20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Transfersommeren 2008  (Lest 805232 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2008
« Svar #675 på: 17. April 2008, 18:54 »
Selvsagt slår ikke ALLE talenter på FM gjennom! Men det jeg synes er kult er at de fleste stjerner ute i verden idag oppdaget jeg på gamle cm i moderklubben sin. Selvsagt blir det ikke ALLTID 100% korrekt, for det hender faktisk at store talenter stagnerer i utviklingen sin. Jeg mener FM gir en utrolig god pekepinn på om spilleren er god, men selvfølgelig, alle talenter blir ikke verdensstjerner!!

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #676 på: 17. April 2008, 19:02 »
Hvis de bruker FM så mye, er det på tide at newcastle henter wijnaldum ;) han blir dn beste spilleren på spillet om 4 år ca...
Så da blir han automatisk verdens beste fotballspiller om ca. fire år?

Jeg er særdeles skeptisk til FM som "virkelighet".

Blir helt oppgitt når jeg leser sånt Joakim. Jeg skjønte at det han sa ikke var helt seriøst hvertfall, vet ikke med deg. Du skal ikke se bort ifra at Wijnaldum er et stort talent, men selvsagt er det ingen garantier for at han fortsetter progresjonen og blir verdens beste. FM scoutene kan ikke se fremtiden heller.

Vi henta jo Bramble fordi han var et stort talent, og så jo hvordan det gikk. Skal vi rakke ned på våre scouter fordi de ikke kunne se fremtiden?
« Siste redigering: 17. April 2008, 19:06 av aDDis »

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #677 på: 17. April 2008, 21:40 »
Her burde jeg tenkt meg om et par ganger til, ser jeg.

Forøvrig er ikke jeg den eneste som er kritisk til bruk av FM til talentspeiding.
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=514236

Listen feilskjær fra CM/FM-verdenen er langt større enn den VG presenterer. Og det er vel et fåtall spillere med stort talent på FM som har nådd noe i nærheten av sitt potensiale i virkeligheten.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #678 på: 17. April 2008, 21:48 »
Har du spilt mye CM/FM, Joakim?
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #679 på: 17. April 2008, 21:50 »
Spilte mye CM på 90-tallet og frem til og med CM4.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #680 på: 17. April 2008, 21:56 »
Okey....men da er du sannsynligvis klar over at CM/ truffet godt med en rekke talenter.

At talentspeidere bør bruke FM er jeg enig i at blir tull, men FM er allikevel ikke helt ueffent!
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Daniel

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #681 på: 17. April 2008, 21:58 »
FM har jo det desidert beste speidenettverket i hele verden....

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #682 på: 17. April 2008, 22:37 »
Spillere som blir beskrevet som store talenter i virkeligheten stagnerer jo ofte evt. har de ikke den utviklingen folk først trodde de kom til å ha, så det er vel ikke rart at treffprosenten til FM er under 100% heller. Selvfølgelig skal ikke kun FM brukes som noen fasit for talentspeiding, men det er det vel ingen som sier heller, og det er faktisk ofte at FM vet om et stort talent lenge før storklubbene snapper dem opp, det kan ingen ta fra dem.

fredd

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #683 på: 17. April 2008, 22:54 »
Selvfølgelig skal man ikke stole alt for mye på FM, men det kan som mange har sagt gi en pekepind på hvordan spillernes feridgehter er når spillet starter. Det speiderne burde gjøre hvis de ser en veldig god spiller på FM er å sjekke opp spilleren mer for så å kanskje se kamper live. Det er slik FM kan brukes for spillet prøver å være så realistisk som mulig og de verste blemmene fra CM tiden (var f.eks. noen svært gode hviterussere husker jeg) har spillet lagt fra seg.

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #684 på: 17. April 2008, 23:02 »
Her burde jeg tenkt meg om et par ganger til, ser jeg.

Forøvrig er ikke jeg den eneste som er kritisk til bruk av FM til talentspeiding.
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=514236

Listen feilskjær fra CM/FM-verdenen er langt større enn den VG presenterer. Og det er vel et fåtall spillere med stort talent på FM som har nådd noe i nærheten av sitt potensiale i virkeligheten.

Ja da kan vi jo dra frem listen feilskjær Newcastle har gjort de siste årene mtp talenter. Blir helt feil å rakke ned på FM fordi de har hatt en del feilskjær. Man må heller se på alt de har truffet blink med, som Ronaldinho fra Gremio, Saviola/Aimar fra River, Robben fra Gronigen, Lescott, Dawson, Kalou, Malouda, Ronaldo osv osv

Nå som Dalla Valle har blitt kjøpt av Liverpool begynner man virkelig å lure på om storklubbene bruker FM

Nå var heller ikke alle i den artikkelen din negative til spillet, men de hadde jo ikke prøvd det så blir litt feil å spørre dem i det hele tatt syns jeg. Er bare så drittlei folk som skriker "neeeeei ikke kjøp han fordi han er god på fm" og "våkn opp til den virkelige verden" fordi fakta har vist gang på gang at FM har rett (men selvsagt ikke 100% som du forventer)

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #685 på: 17. April 2008, 23:06 »
Er bare så drittlei folk som skriker "neeeeei ikke kjøp han fordi han er god på fm"

Litt enig i denne, folk bruker som argument at man ikke skal kjøpe spillere rett og slett fordi de er gode på FM. Det har ingen ting å si om spilleren faktisk er god i det virkelige liv. Folk hadde vel klaget om noen hadde foreslått å kjøpe Sergio Aguero til klubben ene og alene fordi han er god på FM...

Sondre

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #686 på: 18. April 2008, 00:06 »
Poenget er vel at FM er flinke til å oppdage nye talenter pga sitt enorme speidernettverk.
Jeg er rimelig sikker på at speiderne i FM også er flinke i sin speiderjobb, noen helt sikker på linje med de store klubbene sine speidere.
Hvis man finner en juvel av en 16åring på FM, Såklart kan det være interessant å reise å se på gutten live, for deretter å ta en avgjørelse.
Ingen klubber i verden bruker FM, spiller seg gjennom 5sesonger og ser hvor god 16åringen er da.  :P

Det er iallefall mitt synspunkt.

Blir litt mye, FM er tull, FM er gull her inne, selv om jeg er HELT sikker på at alle her inne vet at bildet er litt mer nyansert enn det.

Anders

• NewUtd.no
  • Kaptein
  • 1892
    • Vis profil
« Svar #687 på: 18. April 2008, 00:16 »
Nå spiller jeg en god del FM, og er titt og ofte innom FMNorge.coms sider.
Selv om det kanskje er litt selvmotsigende i forhold til hva jeg sa tidligere i tråden om FM, og jeg står fortsatt ved at det er et genialt spill som også kan gi oss en liten pekepinn på hvilke talenter som finnes i verden, er det ikke velkjente speidere de har "ansatt". Hvertfall for FMNorge sin del, der de har frivillige folk som "jobber" med dette. Sett diskusjoner hvor man mener Helstad skal ha 19 elns i avslutninger (20 er maks). Det er for meg meningsløst. Han er god til å score, men ikke så god.

Så meget få av de som bedømmer både nåværende ferdigheter, og potensialet til en spiller, har ikke all verdens peiling. Tror jeg.
▒▓██ T █ O █ O █ N ██ A █ R █ M █ Y ██▓▒

Sondre

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #688 på: 18. April 2008, 00:28 »
Enig med deg der om at Helstad ikke skal ha 19 av maks 20, men de setter noen verdier på spillere som ikke er synlige i spillet da, som er ganske avgjørende for hvor gode de er. Iallefall gjorde de det i cm97/98 :P

Lars Arild Stordal

• Kaptein
  • Newcastle United
    • Vis profil
« Svar #689 på: 18. April 2008, 08:13 »
http://www.eatsleepsport.com/articles/720623.html
Ja, kansje Paul Scharner. Hopper ikke akkurat i taket av den grunn.

http://www.tribalfootball.com/article.php?id=88421
Ashton inn. Har alltid likt den mannen.

http://www.tribalfootball.com/article.php?id=88419
Carr for Everton. Hurra.
Er ikke lett å være Newcastle fan.
Men jeg elsker klubben uansett hva som skjer.