20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Hvordan skal fansen eie NUFC?  (Lest 3132 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Radar

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Hvordan skal fansen eie NUFC?
« på: 18. Sep. 2008, 13:22 »
Noen som kjenner til strukturen i Barcelona, Real osv? Slik jeg har forstatt det sa er det slik :

1. Fansen kjoper en "aksje" i klubben og er dermed medeier i klubben. Alle har 1 stemme uavhengig av antall andeler.
2. Denne aksjen vil aldri stige eller synke i verdi uavhengig av klubbens prestasjoner og verdi
3. Aksjen er ikke et verdibrev og dersom det skal selges sa skal dette godkjennes av "eierne" og selges uten gevinst
4. Eierne stemmer hvem de vil som skal styre klubben pa deres vegne. Denne fatter alle avgjorelser om klubben
5. Eierne stemmer hvem de vil ha som manager. Rangering settes opp og det forsokes a fa tak i denne til klubben
6. Klubbens "Daglige leder" styrer skuta for eierne og ma velges inn arlig. Ingen 3-4 arskontrakter.
7. Penger i klubben ma genereres av klubben selv. Eierne har ikke mulighet til a spytte inn ekstra
8. Egne sponsorer som onsker a bidra til klubben eller kjope spillere som de eier og klubben disponerer.

Jeg ser dette med okonomi som fallgruven for Newcastle. En klubb som overtas slik bor ha en god okonomi i bunnen. Kan vi drifte som dette? Hva mener du?

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Hvordan skal fansen eie NUFC?
« Svar #1 på: 18. Sep. 2008, 13:25 »
Kort oversikt: Fansen kjøper Newcastle - Fansen stemmer frem et styre og en styreformann. Det er kun styreformannen som vil få nevneverdig lønn. - Styret vil ta alle administrative oppgaver, som feks å velge manager osv. - Ca 50 utenforstående medlemmer vil hele tiden følge med at det styret foretar seg er etter boken - ALL inntekt som Newcastle genererer skal gå i klubbkassen, altså det vil aldri være utbytte til noen av eierne. Det er der vi får penger til spillerkjøp osv, så det sier seg selv at det vil ta noen få år før alt er oppe å går for fullt, men i lengden er nok dette den sunneste løsningen for Newcastle.

Mye av det samme som Radar skrev. Det er dette med økomoien som er det største problemet ja... Hvertfall kortsiktig, dersom vi klarer å karre oss gjennom 2-3 sesonger uten å bruke for mye penger, klarer vi nok å få en stabil økonomi. I lengden kan dette være en god løsning, men det spørs om vi klarer å komme oss så langt.

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
« Svar #2 på: 18. Sep. 2008, 14:44 »
Er ikke dette noenlunde det samme som FC United, bare at her velger man en manager som tar seg av laguttak o.l?
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3 på: 18. Sep. 2008, 19:50 »
Er dette de samme personene som startet http://www.savenewcastle.com/index.html ?

Erlend Simonsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4 på: 18. Sep. 2008, 20:15 »
dette skriver jeg i ren latskap, men er det noen som har oversikt over gjeld og aksje utbytte som utbetales hvert år?

Dette vil jo kunne gi et bilde av hvor lang tid dette vil ta, vi må jo også ha et bilde av hvor store inntekter klubben har i forhold til utgifter, hvis det er som Ashley sier, at han må skyte inn 20 mill i året så vil jo denne planen gå til faens på null komma niks.

Som jeg skrev i en annen tråd. pengene skulle jeg funnet fram, hvis jeg i det hele tatt hadde hatt troen på at klubben kunne driftes sånn.
Han kom, ble mett og dett var dett....

Radar

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #5 på: 18. Sep. 2008, 21:06 »
Tror du ikke MA tjener mer enn 200 mill i året på å eie Newcastle?? Tror han egentlig i totalen går i pluss.

Anthony

• Gjest
« Svar #6 på: 18. Sep. 2008, 22:59 »
Vi skal ikke i samme sleng stifte Newcastle Democratic Labour Party United.
Blir spennende å se med tiden.

