20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Tippeligaen 2008  (Lest 150870 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Tippeligaen 2008
« Svar #375 på: 28. April 2008, 22:23 »
Det burde si det meste at TV2 bare har en kommentator/ekspert som kan fotballreglene, Bengt Eriksen. Resten aner ofte ikke hva de snakker om i forhold til dommeravgjørelser og tolkning av regelverket, er det da rart at det norske folk er så kritiske til dommerstanden?

Jeg tror Lillestrøm nå opplever det vi har slitt med i dårlige perioder, TV2 graver fram småsaker de slår stort opp. Jeg skal ikke være historieløs, de gjorde det med Brann før, men etter den nye TV-avtalen kom virker det for ange av oss som om TV2 har blitt Brann-TV. Det er selvfølgelig min meget subjektive oppfatning, men jeg skulle likt å vite hva andre mente.

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #376 på: 28. April 2008, 22:41 »
Lsk møter Viking og RBK i de neste kampene, så dette kan bli skøy:) Må si jeg liker at Start 2 (lsk) gjør det dårlig

plebbster

• Gjest
« Svar #377 på: 28. April 2008, 23:55 »
Brann har satt seerrekord.

Ikke siden 2006 ( Brann - RBK ) har så mange satt seg ned for å se kamp, 730 000 så Brann vinne 2-1 over LSK.

Brann holder nå Rekord i 2006 ( 930 000 seere ) på hjemmebane, og så langt i 2008 også med 730 000.

Brann holder også seerrekord på TV2 Zebra med 311 000 seere.

Brann holder også rekord for TV2 Sumo og TV2 sport, men TV2 vil ikke gi eksakte tall på dette.

Hva sier dette oss, folkens?
Jo, at Brann er folkets favoritt. Tipper det er mye pga hawaii-fotballen vi spiller, men også mye fordi vi rett og slett er et lag med mange og trofaste supportere. HERLIGE tall ;D

ScandinavianMagpie

• Gjest
« Svar #378 på: 29. April 2008, 07:35 »
Eller at det er det eneste laget TV2 viser på sine "gratiskanaler" TV2 og TV2 Zebra????

Da det betales ut penger til lagene for hver TV-kamp skulle dette vært fordelt HELT likt mellom klubbene, noe det dessverre ikke er!

Oversikten viser at Tromsø er det ENESTE laget som ikke har fått EN (1) eneste kamp i vår programmet.... Tilfeldig? NEPPE.

Så lenge TV 2 eier "halve Brann" og ekspertkommentatorene er LSK/Viking/RBK/Vif/Brann- fans blir de andre lagene avspist med NADA.

Tromsø er det laget som sokner til den desidert største delen av landet. Det strekker seg fra Harstad i sør (Harstad er omtrent delt likt mellom TIL og B/G) og til hele finnmark fylke. TV2Sumo/Sport har i alle år hatt flest kunder fra Nord-Norge. Det er selvsagt ikke tilfeldig. Store avstander gjør at folk ikke får sett sitt lag (i de fleste tilfeller TIL) på stadion, og da er eneste alternativ å kjøpe svindyr billett på TV2Sumo/Sport. Når de så neglisjerer sin største kundemasse blir det rimelig patetisk og urettferdig.

Dette er regelrett diskriminering!!! ufattelig at NøFF lar dette skje uten å sette noen som helst restriksjoner. TV2 er facister hele gjengen. (Faktisk er jeg enig m Vidar Riseth i hans utblåsning, eller i allefall d han prøver å si...)

http://fotball.itromso.no/eliteserien/article106036.ece

Har forresten satt opp en oversikt som viser hvor mange ganger de forskjellige lagene blir vist på TV 2 og TV 2 zebra iløpet av de 11 første rundene. Se selv hvor rettferdig den fordelingen er:

Brann..........6
Vålerenga.....6
RBK............5
LSK.............5
Stabæk........3
Fredrikstad....3
Strømsg........3
Viking...........3
Lyn..............2
Aalesund........2
B/Glimt..........2
Molde.............1
HamKam..........1
TIL.................0

TIL er altså det ENESTE laget uten en eneste visning på de to riksdekkende gratiskanalene (Zebra må man riktignok minst ha kabel eller parabol for å se). På TV 2 er TIL, Godset, Glimt og HamKam uten visning på de 11 første rundene.
Rein skjær diskriminering er det.

Rettferdig?? NEI.

La debatten gå!

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #379 på: 29. April 2008, 15:23 »
Dette sa jeg sist Glimt var i Tippeligaen også. Du har selvfølgelig helt rett, Ulf. Det er pokker meg ikke rart at jeg er forpult lei hele Brann og Bergen. TV2 er Bergen-patrioter til tusen.
Og ja, det gir betraktelig mer mening å vise flere kamper fra lag som Glimt og TIL. Før jeg flytta til Bodø nå bodde jeg omtrentlig midt imellom Bodø og Tromsø, hvilket betød at det ble svært problematisk å komme seg på kamper.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #380 på: 29. April 2008, 15:41 »
Nå skal ikke jeg klage, i og med at vi er et av de lagene som blir vist aller mest (dog ikke ofte på hovedkanalen) men det at Brann og Vålerenga er foran oss på denne lista er egentlig veldig rart i og med at vi er det laget med klart størst publikumsgrunnlag og er nærmest alltid det laget som får de høyeste seertallene. Er dette fordi de vet at RBK-supportere kommer til å kjøpe Sumo/Sport-abonement og dermed tjener mer penger på den måten.

