20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Jonas Gutierrez  (Lest 185131 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Jonas Gutierrez
« Svar #825 på: 03. Feb. 2013, 18:54 »
Jonas var god i går fra start av. Gav ikke Chelski-spillerne fred overhodet og var svært delaktig i at Chelski ikke fikk etablert noe spesielt spill fra start av.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #826 på: 03. Feb. 2013, 19:08 »
Hjelper ikke når han har arbeidsoppgaver offensivt. Innsats, arbeidskapasitet skal alle ha utpå der. Somla vekk ballen mye i starten, dårlige bevegelser rundt Debuchy når vi kom høyt i banen for å nevne noe.

I 2.omg derimot hadde han bedre tempo på kula, klarte å ta seg forbi Ivanovic noen ganger, og defensivt hadde han mange viktige brudd.
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #827 på: 03. Feb. 2013, 20:28 »
Jonas var solid og god fra avspark igår. Vant dueller og var særdeles delaktig i det presset NUFC satte på Chelsea fra start av. Han var rolig med ballen, hadde herlige mottak og gjorde det mye enklere enn hva han har gjort tidligere denne sesongen. Det kan nok ha noe med å gjøre at han har flere alternativer offensivt enn hva som var tilfellet tidligere denne sesongen og bedre spillere rundt seg.
At folk henger seg opp i ett par dårlige innlegg og et forsøk på å komme seg forbi A. Cole der han så litt rådvill ut og gikk frem og tilbake før det kom en dårlig avslutning får så være. Man kan sikkert ta en del andre spillere også å finne noen dårlige innlegg og noen dårlige involveringer uten at det nødvendigvis betyr at de spilte møkk elendig.
Når enkelte har noe imot en spiller henger de seg opp i absolutt alt han gjør som de ikke er enig i, men "glemmer" fort det som er bra.

Jeg synes Jonas var blant de beste igår. Kun Sissoko var bedre i mine øyne, og så får Santon og Jonas dele plassen bak.
Jonas vant 67% av duellene igår, til sammenligning vant S. Taylor 56% uten å ta noe av æren til sistnevnte som også var veldig god og herlig å ha tilbake fra skade. Gouffran på den andre siden vant 45% av sine dueller, bare til sammenligning.

Jeg synes uansett at det er fantastisk at Jonas også hever spillet sitt i takt med resten av spillerne. Det er i slike kamper som Chelsea og de andre topplagene at han kommer best til sin rett. I kamper mot svakere motstand der vi forventer at det produseres mer foran motstanderens mål vil jeg heller bruke en annen. Bra med alternativer igjen ihvertfall.

Daniel

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #828 på: 03. Feb. 2013, 20:38 »
Jeg mener jo at du har helt feil fokus, Frode. Du prater om vinnere av dueller osv, mens jeg tror de fleste andre er opptatt av at en spiller som er en av tre offensive midtbanespillere skal være skapende, noe Jonas overhode ikke er. Han vinne så mange dueller han vil for min del, uten at det endrer mitt syn på han.

Hans J

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #829 på: 03. Feb. 2013, 20:59 »
Når det gjeld desse innlegga som - spesielt i 1. omgang - berre traff første Chelsea-spelar, må det også presiserast at Gouffran og Debuchy ikkje hadde noko som helst betre utteljing på sine forsøk. Det er ein del av eit større bilete som enkelte verkar til å slite med å få med seg. Før Jonas scora målet sitt var det den same tarvelege responsen som han brukar å få. Mykje av den kritikken fortener han, men det er tåpeleg å sjå den framført av folk som får Al-Qaida til å verke antifatalistiske og konstruktive i tilbakemeldingane.

Ved å berre sjå på innlegg som treff blokka, og evaluere dei som at det utelukkande er dei som slår dei sin feil, er i mine auge også eit feiltak. Bevegelsen i boks har jamt over vore langt under pari heilt sidan Nolan gjekk til West Ham. På mange av dei mislukka innleggsforsøka til Jonas, YG og MD i første omgang var det berre Cissé som var inne i boksen. Mot fire Chelsea-spelarar. Då er det meir enn berre serven det er noko gale med. No bidreg rett nok Sissoko offensivt allereie frå start av, men det er eit ekstremt forbetringspotensiale å hente her.

