20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Det norske flagget fjernes!  (Lest 12632 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
Sv: Det norske flagget fjernes!
« Svar #30 på: 22. Mai 2008, 20:37 »

Dette beviser jo bare hvor fullstendig blåste de høye herrene (det inkluderer Espelund) i NøFF er. Her lanserer de en ny drakt med stor prestisje, og bare dagen etterpå, må de gjøre retrett, fordi ikke bare en stor del av folket, men en veldig stor del av folket, inkludert tidligere landslagshelter, landslagssjefen og landets kulturminister, for ikke å glemme Arne Scheie er sterkt imot det nye emblemet.

For min del kunne de godt ha plassert det nye emblemet på høyre bryst, og beholdt flagget på venstre side.
Nå ser det ut til at de skal lage et nytt emblem, og da bør de se til Sverige, som har et enkelt, men fint skjold, med det svenske flagget i.

Det at flagget har stor betydning for nordmenn er ikke noe jeg dikter opp. Se på 17. mai da, for faen. Hva er det som går igjen mer enn noe annet den dagen? Ja, nettopp, flagget. Landslaget har i 80 år spilt med flagget på brystet. Er det bare fordi man ikke eide kreativitet på 20-tallet, eller var det en grunn til det? Det er jo en kjennsgjerning at det norske folk har et nært forhold til flagget. Hvorfor tror du ellers SÅ store deler av folket reagerer SÅ sterkt på at landslaget plutselig ikke lenger skulle spille med flagget på brystet, bare fordi NøFF plutselig følte behov for noe mer kreativt og spennende.

Det er fint at NFF tar til fornuft, og lytter til folkets røst. Når selv landslagssjefen går offentlig ut og kritiserer forbundet, så burde det si sitt. Bare ikke for NFF.
Det norske landslaget SKAL spille med flagget på brystet. De har gjort det i 80 år, hvorfor slutte så brått, uten å i det minste SPØRRE først? Ikke ble det tatt opp på fotballtinget, ikke har noen noensinne sett noe til en markedsundersøkelse.

Kan du henvise til en folkemåling, siden du så bombastisk påstår at VELDIG STORE deler av landet er tvert i mot denne logoen?

Hva er det som går igjen 4. juli i USA? Nettopp, flagget deres. Norge har ikke noe mer spesielt forhold til flagget sitt enn hva andre land har. Vi er ikke så forbanna spesielle, vi er en liten nasjon til helvete oppe i nord, som på svært få måter skiller seg ut fra massen.
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #31 på: 22. Mai 2008, 20:40 »
Det handler også en del om tradisjon og flagget er en viktig del av norsk tradisjon, det er sjeldent lurt å tukle med dette og i hvert fall ikke gjøre det via en hemmelig kampanje som ingen får vite om.

Til Lasse: USA har vel tradisjonelt ikke hatt noe fotballandslag heller, så det argumentet har ingen verdi.

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
« Svar #32 på: 22. Mai 2008, 20:45 »
Har ikke argumentet noen verdi? Joakim drar opp 17. mai som et argument, og at det norske flagget er representert der. Da drar jeg fram 4. juli som et eksempel for å underbygge påstanden min; nemlig at Norge ikke er noe mer knyttet til flagget sitt enn andre land (uavhengig av nasjonens fotballinterresse). Jeg kunne like gjerne dratt frem England, Frankrike, Italia, Spania, Nederland, Tyskland etc., men valgte USA. Det du sier her er bare kverulerende og tøysete.
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #33 på: 22. Mai 2008, 20:50 »
Jeg er uenig. USA har aldri hatt noen tradisjon for å ha noe landslag i noe som helst annet enn ishockey. Hadde de hatt flagget på drakten i snart 100 år som vi har her i Norge kan du være helt sikker på at de ikke ville skiftet det ut. Tenk uansett på hvor mye sterkere felleskapsfølelsen tradisjonelt har vært i Norge. 17.mai 1814 og frigjøringen etter krigen f.eks. USA derimot er mye mer "each man for himself". Felleskapsfølelsen er nok også symbolisert ved flagget i Norge og da også landslaget i fotball.

Enig?

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #34 på: 22. Mai 2008, 21:13 »
Takk for støtten. Du drar frem viktige poenger, Geir.
Nettopp denne fellesskapsfølelsen er sentralt for Norge, og det representeres også gjerne gjennom flagget. Det er i hvert fall mitt inntrykk. Og du hiver ikke tradisjoner på båten sånn helt uten videre. Skal Newcastle plutselig droppe stripene på drakten? Skal de forandre klubbens emblem, og ta vekk de sorte og hvite stripene inne i skjoldet? Tror du ikke det ville skapt reaksjoner i Newcastle?