Bad Religion

• Kaptein
  • ptthunem.no
    • Vis profil
« Svar #7 på: 18. Sep. 2008, 23:33 »
Dette ville aldri ha fungert.
Trade your prayer of Salvation
for a logical solution!

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #8 på: 21. Sep. 2008, 11:14 »
At fansen eier klubben ser jeg på som omtrent eneste løsning for å få stabilitet i NUFC.
Fordi:
Da vil fansen kansje bli litt mer tålmodige og stoler mer på demokratiet som da vil bli innført. Vi vil slippe store protester mot eiere, noe McKeag, Hall, Shepherd og Ashley har fått oppleve ganske så sterkt.
Kansje vil et slikt demokrati også bidra til at evt ny(e) manager(e) vil få bedre tid på å vise at de duger. Fansen vil kansje også sette mer pris på om de oppnår suksess (tenker da på måten Bobby Robson og hans menn ble pepet av banen etter siste hjemmekamp der klubben endte på 5. plass og med semifinale i UEFA cupen, SLIKT SKAL IKKE SKJE I NOEN KLUBB).
Klubben kan være mer åpne med fansen, både ved å være tidligere ute med å annonsere nyheter som angår sportslige ting og temaer som er/blir tatt opp på styrerommet. At fansen får mer innblikk i hva som skjer med klubben først, IKKE media. Klubben vil jo være mye mer åpen med fansen om den er eid av "oss".

Andre gode poenger er at ALT klubben får inn av penger vil gå til drift av klubben og IKKE til en allerede rik eier. Penger fra sponsorer, TV rettigheter, billett inntekter, salg av supporter utstyr, osv. en betydelig del av dette vil bli brukt på TRANSFER samt å lønne de spillerne som er der, enkelt å greit til å drifte klubben best mulig både sportslig og økonomisk.

Det er flere STORE klubber ute i Europa som er eid av supporterne sine. Real Madrid, Barcelona, Athletic Bilbao og Schalke 04 som de største og mest kjente. Jeg ser derfor ingen grunn til at IKKE NUFC også skal klare dette.

Den viktigste grunnen til at jeg tror dette passer bra for NUFC er at fansen uansett er vant med å få det som de vil gjennom protester og demonstrasjoner, ja at de viser sin misnøye tydlig generelt. Igjennom dette har de nå muligheten til å bli med å bestemme litt mer om hvem som skal sitte som styreformann i en 4 års periode og må derfor gi ALT litt tid.

Til sist vil jeg bare sammenligne litt. De aller fleste synes at måten Keegan og Curbishley ble behandlet på var ganske så like. Det kan jeg si meg enig i. Men måten fansen reagerte på var IKKE så like. Greit at Hammers fikk ny manager etter 7-8 dager, men NUFC supporterne demonstrerte jo høylytt før den tid uansett, UT MED ALT OG ALLE OG INN MED KEEGAN var ordlyden, mens West Ham supporterne kikket mer frem i tiden istedenfor tilbake.............

Det jeg mener, NÅ har fansen mulighet til å ta VIKTIGE avgjørelser selv for klubben sin. Dette er en livstidsinvestering som kun er på ca 10 000 norske kroner pr person. Jeg har trua på dette som jeg også ser på som fremtiden for fotballen, ikke bare for NUFC men for andre klubber og supportere generelt.

PS! Kan også ta med at selv med begrenset sportslig suksess de siste årene er fremdeles NUFC inne blant de 15. største klubbene i verden når man ser på hva inntekter klubben bringer inn. NUFC har ved flere anledninger også vært oppe blant topp 10 på listen over de største klubbene. Så at klubben skal ha nok penger til å klare seg selv og samtidig kjempe i toppen er det liten tvil om. Det hjelper ikke akkurat med eiere som stikker penger i egen lomme fra klubbkassa.............
« Siste redigering: 21. Sep. 2008, 11:47 av Frode »