2000 kronene eller for hele beløpet på 52k?

- Hvis jeg registrerer bedriften i juli, vil denne grensa på 50k gjelde ut året, eller et helt kalenderår fra oppstarten av klubben?

- Kan jeg skrive av hva som helst så lenge det er delvis eller helt nødnvendig for driften (om overskuddet blir skattbart)? F.eks. datamaskin, internett, telefonregninger, medlemsskap i NUFC, domener, webhotell etc.

- Kan jeg ansette min mindreårige lillebror til å ta seg av småoppgaver, og dermed minske noe av overskuddet ved å betale han lønn? Spørsmålet høres vel kanskje litt suspekt ut, men jeg bor på andre siden av jordkloden og er avhengig av assistanse hjemmefra for å få sendt ut medlemskort osv

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #14 på: 25. Mai 2009, 20:18 »
Sitat fra: Radar
Dersom NewUtd skal være en betalingsbasert klubb/forening må det registreres i Brønnøysundregisteret som lag/forening
Så vi kan ikke stå registrert som barnehage, altså :P
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon