20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Big Sam: Newcastle for liten for meg  (Lest 11023 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Benson

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Big Sam: Newcastle for liten for meg
« Svar #15 på: 12. Feb. 2008, 16:10 »
Litt feil og sammenligne Newcastle med Bolton  ::) Bolton var vel Championship lag når Sam tok over.
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #16 på: 12. Feb. 2008, 16:11 »
Vel, sånn som denne sesongen har utviklet seg, og slik ståa er nå (ETTER at Sam fikk sparken. De siste kampene er ikke Sams feil, selv om noen sikkert kan finne en fin måte å gi ham skylda for det på), så ville vi ALLE vært storfornøyde med en sjuende eller åttendeplass.
Før sesongen ville jeg også vært fornøyd med en sjuende eller åttendeplass. Det ville vært en klar forbedring fra forrige sesong, og vi ville hatt mye å bygge videre på. 
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

chickenman

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #17 på: 12. Feb. 2008, 16:21 »
Litt feil og sammenligne Newcastle med Bolton  ::) Bolton var vel Championship lag når Sam tok over.

Absolutt! Derfor har heller ikke Big Sam den nødvendige balasten å vise til! Newcastle er en større klubb og skal sikte mye høyere enn Bolton, derfor blir sammenligningen feil. Det er derfor jeg etterlyser denne statistikken. Om vi hadde blitt "Big Sam's Bolton 2" og brukt 2-3 år på å kjempe oss til en sjuende eller åttende plass, ville vi vært fornøyd da? Jeg ville iallfall ikke det.

Sitat fra: Joakim
Vel, sånn som denne sesongen har utviklet seg, og slik ståa er nå (ETTER at Sam fikk sparken. De siste kampene er ikke Sams feil, selv om noen sikkert kan finne en fin måte å gi ham skylda for det på), så ville vi ALLE vært storfornøyde med en sjuende eller åttendeplass.
Før sesongen ville jeg også vært fornøyd med en sjuende eller åttendeplass. Det ville vært en klar forbedring fra forrige sesong, og vi ville hatt mye å bygge videre på.

Selvfølgelig enig i det du sier her. Men var det noe som tydet på at vi kunne klare enn sjuende- eller åttendeplass hvis Allardyce hadde fått fortsette? Nei, ikke en dritt! Og enda viktigere: hadde vi kommet noe særlig lengre neste sesong, eller to sesonger frem i tid? Jeg er ikke overbevist!

Summa summarum: Big Sam fikk aldri nok tid på seg, men det han viste var heller ikke så overbevisende! Det var både positive og negative ting ved at Big Sam fikk sparken, men nå i ettertid ser jeg ikke grunnen til å mene at Big Sam er så mye bedre enn han egentlig er. Mulig enkelte her ville vært fornøyd om vi hadde blitt et hardt-kjempende lag som spiller delvis destruktiv fotball og kjempet om alt fra 7-10 plass, men jeg hadde ikke vært overbegeistret. Og jeg tror ikke jeg hadde vært alene om ikke å være overbegeistret!

Øyvinden

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #18 på: 12. Feb. 2008, 16:55 »
Uenig. Statistikk beviser at Big Sam er ein dyktig manager, og at han kunne gjort ein god jobb med Newcastle, på sikt. Bitre uttalelser ja, men med god grunn.

Da vil jeg gjerne se den statistikken! Greitt at han tok Bolton til sjuende eller åttende plass, men det er bare å innse det faktum at det er IKKE godt nok i Newcastle. Mulig du hadde vært fornøyd med sjuende eller åttende plass, men nå har heldigvis Ashley og co høyere ambisjoner enn det.

1991-1992 Limerick (Irland) Vinnar førstedivisjon.

Preston North End: After his one successful season in Ireland Allardyce returned to England and to Preston North End for the start of the 1992?93 season to take up the role of coach/assistant manager under Les Chapman. Ten games into the season however Chapman was sacked and Allardyce given the role of caretaker manager. His short spell in charge was an impressive one with Preston putting in some fine performances, picking some much needed league points along the way.

