20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Filmtråden!  (Lest 880970 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Filmtråden!
« Svar #4680 på: 03. Sep. 2014, 15:29 »

Corman's World: Exploits of a Hollywood Rebel - Fantastisk dokumentar om Roger Corman. En av de bedre dokumentarene jeg har sett, mye fordi jeg er en stor Corman-fan, men også fordi det er meget interessant, morsomt og til tider ganske rørende. Masse gode intervjuer med folk som Roger Corman, Jack Nicholson, Martin Scorsese, Peter Bogdanovich, Julie Corman, Joe Dante, Robert De Niro, Peter Fonda, David Carradine osv. Feiende flott sak. Abefales!
Nei.

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4681 på: 05. Sep. 2014, 19:37 »
Cloudy with a Chance of Meatballs - Et potensielt mesterverk med et fantastisk godt plot, herlig humor og dritfete karakterer delevis ødelagt av en grusom og standard visuell stil helt blottet for sjarm og særpreg, og kjedelig, sjelløs animasjon. Ingen sjarm eller feeling. Synd. Filmen fortjener en skikkelig remake med god, gammeldags animasjon og en mer interessant visuell stil.

Once Upon a Time in the West - Sergio Leone, Charles Bronson, Henry Fonda, Claudia Cardinale, Jason Robards og Ennio Morricone. Übemesterverk av dimensjon ukjent. Liker du ikke denne, liker du neppe god western til å begynne med.

First Blood - Terningkast 6 osv. Trenger ikke si så mye mer enn det.

Nei.

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4682 på: 05. Sep. 2014, 23:22 »
Fargo - Jeg har gledet meg til denne serien helst siden jeg først hørte om den, og det var godt og endelig bli ferdig. Serien levde opp til mine skyhøye forventinger, og de har gjort sånn ca. alt perfekt her. De har greid og gjennskape mye av den samme stemningen og humoren fra filmen, men uten å kopiere den på noen som helst måte. Hele dritten oser av Fargo, og det er jeg veldig glad for. Perfekt casting på alle mulig måter, og Billy Bob Thornton gjør sitt livs beste rolle. Enormt!

« Siste redigering: 05. Sep. 2014, 23:57 av boris. »
Nei.

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4683 på: 07. Sep. 2014, 10:13 »
Django - Det tar ikke lang tid før tidenes kanskje alle beste themelåt starter, og allerede da skjønner man at dette er tidenes beste western ved siden av The Good, the Bad and the Ugly. Plotet er simpelt nok, men steintøft, Django er like tøff som the man with no name, Franco Nero er like tøff som Clint Eastwood og den er voldeligere enn nesten alt annet som kom på den tiden, noe som er et stort pluss. Perfeksjon!

The Proposition - Jeg fatter ikke at denne har gått under radaren min. Western med bl.a Guy Pearce, Ray Winstone, Danny Huston og John Hurt, og alle er helt fantastiske. Alt stemer, og det hele er toppet av et nydelig soundtrack av Nick Cave, som også står bak manuset til filmen. Det er ikke mye vold i filmen, men det som er av vold er überbrutalt og grafisk, og det er jævlig tøft. Stemningsfull og deilig film som er helt der oppe med Django Unchained, The Good, the Bad, the Weird og de der av nyere westen. Skitbra!

Massacre Time - En undervurdert perle av en film, regissert av Lucio Fulci aka en av de to the godfather og gore, og med Franco Nero og George Hilton i hovedrollene, og begge er steingode som vanlig. Og som vanlig kjører Lucio Fulci på med masse vold, og den er enda mer brutal og voldelig enn Django. Ikke like bra, men en jævlig fet film med masse stil og vold. Rått soundtrack au. A Man Alone er en helt fantastisk låt. Ikke helt Django, men dritbra!

Ikke la deg lure av den tyske titlene Django - Der Hauch des Todes og Django - Sein Gesangbuch war der Colt, dette er ingen Djangofilm, men som ekstremt mange filmer ble de markedsført som Django i Tyskland for å cashe inn på Djangos gigantiske suksess. Heh...

