20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: I'm back, bebbe!!  (Lest 54483 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: I'm back, bebbe!!
« Svar #165 på: 29. Nov. 2008, 19:13 »
Hvilke svar er det du vil ha da, Lerbakk?
Forventer du at vi med bakgrunn i Bibelen skal konkludere og si SÅNN er det. Basta bom, umulig å si imot?
Det er jo enkelte som gjør det, og det mener jeg er et stort problem. For Bibelen gir ingen bastante svar. En kan ikke annet enn å si at en tror det og det. Du er i din fulle rett til å hevde at det hele er sprøyt, men jeg kan ikke se at du har noe mer rett enn meg.

Det er i mine øyne umulig å verifisere eller falsifere både min mening og din mening.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #166 på: 02. Des. 2008, 16:43 »
Poenget er vel at man forkaster mye av det man vet av vitenskapen i dag om man tror, uansett hvordan du vrir og vender på det. I tillegg er det selvmotsigelser som blir bortforklart på de merkeligste måter. Gud kan ikke være allmektig, allvitende, 100% snill og samtidig stå bak den verden vi har i dag, det går rett og slett ikke. Men uansett, vi er som sagt ikke interessert i å ta fra folk sukkertøyet sitt, du får tro hva du vil.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #167 på: 02. Des. 2008, 19:29 »
Kan ikke Gud være allmektig?
Kan ikke Gud være allvitende?

Bare fordi vi har noe som heter vitenskap?

Også i Bibelen ser man at det er mulig for mennesker å ødelegge Guds skaperverk.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #168 på: 02. Des. 2008, 20:02 »
Akkurat det har vel ikke noe med vitenskap å gjøre. Men i Kambodsja sitter det fortsatt mennesker og griner hver dag etter å ha blitt torturert på 70-tallet med metoder det er umulig å forestille seg. Det sier seg selv at det hadde vært mulig for en allmektig og snill type å gjøre det bedre enn dette.

Benson

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #169 på: 02. Des. 2008, 20:08 »
Kort fortalt. Pga Adam åt av det fobudte eple.
Det er ikkje Gud som torturerer det er menneskene.Det kan vere rart og tenkje på at han skal tillate all denne vondskapen og ikkje gjøre noke med det. Men på ei anna sida sko Gud gått inn og hindra onde mennesker fra og gjere onde handlinger så hadde jo ikkje menneskene hadt fri vilje...eller ?
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #170 på: 02. Des. 2008, 20:09 »
Det jeg alltid har lurt på er... hvem er egentlig djevelen? Hvor kom han liksom fra? Var det liksom Gud som skapte ham?  ???

Benson

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #171 på: 02. Des. 2008, 20:11 »
Det jeg alltid har lurt på er... hvem er egentlig djevelen? Hvor kom han liksom fra? Var det liksom Gud som skapte ham?  ???

Han var vel opprinnelig ein engel.

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #172 på: 02. Des. 2008, 20:14 »

Ja, da kan jammen meg de teite folka i Kambodsja skylde på seg selv. Her må jeg si meg enig med Berntsen. Dette må det da gå an å forhindre hvis man virkelig er allmektig og snill. Det må da være for forferdelig til å bare la passere?

Han er vel sagt å være en fallen engel, Lucifer. Han mente det var galt at Gud skulle være allmektig eller noe.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #173 på: 02. Des. 2008, 20:19 »
Det er ikkje Gud som torturerer det er menneskene.Det kan vere rart og tenkje på at han skal tillate all denne vondskapen og ikkje gjøre noke med det. Men på ei anna sida sko Gud gått inn og hindra onde mennesker fra og gjere onde handlinger så hadde jo ikkje menneskene hadt fri vilje...eller ?

Folk kunne vel ha hatt fri vilje og samtidig ha unnlatt å gjøre onde handlinger. Folk kunne ha være skapt med ekstrem avsky mot det, eller det kunne kanskje vært helt utenkelig for dem, praktisk umulig. Det er mange andre ting som er praktisk umulig for folk uten at det hindrer oss i å ha en vilje. Med et enkelt knips med fingrene kunne gud ha fått til endringer i eksistensen som gjorde verden bedre uten at det gikk utover noe annet bra. Han kan tross alt få til hva som helst.

Benson

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #174 på: 02. Des. 2008, 21:28 »
Jo men vanskelig og forklare men mennesket levde jo slik uten ondskap i pakt med gud inntil adam kødda det til. Da blei det jo ei kløft mellom Gud og mennekset på ein måte og Gud lar/lot mennesket få styre på sjølv på ein måte..