1994-1996 Blackpool: Allardyce's spell at Bloomfield Road, however, was a strange one. Despite leading the club to their most successful season in years he was sacked at the end of the campaign after failing to guide them to Division One. Blackpool finished third, missing out on automatic promotion on the last day of the season, and were then beaten in the play-off semi-finals by Bradford City after winning 2?0 away at Valley Parade, only to lose 3?0 in the reverse leg on home soil.[1]

1997-1999 Notts County: In January 1997, Sam Allardyce made his return to football as manager of Division Two basement club Notts County. He arrived too late to save them from relegation, but they won promotion at the first attempt by finishing top of Division Three at the end of the 1997?98 season. Notts County broke several club and national records, winning the title by 19 points and becoming the first post-war side to win promotion in mid-March.

1999-2007 Bolton: Her kjenner vi historia, tatt til UEFA-cupen osv, med Bolton ffs!

Poenget mitt her er at det viser seg om Allardyce får tid på seg blir det suksess etterkvert. Det var nettop dette han ikkje fekk i Newcastle. Og ka faen meina du med at eg er fornøgd med 7. og 8. plass? Som om det skulle være mulig å blande seg inn i topp-4 med dei ressursane han hadde til rådighet? Korleis kan du være så sikker på at han ikkje kunne matche ambisjonane til Ashley, når han aldri har fått muligheten til det? Skal være glad for at vi hadde ein såpass OK tid under Big Sam, at vi ser ut til å unngå nedrykk, ellers hadde vi vore i deep shit no.

chickenman

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #19 på: 12. Feb. 2008, 17:58 »
Uenig. Statistikk beviser at Big Sam er ein dyktig manager, og at han kunne gjort ein god jobb med Newcastle, på sikt. Bitre uttalelser ja, men med god grunn.

Da vil jeg gjerne se den statistikken! Greitt at han tok Bolton til sjuende eller åttende plass, men det er bare å innse det faktum at det er IKKE godt nok i Newcastle. Mulig du hadde vært fornøyd med sjuende eller åttende plass, men nå har heldigvis Ashley og co høyere ambisjoner enn det.
Poenget mitt her er at det viser seg om Allardyce får tid på seg blir det suksess etterkvert. Det var nettop dette han ikkje fekk i Newcastle. Og ka faen meina du med at eg er fornøgd med 7. og 8. plass? Som om det skulle være mulig å blande seg inn i topp-4 med dei ressursane han hadde til rådighet? Korleis kan du være så sikker på at han ikkje kunne matche ambisjonane til Ashley, når han aldri har fått muligheten til det? Skal være glad for at vi hadde ein såpass OK tid under Big Sam, at vi ser ut til å unngå nedrykk, ellers hadde vi vore i deep shit no.

Det er INGENTING av det der som konkret viser at Allardyce kunne gjort oss til en Topp-4 klubb eller en klubb rett bak topp-4. Du sier at "om Allardyce får tid på seg blir det suksess etterkvert", dette er ORDRETT! Det beste han har oppnådd på Premier League nivå er faktisk sjuende eller åttende plass, noe høyere har han ikke oppnådd. Dermed antar jeg at du vil vurdere det (altså sjuende eller åttende plass) som suksess.

Selv om han har gjort "gull ut av gråstein" med Bolton så er ikke det noen garanti for at han gjør det enda bedre med enda mere ressurser, eller i en enda større klubb.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #20 på: 12. Feb. 2008, 20:00 »
Det høres ut som du forventer topp 4 umiddelbart, Chicken.

Det er jo overhodet ingen garanti for at Keegan kan få oss inn på topp fire heller da, selv om han har gjort det før. Men da var situasjonen helt annerledes. Jegn tror så absolutt at Sam Allardyce kunne ført oss til en topp 10-plassering i år, og med full backing fra Ashley kunne han ha gjort mye positivt i sommer. Forhåpentligvis kunne det ført oss opp på en syvende-åttendeplass. Deretter topp 6, før vi sakte hadde klatret nærmere topp 4. Jeg tror det skal VELDIG mye til å ta igjen topp 4, for de har fått et så enormt stort forsprang. Ikke sikkert Allardyce hadde klart det, men det er for faen ikke sikkert at Jose Mourinho hadde klart det heller.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Øyvinden

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #21 på: 12. Feb. 2008, 20:31 »

Det er INGENTING av det der som konkret viser at Allardyce kunne gjort oss til en Topp-4 klubb eller en klubb rett bak topp-4. Du sier at "om Allardyce får tid på seg blir det suksess etterkvert", dette er ORDRETT! Det beste han har oppnådd på Premier League nivå er faktisk sjuende eller åttende plass, noe høyere har han ikke oppnådd. Dermed antar jeg at du vil vurdere det (altså sjuende eller åttende plass) som suksess.

