20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Spilleropprydningen i gang!  (Lest 60698 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Human

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Sv: Spilleropprydningen i gang!
« Svar #105 på: 16. Mai 2008, 15:17 »
Milner har ingen ekstreme ferdigheter, det er korrekt. Men det betyr ikke at han ikke kan bli en god spiller. Det er mange meget gode spillere uten ekstreme ferdigheter. Milner er først og fremst en som jobber og sliter og ALLTID løper. Uansett hvor dårlig vi spiller, Milner løper BESTANDIG!
I tillegg har han en god skuddfot, og hvis vi kan sette opp Milner i skuddposisjoner fra 20 meter og inn, så vil han garantert score et pent antall mål.

Barton er litt samme type. Han er meget utholdende, løper mye, jobber mye, og har et godt distanseskudd. Men bortsett fra det, ingen ekstremferdigheter. Bartons ekstremferdighet må i såfall være temperamentet. Nå håper jeg i det lengste at Barton ikke havner i fengsel igjen. For han ser ut til å ha blitt et nytt og bedre menneske under Kevin Keegan.

Ja, Butt er 34 år. Hva så? Han holder fremdeles et høyt nivå som ballvinner. Gattusos oppgave i Milan er mye den samme. VINN igjen ballen, og gi den til nærmeste medspiller foran deg i banen. Enkel og grei beskjed. Gattuso er nok en bedre ballspiller enn Butt, og løper mye mer enn Butt uten ball, både offensivt og defensivt, men oppgaven er stort sett akkurat den samme. Claude Makelele i Chelsea er noe bedre med ball, men overhodet ikke noe teknisk geni, eller noen playmaker-type. Han skal skjerme foran forsvarsfireren, og vinne igjen ballen, gi den til nærmeste og best plasserte medspiller, som kan sette i gang et nytt angrep. Nicky Butt løser den oppgaven UTMERKET i 4-3-3, og med mye bevegelse og ballbesittende spillere foran seg, så er det intet problem å gi ballen til en medspiller, som setter i gang et nytt angrep. Mange klubber har fremdeles dette klassiske ankeret, som bare skal stå der og ta fra motstanderen ballen, og gi den videre til en medspiller.

Ingen forventer at Makelele eller Gattuso, eller alle de andre anker-typene skal være kreative sjeler, som kan gjøre både det ene og det andre med ballen, og som kan gå fremover og gjøre alt sjøl, om nødvendig. De aller fleste lag har en spiller som er en kombinasjon pluss et rent anker. Ikke nødvendigvis sånn at begge spiller samtidig, men de har den rendyrkede ballvinneren i tillegg til den ballvinneren som også er en finfin ballfordeler, med et minimum av kreativitet i seg.

korleis kan du sei at makelele ikkje er en kreativ fotballspiller... Han er vel en av dei mest kreative spillere på chelsea.. er jo han som starter dei fleste angrepa og styrer midtbana med knusande ro og effektivitet! at du faktisk klarer å sammenligne makelele med butt er jo helt latterlig.. det er som å sammenligne espen hoff og zlatan ibrahimovic..
- carry on!

Abel

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #106 på: 16. Mai 2008, 15:24 »
Milner har ingen ekstreme ferdigheter, det er korrekt. Men det betyr ikke at han ikke kan bli en god spiller. Det er mange meget gode spillere uten ekstreme ferdigheter. Milner er først og fremst en som jobber og sliter og ALLTID løper. Uansett hvor dårlig vi spiller, Milner løper BESTANDIG!
I tillegg har han en god skuddfot, og hvis vi kan sette opp Milner i skuddposisjoner fra 20 meter og inn, så vil han garantert score et pent antall mål.

Barton er litt samme type. Han er meget utholdende, løper mye, jobber mye, og har et godt distanseskudd. Men bortsett fra det, ingen ekstremferdigheter. Bartons ekstremferdighet må i såfall være temperamentet. Nå håper jeg i det lengste at Barton ikke havner i fengsel igjen. For han ser ut til å ha blitt et nytt og bedre menneske under Kevin Keegan.

