20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Hva fikk dere til jul?  (Lest 9846 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Hva fikk dere til jul?
« Svar #30 på: 29. Des. 2009, 02:30 »
Gjentatte ganger står det klart og tydelig: "ikke ta vantro, kristne eller jøder til venner. De er venner innbyrdes. De som gjør dette handler urett og er hyklere".

Dette er ikke som i kristendommen/jødedommen der kristne og jøder tror at bibelen er en menneskelig tolkning av det guddommelige. Muslimene tror at koranen er en eksakt kopi av den hellige bok i himmelen, og en antydning av kritikk rettet mot den kan rettferdiggjøre drap.

Jeg er enig i at disse synene er ganske ekstreme. På den andre siden skal du være litt forsiktig med å se på dette som så mye verre enn annen fundamentalisme. Ganske mye sært som står i det gamle testamentet også.

Husk "Nice people use religion as an excuse to be nice people, while assholes use it as en excuse to be assholes."

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #31 på: 29. Des. 2009, 02:54 »
Problemet er at det er ikke alle muslimer som går god for alle disse tingene, slik du skaper et bilde av, på lik linje med at det ikke er alle kristne som går god for alt som står i bibelen. Geir oppsummerer ganske fint med den siste der.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #32 på: 29. Des. 2009, 03:08 »
Enig, så lenge det ikke er noe mer enn personlig selvplaging er religion helt ok, og de fleste religiøse mennesker er jo sikkert veldig normale og hyggelige.

Var vel Bono som sa at han har ikke noe imot Gud, det er fanklubbene hans han ikke tåler. Det er jeg veldig uenig i, synes det er helt motsatt. De fleste mennesker er helt greie, det er gud og skremsels/hat-budskapet i religionene som fucker opp folk.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #33 på: 29. Des. 2009, 13:51 »
Naturligvis er det et problem når man fra barnestadiet blir indoktrinert til å tro at hvert eneste ord i koranen kommer direkte fra gud. Som jeg sa; i islam tror man at koranen er en nøyaktig kopi av Allahs bok i himmelen. Dette er en fundamental forskjell mellom islam og kristendommen. Det er jo nettopp derfor muslimske land ikke har vært igjennom den samme sekulariseringsprosessen som de kristne.

Når overbeviste muslimer leser i deres koran, vil jeg våge å si at det er et åpenbart problem dersom det yrer hat mot de "vantro" på hver eneste side. Jeg vil gjerne også hevde at det er et problem når koranen oppfordrer muslimer til å ikke gjøre seg til venns med de av et annet livsyn.

De som er sterke i troen kaller vi fundamentalister, og de som er svake i troen, eller er litt mer i tvil, kaller vi moderate.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #34 på: 29. Des. 2009, 13:55 »
Men selvsagt er det fundamentale kristne også. Især i USA. Men som jeg sa - det som skiller de fundamentale fra de moderate, er at de moderate tror, mens de fundamentale vet. Det er jeg overbevist om.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #35 på: 29. Des. 2009, 20:17 »
Var vel Bono som sa at han har ikke noe imot Gud, det er fanklubbene hans han ikke tåler. Det er jeg veldig uenig i, synes det er helt motsatt. De fleste mennesker er helt greie, det er gud og skremsels/hat-budskapet i religionene som fucker opp folk.

Tja, han mynta vel den direkte på ekstremistiske grupper i eksempelvis Irland og islamister da. Bono er jo av den oppfatning at troen er noe privat, og at det bør forbli slik også.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Peter

• Gjest
« Svar #36 på: 31. Des. 2009, 17:26 »
Skal jeg være ærlig virker det som om at de "Norske muslimene" ikke bryr seg stort om den regelen. Det er vel heller disse asiatiske og afrikanske som tror på dette. Alle muslimer jeg har møtt prøver ikke og unngå med selv om jeg ikke tror på det samme som dem.
Tror svært, svært få liker de reglene Koranen vil ha folk til og bruke. Umulig for kvinner og like en lov som sier at de bare kan gå ut av huset sammen med mannen sin. Dette er vel bare sjiamuslimer tror jeg, men ille er det.