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #175 på: 02. Des. 2008, 23:19 »
Jo men vanskelig og forklare men mennesket levde jo slik uten ondskap i pakt med gud inntil adam kødda det til. Da blei det jo ei kløft mellom Gud og mennekset på ein måte og Gud lar/lot mennesket få styre på sjølv på ein måte..

Og nå lider enormt mange uskyldige fordi gud ikke tar seg det sekundet det sikkert tar å fikse denne kløfta. Barnslig og umodent å holde på sånn som han gjør synes jeg.  :)

Tommy Sten

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #176 på: 03. Des. 2008, 01:59 »

Ja, da kan jammen meg de teite folka i Kambodsja skylde på seg selv. Her må jeg si meg enig med Berntsen. Dette må det da gå an å forhindre hvis man virkelig er allmektig og snill. Det må da være for forferdelig til å bare la passere?

Han er vel sagt å være en fallen engel, Lucifer. Han mente det var galt at Gud skulle være allmektig eller noe.

Se se, allerede på den tiden slo overmakta ned på oppvigleri. Men det var vel strengt tatt Eva som åt av det forbudte eplet først, det fæle kvinnemennesket.
Asked to describe Wise, Keegan, who had a 2½-hour training-ground chat with the former Leeds manager on Thursday, replied, "Short."

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #177 på: 03. Des. 2008, 17:31 »
Akkurat det har vel ikke noe med vitenskap å gjøre. Men i Kambodsja sitter det fortsatt mennesker og griner hver dag etter å ha blitt torturert på 70-tallet med metoder det er umulig å forestille seg. Det sier seg selv at det hadde vært mulig for en allmektig og snill type å gjøre det bedre enn dette.
Gud er allmektig og snill. Men akkurat dette kan jeg umulig forklare. The Lord works in mysterious ways.
Hvorfor det finnes ondskap i verden. Hvorfor fikk Hitler ta livet av Gud vet hvor mange millioner jøder, homofile og helt ordinære folk, som var nøyaktig sånn som han selv. Hitler tilhørte jo som sagt ikke den ariske rase selv, så han burde jo egentlig sendt seg selv inn i gasskammeret. Nå tok han jo livet sitt til slutt da, med pistol og cyanid, ifølge Otto Nielsen. Men om det var pga at han plutselig oppdaget at han selv ikke tilhørte den ariske rase er vel heller tvilsomt.

Det er jo ikke bare Kambodsja.

Men Gud sørget jo selv for å sende en stor syndeflod inn over verden, og valgte å beholde kun et fåtall mennesker. Jeg har ikke studert Bibelen så nøye på dette punktet, men det var vel noen som ikke hadde vært helt snill.

Hvorfor folk som Robert Mugabe får lov til å leve, aner ikke jeg. Hvorfor kan Siv Jensen bli statsminister i Norge? Det vil jo være en katastrofe om det skjer. En katastrofe for Norges land. Så hvorfor ga Gud oss Carl Ivar Hagen?
Hvorfor har Henry Oliver Rinnan og Vidkun Quisling fått lov å operere som de gjorde under krigen? Hvorfor lever Ariel Sharon, men ikke Yasir Arafat? (riktignok er Sharon en grønnsak, men han lever da)

Jeg kan ikke forklare det. Men jeg vet bare at fred ikke han tenkes uten krig og omvendt. Vi vet ikke hva som er godt, uten at vi har opplevd noe ondt. Vi vet ikke hva lys er, før vi har opplevd mørke.
Det er den beste forklaringen jeg kan gi.

Vil du ha et bedre svar, får du spørre Herren selv.
Eventuelt kan du jo spørre Siv Jensen. Hun har sikkert et godt svar.

Tommy Sten

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #178 på: 03. Des. 2008, 17:36 »

Vil du ha et bedre svar, får du spørre Herren selv.
Eventuelt kan du jo spørre Siv Jensen. Hun har sikkert et godt svar.

Da må du vel innta en god porsjon med psykedeliske stoffer først. Eller har noen av dere kristne her inne selv "snakket" med Herren? Standardsvaret på dette er vel at du "føler" at han snakker til deg, noe som ville framkalt menn i hvite frakker ganske kjapt hvis det da ikke hadde vært snakk om religion, for sånt må vi ikke finne på å blande oss inn i. Den Siv Jensen-kommentaren der var jo ikke morsom en gang, hvorfor skulle hun være bedre skikket til å svare på et sånt spørsmål enn ja, la oss si Max Mekker ?
Asked to describe Wise, Keegan, who had a 2½-hour training-ground chat with the former Leeds manager on Thursday, replied, "Short."

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #179 på: 03. Des. 2008, 17:38 »
FrP er jo et parti som borger på kristne verdier ;D
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida