20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Bøker  (Lest 55622 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #105 på: 15. Des. 2009, 20:18 »
Jeg kan en del muntlig, men tror ikke det er noe for tesalongen for å si det slik. Lærte det på sjøen, og det får Norske utdriting til å høres ut som et bedehusspråk i forhold. Kongespråk så lenge man slipper å forholde seg til alfabetet...

Skal man ha fullt utbytte av dette er det veldig å anbefale å lese de store russiske forfatterne, for å forstå hvorfor ting er så fornærmende. Det gir en ekstra dimensjon.

ssiden denne tråden handler om literatur, kan jeg trygt anbefale Tolstoj, Dostojevskij og Gogol. Har også hørt mye bra om Pusjkin, men han har jeg ikke lest noe av.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #106 på: 15. Des. 2009, 23:09 »
Du mener at russisk bannskap og håning er ekstra ille?
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #107 på: 16. Des. 2009, 09:56 »
jepsi pepsi

Aslak

• NewUtd.no
  • Midtbaneanker
  • Fuglfisken, fuglfisken - fly gjennom skyene
    • Vis profil
    • Godsangerâ„¢
« Svar #108 på: 16. Des. 2009, 14:32 »
Etter at jeg var i Aserbajdsjan i vår fikk jeg også skikkelig lyst til å lære meg russisk. Er jævla mange kule land i det gamle Sovjet, og de snakker stort sett russisk over alt. Lærte meg noen aserbajdsjanske gloser mens jeg var der. Kult språk, ligner en del på tyrkisk, men ikke noe verdensspråk akkurat.

Når det gjelder russisk litteratur så har jeg lenge hatt lyst å prøve meg på Dostojevskij eller lignende. Bjørni, du som har litt peiling, hva er lurest å starte med? Har ikke lyst på å begynne på det hardeste av det harde med en gang i hvert fall.
Godsanger?

Twitter: @BjerreP

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #109 på: 18. Des. 2009, 16:18 »
Jeg tror kanskje du ville likt å starte med "døde sjeler" av Nikolaj Gogol, eller "Krig og Fred" av Tolstoj.
Dostojevski er veldig bra, men ikke noe man leser 100 sider av på en dag.
http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1336377

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #110 på: 20. Jan. 2010, 15:41 »
OMSIDER lest Halvbroren. En utrolig bra bok, sitter litt sånn tom tilbake i etterkant...
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

steppe

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #111 på: 06. Feb. 2010, 14:57 »
Finnes veldig mange bra forfattere der ute. Eks på dette er, Jostein Gaarder, Unni Lindel, Dag Solstad, Jo Næsbø, Anne B Ragde osv osv. Så er nok av veldig bra literatur og velge mellom

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #112 på: 06. Feb. 2010, 17:24 »
Eller Lars Saabye Christensen, som Kristoffer har vært flink og lest.
Men ja, det er mange gode norske forfattere, og norsk litteratur er absolutt ikke noe å fnyse av.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #113 på: 06. Feb. 2010, 21:41 »
Driver å leser Beatles nå. Fyfaen, det er så bra det!

Ipt

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #114 på: 06. Feb. 2010, 22:03 »
Husk å lese Bly etterpå. =)

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #115 på: 06. Feb. 2010, 22:05 »
Husk å lese Bly etterpå. =)

Det kan du ta deg faen på at jeg skal! Kan ikke gå glipp, tipper jeg kommer til å stresse med å skaffe Bly straks jeg er ferdig med Beatles!

Stormoen

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #116 på: 06. Feb. 2010, 22:41 »
Har endelig fått begynt på Stieg Larssons triologi. Er nettopp ferdig med andre boka, utrolig spennende. Rett før jeg begynte på disse bøkene leste jeg to bøker av den spanske forfatteren Carlos Ruiz Zafón, Vindens Skygge og Englenes Spill. Noen andre som har lest de? Utrolig spennende bøker, dog noe spesielle syns jeg.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #117 på: 07. Feb. 2010, 02:24 »
Jeg har en lei tendens til at jeg får LANGE pauser midt i en bok. Jeg greier liksom aldri å bli ferdig med en bok, selv om jeg synes den er aldri så spennende.
Startet å lese Brannvegg av Henning Mankell kort tid før jul, og leste mye og ivrig i juleferien. Men etter at jeg startet på jobb og skole igjen, så har jeg ikke lest et eneste ord. Når jeg så begynner på igjen (om jeg i det hele tatt gjør det, kan fort hende jeg starter på en ny bok innen den tid, som jeg heller aldri blir ferdig med) så har jeg nesten glemt hva som har skjedd til nå.

Når en leser krimromaner vil en jo alltid bli oppdatert på det med jevne mellomrom da. Men i en bok som Beatles stoppet jeg vel omtrent halvveis, og har siden ikke greid å komme meg videre, og har aldri fått lest boka skikkelig.

Skjønner egentlig ikke hvorfor disse ekstremt lange pausene oppstår.
Og jo lenger tid det går, jo vanskeligere er det å plukke opp boka og starte å lese igjen.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #118 på: 07. Feb. 2010, 02:28 »
Hehe. Sånn er det for min del også ofte. Var sånn med Halvbroren, hadde en relativt lang pause midt i eller no sånt. Med Beatles derimot har 500 sider gått ganske kjapt unna, så nå er jeg jo bare 200 sider unna slutten, så det bør vel gå ganske radig!

steppe

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #119 på: 07. Feb. 2010, 12:37 »
Ellers er jo en veldig god biografi ikke å foreakte. Der kan jeg anbefale Obama bøkene, biografien om Pol Pot, Carl I Hagen. Nå skal jeg strax igang med biografiene av en av våre største forfattere, nemlig Bjørnstjerne Bjhørnson