Erlend

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #37 på: 01. Jan. 2010, 14:20 »
Ja.. jeg fikk--

Fluestang
Fluesnelle
Fluer
Snøre til fluesnella
Fiskeveske
No Country For Old Men | DVD
Babylon AD | DVD
Penger + Gavekort
Boksere

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #38 på: 04. Jan. 2010, 18:31 »
Det er flere muslimer som totalt driter i hijab også, selv om de såvidt jeg har forstått er pålagt å bruke det av Koranen. Koranen, i likhet med Bibelen, er skrevet på en belærende måte. Islam er i følge Koranen den eneste rette tro, og Allah er den eneste rette gud. Bibelen sier at Kristendommen er den eneste rette tro, og at Gud er den eneste rette gud. Det er mange regler i Det Gamle Testamente også, som enkelte ekstreme mener de må følge til punkt og prikke, hvis ikke kommer de til helvete. Leter jeg finner jeg garantert et avsnitt i Bibelen som sier at jeg havner i Helvete hvis jeg omgir meg med ikke-kristne eller mennesker som har en annen tro. Leter jeg finner jeg garantert også et avsnitt om at jeg havner i helvete fordi jeg kan nyte alkohol i mer eller mindre begrensede mengder innimellom. Jeg havner i helvete om jeg bryter ett av de ti bud, noe jeg garantert har gjort et par ganger.

Jeg ser på det som normer, ikke lover.

Ekstremisme er ekstremisme uansett hvordan man vrir og vender på det. Er egentlig Ku Klux Klan så mye bedre enn Islam Al-Jihad eller hva nå alle disse islamistiske terrorgruppene kaller seg? KKK er jo kristendom på sitt mest ekstreme, og de dreper gladelig hvem det nå måtte være. Er ikke KKK og islamisk ekstremisme i stor grad akkurat det samme?
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #39 på: 04. Jan. 2010, 22:15 »
Jeg har av et par kristne blitt fortalt at dersom jeg ikke tar jesus inn i mitt hjerte, slutter å runke, samt andre litt fyfy-ting, så havner jeg garantert i helvette. Samt at alle homofile selvsagt kan vente seg et liv i helvete. Syns det vannvittig morsomt å diskutere med slike :P

Anders

• NewUtd.no
  • Kaptein
  • 1892
    • Vis profil
« Svar #40 på: 04. Jan. 2010, 23:09 »
Spesielt hvis en selv har tatt et par halvlitere ;D
▒▓██ T █ O █ O █ N ██ A █ R █ M █ Y ██▓▒

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #41 på: 07. Jan. 2010, 19:50 »
Jeg har av et par kristne blitt fortalt at dersom jeg ikke tar jesus inn i mitt hjerte, slutter å runke, samt andre litt fyfy-ting, så havner jeg garantert i helvette. Samt at alle homofile selvsagt kan vente seg et liv i helvete. Syns det vannvittig morsomt å diskutere med slike :P
Haha, jeg er heldigvis bare nesten fortapt da. Jeg har tatt Jesus inn i mitt hjerte, men gjør fremdeles mye fyfy-ting. Hvordan ser de på den saken?

Jeg antar at de fyfy-tingene det er snakk om også innebefatter vår gode venn Kong Alkohol? Hvis en først skal leve så perfekt, så må en vel også leve i den troen at Jesus og disiplene liksom ikke drakk alkohol, og dermed kan ikke jeg heller drikke alkohol. Merker at det hadde vært utrolig morsomt å fått de karene inn i vennegjengen min. Der hadde de trolig både funnet seg et hjem, og fått sjokk og rømt i forakt for de vantro, som ikke er helt som en god kristen skal være.

Uansett om en er klinke edru eller sørpe full er det like morsomt å diskutere tro og religion.

Anders

• NewUtd.no
  • Kaptein
  • 1892
    • Vis profil
« Svar #42 på: 07. Jan. 2010, 20:01 »
Uansett om en er klinke edru eller sørpe full er det like morsomt å diskutere tro og religion.

Tro meg Joakim, det kan være ganske så farlig også. En må være utrolig varsom :P
▒▓██ T █ O █ O █ N ██ A █ R █ M █ Y ██▓▒

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #43 på: 07. Jan. 2010, 20:10 »
For all del. Og nettopp derfor er det kanskje bedre å gjøre det i edru tilstand, så en holder diskusjonen på et noenlunde fornuftig nivå, og ikke tråkker på andres tro og følelser.

André S

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #44 på: 10. Jan. 2010, 04:09 »
En ting jeg har lært er at religion og politikk er noe man bør være svært varsom med å diskutere med folk