20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Tippeligaen 2009  (Lest 196853 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: Tippeligaen 2009
« Svar #435 på: 24. Mars 2009, 13:57 »
Brann i bunnstriden? Gjerne det. Jeg gleder meg faktisk allerede til neste søndag (altså palmesøndag, 5. april), klokken 20.00. Men jeg kommer nok til å bli mer nervøs og mindre skråsikker når kampen nærmer seg.

Hva angår gårdagens kamp, så var det veldig hyggelig å se at det som liksom skal være Fotball-Norges suverent beste stopperpar, Tore Reginiussen og Kuka Koppinen drite seg så loddrett ut. Mens undervurderte Demidov og Lago gjorde en langt bedre innsats. Selv om de ikke var perfekte de heller.

RBK har flyten og troa. Tro kan flytte fjell, heter det. RBK trodde at de kunne vinne i Tromsø, og gjorde det. Tromsø trodde ikke at de kunne tape hjemme. Dermed gjorde de det. Ganske enkel matematikk.

RBK anno 2009 har fortsatt en del å gå på før spillet sitter perfekt. Og Rade Prica har mye å gå på før han er den samme spilleren som ble toppscorer i dansk eliteserie for et par år siden. Og neste gang Erik Hamrén har tenkt å prøve ut 4-4-2, så bør han sørge for at Marek Sapara IKKE spiller sentralt, og at færre spillere spiller i feil posisjon. Formasjonsomleggingen til RBK må nok ta noe av skylda for at Tromsø fikk to scoringer. Selv om mål to burde vært avblåst for offside, og Sigurd Rushfeldt falt veldig, veldig lett, selv om Demidov var urolig med armene.

Og når vi først er inne på Demidov, han bør selvsagt refses for den ekstreme holdingen på 3-0. Alle midtstoppere holder. Alle midtstoppere bruker litt ufine midler. Og Kuka Koppinen klatrer jo på RBKs spillere hver eneste gang han går opp i duell. Dette fikk han kjeft for i RBK. I Tromsø blir han behørig applaudert når han gjør dette. Pressen var ivrige med å si ifra hver gang Koppinen brukte ufine midler som RBK-spiller. Hvorfor sier man ingenting når han gjør nøyaktig det samme i den rødstripete drakta?
Men Demidov bør ikke ta etter Riseth eller Koppinen. Han bør heller sørge for å holde så lite som mulig, og han må bli bedre på å skjule det. Selv om Koppinen aldri skjuler det og aldri straffes for det. Men det gjør ikke at vi kan forsvare Koppinens metoder. Noen som fattet poenget? Nei, ikke jeg heller.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #436 på: 24. Mars 2009, 15:14 »
Det er vel liten tvil om at RBK vil overkjøre Brann på søndag. Godt jeg er i utlandet og slipper å oppleve det på nært hold i påska.

Sogning

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #437 på: 24. Mars 2009, 15:19 »
Fy faen så god Jan Gunnar, Hassan og Erik er på sitt beste... Utrolig at vi står i fare for å havne i nedrykksstriden med sånne spillere på laget.

Hassan er langt i fra god nok. Brukar all for lang tid med ballen og gjør slik at vi får farlege brudd i mot. I andre omgang faller han og vekk sammen med resten av laget. Fyren kan jo heller ikkje skyte sammen med ein del andre på Brann laget.
NUFC kommer ingen veg så lenge Ashley sitter på toppen.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #438 på: 24. Mars 2009, 17:43 »
Hassan var helt forjævlig dårlig i fjor, men har visstnok vært Branns beste i mange av treningskampene. Og han var banens beste i førsteomgangen mot Stabæk ihvertfall. Vi kollapset da veldig mange av spillerne ble tomme, og Austin går ut samtidig som vi mister farten til Huseklepp på topp. Kan ikke klandre Hassan for noe av det.

Sogning

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #439 på: 24. Mars 2009, 21:34 »
At hassan har vært Brann sin beste i treningskampane kan og seie litt om korleis dei andre spelarane har presentert :P Men skal ikkje ta i frå han at Nilsen sier at han har vært Branns sin beste i treningskampane
NUFC kommer ingen veg så lenge Ashley sitter på toppen.