Cut-Throats Nine - Jeg elsket denne filmen da jeg så den for mange år siden, men den var dessverre ikke like bra nå. Litt for treig og med for lite stemning og lite spennende karakterer, men volden gjør i stor grad opp for det. Jævlig grafisk og bra vold i filmen, og det er jo en fryd for øyet. Bra, men ikke helt det store i 2014.

Nei.

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4684 på: 08. Sep. 2014, 06:50 »
The Haunted Palace - Dette er den sjette av Cormans Poe-adapsjoner, men la deg ikke lure, dette er overhodet ingen Poe-adapsjon. Denne filmen er løst basert på H.P. Lovecrafts The Case of Charles Dexter Ward, og den bruker kun titlen og et par sitater fra Edgar Allan Poe The Haunted Palace. Coman var lei av Poe etter 5 filmer og ville gjøre noe nytt, og da bestemte han seg for å lage en Lovecraft-film, men American International Pictures ville cashe inn på suksessen til Poe-filmene og skiftet titlen mot hans vilje.

Men dette er en jævlig bra film. Vincent Price, Lon Chaney Jr. og Debra Paget tar seg av hovedrollene, og alle er sykt bra. Price spiller en helt annen type rolle i denne filmen, enn i de andre Poe-filmene, og er langt mer seriøs og mindre teatralsk og dramatisk, uten at det forandrer mye; han er fremdeles jævlig bra! Settene og kostymene er som vanlig jævlig flotte, regien er helt topp og hele greia er sykt stemningsfull og deilig. Jeg synes Corman gjør en meget god jobb med å fange den Lovecraftian-feelingen.

Nei.

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4685 på: 08. Sep. 2014, 20:28 »
The Hound of the Baskervilles (1939) - Dette er nook den mest kjente filmadapsjonen av boka, og det er den første Sherlock Holmes-filmen som er satt til den viktorianske tiden, neo som gjorde den veldig unik da den kom i 1939. Dette er også den først av hele fjorten Sherlock Holmes-filmer med Basil Rathbone og Nigel Bruce som Holmes og Watson, og av de tre-fire jeg har sett, også den desidert beste av de. Jeg foretrekker helt klart den gotiske Hammer Horror-versjonen av filmen, men dette er på ingen måte en dårlig film av den grunn. Tvert i mot er 1939-versjonen et mesterverk og den nest beste Sherlock Holmes-filmen noensinne. Familievennelig au, og om jeg noengang får unger skal de få denne servert på gullfat gjennom hele oppveksten.

Alle kjenner til historien, som i seg selv er fantastisk, men filmens stjerner er Basil Rathbone og Nigel Bruce som er fantastisk gode hver for seg, men enda bedre sammen. Fantastisk kjemi, og begge nailer sine karakterer jævlig bra. Richard Greene, Wendy Barrie og ikke minst John Carradine leverer ypperlig au. Spesielt sistnevte. Jævlig god skuespiller. Faren til David Carradine (Kill Bill, Kung Fu) og Keith Carradine (Fargo, Deadwood), for de som ikke visste det.

Uansett, The Hound of the Baskervilles (1939) leverer et fantastisk mysterie med fantastisk stemning. Krem!

Gleder meg veldig til jeg er ferdig med Corman/Poe- og western-kicket mitt, for da skal jeg begynne på resten av filmene, en etter en og se hvor det ender. Kan bli meget morsomt.
« Siste redigering: 08. Sep. 2014, 21:03 av boris. »
Nei.

Martin

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4686 på: 09. Sep. 2014, 00:31 »
Det som trekker den et hakk eller to ned fra Fast Five er hele Letty-greia som føltes som en veldig enkel og billig løsning, i tillegg til at Michelle Rodriguez er en skikkelig kjip skuespiller

Enig så enig. Forferdelige greier.

The Proposition

The Proposition er dødsfet!
Har ikke sett den på ganske så lenge, men må kanskje se den på nytt når jeg er ferdig med 2. gjennomgang av Rome.

