20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Filmtråden!  (Lest 880952 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Filmtråden!
« Svar #4710 på: 02. Okt. 2014, 14:27 »
Det er lov til å hope, men jeg ville ikke holdt pusten. Tviler på at vi får mer Tolkien fra Peter Jackson. Ihvertfal i løpet av de neste ti åra.
Nei.

lgrinde

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4711 på: 02. Okt. 2014, 14:40 »
Tvilar, men trur kanskje han kan få lyst til å laga noko om 5-10 år :)

Det er litt sjukt, men eg hugsar den dagen ein kamerat kom på fotballbana og sa at no skal dei laga film av Ringenes Herre. Då var eg vel rundt 10 år gammal, no er eg 30.

ElvenKind

• NewUtd.no
  • Kaptein
  • Mitro!
    • Vis profil
« Svar #4712 på: 02. Okt. 2014, 14:53 »
Ja, jeg minnes vagt en tegnefilm av Lord of the Rings. Husker veldig godt scenen med Gandalf som ankommer Helms deep (mener det var der). Den sluttet vel omtrent der og såvidt jeg kan huske kom aldri resten av historien, så ble særdeles glad når jeg hørte det skulle lages skikkelig film av dette. Endelig skulle alle de som så rart på meg fordi jeg digget LotR endelig få oppleve det selv :)

Samtidig minnes jeg vel at jeg var en smule skeptisk til Peter Jackson da jeg hadde ymse splatter-filmer friskt i minne :)
Sagt av lgrinde om Papisse og Ba før kjøpet av Cissé var et faktum:
Dei to ville ha blomstra ilag som to nysprungne fruktblomster på eit epletre bada i vårsola i Sogn.

Vive la Révolution française!

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4713 på: 02. Okt. 2014, 15:03 »
Jepp, animasjonsfilmen The Lord of the Rings fra 1978. Synd part 2 aldri kom. Men du har jo The Return of the King (1980), da, som er en slags uoffisiell oppfølger, selv om den egentlig er oppfølgeren til  The Hobbit (1977), og den anbefales virkelig. Utrolig koselig film, men den har en del mangler dog.
Nei.

ElvenKind

• NewUtd.no
  • Kaptein
  • Mitro!
    • Vis profil
« Svar #4714 på: 02. Okt. 2014, 15:51 »
Konge! Må nok ta en nostalgi-titt. Sjelden lurt, men veldig fristende :)
Sagt av lgrinde om Papisse og Ba før kjøpet av Cissé var et faktum:
Dei to ville ha blomstra ilag som to nysprungne fruktblomster på eit epletre bada i vårsola i Sogn.

Vive la Révolution française!

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4715 på: 03. Okt. 2014, 19:03 »
Tja, jeg synes ofte det er lurt, jeg. Noen ganger går det galt, men andre ganger har jo filmen bare blitt bedre og bedre for hvert år som har gått, så en film som var veldig bra da du var liten, er plutselig er mesterverk uten like i dag. Helt topp, og veldig spennende.  :thumbu:

Dama fikk velge gårsdagens horrorfilm. Hun valgte en fra den noget ribba filmsamlingen min, noe som betyr at valget var bra da jeg ikke eier dritt.

Event Horizon - Jeg har aldri skjønt helt negativiteten rundt denne filmen. Jadda, den låner latterlig mye fra andre filmer og føles til tider som en mix av 2001, Sunshine, Alien osv., men det funker veldig bra. CGIen er datert, men ellers funker spesialeffektene dritbra. Klaustrofobisk og jævlig, og helvete-greia funker som fjell. Trivelig film!

Stage Fright - Hva får man om Camp Rock ble voldtatt av sønnen til Sleepaway Camp of Friday the 13th? Denne filmen. Stage Fright er en blanding av musikal, svart komedie og, selvfølgelig, horror. Plotet er ikke veldig orginalt, men måten det er gjort på føles veldig orginal, faktisk. Sangnummerne funker som oftest veldig bra, den er til tider hysterisk morsom og, selv om den ikke er hverken skremmende eller creepy, er det noe kult over stemningen til filmen. Drapene er blodige og utført perfekt, og jeg ble ofte veldig overrasket over det som skjedde.