ScandinavianMagpie

• Gjest
« Svar #440 på: 25. Mars 2009, 07:36 »
Så Joakim, dersom Femidov lærer seg til å skjule at han holder en motspiller så er det liksom greit?
Men Femidov bør ikke ta etter Riseth eller Koppinen. Han bør heller sørge for å holde så lite som mulig, og han må bli bedre på å skjule det. Selv om Koppinen aldri skjuler det og aldri straffes for det. Men det gjør ikke at vi kan forsvare Koppinens metoder. Noen som fattet poenget? Nei, ikke jeg heller.

Sigurd Rushfeldt får to strake armer i ryggen, han faller fremover - ruller rundt og spretter opp på beina for å jage etter den frie ballen. Så blåser dommeren for straffe og han stopper opp. Rushfeldt var heldig som ikke ble avblåst for offside - men den var minimal (og som vi vet skal assistentdommeren være SIKKER på at det er offside før han vinker -tvil skal gå angripende lag til gode). Forseelsen fra Femidov var derimot soleklar. Femidovs andre klare nedriving som førte til 0-3 skulle selvsagt også vært annulert (som du også korrekt påpeker). Uten at det sannsynligvis ville hatt noe som helst avgjørende betydning for utfallet av kampen. Vi må klare å sette minst en av de sjansene vi produserer i de første 15 minuttene. Da var Tromsø så og si alene på banen, mot en strålende opplagt Jarstein. Han var strålende. Hadde vi tatt ledelsen tidlig tror jeg utfallet fort ville blitt ett helt annet. Men det nytter ikke å spekulere i nå. Historiebøkene vil for alltid fortelle at RBK vant denne kampen 2-4.

Tromsø var overlegen i alle de faser av spillet som overhodet ikke gir poeng. Sjansestatistikk (11-6), cornere (10-4), frispark (21-6) - det er det positive man kan trekke ut av denne kampen, at vi produserer så mange sjanser mot det laget alle forventer kan inkassere gullet allerede til St.Hans.

Men som Sigurd Rushfeldt korrekt sa det etter kampen: "– Det blir håpløst å snakke om målsjanser,

– Jeg sier som Nils Arne Eggen sa det: Hos oss teller vi mål. Til slutt er det dét som teller..."

Nok en gang gratulere med seieren, håper bare ikke laget nå tror at de vinner alle kampene siden de har vunnet sin vanskeligste kamp for sesongen. Dette RBK laget vil mange få slite mot senere. Men jaggu tror jeg at det er en del lag som skal få slite mot oss også.

Ser frem til fortsettelsen av årets tippeliga!

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #441 på: 25. Mars 2009, 20:39 »
Hehe. To strake armer og minimal offside. Det er det bare Tromsø-supportere som får seg til å si.
Det er så definitvt ikke to strake armer og en klar dytt. Demidov er litt vel ivrig med armene, men det er ingen soleklar dytt, som velter Rushfeldt.

Ja, dersom Demidov skjuler tjuvtriksene sine i større grad, og helst bruker lovlige tjuvtriks, så er det greit. Rett og slett fordi holding blir vi aldri kvitt. Det er umulig å bli kvitt det. Men det må reduseres. Det største problemet er når Kuka Koppinen gang etter gang klatrer på RBK-spillere for å vinne hodedueller.

Nå skal jeg ikke påstå at Koppinens mål burde vært annullert, men han holder klart og tydelig i skjorta til Prica, og jeg mener han drar fordel av det. Selv om han trolig ville vunnet hodeduellen uansett. Men holdingen er der. Og ifølge reglene bør jo da målet annulleres og Prica få frispark, for holding i trøya er jo ikke lov. Men det praktiseres jo så og si aldri.

Tromsø var gode, og fortjente ikke fire baklengs. Men det som teller i fotball er mål. Og når Tromsø forsvarer seg så forferdelig dårlig i forhold til i fjor, så blir det som det blir.