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4687 på: 09. Sep. 2014, 10:43 »
Godt å se at du er enig, Martin. Det betyr at du ikke har gått deg helt vill og fått dårlig smak riktig enda. ;)

The Masque of the Red Death - Den syvende og nest siste filmen av Corman's Poe-adapsjoner, og en av de jeg hadde sett før og vikelig elsket. Jeg elsker den fremdeles, men jeg synes ikke den er noe bedre enn The Pit and the Pendulum og The Haunted Palace. De tre holder sånn ca. like høy standard. Denne filmen kunne fort vært en tier, men i motsetning til de fleste andre av Cormans Poe-adapsjoner lider denne av litt svake kostymer. Det blir i overkant tacky og klovnete til tider, men resten er top notch. Vincent Price og Hazel Court e helt fantastiske som vanlig.

Red Death er åndsvakt fet, btw. Helt rått!

Det er forresten veldig mye Det sjuende inseglet (Bergman) over denne filmen, og det er grunnen til at den ikke ble oppfølgeren til House of Usher. Deilighet!

« Siste redigering: 09. Sep. 2014, 19:36 av boris. »
Nei.

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4688 på: 09. Sep. 2014, 19:42 »
The Tomb of Ligeia - Den åttende og siste filmen i Cormans Poe-adapsjon, og nok en veldig god en. Ikke blant de beste, men dette er en skikkelig godfilm. Den mangler den gotiske stemningen fra de fleste andre filmene, men den gir deg noe nytt i og med at mye av filmen foregår utendørs. Men den er mørk og kaldere enn alle de andre, og vinner stort på det. Vincent Price er som vanlig hinsides god og Corman byr på masse merkelige og uvanlige vinkler som virkelig skiller seg ut fra mengde.

Men ja, feiende fott film og en fantastisk avslutning på en serie av filmer som er verdt tiden din og mer. Masse gull!

Da prøver jeg meg på en rangering av filmene:

1. The Pit and the Pendulum (9,5/10)
2. The Masque of the Red Death (9,5/10)
3. The Haunted Palace (9,5/10)
4. House of Usher (9/10)
5. The Tomb of Ligeia (8,5/10)
6. The Premature Burial (8,5/10)
7. Tales of Terror (8/10)
8. The Raven (5/10)
Nei.

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4689 på: 13. Sep. 2014, 08:59 »
A Fistful of Dollars - En av tidenes beste westerns, og en av tidenes aller beste remakes. Yojinbo er nok en god fot bedre, men dette er nær perfekt uansett. Stilfull, stemningsfull, hardbarket og jævig tøff. Fett soundtrack som alltid fra Ennio Morricone, og han fortjener masse skryt da han er en av grunnene til at filmen er så stemningsfull. 9,5/10

For a Few Dollars More - Ikke fult så stilfull, stemningsfull eller hardbarket som A Fistful of Dollars, men dødsbra uansett. En slags mellomting mellom det som en gang var og det som skulle komme. Havner litt mellom alt,og den desidert svakeste i trilogien. Lee Van Cleef er sjef! 9/10

The Good, the Bad and the Ugly - Og den aller beste westernfilmen noensinne ved siden av Django. Filmen tar det beste fra A Fistful of Dollars og For a Few Dollars More og gjør den til en av tidenes beste filmer. Det finnes ikke noe å klage på her. Perfekt! 10/10

A Professional Gun/The Mercenary - Helt konge, men det er langt opp til de beste. Franco Nero er som alltid dritabra, og en veldig god introduksjon til zapata western. Topp film!

Django, Prepare a Coffin - Dritkul, (semi-)offisiell western med Terence Hill som Django. Filmen var egentlig skrevet for Franco Nero som skule ha rolla, men noe skjedde og den gikk til Terence Hill. Terence Hill er som alltid helt topp, men han er ingen Nero. Filmen lever på ingen måte opp til orginalen, men den er allikevel en veldig fet film. Standard? Ja, men likefult fet!

Themelåta er drøyt bra og enda bedre enn alt annet som har med filmen og gjøre:

Homefront - Helt standard Jason Statham-action med nevnte mann og James Franco på rollelista, skrevet av Sylvester Stallone. Filmen var faktisk ment å være en del av Rambo-serien, men det skjedde aldri. Kurant underholdning til maten som oser av Steven Seagal, mannen som har spilt den samme karakteren som Jason spiller i denne femti ganger. :ler:

« Siste redigering: 13. Sep. 2014, 09:03 av boris. »
Nei.

