20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Tippeligaen 2009  (Lest 196813 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: Tippeligaen 2009
« Svar #1545 på: 07. Okt. 2009, 18:57 »
Sondre Kåfjord er Molde-supporter!
Så hvorfor denne reaksjonen på at han håper RBK kommer seg ut i CL?
Og det blir litt feil å si at han synes det er synd at RBK begynner å opptre som et lokomotiv igjen. For det er utelukkende positivt for norsk fotball generelt.

I den tiden Rosenborg har vært drit dårlige har Tippeligaen blitt stadig dårligere og gullene har gått på billigsalg. Så også i år. Når vi går ubeseiret gjennom sesongen (nei, vi tapte EGENTLIG ikke mot Start), så er det helt tydelig mangel på konkurranse. RBK har vært gode i år, men ikke uslåelige. Noe Start desverre fikk gleden av å oppleve til slutt. Jeg hadde glatt byttet ut seieren på Sør Arena med tapet på søndag. Ville heller ha tapt borte og vunnet hjemme.

Stabæk hadde egentlig heller ikke noen reell konkurranse i fjor.

Men håpet er at med Rosenborg som lokomotiv kan resten av landet også heve seg noen hakk, slik at flere norske lag gjør det brukbart i e-cup og at konkurransen i Tippeligaen blir sterkere. Med Rosenborg som lokomotiv så kanskje også vi slipper at Fredrikstad og Tromsø går konkurs fordi de tror de kan vinne seriegull.

Selv om jeg egentlig håper at Tromsø går konkurs, ettersom de heller vil ha dypere gjeld enn å selge spillere som de før eller siden uansett må si farvel til. Og i stedet for å få 20 millioner for Moldskred og Reginiussen, så vil man heller ha ytterligere 20 millioner i minus i regnskapet, og miste de to spillerne som Bosman.

Bodø/Glimt har ikke penger. Men de vet det selv, og bruker derfor heller ikke penger de ikke har. Derfor rykker de ned, mens TIL kan trikse og mikse og leve på nåde i enda et år. Er du enig i at det er en dårlig deal, Kristoffer? Mye heller en klubb som vet de ikke har penger, enn en klubb som bruker penger de overhodet ikke har.

Nå har jeg glemt poenget mitt, og går over til noe helt annet. I motsetning til mange av mine meningsfeller ble jeg mektig imponert over Stokkelien på søndag. Riktignok er forsvarsspillet til Rosenborg historisk dårlig på både 1-1 og 2-2, men avslutningen til Stokkelien på 1-1, på en-touch er fantastisk. Det så riktignok mye mer fantastisk ut fra tribunen enn på TV. Noe jeg på en måte er litt glad for. Sånn at jeg heller kan skylde på RBK-forsvaret, og si at de gjorde en dårlig jobb.

Likevel, selv om RBK var dårlige ble vi frarøvet tre poeng av Tom Henning Øvrebø. Akkurat det hersker der ingen tvil om. Prica fikk forøvrig ikke gult kort, til dere som måtte tro det. Det var det Lago som fikk.
Og Clarence Goodson er persona non grata i Trondheim.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1546 på: 07. Okt. 2009, 19:15 »
For å replisere på det angående Glimt - nei, selvfølgelig ikke. Vi skal fortsette skjerpe inn på utgiftene, og ikke bruke penger vi ikke har. Hadde vært ekstremt interessant å se hva som hadde skjedd med FFK dersom de rykka ned slik de har brukt penger den siste tiden.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1547 på: 07. Okt. 2009, 21:12 »
Kåfjord uttaler seg selvfølgelig på vegne av NFF, og det er synd at de tar RBK's parti i Tippeligaen, det er rett og slett forkastelig. Selv om det er størst sjanse for at det desidert mest pengesterke laget skal hevde seg i Europa, så bør NFF selvfølgelig være nøytrale. Men da har vi ihvertfall klarlagt en gang for alle hvor de står... Og hvordan kan du si at årets gull gikk på billigsalg? RBK kjøpte jo gullet ved å bruke mye mer enn noen andre kunne drømme om å ha råd til før sesongen.

Når det gjelder klubber som TIL og Glimt så virker det jo nærmest som om det lønner seg å bruker penger som fulle sjømenn fremfor å spare seg til nedrykk. Så nettopp en artikkel om at Tromsø kommune nok en gang har reddet TIL og dekket hastegjelda, og de får drive på som før. Dette er nok et eksempel på NFF's inkompetanse. Det er de som har makt til å stoppe dette tullet. Enten er de blinde hele gjengen, eller de synes det er greit at klubber nærmest driver økonomisk kriminalitet.

Vi må ha verdens dårligste fotballforbund, det er jeg helt sikker på.

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1548 på: 07. Okt. 2009, 22:02 »
Jeg håper Kåfjord forsnakker seg, eller at det bare er noe han hadde sagt samme hvem som hadde vunnet. Du tar ganske enkelt ikke parti med et lag som leder for fotballforbundet, et nøytralt organ.