Allie MacDonald er like bra som hun er fin (veldig flott frøken), og Meat Loaf er like bra som han er tøff (veldig tøff mann).

Superheroes - En dokumentar om real life superheroes. Den starter utmerket, men den dabbert fort av og tar seg etterhvert alt for seriøst. Kul nok, men ikke helt det store.

Starten er reint gull, da. Starter med en fyr som kaller seg selv Mr Xtreme, og han viser frem noen av sine fantastiske skill. Deriblant får i servert "Super Xtreme Death Metal Fighting System". Gull!

Jeg kjøper ikke mye filmer lenger, men i dag var jeg og hentet en pakke på posten.

Yellow, limited VHS fan package

- limited edition DVD + postcard
- highly limited edition VHS (only 66 available)
- YELLOW original poster (Graham Humphreys artwork A2)
- 2x limited edition YELLOW Lobby Cards

Jeg eier selvfølgelig også soundtracket på vinyl.

Yellow - Jeg har aldi ventet så lenge på en film, og jeg har heller aldri hatt så høye forventninger til en film før, men denne levde opp til forventningene på en ypperlig måte. 26 intense minutter med stylish og stemningsfull (neo-)giallo av ypperste klasse, og dette er toppet av et helt rått soundtrack av Antoni Maiovvi. Sykt fet film!

Nei.

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4716 på: 04. Okt. 2014, 10:59 »
Maleficent - Jeg hadde ikke noen store forventninger til denne filmen, men det her var faktisk langt dårligere enn forventet. At dette er en $180m-budsjettsfilm er helt utrolig. Det tar ikke mer enn et minutt eller noe før man blir møtt av det mest kunstige "setet" på denne siden av Brothers Grimm, men monstrene tar kaka. Gud bedre så kunstig og billig de ser ut. Jeg ble nesten litt kvalm her jeg satt. Karakterne er irriterende, forsøkene på humor faller gjennom og er både malplassert og patetisk og ingen av skuespillerne får godkjent. Utrolig uinspirert. Og det faktum at Angelina Jolie ser ut som en langtidsnarkoman hjeper ikke akkurat på. Hun ser jo helt ødelagt ut.

Jeg digger konseptet, for det å fortelle historien fra Maleficents side er en glimrende ide, men dette er ikke noe annet enn Brothers Grimm v2.0. Denne filmen fortjener en skikkelig remake med et nytt manus, andre skuespillere og noe annet enn ræva CGI.

Nei.

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4717 på: 04. Okt. 2014, 15:24 »
Killing Them Softly - Seig, stemningsfull og troverdig noir fra Andrew Dominik med en helt fantastisk Brad Pitt i hovedrollen. Andrew Dominik blir bedre og bedre med hver film, og Brad Pitt gjør en av sitt livs beste roller i en film som også er blant hans beste. Det er kun Inglourious Basterds, Snatch og Se7en som er bedre.

Skitten og dyster krim med lange, troverdige og ekstremt velskrevne dialoger, brutal og realistisk vold. Men stjernen i filmen er måten Andrew Dominik skildrer de forskjellige sidene ved gangsternes personlighet på. Rett og slett brilljant!

Nei.

Rudi

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #4718 på: 04. Okt. 2014, 20:11 »
Så den filmen sammen med to kompiser i en liten, nesten tom kinosal. Det var oss og to eldgamle damer som så ut som om de hadde gått inn i feil kinosal. Fantastisk intens åpning av filmen som oppriktig gjorde meg bekymret på bestemødrenes vegner.  :P

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4719 på: 05. Okt. 2014, 09:45 »
Hah! Kjekt da. Jo færre folk det er i en kinosal, jo bedre. Veldig mye bedre, med vinne unntak selvfølgelig.

