20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: 6 + 5 = Bra for Newcastle  (Lest 6767 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Lars Arild Stordal

• Kaptein
  • Newcastle United
    • Vis profil
6 + 5 = Bra for Newcastle
« på: 03. April 2008, 23:38 »
http://www.dagbladet.no/sport/2008/02/05/526020.html
Mener dette er meget posetivt. Newcastle er en av klubbene som jeg ser vil tjene på dette. Vi satser for tiden knallhardt på ungdommer. Å dette kan slå posetivt ut for Newcastle.
Jeg gleder meg virkelig over dette forslaget.

Hva mener dere folkens??

Shearer å Ferguson har advart å advarer mot den importen som skjer i Premier League.
http://www.dagbladet.no/sport/2007/02/21/492747.html
Er ikke lett å være Newcastle fan.
Men jeg elsker klubben uansett hva som skjer.

Toralw

• Supersub
    • Vis profil
    • http://www.myspace.com/manifold-bastards
Sv: 6 + 5 = Bra for Newcastle
« Svar #1 på: 03. April 2008, 23:52 »
dette ser jeg svært positivt på! kan jo ikke kalle det for et engelsk fotball lag når bare en eller to av de på banen er engelske!
Det e kun to lag for mæ! Begge i svart og hvit! Newcastle United og Rosenborg B.K

www.myspace.com/manifold-bastards

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2 på: 04. April 2008, 00:57 »
Dette vil ødelegge fotballen!!!!! Dette vil ødelegge Premier League fullstendig!!!

Man kan for faen ikke lage en regel med at man må ha maks 5 utlendinger på banen samtidig...det blir helt latterlig!!

Tror ikke dere to egentlig er klar over hva dette dreier seg om!! Dette her grenser til kommunisme fra Blatter og FIFA..Hva med åpen konkurranse, vil dere at fotballen skal bli et spill med begrensninger....?

Tenk dere et scenario....Kun 5 spillere på banen kan være utlendinger, og når manager så skal bytte....det blir håpløst!! Hva med skader da? Hvis et lag er maks uheldig så har de ikke nok britiske seniorspillere som kan spille, regelen er kun 5 utlendinger og dermed må man kjøre inn juniorene...kanskje i en dødsviktig kamp til og med!!

Lars Arild: Tror du vi er de eneste som satset hardt på unggutter?? Hvor mange av disse ungguttene vi hentet i januar var britiske?

Skal man lage en regel for å få frem engelskmenn i lag, så må man legge inn restriksjoner om at det må være så og så mange briter i hver seniorstall, men man kan for faen ikke begynne å bestemme over laguttakene....da har fotballen tapt!! De som ikke skjønner det aner ikke hva dem prater om...Sorry ass, men dere to kan ikke ha tenkt grundig igjennom denne saken før dere skrev her!
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Toralw

• Supersub
    • Vis profil
    • http://www.myspace.com/manifold-bastards
« Svar #3 på: 04. April 2008, 06:45 »
sjer poenget ditt! kanskje litt for strengt med og styr laguttaket! men som du si, senior stallen må innehold en viss prosent andel britiske er vell kanskje mer fornuftig!
Det e kun to lag for mæ! Begge i svart og hvit! Newcastle United og Rosenborg B.K

www.myspace.com/manifold-bastards

BallaJazz

• Gjest
« Svar #4 på: 04. April 2008, 07:33 »
Litt blanda feelings rundt dette men synes da dette er posetivt også.Får mange klubber til å måtte tenke annerledes å satse mye mere på sine "egne".Hvorvidt om dette kommer til å heve nivået er en annen sak men gir jo større muligheter av andre i den grad hvis dette skulle skje.

Noreng

• Gjest
« Svar #5 på: 04. April 2008, 12:15 »
Hadde det ikke vært bedre å belønt de som satser på engelske spillere, istedet for å straffe de som ikke gjør det?

André S

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #6 på: 04. April 2008, 12:21 »
Ganske enig med Kø1. Blir feil om man skal legge bestemmelser på hvor mange engelskmenn som må starte kamper... Det som kan være en mulighet er at man må registrere en tropp på et visst antall etter hvert transfervindu, og at et visst antall av de må være engelske...

En annen ulempe med en slik regel er at overgangssummene på engelske spillere kommer til å skyte i været...

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #7 på: 04. April 2008, 12:41 »
Hadde det ikke vært bedre å belønt de som satser på engelske spillere, istedet for å straffe de som ikke gjør det?

Hva med å opprettholde PL som verdens beste liga?

Jeg har ikke noe problem med at Arsenal spiller uten engelskmenn, akkurat på samme måte som Inter spiller uten italienere..jeg synes det heller er en berikelse for PL at det kommer unge spillere fra utlandet. Vi gjorde nøyaktig det samme som f.eks Arsenal når vi hentet Baheng, Zamblera, Söderberg og Kadar i januar. Fotball er big business og jeg synes faktisk at det skal være lov til å konkurere nokså fritt! MEN man kunne gjerne innført en regel om at 5-6 spillere av 25 spillere i en seniorstall skal være britiske/irer..