ScandinavianMagpie

• Gjest
« Svar #442 på: 26. Mars 2009, 08:42 »
Jeg skal la være å kommentere hvem som er mest objektiv her inne - men at du er på topp 10 der tror jeg vi kjapt kan avvise uten at det er noe stor bombe. ;)

Jeg har tatt opp kampen og har gått gjennom situasjonene bilde for bilde. Miika er ikke i nærheten av å holde i trøya til Prica. det er relativt stor avstand mellom de, tatt i betraktning at det er et innleggssituasjon i 16-meteren. Prica gjør ikke jobben sin i den situasjonen. Enkelt og greit.

Offsiden bør kunne sees av assistenten - er enig i den. Dytten er likevel kraftig. I det Sigurd hopper har Femidov begge hendene plantet i ryggen hans. Hele venstre overarm ligger i ryggen på han og høyre hånda er på høyre skulder. DET er en klar dytt - ingen tvil.

Essensen blir likevel at straffen skulle vært avblåst for offside og Demidov skulle hatt frispark mot seg på corneren.

Demidov er ikke forberedt på å forbedre seg i allefall. Han akter å fortsette med jukset. Tror faktisk ikke denne uttalelsen er noe sjakktrekk (noe det sjelden har vært fra den kanten). Dommere leser også nyheter, og de kan fort bli veldig fokusert på det han har uttalt. Dette KAN koste RBK dyrebare poeng senere - Om det skjer vil jeg ikke bli overrasket.

Ja fire baklengs er ALT for mye, noe jeg tror vi ikke vil se igjen denne sesongen. Her tas det nok kraftige tak internt.

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #443 på: 26. Mars 2009, 10:28 »
Hehe. To strake armer og minimal offside. Det er det bare Tromsø-supportere som får seg til å si.
Det er så definitvt ikke to strake armer og en klar dytt. Demidov er litt vel ivrig med armene, men det er ingen soleklar dytt, som velter Rushfeldt.

Ja, dersom Demidov skjuler tjuvtriksene sine i større grad, og helst bruker lovlige tjuvtriks, så er det greit. Rett og slett fordi holding blir vi aldri kvitt. Det er umulig å bli kvitt det. Men det må reduseres. Det største problemet er når Kuka Koppinen gang etter gang klatrer på RBK-spillere for å vinne hodedueller.

Nå skal jeg ikke påstå at Koppinens mål burde vært annullert, men han holder klart og tydelig i skjorta til Prica, og jeg mener han drar fordel av det. Selv om han trolig ville vunnet hodeduellen uansett. Men holdingen er der. Og ifølge reglene bør jo da målet annulleres og Prica få frispark, for holding i trøya er jo ikke lov. Men det praktiseres jo så og si aldri.

Tromsø var gode, og fortjente ikke fire baklengs. Men det som teller i fotball er mål. Og når Tromsø forsvarer seg så forferdelig dårlig i forhold til i fjor, så blir det som det blir.

Jeg må si jeg synes du er litt ute å kjøre her Joakim. For det første er det ingenting som heter lovlige tjuvtriks. Det er et visst motsetningsforhold der ;)

Sigurd Rushfeldt klatrer bra på Lago i en situasjon der Jarstein redder mesterlig, det var også reaksjonen min at Koppinen antagelig dyttet Prica på målet, men den var ganske ubetydelig og jeg synes det var greit å ikke blåse på den.

Assistentdommeren gjorde en kjempeblunder på offsiden, men å påstå at Demidov ikke soleklart dytter Rushfeldt tror jeg krever rekordpromille.

ScandinavianMagpie

• Gjest
« Svar #444 på: 26. Mars 2009, 11:30 »
LOL

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #445 på: 26. Mars 2009, 16:53 »
Jeg klarer ikke se noen dytt med strake armer.
Såvidt jeg husker i farta har Demidov den ene armen over skuldra til Rushfeldt, og den andre er vel i ryggen hans, men han henger mer over Rushfeldt enn han dytter, i mine øyne.

Jeg har sett bilder som ganske klart tyder på at Koppinen holder i trøya til Prica. Jeg skal ikke påstå at holdingen er av samme karakter som Demidovs holding i forkant av 3-0. Ikke engang i nærheten. Men bildene tyder ganske klart på at Koppinen tar tak nederst i trøya til Prica samtidig som han hopper opp, og dermed står han på det ene bildet med armen nesten strak. Det er uvanlig å gå opp i hodeduell med strake armer.