Ein ser jo dette også på hjørnespark, situasjonar der ein som fan trygt kan gå å pisse framfor å sjå gutta dumme seg ut. Vi skaper vel to målsjansar per. 1000 corner, og den eine av dei to fekk vi i går. Antakeleg har dette også samanheng med at vi hadde vår beste duellspelar i lufta tilbake i laget.

Edit: Ser Kristoffer og torfinn er inne på ein del av det same lenger oppe.
« Siste redigering: 03. Feb. 2013, 21:01 av Hans J »

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #830 på: 03. Feb. 2013, 21:05 »
Syns egentlig Frode også greit oppsummerer hvorfor det var godt å ha en Jonas i godt slag med mot et lag som Chelski, og hvorfor han er mindre nyttig mot svakere motstand. Vi har Cabaye, Gouffran og Sissoko på midtbanen som i større grad har mer å bidra med offensivt - da er det ikke feil at Jonas i tillegg til Perch i større grad har sine styrker defensivt. Nå veit jeg at Cabaye oftest lå dypere i banen som en playmaker - men Jonas gjorde en uvurderlig jobb defensivt som Frode bekrefter ovenfor her.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #831 på: 03. Feb. 2013, 21:19 »
Jeg mener jo at du har helt feil fokus, Frode. Du prater om vinnere av dueller osv, mens jeg tror de fleste andre er opptatt av at en spiller som er en av tre offensive midtbanespillere skal være skapende, noe Jonas overhode ikke er. Han vinne så mange dueller han vil for min del, uten at det endrer mitt syn på han.

Altså, defensivt så er Jonas en av 4 eller 5 midtbanespillere som har en jobb å gjøre når motstanderne har ballen. Det er ikke slik at noen er fritatt for dette.
Jonas vant f.eks. duellen som førte til kontringen og utligningen til 2-2. Det var Jonas som spilte opp til Cisse der.

En annen ting. Dueller er jo like viktig og vinne uansett hvor man er i banen, akkurat som det er å plukke opp 2. ballene også.

Helt greit at Jonas har tidvis vært skrekkelig sammen med mange andre på laget sålangt denne sesongen, men igår var han meget solid. Jeg skjønner ikke at det skal være noe å diskutere engang? Feil fokus?

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #832 på: 03. Feb. 2013, 22:33 »
Tror ikke det er noen som på dette tidspunkt forventer at Jonas skal være den som skaper det helt store offensivt for oss, det er åpenbart andre grunner til at han spiller, og da bør han bli vurdert utifra det. Om en mer kreativ spiller skulle spilt i stedet får noen andre evt. ta kritikken for. Men jeg synes det funka relativt greit i går, og tror det kan gjøre det lørdag fk også.

Pontare

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #833 på: 04. Feb. 2013, 19:25 »

Den siste setninga din er skremmende... Vi vant kampen fordi vi var flinke til å sette høyt press! Når det feila ble vi overkjørt. Alt henger sammen, og fotball handler like mye om hva man gjør uten ball som når man får ballen.

Godt å se innleggene dine her Frode, betryggende at noen her skjønner seg på fotball.

Martin

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #834 på: 04. Feb. 2013, 19:49 »
Jeg mener at nå som vi har såpass mye kvalitet på sentral midtbane, skal vi ikke trenge å spille med en jævla Alan Smith type på venstrevingen for å få defensiv trygghet. Denne tankegangen forutsetter også at man forkaster teorien om at angrep er det beste forsvar. Det er også langt fra like underholdende som å spille med offensive midtbanespillere som faktisk er gode offensivt! Man husker jo de raske og effektive kontringene vi hadde med Ba - Cisse - HBA

Har tidligere sesonger vært ok tilfreds med Jonas til tross for at det eneste han klarer offensivt er å vinne dødballer. Dette fordi han jobber knallhardt og har vært flink til å holde på ball. Denne sesongen har jeg ikke sett så mye av det positive han har å by på som tidligere. Jeg syns også at f. eks Obertan har vært veldig god defensivt denne sesongen + at han faktisk er noen hestehoder forran Jonas offensivt.

Synd å si det, for Jonas virker som er knakende fin fyr, men jeg håper vi aldri mer trenger å se Jonas fra start når HBA er tilbake. Bedre med en rask bakromstruende jævel som gjør at motstandere ikke tør å stå så jævlig høyt som f. eks Villa gjorde mot oss i 2. omgang sist. Hver gang noen finner på å stå høyt mot oss blir vi pisset på.