Da blir det heller opp til hver enkelt klubb om man vil opprettholde sjela i klubben ved å satse på unge lokale spillere. Jeg synes det er fantastisk moro at vi har en så god spiller i Steven Taylor som er fostret opp gjennom systemene i Newcastle. At arsenal heller velger å hente inn unge franskmenn og spanjoler til sine ungdomstaller, får være deres sak..

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #8 på: 04. April 2008, 13:53 »
Selvsagt er jeg også glad for at Newcastle har mange britiske spillere og enda bedre, at vi har spillere som er kommet gjennom akademiet vårt. Men poenget mitt er at det bør være valgfrihet!! Hvis Arsenal vil berike seg på utlendinger så skal dem få lov til det...slik blir PL best mulig! Skal man inn med restriksjoner på ditt og datt både her og der, så vil det GARANTERT svekke PL. Vil man se engelsk fotball slik det ble spilt på 80-tallet med bare dueller, knokkelkamper etc. så dra nå for pokker å se en CCC kamp eller League ONE/TWO...Premier League utviklet seg voldsomt på den tekniske siden gjennom 90-tallet, dette har bare økt og nå har PL flere av verdens beste fotballspillere....det er blitt sånn at fotballspillere nå til dags trenger MER enn man gjorde for 15 år siden. Enten man liker det eller ikke så er utlendingene viktig for PL...

Arsenal er ingen tendens, de er Arsenal og bare Arsenal...hvis du/dere forstår? Det er kun Arsenal i PL som driver uten engelskmenn. Arsenal ville selvsagt hatt en bredere appell hvis laget hadde hatt tre-fire nøkkelspillere som er briter, men la nå heller det bli deres eget problem!!

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #9 på: 04. April 2008, 14:35 »
Burde ikke vært 5 PÅ banen, men et annet tall for hele laget totalt istedet.

Radar

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #10 på: 04. April 2008, 15:24 »
Hva med å opprettholde PL som verdens beste liga?

Er det ikke dét de har påstått siden 1992? Ser ikke så mange gode resultater i Europa og VM for klubblag til tross for det.

jeg ønsker velkommen et forslag om flere engelske spillere på lagene. Kanskje ikke så ekstremt som foreslått. Mulig kvaliteten vil gå noe ned på fotballen men jeg tror følgende KAN skje :

- Lavere lønninger siden maset etter utlendinger ikke blir så stort lengre.
- En mindre voksende økning i billettpriser og supporterutstyr
- Et bedre engelsk landslag (De har tapt på at det er så få engelskmenn. Mindre utvalg)
- Større lojalitet til lagene fra fansen (engelsk)

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #11 på: 04. April 2008, 15:27 »
I Norge kan man jo ha et visst antall "ikke EU-spillere" i kamptroppen, noe som tidvis har gitt et lite problem for Rosenborg, ved at enkelte av klubbens utenlandske spillere har blitt sittende på tribunen, fordi det ikke er plass til dem i kamptroppen, ikke nødvendigvis fordi de ikke er gode nok, men fordi det er noen utlendinger som er enda bedre, som må ha førsteprioritet.

Jeg synes regelen om å ha et visst antall "egenutviklede" spillere er bedre. Selv om de spillerne ikke nødvendigvis er engelskmenn, så føler jeg det er en bedre regel.

Jeg vil ikke være fullt så krass i tonen som kø1, og jeg vil ikke være med på at det vil ødelegge PL og fotballen fullstendig med for eksempel 6+5-regelen. Men samtidig, noe må gjøres. For gode engelske spillere vokser ikke lenger på trær. De som var unge for 10 år siden, er nå veteraner, og på vei ut av fotballen. Michael Owen har fortsatt en god del år igjen, men han er likevel en av dem.

Hvis ikke man gjør en større innsats for å dyrke frem britiske (hovedsaklig engelske) talenter, så svekker man landslagene, og dergjennom fotballen. Så noe må helt klart gjøres. Noen begrensninger må helt klart innføres.

Men for all del, 6+5-regelen er IKKE veien å gå.

Dersom Andy Carroll om et års tid byttes ut med en italiener, spanjol eller franskmann føler jeg at Newcastle har gjort en veldig dårlig jobb med å forvalte Englands fremtid. Og vi er vel således ikke de som skal sitte på en høy hest og se ned på alle de andre.

Michael Chopra ble mer eller mindre "glemt" når han ble for gammel for U18, og etterhvert ble for gammel for u21.
Det er ikke sikkert han hadde nådd "Alan Shearer-nivå" uansett, men vi ser vel klart det at vi ikke nødvendigvis gjorde oss selv noen stor tjeneste ved å satse på Shola Ameobi fremfor Michael Chopra.