Selv om han har gjort "gull ut av gråstein" med Bolton så er ikke det noen garanti for at han gjør det enda bedre med enda mere ressurser, eller i en enda større klubb.

Han har faktisk 6. plass som best. Som Joakim seier er det ingen som kan garantere større suksess med Newcastle, men det er heller ingen som kan garantere at det ikkje ville skje, men logikk tilseier at det skulle lettare å oppnå minst like gode resultat med meir ressursar. Eg hadde faktisk vore fornøgd om vi var topp 7-8 med dagens nivå i PL, bedre det enn topp 13-14.

Benson

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #22 på: 12. Feb. 2008, 20:35 »
For kver gang me sparker manageren vår auker forspranget det 4 store har på oss.

Kor mange managere har me hadt siden Keegan var her sist kontra Manu Arsenal og Liverpool ?
Men det er dog viktigt og ansette ein manager som kan bygge opp klubben over tid og der har klubben bomma eit par gonger...
Får bare håpe det blir bedre..
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

chickenman

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #23 på: 12. Feb. 2008, 23:07 »
Han har faktisk 6. plass som best. Som Joakim seier er det ingen som kan garantere større suksess med Newcastle, men det er heller ingen som kan garantere at det ikkje ville skje, men logikk tilseier at det skulle lettare å oppnå minst like gode resultat med meir ressursar. Eg hadde faktisk vore fornøgd om vi var topp 7-8 med dagens nivå i PL, bedre det enn topp 13-14.

LOGIKK ja, takk! Den ser jeg også, men det er heller ikke noe mer enn det, og det er ikke alltid at teori og praksis stemmer overens.

Sitat fra: Joakim
Det høres ut som du forventer topp 4 umiddelbart, Chicken.

Det er jo overhodet ingen garanti for at Keegan kan få oss inn på topp fire heller da, selv om han har gjort det før. Men da var situasjonen helt annerledes. Jegn tror så absolutt at Sam Allardyce kunne ført oss til en topp 10-plassering i år, og med full backing fra Ashley kunne han ha gjort mye positivt i sommer. Forhåpentligvis kunne det ført oss opp på en syvende-åttendeplass. Deretter topp 6, før vi sakte hadde klatret nærmere topp 4. Jeg tror det skal VELDIG mye til å ta igjen topp 4, for de har fått et så enormt stort forsprang. Ikke sikkert Allardyce hadde klart det, men det er for faen ikke sikkert at Jose Mourinho hadde klart det heller.

For det første har jeg vel aldri sagt at vi skulle ta igjen toppen og menge oss med dem allerede i år og for det andre har jeg vel heller ikke forventet noen topp-4 plassering med en gang. Saken er bare den at denne statistikken som det henvises til fins jo faktisk ikke. Nå kom det plutselig noe om hva logikken tilsier, og det er noe helt annet. Forøverig lurer jeg på hvor stor fremgang vi egentlig kunne forventet oss hvis Allardyce fikk fortsette, for rent spillemesig var det vanskelig å spore noe særlig fremgang syns jeg.

Nå skal jeg ikke dømme Keegan for tidlig her heller, verken med positivt eller negativt fortegn, men jeg vil se hva han kunne utrette. Det ville jeg forsåvidt med Big Sam også, men nå er han altså fjernet, og kanskje var det  til klubbens beste, men kanskje var det feil også. Det får vi faktisk aldri vite, og uansett syns jeg da det blir feil å mase om at det kunne blitt så veldig bra basert på statistikk fra prestasjoner med mindere klubber og en god porsjon logikk smørt oppå det igjen. Det henger iallfall ikke på greip med det Big Sam faktisk klarte å utrette mens han var manager i Newcastle.