Akkurat det at RBK har brukt så mye penger er en sannhet med modifikasjoner. Vi betalte mindre for Prica enn det Vif betalte for Luton Shelton f.eks. Vi solgte også vår beste spiller midt i sesongen.

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #1549 på: 07. Okt. 2009, 22:52 »
VIF kjøpte ikke Luton Shelton før årets sesong. De kjøpte han i 2008, leide han ut til Aalborg i et halvt år, og hentet han tilbake i sommer. Jeg mener det skal være rett... :)

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1550 på: 07. Okt. 2009, 22:57 »
Ja, jeg vet det. Var bare et priseksempel ;) Handler vel så mye om å bruke pengene smart som å bruke mye.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1551 på: 07. Okt. 2009, 23:57 »
Akkurat det at RBK har brukt så mye penger er en sannhet med modifikasjoner. Vi betalte mindre for Prica enn det Vif betalte for Luton Shelton f.eks. Vi solgte også vår beste spiller midt i sesongen.

Det er ikke mange klubber som hadde hatt råd til å kjøpe Prica. Brann hadde ikke råd da de forsøkte noen måneder tidligere. Når RBK i tillegg har råd til Trond Olsen og Dario Zahora i samme vindu står resten i realiteten sjanseløse igjen. Spesielt når selv de mest pengesterke av de andre klubbene måtte selge unna i starten av finanskrisen, med Stabæk som det kanskje beste eksempelet. RBK har også TL's desidert dyreste spillerstall. Å betale opp mot 15 millioner for en midtbanespiller (Sapara) er noe resten av TL bare kan drømme om. For all del, selvfølgelig er det lov å kjøpe seg til suksess. Det er vel den letteste og lureste måten å gjøre det på (spesielt når de andre TL-lagene ligger med brukket rygg økonomisk), og det er akkurat det RBK gjør også.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1552 på: 08. Okt. 2009, 00:15 »
Jeg syns egentlig det er litt provoserende å se andre TL-lag få slippe unna med å forverre en allerede møkkdårlig økonomi uansett samma faen.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1553 på: 08. Okt. 2009, 01:01 »
Det er veldig provoserende. Klubbene i Tippeligaen blir jo reddet av næringslivet, lokalsamfunnet, kommunens skattepenger eller liknende uansett hva de driver med. De eneste som kan hindre økonomisk doping er NFF, og det klarer de ikke.

Lars Arild Stordal

• Kaptein
  • Newcastle United
    • Vis profil
« Svar #1554 på: 08. Okt. 2009, 11:47 »
http://msn.tv2sporten.no/fotball/tippeligaen/nff-vil-utestenge-dokken-i-13-uker-2945040.html
Ja, dette håper jeg skjer. Han burde få en meget lang straff for det overfallet.
Er ikke lett å være Newcastle fan.
Men jeg elsker klubben uansett hva som skjer.

Peter

• Gjest
« Svar #1555 på: 09. Okt. 2009, 16:34 »
http://msn.tv2sporten.no/fotball/tippeligaen/nff-vil-utestenge-dokken-i-13-uker-2945040.html
Ja, dette håper jeg skjer. Han burde få en meget lang straff for det overfallet.

Ja. Stygt spill, og han blir jo altfor provosert av at Arneng eller noe sånt er nær ham.

Offe87

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1556 på: 09. Okt. 2009, 22:02 »

Ja. Stygt spill, og han blir jo altfor provosert av at Arneng eller noe sånt er nær ham.

Jeg er helt enig i at det er vanvittig stygt og at sånt ikke skal skje, men fyren er jo en fair spiller til vanlig som mista hodet.
Han har lagt seg helt frat og beklaga seg, til og med personlig til Arneng!
Uansett fortjener han en streng straff og det mener jeg han har fått med de 6 ukene hvor han ikke får kjempa sammen med Odd om en god 3. plass, 13 uker synes jeg bare er dumt.
Om dem skal stenge han ute så lenge er det mange andre spillere som burde få strengere straff enn dem har fått for usportslige opptredener tidligere.

Peter

• Gjest
« Svar #1557 på: 09. Okt. 2009, 22:16 »
Han burde få/fått 13 uker i dom. Javel, han er skikkelig til vanlig og har beklaget, men det er vold, det er dårlig forbilde for yngre, det er tankeløst, det er så absolutt med vilje. I denne situsjonen kan man ikke beklage seg, mener jeg.
Det der er nesten som Materazzi og Zidane.

André S

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1558 på: 10. Okt. 2009, 02:41 »
Ser liten forskjell på det Arneng gjorde og ei grisestygg takling som det Bakke gjorde mot Odd i cupen. Det er alt for lett å kamfluere overfall som ei takling i åpent spill...

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1559 på: 10. Okt. 2009, 04:55 »
Hmm, trodde jeg svarte på denne tidligere i dag.
Ja, uansett - syns NFF nå driver med et håpløst forsøk på å statuere et eksempel, eller noe i den gata. Dokken har fått sin straff, både han og resten av verden tok poenget. Trenger ikke begynne med ytterligere straff her.