Ja, Butt er 34 år. Hva så? Han holder fremdeles et høyt nivå som ballvinner. Gattusos oppgave i Milan er mye den samme. VINN igjen ballen, og gi den til nærmeste medspiller foran deg i banen. Enkel og grei beskjed. Gattuso er nok en bedre ballspiller enn Butt, og løper mye mer enn Butt uten ball, både offensivt og defensivt, men oppgaven er stort sett akkurat den samme. Claude Makelele i Chelsea er noe bedre med ball, men overhodet ikke noe teknisk geni, eller noen playmaker-type. Han skal skjerme foran forsvarsfireren, og vinne igjen ballen, gi den til nærmeste og best plasserte medspiller, som kan sette i gang et nytt angrep. Nicky Butt løser den oppgaven UTMERKET i 4-3-3, og med mye bevegelse og ballbesittende spillere foran seg, så er det intet problem å gi ballen til en medspiller, som setter i gang et nytt angrep. Mange klubber har fremdeles dette klassiske ankeret, som bare skal stå der og ta fra motstanderen ballen, og gi den videre til en medspiller.

Ingen forventer at Makelele eller Gattuso, eller alle de andre anker-typene skal være kreative sjeler, som kan gjøre både det ene og det andre med ballen, og som kan gå fremover og gjøre alt sjøl, om nødvendig. De aller fleste lag har en spiller som er en kombinasjon pluss et rent anker. Ikke nødvendigvis sånn at begge spiller samtidig, men de har den rendyrkede ballvinneren i tillegg til den ballvinneren som også er en finfin ballfordeler, med et minimum av kreativitet i seg.

korleis kan du sei at makelele ikkje er en kreativ fotballspiller... Han er vel en av dei mest kreative spillere på chelsea.. er jo han som starter dei fleste angrepa og styrer midtbana med knusande ro og effektivitet! at du faktisk klarer å sammenligne makelele med butt er jo helt latterlig.. det er som å sammenligne espen hoff og zlatan ibrahimovic..

Her er jeg helt enig med Joakim, Makelele er ikke veldig kreativ. Hans viktigste oppgave er å balansere midtbanen til Chelsea, vinner han ballen vil du se at han nesten alltid bare triller den videre til mannen på siden av seg eller slå en støttepasning. Det er faktisk langt sjeldnere at Makelele prøver på en forløsende cross sammenlignet med Butt.
an sparker ikke Bobby Robson??

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #107 på: 16. Mai 2008, 15:34 »
Makelele kreativ!?!? Er det værste jeg har hørt!!!! Jobben hans er å vinne ballen, for så å slå en kort pasning til Lampard eller Ballack. Der har du Claude Makelele! Makelele slår omtrent aldri pasninger med stor fremdrift, han har en veldig definert spillestil og den er ufattelig lite kreativ!!
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

lgrinde

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #108 på: 16. Mai 2008, 15:38 »
Ja og når argumentet er at ein skal få inn Gattuso istaden for Butt so begynna eg lura på kva planet viss er på? Fleste er einig om at Butt ikkje er den laget skal byggjast rundt, men han har masse å tilføre laget endå. Finn ein som er god nok til å ta over Butt sin rolle, så er Butt veldig god backup.
Og når dei same folka planleggje neste sesong som om Emre aldri har vore skada og er på same nivå som Messi og samtidig ser det på som ein sjølvfølge at Butt skal ut, då fattar eg ingenting...

chickenman

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #109 på: 16. Mai 2008, 17:38 »
Faen det er jo idiotisk å sei at den som har vore vår beste midtbanespelar MÅ ut. Eg kan gå med på at vi godt kan erstatte Butt, men ser ingen grunn til at han må ut. Det samme gjeld Geremi og.

Er så idiotisk at ein skal snakke drit om ein som virkelig blør for Newcastle-drakta og presterar på bana, mens ein skal hylle folk som berre sitter på rævva heile året og hevar feit lønn, eller folk som er skada heile året og ikkje tilfører laget ein dritt!