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #24 på: 12. Feb. 2008, 23:12 »
En ting som uansett er klart er at om Allardyce ikke hadde fått mer penger enn det Ashley ga han i sommer hadde han garantert ikke fått oss opp til topp 4. Jeg synes det var dumt å sparke en manager etter bare 8 måneder, men samtidig hadde vi ingen spillemessig framgang på de 8 månedene, man burde kunne forvente noe.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #25 på: 12. Feb. 2008, 23:36 »
Beklager chicken, men syns du er litt urealistisk her.
For det første hadde vi en elendig sesong året før. Big Sam kom inn, og Ashley kom inn etter det igjen. Big Sam hadde forventa masse penger som han ble lovet av Fat Fred, istedet fikk han £9 millioner netto som han måtte spre på 9 spillere. Og grunnet at han hadde svært begrenset tilgang på midler, måtte han se vekk fra spillere han helst skulle hatt med PL-erfaring, og heller gamble litt. Strengt tatt ikke hans feil det. Mens hans motstandere alle fikk betraktelig mer milder å handle for.
Så må en se på forhistorien. Big Sam hadde en HELT annen måte å styre en fotballklubb på en sine forgjengere. Det betyr at vi ansatte en mann med en helt annen fotballkultur enn den vi var vant med. Omstilling.
Hadde dette vært hvilken som helst annen klubb i PL i samme sportslige situasjon som vårs, hadde Big Sam fått mye mer tid til å bevise seg. Jeg tror han hadde klart det. Alle glemmer at dyktige managere som O'Neill, Sir Alex og Moyes eksempelvis, har fått tiden på seg. Og levert. Big Sam har for lengst bevist at han er en dyktig manager, og det veit samtlige (ihvertfall forutenom endel NUFC-fans).
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

HughieG

• Benkvarmer
  • **
  • 174 kamper/143 mÃ¥l
    • Vis profil
« Svar #26 på: 13. Feb. 2008, 16:23 »
Nå er det viktig at vi klarer å se på suksess utfra forventninger. Med chickenmans syn på suksess (satt veldig på spissen ;) ) har det bare vært 3 managere med suksess i England siden Blackburn klarte å vinne PL. Å oppnå suksess i en klubb ligger i å hele tiden overskride de forventningene som er satt. Jeg mener bestemt at å bringe en klubb fra Championship til å etablere seg i kampen om Europaspill i PL, kan betegnes som suksess over tid.

For at Newcastle skal ha suksess nå, må vi først berge plassen for i år. Så må vi i kommende sesonger bygge opp et godt apparat for å dyrke frem talenter og ivareta stallen vår på best mulig vis. Dersom Keegan til neste sesong kommer blant topp 10, og i et perspektiv på 2-3 år er i verste fall på 6. plass. Da ser jeg på det som en suksessrik start. Fra og med 2010-2011 sesongen bør vi begynne å bryne oss for alvor med topp 4 plassering, og gjerne plukke opp en og annen cup (ligacup/fa-cup/UEFA-cup). Dette må kanskje justeres litt etterhvert avhengig av ulike faktorer. Eks:
- Ashley spytter inn milliarder i klubben for spillerkjøp.
- Noen av topp 4 klubbene faller igjennom, tenker vel da helst på Liverpool.
- Nivået generelt i ligaen hever seg i forhold til teten (slik at Chelsea/Man Utd/Arsenal avgir mer poeng).
- Regelendringer fører til drastiske forandringer i forutsetninger. (Utlendingsregeler osv.)

chickenman

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #27 på: 13. Feb. 2008, 20:44 »
Beklager chicken, men syns du er litt urealistisk her.
For det første hadde vi en elendig sesong året før. Big Sam kom inn, og Ashley kom inn etter det igjen. Big Sam hadde forventa masse penger som han ble lovet av Fat Fred, istedet fikk han £9 millioner netto som han måtte spre på 9 spillere. Og grunnet at han hadde svært begrenset tilgang på midler, måtte han se vekk fra spillere han helst skulle hatt med PL-erfaring, og heller gamble litt. Strengt tatt ikke hans feil det. Mens hans motstandere alle fikk betraktelig mer milder å handle for.
Så må en se på forhistorien. Big Sam hadde en HELT annen måte å styre en fotballklubb på en sine forgjengere. Det betyr at vi ansatte en mann med en helt annen fotballkultur enn den vi var vant med. Omstilling.
Hadde dette vært hvilken som helst annen klubb i PL i samme sportslige situasjon som vårs, hadde Big Sam fått mye mer tid til å bevise seg. Jeg tror han hadde klart det. Alle glemmer at dyktige managere som O'Neill, Sir Alex og Moyes eksempelvis, har fått tiden på seg. Og levert. Big Sam har for lengst bevist at han er en dyktig manager, og det veit samtlige (ihvertfall forutenom endel NUFC-fans).