Og hvis vi ikke begynner å gi Andy Carroll stadig større oppgaver på seniornivå, så vil også han ende opp med å være en "supersub" for Sunderland, før han beveger seg lenger og lenger nedover i divisjonene.

Jeg synes ikke nødvendigvis vi har vært noen foregangsklubb på det å satse på unge, engelske spillere. Sir Bobby prøvde riktignok, ved å betale mange millioner for Jenas, og gi han og Dyer, samt Woodgate og Bramble mye ansvar i et ungt lag. Men det var ikke akkurat sånn at verken vår forhenverende styreformann eller Robsons etterfølgere som manager var nevneverdig interessert i å bygge videre på dette fundamentet.

Og Tamas Kadar, Ole Söderberg, Fabio Zamblera og Wesley Baheng, samt Tim Krul er vel ikke akkurat engelskmenn de heller.
Hvis ingen engelske klubber tør satse på engelske talenter, så kommer engelsk fotball til å dø en sakte, men smertefull død.

Så det er ikke akkurat sånn at Arsenal bare beriker Premier League heller. Men jeg håper for Guds skyld at de greier å gjøre Theo Walcott om fra et stort talent, til en klassespiller.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #12 på: 04. April 2008, 23:38 »
Jeg synes regelen om å ha et visst antall "egenutviklede" spillere er bedre. Selv om de spillerne ikke nødvendigvis er engelskmenn, så føler jeg det er en bedre regel.

Helt klart en bedre ide dette her! Så lenge man ikke legger restriksjoner på startellveren...F.eks så og så mange egenutviklede spillere i stallen, men for guds skyld ikke legg restriksjoner på hvem som skal starte en fotballkamp!

HughieG

• Benkvarmer
  • **
  • 174 kamper/143 mÃ¥l
    • Vis profil
« Svar #13 på: 05. April 2008, 05:34 »
Tiltaket er et tveegget sverd slik jeg ser det. At noe må gjøres er klart. Noe så ekstremt som å sette begrensinger på startelleveren er litt vel drøyt i mine øyne. Noe slikt som Joakim foreslår virker mer fornuftig, selv om jeg mener at deler av selvproduserte spillere også bør være engelske.

Om PL skulle bli en så grusomt dårlig liga av dette er nok en litt kraftig påståelse. Kvaliteten i spillermassen vil nok, iallefall på kort sikt, synke. Men på lengre sikt vil det komme unge engelske spillere til gode, og jeg tror at dette på lengre sikt vil heve kvaliteten i de øvrige europeiske ligaene betraktelig. Norge inkludert. De klassespillerne som ikke vil få plass i PL må nødvendigvis spille et sted. Jeg er iallefall ikke interessert i å få en superliga der alle de gode spiller, mens resten av ligaene skal gå dunken både økonomisk og kvalitetsmessig. Vi ser at mange av de tidligere (halv)store ligaene sliter med å holde tritt i det europeiske toppsjiktet.

Å kalle det kommunisme og angrep på det frie marked blir nok litt krisemaksimering. Newcastle fotballklubb og andre Premier League klubber er ikke verft på Stord, eller snekkerfirmaer på Lørenskog. De er en merkevare for den regionen de er situert i, og bør i mine øyne reflektere dette. Har ingenting imot at spansk liga er primært spansk, engelsk engelsk osv. Det skal være rom for internasjonale stjernelag, men etter min mening bør de ivareta en viss identitet og hjemhørighet. Det er tydelig at klubbene i jaget på suksess ofrer dette for økonomisk gevinst. Er flott å se at det blir tatt tak for å få bukt med denne kortsiktige tankegangen. Selv om det nevnte forslaget her er både for ekstremt og ganske utopisk, så mener iallefall jeg, at noe bør gjøres.

Nikolaien

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #14 på: 05. April 2008, 11:45 »

Er nok ein like dårlig regel det. Iallefall må man som HughieG seier vere ein regel som seier at dei skal vere engelske. Kva vil skje med bredde fotballen og talent utviklinga til litt mindre klubbar i Europa. Dei vil ikkje kunne få fram verdenstalet, men dei vil kanskje aldri få spele på a-laget til klubben, fordi dei allerede som 16 åringar blir henta av Engelske klubbar som vil at dei skal telle under sin del av selvproduserte spelarar. Ein slik regel kan føre til Gambling av engelske klubbar på talent, og at klubbane som fostrar opp slike spelarar sitter igjen med bare utdanningskompensasjonen som er slik og ingeting i forhald til kva han kunne vore selgt for 2-3 år seinare. Men no er det ikkje slik at dette vil ta av først om ein slik regel blir innført. Vi kan ta vår eigen Zoggy som eksempel. Vi betalte 150.000£ for ein spelar som ikkje hadde kampar på Le Havre sitt A-lag, og i dag er han nokk prisatt til minst 5-6mill£. Desverre tur eg ikkje ein slik regel vil fårebygge mot noko men heller sette meir fyr på noko som slettes ikkje er sunt for mindre klubbar