Amerikanernes flaggtradisjon forbindes vel ikke først og fremst gjennom idrett. Selv om jeg har et inntrykk av at amerikanerne har et ganske likt forhold til flagget som symbol som det jeg opplever at nordmenn har.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Fredrik

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #35 på: 22. Mai 2008, 21:56 »
Jeg er enig med Lasse. Vi nordmenn har ikke en dritt vi skulle ha sagt i forhold til andre land. Vi feirer nasjonaldagen og vaier med flagg i vinden. Det samme gjør folk i Makedonia og på Malta på deres nasjonaldag. Det norske flagget er like spesielt for oss som det makedonske flagget er for Makedonia. Skal vi liksom være dominerende på dettte området i forhold til andre land? Det blir for tynt å basere store deler av grunnlaget på at Norge har et særeget, ekstraordinært forhold til sitt flagg, som andre land tydeligvis ikke har. Idiotisk å trekke tilbake denne ideén. Herregud, det får da være grenser for hvor tradisjonsbundne og konservative man kan gjøre ut av seg. Det er ikke ett brukbart argument her inne FOR at det nye emblemet skal fjernes! Det er bare det samme gamle som går igjen. Fellesskapsfølelse faktisk. Javel? Er det ingen andre land med fellesskapsfølelse? Er ikke dette litt vel dristig, når det åpenbart faller på sin egen urimelighet?
# 9 Alan Shearer - World Legend

http://www.indkast.dk/upload/Nzogbia.jpg

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #36 på: 22. Mai 2008, 22:03 »
Det er da ingen som sier at "vi har noe dere ikke har". Dette handler om tradisjon.
England har en tradisjon med Three Lions. Norge har en tradisjon med å bokstavelig talt spille "med flagget på brystet".
Det vil bli reaksjoner i England om FA plutselig skulle bestemme seg for å bytte ut de tre løvene med et bilde av Prins Charles, uten at noen får vite om det underveis i prosessen.

Skal man forandre på såpass innarbeidete tradisjoner må man lufte ideen først, og man burde i det minste tatt dette opp på Fotballtinget.

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #37 på: 22. Mai 2008, 22:17 »
Jeg er enig med Lasse. Vi nordmenn har ikke en dritt vi skulle ha sagt i forhold til andre land. Vi feirer nasjonaldagen og vaier med flagg i vinden. Det samme gjør folk i Makedonia og på Malta på deres nasjonaldag. Det norske flagget er like spesielt for oss som det makedonske flagget er for Makedonia. Skal vi liksom være dominerende på dettte området i forhold til andre land? Det blir for tynt å basere store deler av grunnlaget på at Norge har et særeget, ekstraordinært forhold til sitt flagg, som andre land tydeligvis ikke har. Idiotisk å trekke tilbake denne ideén. Herregud, det får da være grenser for hvor tradisjonsbundne og konservative man kan gjøre ut av seg. Det er ikke ett brukbart argument her inne FOR at det nye emblemet skal fjernes! Det er bare det samme gamle som går igjen. Fellesskapsfølelse faktisk. Javel? Er det ingen andre land med fellesskapsfølelse? Er ikke dette litt vel dristig, når det åpenbart faller på sin egen urimelighet?

Du sier noe, jeg hadde helt glemt at Malta og Makedonia ikke får lov til å spille med flagget på brystet. Hvis du ikke ser et eneste argument for at det nye emblemet skal fjernes så ser du bare det du vil se.

Fredrik

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #38 på: 22. Mai 2008, 22:39 »

Du sier noe, jeg hadde helt glemt at Malta og Makedonia ikke får lov til å spille med flagget på brystet. Hvis du ikke ser et eneste argument for at det nye emblemet skal fjernes så ser du bare det du vil se.

Ok, da sier vi det da. Eller kan jeg se at det eneste som repeteres her er den fantastiske nasjonal- og fellesskapsfølelsen og den stolte norske tradisjonsarven? Ikke ro deg lenger ut på det dypet vannet nå, det er dypt nok.