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #835 på: 04. Feb. 2013, 19:58 »

Den siste setninga din er skremmende... Vi vant kampen fordi vi var flinke til å sette høyt press! Når det feila ble vi overkjørt. Alt henger sammen, og fotball handler like mye om hva man gjør uten ball som når man får ballen.

Godt å se innleggene dine her Frode, betryggende at noen her skjønner seg på fotball.

Vær så snill å ikke ramle utpå så tynn is...

Pressa vi høyt mot Chelsea? Neinei.. Vi var kompakte i midtbaneleddet og varierer presshøyden iblandt, men det går ikke an å påstå at vi pressa dem høyt og at det var derfor vi vant kampen. I andre omgang lå vi veldig lavt. Jeg tror det er du som har misforstått fullstendig hva som skjer utpå ei fotballbane. Det var f.eks en kontring som brakte oss tilbake i kampen, vi lå lavt og vant ballen.

Og bare for å ha sagt, grunnen til at vi var så gode i 1.omg var fordi VI var gode med ballen. Cabaye var helt magisk som playmaker før pause, og vi spilte god fotball. Gode bevegelser, backer i angrep, ballspillere sentralt i banen og ja når vi mista ballen på vei fremover så forsøkte vi å gjenvinne ballen, men det har ikke nødvendigvis noe med hvordan vi som lag presser i etablert forsvar.

For å snu på det. Har man ballen i laget scorer ikke motstanderen, og Jonas har et skremmende høyt antall upressede og undøvendige balltap. Da hjelper det ikke som Daniel sier hvor mye Jonas løper og jobber, det er det enkleste i fotball og skal ligge til grunn uansett. Jonas er ikke god nok til å spille kant på Newcastle, det er såpass enkelt som det. Verken Ben Arfa eller Marveaux har problemer med å utføre defensive oppgaver, selv om de kanskje ikke er like vasse taklingsspillere som det Jonas er.
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Doffi

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #836 på: 04. Feb. 2013, 20:08 »
Ingen klager over jonas sin innsats den er alltid på topp. Er vel snakk om bidragene hans offensivt. Er jo santon s om skaper alt på den siden. Jonas burde vært en bacup på back eller defensiv midt. Der kan han hvertfall bruke de defensive egenskapene sine uten å ha for mye ansvar framover. Første målet hans på et år han har vel ikke fler assist heller. Som ving er det altfor dårlig. Ser ikke problemet med og bruke ben arfa på ene siden og marve eller gouffran på andre. Spurs har bale/lennon, chelsea hazard/mata/oscar, arsenal podolski/walcott/chamberlain som spiller hele tida til sammenligning. Vi har nok av løpstyrke med sissoko, cabaye og tiote
lt;3 Newcastle <3

lgrinde

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #837 på: 04. Feb. 2013, 21:18 »
So lenge han fortsette å skårar mål so er det vel ingen vits diskutera dette meira ;)

Pontare

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #838 på: 05. Feb. 2013, 03:03 »

Vær så snill å ikke ramle utpå så tynn is...

Pressa vi høyt mot Chelsea? Neinei.. Vi var kompakte i midtbaneleddet og varierer presshøyden iblandt, men det går ikke an å påstå at vi pressa dem høyt og at det var derfor vi vant kampen. I andre omgang lå vi veldig lavt.
Vi pressa høyt og godt i førsteomgang. I andreomgang falt som du sier presshøyden (og intensiteten), og da fikk vi to i fleisen, i tillegg til at Chelsea tok over initiativet i kampen. Tror vi begge kan være enige i at vi ikke hadde vunnet kampen gjennom å spille som i andre omgang i 90 min...
Jonas fortjener ikke klippekortet han har fått utdelt, men det blir for dumt å slakte han når han faktisk spiller en bra kamp.

ElvenKind

• NewUtd.no
  • Kaptein
  • Mitro!
    • Vis profil
« Svar #839 på: 05. Feb. 2013, 11:02 »
So lenge han fortsette å skårar mål so er det vel ingen vits diskutera dette meira ;)

Ja, det er jo mye som tyder på at Guti kommer til å bøtte inn mål fremover :D
Sagt av lgrinde om Papisse og Ba før kjøpet av Cissé var et faktum:
Dei to ville ha blomstra ilag som to nysprungne fruktblomster på eit epletre bada i vårsola i Sogn.

Vive la Révolution française!