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4690 på: 15. Sep. 2014, 14:23 »
Neighbors - Ålreit komedie som burde vært kutta ned 7-10 minutter. Til tider hysterisk morsom, men den er litt ujevn og det blir til tider litt for lang tid mellom slagene. Zac Efron gjør en overraskende god jobb, og bortsett fra utseendet er det ikke mye igjen av gutten som spilte i HSM.

Horrible Bosses - Hadde et gjennsyn med denne i går og nå likte jeg den enda bedre enn første gang jeg så den. Jævlig morsom film hvor Charlie Day, Colin Farrell og Jamie Foxx briljerer. Fantastisk morsom film, og jeg ser virkelig frem til toern.

The Secret Life of Walter Mitty - Veldig trivelig eventyrdramakomedie som hadde fotjent en litt større dose komedie. Mangler det lille ekstra, men jeg storkoste meg i de to timene den varte, og Ben Stiller er veldig god her.

Resolution - Denne falt jævlig godt i smak. Meta-horror som fint kan anbefales til fans av f.eks The Cabin in the Woods, men denne er langt bedre utført på alle måter IMO, i tillegg til at den til tider er genuint creepy. Meget solide saker.

High Plains Drifter - Jævlig bra western med og av Clint Eastwood. En av de beste Eastwood-regisserte filmene jeg har sett, og filmen føes i stor grad ut som en hyllest til Leone. Fanger den litt mystiske feelingene Leone kjørte på med både titt og ofte. Jævlig kul film, og Clint Eastwood med karakter er badass. Dritbra!

Day of Anger aka Gunlaw - Skitbra western med en ultakul Lee Van Cleef i hovedrolla, og med en superb soundtrack av Riz Ortolani. Rett og slett en jævlig tøff film med fantastisk skuespill, lekker kinomatografi og et rått soundtrack. Superb!

Nei.

lgrinde

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4691 på: 18. Sep. 2014, 12:48 »
Sjekk ut! http://www.filmweb.no/template/feature/hobbiten2014/

Legg merke til delen med Elrond og Sarumann (sjølv om dette kan vel vera bilde frå dei to andre filmane og..). Er det sjanse for å få sjå Elrond, Galadriel, Radagast OG Sarumann i lag for å befri Gandalf? Hadde vore episk i so fall. :drool:

Boris; har Sir Christopher Frank Carandini Lee helsa til å vera med på noko slikt?

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4692 på: 18. Sep. 2014, 13:18 »
Han er rimelig sliten om dagen, men med dagens teknologi er det jo ingen problemer og få det til å fremstå som om han var med på noe slikt. Men jeg tror ikke han er i stand til å bli med på noe sånt selv med mindre hele produksjonen tas med til England og en skikkelig stand-in hentes.
Nei.

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4693 på: 18. Sep. 2014, 15:44 »
Red Sun - Det er langt opp til de beste i westernsjangeren, og spesielt dialogen er til tider veldig dårlig, men med en rollebesetning bestående av Toshirô Mifune(!!!), Charles Bronson, Alain Delon og Ursula Andress er det vanskelig å ikke la seg underholde her. Jævig kult å se Toshirô Mifune i en western, og som vanlig er han aller, aller best. For en mann og for en skuespiller.  :wub:

Sunset Boulevard - En av tidenes virkelig store filmer, og en av tidenes beste noir-filmer. Ikke blant det beste innen sjangeren for min del, men et mesterverk av dimensjon ukjent lell. Det er helt umulig å finne noe å klage på i denne godbiten av en film. Dette er filmkunst!

Angel of Death -Orginalt utgitt som en webserie, men den ble etterhvert gitt ut som film. Ålreit action med Zoë Bell, men det stopper egentlig der. Utrolig lite orginalt og alt for kort, men greit nok som en litt mørkere og voldeligere Nikita, for den er egentlig stot mer enn en Nikita-rip-off.

Nei.

lgrinde

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4694 på: 18. Sep. 2014, 17:45 »
Han er rimelig sliten om dagen, men med dagens teknologi er det jo ingen problemer og få det til å fremstå som om han var med på noe slikt. Men jeg tror ikke han er i stand til å bli med på noe sånt selv med mindre hele produksjonen tas med til England og en skikkelig stand-in hentes.

Håpar dei greier å få til noko. Sjølv om det kunn er bruk av stemma hans.