Kino er dessverre blitt noe jeg nesten aldri greier å nyte lenger. Før var kino-opplevelsen noe spesielt og helt unikt, i 2014 blir den som regel ødelagt av både barn, ungdom og voksne som overhodet ikke greier å oppføre seg. Det er så utrolig stor mangel på både folkeskikk og respekt ovenfor andre her i landet at jeb lir litt skremt. At barn ikke oppfører seg perfekt har jeg ingen problemer med, de er tross alt barn. Men at foreldre sitter ved siden av sine bråkende barn og ikke gjør noe som helst for å stoppe bråket deres er direkte trist. Om jeg betaler godt over hundrelappen for å se en film så forventer jeg at folk skal oppføre seg. Jeg betaler ikke 100+ kr for å høre på andre menneskers prating, bråk og lysbruk via mobilen. Ugh!

The Howling - Klassisk lavbudsjettshorror av Joe Dante. Stemningsfull film som tar seg god tid, et kult plot som tar helt av, et rått soundtrack og effekter plukket ned fra øverste hylle. Dette er min kopp med te. Det oser 80-tallet av alt her, og det er umulig å ikke elske dette om man liker horror. Brutalt og fett.

Nei.

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4720 på: 07. Okt. 2014, 09:45 »
Ringu - Blod, gørr og humor var trendene i en havdød sjanger på 90-tallet, og svært få greide å presse ut virkelig gode filmer. Hideo Nakata to saken i egne hender å lagde en seig, stemningsfull film full av terror og faenskap. Den er helt blottet for blod, gørr og humor, men den treffer godt på nesten alt annet. Det hele er gjort på en veldig streit og simpel måte, og er et av de virkelig gode bevisene på at less are more. Camerabevegelsene og vinklene som er bukt er vedig standard og lite imponerende i seg selv, men den streite stilen, sammen med den kornete og skitne kvaliteten, samt manglen på kjapp kutting og scare jumps, er filmens sterkeste side. Det faktum at den er direkte svak på det tekniske området er mye av grunnen til at denne funker så forbanna bra.

En av de mer creepy filmene de siste 25 åra. Jævlig bra, rett og slett!

Og 15 år seinere er det morsomt å se hvor stor game changer denne filmen faktisk var, og hvor stor innflytelse den viste seg og ha på filmskapere over hele verden.

Ringu 2 - Ringu 2 er ingen dårlig film, men den er ikke veldig bra heller, og den feiler på det meste som Ringu lyktes i.

Ringu 2 er en langt bedre film på det tekniske, men dessverre gjør ikke det tekniske en film bedre, eller god i det heletatt. Den er i stor grad stemningsløs, mangler suspense, og hele følelsen av terror er borte, men det som plager meg mest er manglen på mystikk, som var en stor del av den første.

Jada, plotet er "bedre", altså, man får servert en langt fydigere historie, men det ekstra kjøttet hjelper ikke i det heletatt, for det er ikke noe veldig interessant ved det.

Nei, denne funker rett og slett ikke veldig bra. Middelmådig sak.

Det er forresten helt sykt at det finnes folk som foretrekker den amrikanske remaken over den orginale Ringu. Den amerikanske remaken er ålreit den, og den beste amerikanske remaken av asiatisk horror i nyere tid, men den bommer jo å alt som fikk RIngu til å funke så bra. Jadda, den er på helt nivå hva det tekniske angår, men det gjør ikke denne typen film noen tjeneste. Og bruken av quick cuts, CGI, fast zoom, merkelige lyder og sånn bli veldig standard, og for meg funker det ikke. Det er rett og slett ikke sånn man skaper stemning, og bommer man på stemninga er man i stor grad fucka, med mindre man har latterlige mengder blod og gørr. FInt at de gjorde noe mer enn å bare kopiere orginalen, men de bommer mye.

Og jeg slenger med et fint ordtak populærisert av meg selv:
Er du uenig, er du døll, og er du døll tar du feil.