Det der er rimelig spot on fra Øyvind!
Er vel ingen her som seriøst mener at Butt bør være fast inventar i startoppstillinga til neste sesong.
Men han har fortsatt mye å gjøre i Newcastle. Han var enten du liker det eller ei den beste midtbanespilleren vår denne sesongen. Og straks hans medspillere på midtbanen klarte ta hånd om de offensive oppgavene, og Butt slapp opptre som vår playmaker ble jo hans gode innsats og hans meget gode egenskaper som anker enda mer synlig. Jeg veit ikke om du har lagt merke til det, men Nicky Butt er faktisk blant de spillerne som har fått mest skryt av våre spiller under hver jævla kamp av kommentatorer, både norske og ikke minst de engelske som selvfølgelig er å foretrekke. Grunnen er jo enkel, Nicky Butt har styrt vår midtbane. Ikke som noen stor midtbanemaestro, det sier ingen. Men måte han bryter angrep på, skjermer forsvaret og fordeler disse enkle ballene til våre offensivt anlagte spillere er glimrende.
Og atpåtil med pakka kommer denne profesjonelle spilleren som går foran med en fantastisk innsats og innstilling, og som atpåtil er en humørspreder innad i laget. En mann som i fremtiden bør være interessant som en trenerkapasitet. Mannen har uten tvil noe å gjøre i denne klubben enda, han duger mer enn godt som backup. Vi blir faktisk ikke så gode over natta at vi kan skrelle vekk alt som ikke holder til topp 5. Det er da også en relativt god grunn til at samtlige av våre siste managere har stått støtt ved Nicky Butt. Helt uten grunn kan det umulig være.
Kun Souness foretrakk Amdy Faye fremfor Butt....

LES det Øyvinden og Kristoffer skriver her! To meget gode innlegg!

Chris_Waddle

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #110 på: 16. Mai 2008, 17:44 »
Makele er nok ikke en veldig kreativ spiller! MEN, han spiller enkle baller til medspillere i gode posisjoner! Han spiller inn i rom slik at Ballack, Lampard osv. kan slå gjennombruddspasningene! Hadde hockey-assist (est-nest sist på ballen)vært gjeldene i fotball ville nok Makelele hadd mange (har ingen tall på dette men...). Han vises ikke så ofte som de andre, men det er slett ingen dumme valg han gjør med ballen! OG mer kreativ en Butt! Jeg vil si det er mer kreativt å finne medspillere i mellomrommet enn å slå foløsende pasninger som 9 av 10 ikke finner medspillere:) Butt har vært viktig for Newcastle på slutten av sesongen, men noen stor pasningslegger er han ikke.!
"Spennende spiller denne Werni, hardere mottak enn skudd" I. Hoff

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #111 på: 16. Mai 2008, 17:48 »
Makelele er faen meg ikke mye nest sist på ballen heller! Du har rett i en ting, og det er at han alltid gjør det enkelt, han spiller på få touch og spiller presist..Jeg tør å påstå at Makelele er den midtbanespilleren i PL som spiller med lavest risiko i pasningene sine..

Der i gården går det 95% i støtte eller bevisst på Lampard/Ballack/Essien..

chickenman

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #112 på: 16. Mai 2008, 17:55 »
Jeg har ingen statistikk på om Makelele har null eller ti assist denne sesongen eller i tidligere sesonger, men noen kreativ sjel er han ikke. Som kø1 sier, enkelt og greitt, altså trygt. Han er rett og slett den typen spiller som gjør "møkkajobben" på midtbanen, og slike spillere er uvurderlige for etterhvert lag selv om de ikke akkurat drar opp underholdningsverdien. Mulig han har oppnådd noen assists for alt jeg vet (statistikk er ikke min greie), men Makalele er ingen kreativ spiller, rett og slett fordi det ikke er hans oppgave. Alikevel er han meget god til å gjøre en meget viktig oppgave for laget sitt. Man kan jo spørre seg hvorfor det forrige vinnerlaget til Real Madrid falt sammen først ETTER at Makalele ble solgt fordi han iflg Florentino Perez (rett navn?) IKKE var "en galactico".

chickenman

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #113 på: 16. Mai 2008, 18:01 »
Jepp..Butt MÅ ut!! Han og Geremi holder ikkje mål...

Syns faktisk vi bør beholde begge to til neste sesong. INGEN av dem som førstevalg, men som backup og rotasjons-spillere. Geremi er meget allsidig, og han er en rolig spillertype som flyter på erfaring som kan gjøre en meget god jobb i mange posisjoner. Tror også Geremi er flink til å holde hodet kaldt når det trengs som mest. Butt bør vi også beholde i klubben, han kan være en genial ballvinner og terrier å sette inn på slutten av kamper hvor vi skal forvsare et resultat. Vi trenger også backup for vårt nye førstevalg i anker-rollen.