Hvor er det jeg så totalt overskrider alle grenser i forhold til hva som er realistisk? Jeg har ikke sagt at jeg forventet at vi skulle kjempe om topp4-5 allerede i år. Men jeg sier at Big Sam hadde faktisk ikke så mye å vise til av erfaring fra helt øverste hylle. Poenget er at suksess med Limerick og Notts County, hva er egentlig det sammenlignet med jobben å gjøre Newcastle til noe stort igjen. Det er en stor forskjell. Og derfor understreker jeg igjen at det som kanskje var over alle forventninger i Bolton ville vært nærmest et minimumskrav i Newcastle. Når Big Sam da heller ikke klarte å vise mer enn han gjorde i løpet av sine åtte måneder så er det ikke veldig imponerende. Alikevel, jeg er enig i at Big Sam skulle fått mer tid. Men bare fordi han hadde stor suksess i mindere klubber er det ikke sikkert han hadde oppnådd like stor suksess i en større klubb med større ressurser, det er det jeg prøver å påpeke. Var det i hele tatt så veldig mange lyspunktene å spore i Big Sams Newcastle de siste månedene han var her?

Sitat fra: HughieG
Nå er det viktig at vi klarer å se på suksess utfra forventninger. Med chickenmans syn på suksess (satt veldig på spissen Blunker ) har det bare vært 3 managere med suksess i England siden Blackburn klarte å vinne PL. Å oppnå suksess i en klubb ligger i å hele tiden overskride de forventningene som er satt. Jeg mener bestemt at å bringe en klubb fra Championship til å etablere seg i kampen om Europaspill i PL, kan betegnes som suksess over tid.

Dette er satt veldig på spissen. Det er mange managere som har hatt suksess i Premier League siden Blackburn vant ligaen med sitt fantastiske lag. Blant annet George Burley da Ipswich ryktet opp og marsjerte rett inn til en topp-plassering i sin første sesong. Alikevel er det ikke dermed sagt at Burley ville fått like stor suksess i Newcastle, rett og slett fordi det er en mye mer krevende klubb! Coppel og Jewell er andre navn som mer nylig har gjort det bra i små klubber med lite ressurser. Men alikevel: det er ingen automatikk i at de hadde hatt samme suksess med Newcastle. Slik er det med Allardyce også. Mulig San har gjort det bedre enn alle 3 ovenfor nevnte, men poenget er det samme. Og for meg så det nesten ut som Newcastle-jobben ble for stor for Allardyce slik som det etterhert utviklet seg.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #28 på: 13. Feb. 2008, 22:14 »
Skjønner ikke hvorfor du legger så enorm vekt på det at han ikke har oppnådd noe i store klubber. Vi hadde jo uansett ikke sjansen på noen "større fisker".
Og selvfølgelig er det et kvalitetsstempel at han har gjort det bra i de klubbene han har vært i. Faktum er at Big Sam fikk urimelig liten tid på seg av et fåtall destruktive sjeler blant fansen og idiotisk britisk presse. Den tiden ville han nok fått i en hvilken som helst annen normal klubb, noe han skulle og burde fått.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

ScandinavianMagpie

• Gjest
« Svar #29 på: 13. Feb. 2008, 23:53 »
Tror ikke Big Sam kom inn i riktig tid for han. Den som ansatte han som manager hadde en appetitt på managere som ingen andre, ergo- så snart ting gikk litt trått var han (Fat Fred) snar til å sparke manageren. Ashley ville ha sin egen mann- det ble jo ganske kjapt klart at Big Sam passet ikke inn i den kategorien. Ergo Big Sam ville ikke overlevd denne sesongen uansett om det hadde vært Shepherd som fortsatt styrte klubben.