Jackass Presents: Bad Grandpa (unrated) - Gutta i Jackass blir ikke noe yngre, og det merkes med hver film. De blir mindre og mindre ekstreme, og de gjør ikke fullt så dumme ting lenger. Derfor det å lage en spillefilm ut av det hele en veldig god ide. Plotet er ikke veldig bra, men det funker veldig bra og er litt hjertevarmende. De fleste stuntene er sånn man ser random youtubers gjøre, men noen av stuntene her er det absolutt beste de har gjort, og de sendte flaske på flaske med tårer ut øynene mine. Barnslig? Ja, veldig, men gud så morsomt. Åpningsscena med kuken, resturantscena, skjønnhetsscena, den lekebilscena og ikke minst strippebulescena var sjukt bra. Helt JÆÆÆVLIG mrosomt.

Nei.

Kristian T

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4721 på: 07. Okt. 2014, 23:40 »
Gone girl
Skal du bare se én film på kino i høst, så er det denne du skal se. Nok et mesterverk fra David Fincher! Vil ikke si for mye om filmen i fare for å spoile noe.

Og når vi først er inne på David Fincher, anbefaler jeg dere som er litt over gjennomsnittet filminteresserte om å ta en titt på denne:

lgrinde

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4722 på: 10. Okt. 2014, 12:08 »
Gone girl
Skal du bare se én film på kino i høst, så er det denne du skal se. Nok et mesterverk fra David Fincher! Vil ikke si for mye om filmen i fare for å spoile noe.

Og når vi først er inne på David Fincher, anbefaler jeg dere som er litt over gjennomsnittet filminteresserte om å ta en titt på denne:

Såg den på kino i går. Anbefalast på det sterkaste!

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4723 på: 11. Okt. 2014, 10:19 »
Non-Stop - Kul, non-stop (lolz) action-thriller med den godeste Liam Neeson i hovedrolla. Ikke en vilt bra film, men ålreit underholdning uansett. Liam Neeson passer veldig godt i denne typen roller. Fet fyr. Hatet SMS-dritten da, med at det kom opp på skjermen som det gjorde. Funka dårlig.

The Physician - OK film, men jeg skjønner virkelig ikke hypen her. Utrolig ujevn på absolutt alle måter, utenom den lekre kinematografien. OK dramaeventyr, men ikke mer enn det.

Har også hatt et gjennsyn med Harry Potter. Det vil si, jeg hadde sett de fire første fra før og bestemte meg for at jeg burde se de fire siste au, så kjørte igjennom hele dritten på et par-tre dager. Ble rimelig imponert, gitt. Fra lystig barneeventyr preget av dårlig skuespill (av de yngre) og grusom CGI til mørkt tennårings-/vokseneventyr med glimende skuespill (av de yngre) og ålreite effekter og kremkinematografi. Helt topp!

Harry Potter and the Sorcerer's Stone - Dette var en langt bedre film enn jeg husker, men ikke mer enn det. Et lystig barneeventyr med dårlig skuespill fra de yngste og pinlig dårlig CGI, selv til 2001 å være. En grei start, men ikke en film jeg e lysten på å se igjen med det førte for å si det sånn. (5/10)

Harry Potter and the Chamber of Secrets - En stor forbedring på absolutt alle måter. Lavere budsjett, allikevel ser den ut som en fem ganger så dyr film som den første. Og det er saker. De unge skuespillere ser ut til og ha fått et lass av erfaring og selvtillit siden sist, og det er der den største forskjellen ligger. Ikke supert skuesill, men ekstremt mye bedre. Mørkere, selv om den fremdeles er litt lystig. Men der hvor den første filmen føltes som et barneeventyr, føles denne som et skikkelig eventyr, noe som gjør at den funker bedre for meg. (7-/10)

Harry Potter and the Prisoner of Azkaban - Den første virkelig gode filmen i serien. Spesialeffektene suger, og varulven ser helt latterlig ut. Men den er mye mørker og føles som skapt for et annet publikum enn de to første, både karakterne og lotet tar en mer kompleks og interessant vendig og skuespillerne har nok en gang blitt utrolig mye bedre enn hva de var sist. (8/10)