Faustino

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #39 på: 23. Mai 2008, 00:44 »
Typisk norsk å være motstander av forandring. Når vi endelig fikk en stilfull logo (Jeg gidder ikke ta diskusjonen om dragen er relevant for Norge eller ikke), forkaster vi den med en gang, fordi vi skal ha det slik vi alltid har hatt det, med logoer som inneholder navn med en sirkel rundt osv. For ikke å snakke om at vi skal være det eneste landet i verden med et rent flagg i brysthøyden. Argumentet er at det alltid har vært sånn, og da kan man jo spørre seg hvorfor vi skifter ut draktene år etter år? Jo fordi tidene endrer seg, draktene fra 90-tallet ser harry ut i dag, draktene fra 80-tallet ser homo ut, og jo lenger vekk i tid man går finner man et argument for å ikke beholde det slik i dag.

Chelsea og Arsenal endret klubblogoene sine nylig, jeg tviler på at de hadde fått lov til det om de var norske.

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #40 på: 23. Mai 2008, 07:51 »

Ok, da sier vi det da. Eller kan jeg se at det eneste som repeteres her er den fantastiske nasjonal- og fellesskapsfølelsen og den stolte norske tradisjonsarven? Ikke ro deg lenger ut på det dypet vannet nå, det er dypt nok.

Hva er egentlig ditt argument da? At du har rett?

Fredrik

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #41 på: 23. Mai 2008, 13:02 »

Hva er egentlig ditt argument da? At du har rett?

Hehe. Er ikke det vet du. Argumentet mitt for at dette emblemet ikke burde blitt fjernet er mye av det Faustino sier, pluss det faktum at nordmenn er så forbanna overlegne og mange er åpenbart svært konservative på slike områder. Endelig får vi et tøft emblem på lik linje med majoriteten av resten av Europa, og så skal det trekkes tilbake dagen etter. Hvor ligger fornuften i dette da? Skal vi bare bøye oss i støvet for en idiot av en kulturminister som ikke kan en dritt om fotball og som sikkert ble valgt sist i kroppsøvingen på skolen. Så skal han sitte på sin høye hest, å dømme hva som er rett og galt. Dette var et friskt pust inn i landslaget som ble blåst vekk omtrent øyeblikkelig. Fullstendig hodeløst og feigt. Er det aldri tid for forandring da? Skal vi sitte som noen forbanna tidløse nek, å sitte og se på at resten av Europa og Verden for den saks skyld forandrer og utvikler seg. Nå er jo Norge ganske oppegående på de fleste områder i samfunnet, og holder mer en tritt med resten av Verden. Men på noen områder, i dette tilfellet på spørsmål om et nytt emblem skal stiftes til den norske landslagsdrakten, så trekker vi oss  tilbake og vil ikke ha noe med det å gjøre. Håpløst!

Eivind

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #42 på: 23. Mai 2008, 13:03 »
Haha... Morsomt argument dette med at Norge ikke kan være stolte av flagget sitt, for det er vi ikke alene om...? Tygg litt på den. Er vel samme pokker om vi ikke er alene om å ha tilknytning til flagget, vel? Nå snakker vi om den NORSKE landslagsdrakta, og da er det NORGES tradisjoner som gjelder. Driter vel i om USA har tilknytning til sitt flagg.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #43 på: 23. Mai 2008, 17:45 »
Kan noen fortelle meg hva som er så forbanna viktig med at alt skal være så forbanna estetisk flott?
Hva er så viktig med et spesialdesignet emblem som ser så forbanna kult ut, og som er likt mye av det vi ser rundt om i andre kanter av Europa?

De aller fleste landslagene spiller med logoen til fotballforbundet. At de har et kulere emblem enn NFF har, er uvesentlig. Poenget er at på samme måte som Tyskland alltid har spilt med logoen til DFB, så har Norge alltid spilt med det norske flagget på brystet. Hva er det som gjør at alt må være så estetisk riktig?
Det er jo det du sier, Fredrik. Flagget er ikke estetisk riktig. Det er for kjedelig. Enkelt og kjedelig.
Kan ikke norske klubblag heller engasjere designere til å pusse opp klubbemblemet da? Det er jo de som har en tilknytning til en logo.
Det norske landslaget representerer Norge. Hva er da galt med det norske flagget?
Jeg driter i estetikken, så lenge det norske flagget forblir på venstre bryst på drakta til det norske fotballandslaget.

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #44 på: 23. Mai 2008, 22:05 »
Sitat
det faktum at nordmenn er så forbanna overlegne og mange er åpenbart svært konservative på slike områder.

dette var etter min mening et usedvanlig dårlig argument for å bytte ut flagget.