Erik Hoftun hadde sine triks for å skjule manglen på hurtighet. Og han hadde sine triks for å sørge for å holde motstanderen unna når han gikk opp i hodedueller. Men Hoftun var en mester i å skjule disse på en sånn måte at ingen kunne si at han hadde gjort noe ulovlig. Hvis Demidov lærer av Hoftun, vil jeg være særs takknemmelig. Det vil hjelpe både han og RBK betraktelig.

Det er ingen tvil om at Demidovs holding av Helge Haugen og skubbing av Sigurd Rushfeldt vil kunne bidra til at RBK får en del straffespark mot seg, og at Demidov blåses av hver eneste gang, uansett om han har gjort noe galt eller ei. Og det vil ikke være bra for RBK. Så at Demidov bør legge av seg unotene er det ingen tvil om.

Men igjen, holding er et stort problem som dommerne sjelden slår ned på, og er veldig inkonsekvente i forhold til. Og det gjør at slike som Miika Koppinen kan dytte, klatre og gjøre hva pokker han vil, uten at noen reagerer. Bortsett fra Svein Erik Edvartsen. Men han slår jo ned på alt. Uansett om det er rett eller galt.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #446 på: 26. Mars 2009, 18:42 »
Først av alt:
Stillbilder av duellen Koppinen-Prica.
http://img220.imageshack.us/img220/9383/pricavskoppinen.jpg
Hvis ikke dette er bilder av trøyeholding, så vet ikke jeg hva det er.
Ikke nok til at det er noe å skrike over. Men Koppinen får en liten fordel kontra Prica på denne holdingen. Selv om Prica uansett ser passiv ut. Men den holdinga bidrar til at Prica har vanskeligere for å nå den høyden han trolig ville nådd ved fri sats.

Deretter har jeg "studert" reprisene av straffesparket, og kommer til det samme som jeg mente der og da, at Demidov prøver å holde igjen Rushfeldt, for å komme seg foran. Det er ingen bevisst dytt i ryggen, slik jeg ser det. Det er mer det at han prøver å legge armene over kroppen til Rushfeldt, som for å bremse han, og dra seg selv forbi. Jeg synes ikke det var verdens klareste straffespark, og jeg synes Rushfeldt detter litt lett. Dessuten er det en soleklar offisde, og en soleklar dommertabbe.

Men dette er pirk. Dette er uvesentlig. Resultatet burde vært 3-1. Tromsø var ikke dårlige, men gjorde katastrofale feil, og ble knallhardt straffet av et usedvanlig effektivt RBK. Ikke noe grovt ran, men vi kan kanskje kalle det nasking i en dårlig bevoktet kiosk/butikk.

ScandinavianMagpie

• Gjest
« Svar #447 på: 26. Mars 2009, 19:41 »
http://img244.imageshack.us/img244/2192/demidovdytt.png

Jeg synes ikke det ser ut som at han holder, da det er så pass avstand at det vil være unødvendig (og faktisk gjøre opphoppet hans vanskeligere).
http://img244.imageshack.us/img244/7287/miika0.png
http://img104.imageshack.us/img104/4360/miika1.png
http://img142.imageshack.us/img142/4613/miika2.png

Men dette er sikkert blitt totalt ihjel diskutert av oss nå, så jeg stopper det der. Sier meg helt enig i ditt siste avsnitt.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #448 på: 27. Mars 2009, 15:38 »
Det første bildet viser klart og tydelig at Demidov holder, som for å bremse Rushfeldt. Det er ingen dytt i den forstand.

Alle de tre andre bildene er fra totalt feil vinkel.
Du ser det jo forfra, og da ser du bare den ene armen til Koppinen. Hvor er så den andre? Den vises ikke, fordi den er skjult bak ryggen til Prica, som vist på mitt bilde. Og der ser du at han holder i trøya i det han satser, og mens han er på vei opp. Når han først har nådd riktig høyde, så er det ingen vits i å holde lenger, for da har Prica uansett tapt duellen, fordi han ble hindret i satsen.

Sånn. Det håper jeg var det siste jeg trenger å skrive om denne saken.

Daniel

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #449 på: 27. Mars 2009, 17:49 »