Jeg forstår også at TIL og Bodø-supporterne er misfornøyde og som oss må være møkkleie av at Brann hele tiden er hovedkampen for runden.

plebbster

• Gjest
« Svar #381 på: 29. April 2008, 16:09 »
TV2 er Bergen-patrioter til tusen.

Latterlig. Men fortsatt så latterlig at det blir morsomt. :)
At folk begynner å skylde på TV-kanaler for at det går dårlig, er ren og skjær syting. Og den sytingen blir gjennomskuet veldig enkelt.

Uansett; TV2 velger å dekke de kampene som flest folk ønsker å se på. Er du med meg på dette, Ulf?
TV2 velger altså å sende Brann, Norges Regjerende Seriemestere og et lag som holder et sinnsykt underholdningsnivå, fremfor lag som det vises laber interesse for. I samme bås som Brann har vi Rosenborg og Vålerenga som er publikumslag. Disse lagene blir vist ofte på TV. Rart? Neppe.

Fredrik

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #382 på: 29. April 2008, 16:16 »
Dette er jo ingenting i forhold til sånn som TV3 holder på i Champions League. Liverpool og Man Utd blir vist uansett om det er Wisla Krakow eller Shakhtar Donetsk de spiller mot, mens kamper som Bayern München - Porto eller Valencia - Lyon må vike.

Jeg fatter jo at det gjøres for å få opp seertallene, siden det er så uendelig mange Liverpool og Man Utd fans i dette landet, men det får da være grenser. Man må tenke på de nøytrale óg.
# 9 Alan Shearer - World Legend

http://www.indkast.dk/upload/Nzogbia.jpg

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #383 på: 29. April 2008, 16:39 »

At folk begynner å skylde på TV-kanaler for at det går dårlig, er ren og skjær syting. Og den sytingen blir gjennomskuet veldig enkelt.

Uansett; TV2 velger å dekke de kampene som flest folk ønsker å se på. Er du med meg på dette, Ulf?
TV2 velger altså å sende Brann, Norges Regjerende Seriemestere og et lag som holder et sinnsykt underholdningsnivå, fremfor lag som det vises laber interesse for. I samme bås som Brann har vi Rosenborg og Vålerenga som er publikumslag. Disse lagene blir vist ofte på TV. Rart? Neppe.

Påstand: Brann er ikke i nærheten av å ha det samme publikumsgrunnlaget som RBK.

Fakta: Brann har blitt vist litt oftere enn RBK på TV2

Mitt spørsmål er derfor, hadde Brann blitt vist like ofte om det var en ikke-bergenskbasert TV-kanal som hadde sendt tippeligaen.

Dette er jo ingenting i forhold til sånn som TV3 holder på i Champions League. Liverpool og Man Utd blir vist uansett om det er Wisla Krakow eller Shakhtar Donetsk de spiller mot, mens kamper som Bayern München - Porto eller Valencia - Lyon må vike.

Jeg fatter jo at det gjøres for å få opp seertallene, siden det er så uendelig mange Liverpool og Man Utd fans i dette landet, men det får da være grenser. Man må tenke på de nøytrale óg.

Jeg er enig i dette. Helt håpløs prioritering av TV3, likevel synes jeg det TV2 gjør er verre i og med at dette faktisk er lokale lag som supporterne selvfølgelig har lyst til å se. Da er det litt mindre viktig med diverse storlag selv om TV3 som sagt godt kunne vist noen andre enn Man U og Liverpool hele tiden.

Leffen

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #384 på: 29. April 2008, 16:57 »
Påstand: Brann er ikke i nærheten av å ha det samme publikumsgrunnlaget som RBK.

Hæ? På stadion? Eller som tv-seere? Vi vi ser på hvem som har flest tilhengere er det vel ingen tvil om at Brann har flest. Brann fenger alle folk både postitiv og negativt, det gjør ike RBK lengre, kanskje før, men RBK er blitt litt blaaa. Er ikke så spesiellt spennende å se på. Ikke spiller de best fotball heller. Brann-Lillestrøm vs. RBK-Lillestrøm? Er vel ikke tvil om at den mest underholdende kampen spilles i Bergen...

André S

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #385 på: 29. April 2008, 17:12 »

Nå er vel både Glimt og TIL over Brann på tabellen, så det er vel ingen syt over at det går dårlig?