Da syns jeg helller Smith bør vurderes. Jeg klarer ikke å se at han bidrar med noe spesielt på midten som ikke Butt og Geremi kan (i tillegg til at begge de to er bedre enn Smith på andre ting), og det ser heller ikke ut som Smith skal satses på som spiss. Hva skal vi da bruke Smith som, saft-blander?

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #114 på: 16. Mai 2008, 20:46 »
Nå skal en huske på at Viduka er ute i opptil et halvt år, og da står vi igjen med Owen, Oba, Smith og Carroll. Carroll har potensialet, men har jo enda ikke scoret et mål i PL.
Nå er vel jeg kanskje en av to sjeler her inne som enda ser håp for Smudge, men jeg tror ærlig talt han med tillit i et velfungerende lag som spiss, og intet annet kan være en god mann. Han har aldri fått den sjanse i Newcastle, og aldri fått spille spiss over tid. Dog, dersom vi får kjøpt inn en sterk targetspiss i Newcastle, kan jeg selvsagt være enig i at Smith gjør best i å finne seg ny klubb. At jeg dog håper han i likhet med Nicky Butt klarer å bevise at han faktisk kan etter en skuffende førstesesong, skal jeg ikke legge skjul på.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #115 på: 16. Mai 2008, 21:38 »
Smith har fått mange nok sjanser i Newcastle, også som spiss. Han spilte fast spiss en periode før jul, hvor han spilte ganske bra, men hvor målene manglet. Også rett etter at KK tok overtok spilte Smith spiss, da var han bare elendig.

Som midtbanespiller har han knapt spilt en godkjent kamp, måtte isåfall være bortekampen mot Mackems, da det var ren krig utpå der.

Og Butt var langtifra så dårlig i sin første sesong som det Smith har vært i sin første sesong. Synes Butt var helt grei jeg, men så kjøpte tullebukken Graeme Souness Amdy Faye og benket Jenas og Butt......for å si det sånn, man har lov til å bruke hodet når man er fotballmanager!

Carroll har jo aldri fått en skikkelig sjanse i PL(bortsett fra everton kampen), og derfor har han heller ikke scoret....Men han var helt suverent god mot Juve i pre-season i fjor høst, og har gjort gode innhopp..Han er allerede bedre enn Smith, og det er en veldig god grunn for å selge Smith, og kjøpe en bedre spiss. Da har vi forsterket laget, og det er nøyaktig sånne grep vi må gjøre foran neste sesong om vi skal bli bedre!

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #116 på: 16. Mai 2008, 21:41 »
Han fikk vel ikke mange sjansene som spiss. Huske han spilte mot Arsenal, Spurs og Everton, og gjorde jobben bra da. På det tidspunktet var det mange som mente han burde spille spiss til fordel for Viduka husker jeg. Men han har aldri fått en lang rekke med kamper som spiss. At Carroll er bedre enn Smith allerede nå syns jeg er alt for tidlig å si, da han overhodet ikke har bevist verken det eller det motsatte.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #117 på: 16. Mai 2008, 21:54 »
Smith mangler noe veldig elementert som spiss, nemlig det å komme til sjanser! Og når du ikke klarer å komme til sjanser, så scorer du heller ikke mål. Smith hadde noe av dette før, ikke noe ekstremt, men han scoret greit med mål. Nå er det snart 3 år siden Smith scoret et Premier League mål, og det er helt krise for en spiss(det er også krise om du er midtbanespiller)!!

Carroll virker å være en målscorer, han har ikke gjort det i PL ennå, men scoret et flott mål for Preston i høst. Dessuten kan man tydelig se av scoringene hans for reservelaget at han er en meget god avslutter.

Daniel

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #118 på: 16. Mai 2008, 21:59 »
Hvis folk ikke skjønner at vi må kvitte oss med spillere som Smith for å komme oss et steg videre, er det håpløst. Han har desverre ingenting å tilføre til en klubb som ønsker å kjempe om topp-6.

lgrinde

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #119 på: 16. Mai 2008, 22:21 »
Smith må vi prøva å selgja. Han har ingen framtid på St James park. Eg likar Smith og innstillingen hans. Men det er desverre ikkje nok...