20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Valg i USA  (Lest 8813 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Valg i USA
« Svar #15 på: 06. Jan. 2008, 12:01 »
Herregud Benson, jeg håper det var en spøk og at du faktisk ikke er så dum.

Noreng

• Gjest
« Svar #16 på: 06. Jan. 2008, 16:03 »
Såklart er det ikke det som betyr noe, men allikevel. Hadde jo vært postitivt om en kjerring, eller mørkhudet (nesten så jeg sa noe annet :P ) ble president også.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #17 på: 06. Jan. 2008, 16:17 »
At USA får en svart president betyr ingenting? Det ville betydd sykt mye skal jeg fortelle deg.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #18 på: 06. Jan. 2008, 17:43 »
De svarte velgerne er en veldig viktig gruppe for enhver demokratisk presidentkandidat. Det er en grunn til at Bushs rådgivere gjorde alt de kunne for å forhindre veldig mange svarte velgere fra å avlevere sin stemme ved presidentvalget i 2000. Hvis man greier å mobilisere de store gruppene av svarte amerikanere til å gå til stemmeurnene på valgdagen, så er det stor mulighet for at en demokratisk presidentkandidat vinner. Derfor blir det feil å si at Obamas hudfarge ikke har noen betydning, selv om han selv maner til å oppheve skillet mellom svart og hvit, rød og blå.

Det er nok fremdeles mange amerikanere som er skeptisk til å se en mørkhudet mann med et rart navn inneha embetet som president i USA. Og det er ikke sikkert at det er så mye lettere å svelge for kristen-konservative amerikanere enn muligheten for en kvinne som Commander In Chief.

Tror nok at det å ha en svart president vil bety veldig, veldig mye for de store gruppene av svarte innbyggere i USA.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

HÃ¥vard

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #19 på: 06. Jan. 2008, 18:33 »
At USA får en svart president betyr ingenting? Det ville betydd sykt mye skal jeg fortelle deg.
Hvorfor det? Presidenten skal ikke velges på grunn av hudfarge, religion, kjønn, utseende eller noe sånn. Han skal velges fordi folk føler han er den beste kandidaten, og da er det vel det samme hvilken hudfarge han har vil jeg mene.

Jeg burde kanskje ikke omtalt presidenten som ''han'' i innlegget mitt, men... ;)
Kom gjerne med flere spørsmål, jeg deler gladelig av min visdom på dette punktet.

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
« Svar #20 på: 14. Jan. 2008, 18:43 »
Selv ville jeg foretrukket Mike Huckabee, men jeg er heller ikke fremmed for John McCain. Det viktige er at de fortsetter med republikansk styre.
Toon, Toon,
Black and white army

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
« Svar #21 på: 14. Jan. 2008, 18:44 »
Forøvrig finner jeg det ganske så underholdende at nordmenn kaller George Bush jr for en klovn, mens Bill Clinton blir nærmest genierklært. Jeg tror faktisk ikke man trengte å være noe geni for å lure hu Monica med den sigaren. Snakk om klovn!
Toon, Toon,
Black and white army

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #22 på: 14. Jan. 2008, 21:09 »
Det var dine ord. For all del, Bill Clinton er nok ikke den skarpeste kniven i skuffen han heller, men ærlig talt, hvem forventer at USAs president skal være Mensa-medlem? Det er en grunn til at de har stabssjefer, visepresidenter og andre rådgivere som er langt smartere enn dem selv. Det er bare i TV-seriene at den amerikanske presidenten faktisk er ganske så smart. Er det mange amerikanske presidenter de siste 30 år som har vunnet nobelprisen i økonomi?

Ronald Reagan var ikke akkurat nevneverdig smart han heller. Men han allierte seg med folk som Rumsfeld, Cheney, Bush sr. og den gjengen der. Og selv om Cheney kanskje ikke akkurat fremstår som veldig mye smartere enn dagens president, så vil jeg tro han er det, ut ifra det lille jeg vet om hans bakgrunn. Jeg vil nok også tro at Clintons demokratiske forgjengere også hadde sine feil og mangler.