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #386 på: 29. April 2008, 17:20 »

Hæ? På stadion? Eller som tv-seere? Vi vi ser på hvem som har flest tilhengere er det vel ingen tvil om at Brann har flest. Brann fenger alle folk både postitiv og negativt, det gjør ike RBK lengre, kanskje før, men RBK er blitt litt blaaa. Er ikke så spesiellt spennende å se på. Ikke spiller de best fotball heller. Brann-Lillestrøm vs. RBK-Lillestrøm? Er vel ikke tvil om at den mest underholdende kampen spilles i Bergen...

Nå er 15-20% av landet RBK-supportere så argumentasjonen din henger jo ikke på greip...

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
« Svar #387 på: 29. April 2008, 18:13 »
Kilder til dette, Geir`?
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

ScandinavianMagpie

• Gjest
« Svar #388 på: 29. April 2008, 18:31 »

[/b]

Nå er vel både Glimt og TIL over Brann på tabellen, så det er vel ingen syt over at det går dårlig?
Jeg syter ikke. Nå skal vi se på lørdag hvordan d går...
Så lenge klubbene som vises på TV får penger pr kamp, er det TOTALT likegyldig om d er Brann, Glimt, Kamma eller Ålesund. Det blir direkte urettferdig at noen klubber skal tjene fett på en TV avtale som alle klubbene er en del av. Direkte urettferdig. Norsk Toppfotball står da førr fan av mer enn vestlandet??? Kjenner jeg blir mektig provosert over dette. Gud hvor dere ville klagd om det var Brann som ble utelukket. DESSUTEN er det da virkelig andre lag som spiller "underholdene" fotball. Det desidert beste laget er Stabæk, ingen av lagene som er i nærheten av samme nivå som de. Tromsø tørr jeg påstå spiller MINST like underholdene som Brann. Og der er definitivt flere lag som gjør d.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #389 på: 29. April 2008, 18:32 »
Når TV2 sender de antatte topplagene såpass ofte som de har gjort på hovedkanalen og Zebra, som jo er de kanalene som flest folk har tilgang til, så er det selvfølgelig basert på at disse lagene sannsynligvis trekker flest seere. MEN, jeg synes likevel det blir feil at lag som Bodø/Glimt, Tromsø, HamKam, Molde og Aalesund (og sikkert også flere) nesten ikke har blitt vist på noen av disse kanalene overhodet. Og at Tromsø, et lag som har startet sesongen på en så imponerende måte, og som også hadde visse forventninger knyttet til seg før seriestart til nå ikke en eneste gang har blitt vist på TV2 eller Zebra, er intet annet enn uakseptabelt. TV2 kan ikke bare tenke seertall, når de har betalt 1 milliard for norsk fotball. Tippeligaen etter 5 serierunder viser jo tydelig at de lagene som har blitt vist flest ganger på gratiskanalene er de lagene som har gjort det dårligst i sesongåpningen. Hvorfor ikke vise de lagene som faktisk gjør det bra, og spiller underholdende kamper?

RBK, Brann, Stabæk, VIF og LSK trekker selvfølgelig flere seere, og det er forsåvidt riktig at de prioriteres ofte. MEN, fordelingen skal ikke være så skjev at Tromsø ikke har en eneste kamp på en av gratiskanalene hittil. Man kan ikke vise lag som Tromsø, Glimt og Molde BARE når de møter topplagene. TIL-Glimt (eller Glimt-TIL om du vil) er selvfølgelig en kamp som kunne ha blitt vist søndag klokken 20 på TV2. Det trekker sikkert ikke like mange seere som Brann-Vålerenga eller Brann-Lillestrøm. Men det er likevel grunn til å tro at det kunne vært en meget severdig kamp. Molde-Aafk er også et lokaloppgjør som bør bli TV-sendt (altså søndag kveld eller mandag kveld).

Så kan man heller la være å vise Brann hjemme mot Glimt, LSK hjemme mot HamKam, og Vålerengen hjemme mot Tromsø. Ikke at dette ikke er interessante kamper, men jeg kunne heller tenkt meg å sett Glimt-TIL eller Molde-Aalesund.

Og skal man sende topplagenes kamper, send heller kampene mellom topplagene. Som Brann-VIF, LSK-Viking og Stabæk-Rosenborg.

Når det gjelder at TV2 etterhvert har utviklet seg til å bli mer og mer Brann-TV synes jeg det youtube-klippet jeg postet i går, hvor du kan høre tydelig hvor skuffet Alsaker blir når Fredrikstad utlikner, og hvor usannsynlig glad han blir når Helstad scorer. Hvis DET er objektiv kommentering, da er ALT objektiv kommentering. Synes faktisk Roar Stokke og Vidar Davidsen er mer objektive når de kommenterer Liverpool mot et eller annet tegneserielag i CL (og det her heller ikke det jeg vil kalle spesielt objektiv kommentering).

Jeg vet ikke hvor Geir har fått de tallene fra, men det er all grunn til å tro at de stemmer. En stor prosentandel av landets befolkning er RBK-supportere.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon