20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Valg i USA  (Lest 8853 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Fredrik

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Valg i USA
« Svar #30 på: 05. Feb. 2008, 15:08 »
Obama ftw!
# 9 Alan Shearer - World Legend

http://www.indkast.dk/upload/Nzogbia.jpg

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #31 på: 05. Feb. 2008, 18:33 »
Bare så synd USA ligger så alvorlig langt bak oss i tid, at valget foregår på nattestid i Norge. Har dessverre ikke muligheten til å sitte opp hele natta når jeg skal på skolen dagen etter.

Ting tyder vel på at det vil være minst like jevnt mellom Obama og Clinton når vi våkner i morgen tidlig, som det er nå. Jeg tror Clinton vil ha en knapp ledelse, men vil på langt nær ha sikret seg nominasjonen. Ettersom det er såpass jevnt kommer Obama og Clinton til å få et ganske likt antall delegater. Kan hende at det ikke blir avgjort før til sommeren på demokratisk side. De svarte virker delt mange plasser, mellom Obama og Clinton. Kvinnegruppene er minst like delt mellom begge kandidatene. Det eneste vi kan si for sikkert er at unge velgere, holder seg til Obama, mens eldre velgere holder seg til Clinton.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

fredd

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #32 på: 05. Feb. 2008, 23:03 »
Obame leder til nå i California ;D

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #33 på: 06. Feb. 2008, 15:49 »
Obama har vel fått flest delegater, mens Fru Clinton vinner i de større statene. John McCain klart beste republikaner til nå.

fredd

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #34 på: 06. Feb. 2008, 19:46 »
Riktig det Olav. Så fortsatt er det meget spennende. Artig og se hvem som fikk stemmer fra hvem. Rase og alder hadde absolutt nå å si.  Obama fikk 82 % av stemmene til afroamerikanerene og mest blandt de unge, men Clinton fikk mye fra de eldre. Blant kvinnene var det nesten helt likt. Skulle jo tro de var interssert i få frem den Usas første kvinnelige president, men flott at de ikke er alt for opptatt av det syntes jeg og heller velger den kandidaten de syntes har best politikk.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #35 på: 06. Feb. 2008, 21:16 »
Det er da ikke rart at kvinner lar seg sjarmere av Obama. En ung mann, som etter det jeg kan se, utvilsomt har utseende med seg, og som er en fantastisk taler. Dessuten er det mange som ikke liker fru Clinton, og like mange som ikke liker hennes mann. Verken amerikanske kvinner eller afro-amerikanere stemmer som én forent gruppe.

fredd

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #36 på: 06. Feb. 2008, 21:56 »
Hørte hvertfall på TV 2 at Obama fikk så mye som 82 % av stemmene til afro-amerikanerne.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #37 på: 07. Feb. 2008, 15:31 »
Tror ikke vi skal være så altfor overasket over det heller, nei. Om neste president i USA skulle være svart, ville jo det vært en fantastisk seier for afro-amerikanerne, og et slags symbol på at nå er undertrykkelsene omsider over (selv om det trolig ikke blir tilfellet i realitet).

Følger ikke valget sånn kjempetett akkurat, men håper virkelig at Obama vinner. For første gang føler jeg faktisk at hudfarge har noe å si. Selvfølgelig er det ikke bare hudfargen jeg tenker på. Jeg ser helst at en demokrat vinner valget, og da helst Obama. Republikanerne er altfor konservative etter min smak, og det har også utviklet seg til at det er Republikanerne som er de aller største krigshisserne, selv om verken demokratene eller republikanerne kan kalles fredelige. USA er ikke, og vil nok aldri bli en fredelig nasjon. Men med demokratene bak rattet i USA blir nok verden mye tryggere enn om det var republikanerne som igjen fikk presidenten.

At jeg vil ha Obama fremfor Clinton kommer blant annet av at jeg er litt redd for at Bill Clinton kan ha for mye innflytelse på Hillary. Samtidig kan jeg nevne at H. Clinton faktisk stemte FOR Irak-krigen i perioden 2001-2002. Hun har riktignok ombestemt seg over tid, men dette er jo bare en slags pekepinn på hva slags avgjørelser hun kan komme til å ta i fremtiden.