Harry Potter and the Goblet of Fire - Nok en bra film, men fremdeles en liten skuffelse. Føles som en mix av det mørke eventyret i the Prisoner of Azkaban og det lystigere eventyret i the Chamber of Secrets. Nok en gang har skuespillerne tatt store skritt i riktig retning. Litt ujevn pacing, og romantikken i filmen føles veldig påtatt og er helt overflødig. Men alt i alt enda en veldig bra film, og deler av filmen er jo som tatt rett ut av en mørk, satanisk 70-talls horrorfilm. Dritfett! (8-/10)

Harry Potter and the Order of the Phoenix - For første gang i serien treffer de ganske godt på CGIen. Den er fremdeles ikke dritbra, men den funker i det minste greit nok. Enda mørkere, mer actionfylt og for første gang i serien får vi en film jeg vil kalle en visuell nytelse. Og skuespillerne er nok en gang veldig mye bedre enn sist gang. Mørkere, råere og enda mer komplekst. Herlig vendig. Skjønner ikke "hatet" mot denne. (8/10)

Harry Potter and the Half-Blood Prince - En av de beste filmene i serien, og nok en gang blir skuespillerne bedre og ting blir nok en gang mørkere, råere og mer komplekst. Dritlekker kinematografi, og generelt bedre på alt. 8+/10)

Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1 - Den treigste til nå, og den føles i stor grad som en eneste stor oppbygging til den siste delen av serien. Men selv om den i stor grad lykkes i å bygge opp spenning og alt det der til neste film, så greide den ikke å forberede deg på hva som faktisk kom... (8/10)

Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 - Ka-fucking-boom! For en slutt! Skuespillerne leverer jævlig bra, den er flott å se på, ting blir mørkere og det er generelt jævlig fett. Litt av en utvikling fra den første filmen, gitt. Massiv film! 9/10

En relativt grei mengde bra skuespillere au. Michael Gambon, Ralph Fiennes, Brendan Gleeson, Gary Oldman, Warwick Davis, Daniel Radcliffe og Emma Watson står ut som mine favoritter. Emma Watson var den dårligste av de yngre skuespillerne da serien startet, men avsluttet som kanskje den beste. Helt topp!

Jævlig imponert! Max kos!
Nei.

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4724 på: 11. Okt. 2014, 10:27 »
Blood Feast - Blood Feast er kjent som den første splatterfilmer, og regissør Herschell Gordon Lewis er kjent om en av to Godfathers of Gore, og det er ikke uten grunn. Herschell Gordon Lewis tok ting til nye høyder med denne voldelige og brutale filmen, og alt annet så ut som barne-tv sammenlignet med denne. Alt ved filmen er veldig amatørmessig, fra det ræva skuespilet til den dårlige regisseringen til den dårlige klippingen, men det positive med dette er jo at filmen er like underholdende og fet som den er amatørmessig og dårlig. Kremfilm!

Tremors - Sinnsykt fet 50-talls giant-monster-flick i 90-talls bekledning. Dette er enkelt og greit en av tidenes beste giant-monster-flicks. Er ikke så mye mer å si enn det. Sykt fet!

Opera - Dette er ikke Dario Agentos beste film, men det er hans siste virkelig gode film, og den er dødsfet. Bra stemning, überfet drapsmann og feiende flott visuell stil, som alltid fra Daio Argento på denne tiden. Stilfull og fet. Slutten? Tja, ikke helt fantastisk, men jeg har ikke noe i mot den.

http://www.furiouscinema.com/wp-content/uploads/2013/11/Opera-1987-04.png

A Nightmare on Elm Street - Filmen som ikke bare tok slashere til nye høyder, men som tok horror til nye høyder. Selvfølgelig latterlig bra! Ikke helt Halloween, men helt på nivå med Friday the 13th, om ikke bedre. Hnnnnnnnnnnnnngh!!! For noen spesialeffekter, dere. Daaaaaamn!

Nei.