20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Eksamen  (Lest 4465 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Hilde

• Flaskebærer
  • *
    • Vis profil
Eksamen
« på: 24. Feb. 2009, 15:55 »
Jeg skal ha en muntlig engelsk presentasjon om noen uker. Mitt tema er om Newcastle og deres bruk av penger og hvordan dette påvirker spillere og ikke minst supportere. Med bruk av penger mener jeg spillerkjøp og investeringer, men selvsagt også salget av klubben. Jeg lurer derfor på om dere har noen smarte kommentarer o.l i henhold til mitt tema? Er det noe jeg absolutt burde hatt med?

Wroom

• Midtbaneanker
  • "Space-collector"
    • Vis profil
Sv: Eksamen
« Svar #1 på: 24. Feb. 2009, 18:53 »
Hvis du skal få noen svar her, så tror jeg at du må presisere det noe mer. Bare pengebruken blir vanskelig å si på. Lønn, vedlikehold og reiseutgifter.

Øyvinden

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2 på: 24. Feb. 2009, 18:56 »
Du kan jo ta opp temaet om korvidt Ashley vil tjene på å sette opp billettprisane, når det helt tydelig frer til at færre går på kamp.

MatsNorway93

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #3 på: 24. Feb. 2009, 20:35 »
Du har jo litt av hvert å skrive om. Du kan ta en konklusjon over pengeforbruken i klubben, hvor mye penger kan Newcastle har råd til å bruke i sommer, er utgiftene høyere enn inntekten osv.  Litt av hvert...

Sebastian

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4 på: 25. Feb. 2009, 01:36 »
Siden den sensoren din sannsynligvis ikke kan Newcastle sin økonomi til rota, så er det vel ført og fremst det språklige som du bør bruke tid på  :) Helt klart ett åpent tema, og siden du skal ha om Newcastle kan du sikkert finne på så mye rart som sensoren ikke vil spørresette siden det akkurat er Newcastle det er snakk om...

Hilde

• Flaskebærer
  • *
    • Vis profil
« Svar #5 på: 25. Feb. 2009, 11:04 »
i see! Det jeg først og fremst skal snakke om er jo pengebruken til klubben og hvordan "moralen" til ledelsen vil påvirke klubben og supportere. Hvordan holdning Ashley&co har til, hvordan de velger å bruke pengene sine og hva dette medfører. :P eksempler på dårlig og dyre kjøp, at Ashley valgte å forbli i klubben til tross for alle protester og misnøye fra supportere. Vet ikke om det var mer grundig forklart jeg? :)

annern

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #6 på: 25. Feb. 2009, 11:11 »
Du kan skrive at Ashley snakket om å kjøpe en haug med unge spillere som kunne bli gode for newcastle i fremtiden.

Så kan du også få med at før Ashley tok over, kunne klubben ofte kjøpe spillere som var over 30 år, som kostet litt... Og når disse har spilt noen år er de ikke verdt en krone. Et godt eksempel på dette er Mark Viduka.  Disse gamle spillerne som bare blir dårligere og mindre verdt, hindrer også utviklingen til unge spillere som har fremtiden forran seg og kan spare klubben for masse penger (hvis de blir gode)

Og hvis du vil kan du også ta med alle bomkjøpene vi har gjort i nyere tid, med Boumsong, Luque som ekstreme eksempler. Tror det finnes en tråd også hvor folk har postet alle bomkjøpene.
(     ""    )
 \   NU  /
   \ FC /
     \  /

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #7 på: 25. Feb. 2009, 11:49 »
i see! Det jeg først og fremst skal snakke om er jo pengebruken til klubben og hvordan "moralen" til ledelsen vil påvirke klubben og supportere. Hvordan holdning Ashley&co har til, hvordan de velger å bruke pengene sine og hva dette medfører. :P eksempler på dårlig og dyre kjøp, at Ashley valgte å forbli i klubben til tross for alle protester og misnøye fra supportere. Vet ikke om det var mer grundig forklart jeg? :)

Husk på at bare fakta ikke er så interessant. Jeg må helt ærlig si at jeg synes det virker som dette kommer til å bli en opgave det er vanskelig å få toppkarakter på, men samtidig er det jo interessant :)

Prøv å få med statusen fotballklubben har i byen. Generelt er jo fotballklubber viktige kulturelle institusjoner i byen. Dette er kanskje spesielt viktig i tidligere lav-klassebyer som Newcastle og andre gruvebyer. Alle har sin mening om hvordan en klubb skal drives og det er ikke alltid like lett å klare å opprettholde balansen mellom de rasjonelle lansiktige tankegangene og den mer impulsive handlingsmåten der alle vil ha suksess akkurat nå. Dette er jo interessant med tanke på pengebruken, hvor mye bruker vi nå, og hva bruker vi det på? Er det noe som vil kjøpe oss suksess på lang sikt og er lang sikt godt nok for fansen?

Bare noen få ideer :)

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #8 på: 25. Feb. 2009, 12:07 »
Hva slags fag er det snakk om ?
« Siste redigering: 25. Feb. 2009, 12:25 av Lars Thomas Nistad »

Sebastian

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #9 på: 25. Feb. 2009, 13:09 »
Engelsk muntlig skrev ho i første innlegg.

Hilde

• Flaskebærer
  • *
    • Vis profil
« Svar #10 på: 25. Feb. 2009, 13:30 »
ja, er en del å skrive om, men presentasjoner om fotballklubber er visst svært populært så jeg kaster meg på bølgen. Takk for tipsene hvertfall. :) går ikke du på BI i Nydalen, Lars? syns å ha sett profilen din under en forelesning en  gang :P heeeeehe

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #11 på: 25. Feb. 2009, 13:44 »
Jo, jeg går på Nydalen. Derfor jeg lurte egentlig, for jeg har også vurdert å ha fremføring om Newcastle, men valgte til slutt noe annet da jeg var usikker på hva jeg skulle snakke om :)

Hvilken engelsk klasse går du i ?

Hilde

• Flaskebærer
  • *
    • Vis profil
« Svar #12 på: 25. Feb. 2009, 13:51 »
riiiiktig :P jeg orka ikke snakke om noe uinteressant så jeg valgte NU. Går i forelesning til han engelskmannen, vet ikke hva han heter jeg. han e gørrkjedelig så jeg er der aldri, men skal nå kl halv 3 for å levere inn noe papir :P hvilken går du i?

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #13 på: 25. Feb. 2009, 13:56 »
Jeg går på Mandag halv 3, til en dame som heter Sian. Men er veldig sjeldent der jeg også.. Skal i operativ økonomistyring nå! Fordelen med å ha om Newcastle kan jo være at man kan såpass mye om det slik at man kan prate i vei dersom man skulle glippe eller glemme hva man egentlig skulle si.

Hilde

• Flaskebærer
  • *
    • Vis profil
« Svar #14 på: 25. Feb. 2009, 14:00 »
hvilken linje går du da? ja, skal nok klare å trekke inn pensum i helhold til newcastle. Ledelsen er vel ikke så populær så noe etikk og moral skal vel passe inn der, så skal vel klare å få en ok karakter på det. har jo fått en del tips her nå så :)