Nei, Obama vinner nok denne. Vet ikke mye om han, men det lille jeg vet er bare positivt.

Anti-mackem

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #38 på: 07. Feb. 2008, 17:40 »
Hvis USAs neste president blir en demokrat, vil jeg gjerne at det blir Barack Obama. Virker som om han mener mye bra, uten å bli verken for konservativ eller liberal. Håper USA gjør noe med helse- og fattigdomspolitikken og våpenlovene sine.
Norwegian blood, Geordie heart

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #39 på: 07. Feb. 2008, 18:27 »
At Clinton stemte for Irak-krigen før den var et faktum i 2003, er ikke så overraskende. Da visste man jo ikke at Bush-administrasjonen fabrikkerte bevis, for å få mest mulig støtte. Tror det er godt mulig at Obama hadde gjort det samme, om han hadde vært senator den gangen, selv om han sier at han var imot Irak-krigen fra starten av.

Dessuten tror jeg aldri Kongressen stemte direkte for eller mot en invasjon av Irak. De stemte for eller mot en mulig invasjon av Irak, hvisomatsåfremtifall at det var sånn og sånn. Dessuten visste ikke fru Clinton den gang, at Bush kom til å jage FN-inspektørene ut av Irak, for å få sjansen til å invadere.

BallaJazz

• Gjest
« Svar #40 på: 13. Feb. 2008, 21:07 »
John MaCclain her!!.Men siden det ser ut til å stå mellom Obama og Hillary så er det uten tvil Hillary som jeg håper på her...

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #41 på: 14. Feb. 2008, 15:53 »
Hvis du først har sansen for republikanerne, så kan jeg godt forstå at du ønsker Hillary.

Selv glir jeg mer og mer over til Obama. Han er sannsynligvis mer valgbar enn Fru Clinton. Og det er veldig viktig å få Det hvite hus tilbake i demokratiske hender. Eller kommunistiske hender som Mack sikkert ville sagt, om han var aktiv. Men John McCain er ikke verdens aller verste republikaner da. Selv om han vil ha soldater i Irak i flere hundre år. Men hvorfor skal man ha en president som vil være 72 år ved innsettelsen, og over 80 år etter åtte år i tjenesten (forutsatt at han i det hele tatt har helse som holder i mer enn én periode)? Reagan var jo en gammel mann, men han var jo yngre enn McCain er nå, ved den tiden han hadde tjent i åtte år.

Nei, la ungdommen slippe til! La en svart mann samle folket, inntil en galning fra KKK dukker opp...

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
« Svar #42 på: 07. Mars 2008, 20:43 »
Jeg er enig med BallaJazz. Jeg håper fru Clinton blir demokratenes kandidat. Da har McCain størst sjanse. Obama er en dyktig politiker som klarer å samle stemmer fra veldig mange. I tillegg ligger han lengre til venstre enn noen andre kandidater (også Clinton). Problemet er at Obama er så god at han kan klare å slå McCain selv om han er for langt til venstre. Da vil det jo være katastrofe om han blir valgt.
Toon, Toon,
Black and white army

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #43 på: 10. Mars 2008, 23:19 »
Med mindre tingenes tilstand på demokratisk side forandrer seg drastisk i tiden som kommer, må jeg si at jeg heller mot Obama. Det optimale valget hadde vært Clinton, men med McCain som republikansk presidentkandidat, stiller situasjonen seg ganske annerledes.

Når det er sagt, skulle McCain vinne 4. november, så vil det ikke være verdens undergang. Mannen er jo så og si en sentrumspolitiker. Dessuten nekter jeg å tro at den mannen blir gjenvalgt etter fire år, selv om han skulle vinne nominasjonen.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #44 på: 12. Mars 2008, 21:05 »
Obama har så godt som vunnet den demokratiske siden. For det første er han i ledelsen, for det andre spår de fleste USA-eksperter Obama-seier, og med Spitzer-skandalen på toppen av kransekaka skulle det hele virke ganske så åpenlyst ut.
« Siste redigering: 12. Mars 2008, 21:08 av geordie-olav »