Det som er viktig for USA nå, er at man får inn en president som kan rydde opp i kaoset Bush jr. etterlater seg. En skakkjørt økonomi, et forsvarsbudsjett LAAAAAAANGT over det fornuftige (selv om det amerikanske forsvarsbudsjettet skal være uvettiges høyt), en haug med amerikanske soldater i Irak som bør sendes hjem snarest (dog ikke alle samtidig, Bush har jo etterlatt seg et kaos der nede også, som må ryddes opp i før alle amerikanske styrker kan sendes hjem). Og dersom USA dessverre velger en republikansk president i november, så håper jeg at vedkommende holder seg langt unna de gamle ringrevene som har vært med siden Reagans dager. Håper jeg aldri ser folk som Rove, Cheney, Rumsfeld, Rice, Wolfowitz og den gjengen der i en republikansk administrasjon igjen.

Og for å gå tilbake til Clinton et øyeblikk. Vel er han ikke den skarpeste kniven i skuffen, men han greier jo å snakke i hele setninger uten manus. Det har jeg aldri sett president Bush greie. Sånn bortsett fra det er de ikke veldig ulike, de to. At en amerikansk president også er en skjørtejeger står jo nesten i stillingsbeskrivelsen. Clinton var på langt nær den første, og kommer sikkert ikke til å bli den siste.

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #23 på: 14. Jan. 2008, 22:52 »
La nå heller Arnold ta over hele driten... ;D ;D ;D
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #24 på: 15. Jan. 2008, 17:54 »
Vel, Arnie er jo i det minste opptatt av miljø, klima og global oppvarming, og har jo gjort mye positivt for miljøet som guvernør i California. Så dersom han en dag skulle bli president i USA, så ser jeg ikke sååå fryktelig mørkt på det. Han virker forøvrig langt smartere enn den sittende presidenten, og kan jo dette med skuespill, noe som er en veldig viktig den av rollen som amerikansk president. Bare så synd han ikke har erfaring fra rollen på film. :D

Men dersom Obama ikke skulle greie å vinne nominasjonen denne gangen, så tar han over for Hillary om åtte år. Så The Governator må nok pent finne seg i å vente. Dessuten er det ikke mulig å få President til å rime på "Terminator". The Presidentor går liksom ikke. Kanskje han skulle bli statsminister i Østerrike heller?

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #25 på: 15. Jan. 2008, 23:18 »
Guvernator kan ikke bli president uansett i det landet der, da han ble født i et annet land som annen statsborger. Mener reglene er slik.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Jani

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #26 på: 16. Jan. 2008, 09:08 »
han kan bli president vis han blir amerikansk statsborger, noen han ikke er, men han har jo bodd der lenge nok til å bli det da

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #27 på: 16. Jan. 2008, 10:11 »
Sikker på det? Syns det høres heller usannsynlig ut at han kan sitte som guvernør uten å være amerikansk statsborger. Mener bestemt å ha hørt det jeg nevnte ovenfor.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Jani

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #28 på: 16. Jan. 2008, 12:12 »
du har helt rett i at han ikke kan bli president, men han har lyst til å endre grunnloven slik at han kan bli president

fredd

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #29 på: 05. Feb. 2008, 09:29 »
Super Tirsdag idag. Etter de siste meningsmålingene er det vistnok dødtløp mellom Obama og H. Clinton, så det blir svært spennende å se hvem som vinner idag av demokartene. Holder en knapp på Obama siden når det er så jevnt stemmer ofte flere svarte. Kan likevel skje at meningsmålingene ikke stemmer. Var det ikke en annen gang dødløp mellom en svart og en hvit kandidat, men så vant den hvite helt klart kandidaten pga. mange hvite ikke ville virke diskriminerende i meningsmålingene? Kan ikke se helt se hvorfor det ikke kan skje nå.