20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: I'm back, bebbe!!  (Lest 54482 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: I'm back, bebbe!!
« Svar #150 på: 23. Nov. 2008, 11:02 »
Altså; i følge Bibelen ble jorda skapt for ca. 6000 år siden.

Er du sikker på det? Står virkelig det i Bibelen?

MLerbakk

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #151 på: 23. Nov. 2008, 11:12 »
Jeg er sikker på at det ikke står i Bibelen. Men smarte folk som bruker matematikk og tolkning har kommet fram til at forfatterne mente at Gud skapte alt for rundt 6000 år siden. Ligger utallige videoer på youtube av ymse kvalitet rundt dette tema, men det er noen gode.

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #152 på: 23. Nov. 2008, 12:37 »
Jeg synes denne diskusjonen har tapt seg kraftig de siste dagene. Bar drittpreik fra enkelte, mens andre henger seg opp i dinosaurer. Jeg vet ikke om det er en slags ny fobi eller isme, men det hjelper iallefall ikke på kvaliteten på tråden.

Benson

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #153 på: 23. Nov. 2008, 14:21 »
Lurer på om noen blir nødt til å tegne det opp for Benson for at han skal skjønne hva som menes...?

Altså; i følge Bibelen ble jorda skapt for ca. 6000 år siden. Da var det Gud som skapte jorda, og da fantes det naturligvis ikke noe annet liv før det. Altså må dinosaurene ha levd for seinest 6000 år siden. Forskere har kommet fram til at det er ca. 65.000.000 år siden dinosaurene vandret rundt på jorda. Jeg håper du ser at 6000<<65.000.000?

Bibelen seier ingenting om kor gammel jorda er. Dei som tror den bare er 6000 år gammel bommer nok kraftig. Gud skapte jorda på 6 dager kordan ein da tolker det er opp til kver enkelt men det er litt naivt og tro det er 6 dager som i 6 dager. Problemet er vel at bibelen blir tolka på så utrolig mange forskjellige måter og mange tolkinger er kraftig feil. Dessuten er det meeget sannsynlig bibelen inneholder ein heil rekke feiltolkinger sjølv.
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

annern

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #154 på: 23. Nov. 2008, 14:38 »
Man kan vell strengt tatt tolke bibelen hvordan man vil, når det er svært få fakta i den?
(     ""    )
 \   NU  /
   \ FC /
     \  /

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #155 på: 23. Nov. 2008, 17:12 »
Det går nok ikke an å få kristne til å tenke rasjonelt her. Som joakim allerede har sagt: Han skjønner ikke argumentene... Du kan komme opp med utallige paradokser som blir bortforklart på merkelige måter, det beste er kanskje det ondes problem. Det er det så vidt jeg vet ingen kristne som noen gang har klart å gi noe ordentlig svar på.

Jeg synes denne diskusjonen har tapt seg kraftig de siste dagene. Bar drittpreik fra enkelte, mens andre henger seg opp i dinosaurer. Jeg vet ikke om det er en slags ny fobi eller isme, men det hjelper iallefall ikke på kvaliteten på tråden.

Det er godt DU fortsetter å klage og bidra til høyere kvalitet ihvertfall.

Tommy Sten

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #156 på: 23. Nov. 2008, 17:13 »
Bibelen = svada. Jeg synes det er helt utrolig at folk klarer å tro på kristendommen enda. Jeg skjønner at den har enorme røtter, men menneskeheten har kommet så langt at disse gamle røverhistoriene burde blitt klassifisert som eventyr for lenge siden. Mennesker har skapt Bibelen og kristendommen. Men hvor langt har vi ikke kommet siden den gang?

Den er jo fremdeles nyttig når det gjelder å undertrykke folk, skremme dem og dra penger ut av dem. Og noen folk er så svake mentalt at de trenger en høyere makt å tro på , ikke no galt i det..Det fins da masse snille folk som spiser lykkepiller også , same thing :)
Asked to describe Wise, Keegan, who had a 2½-hour training-ground chat with the former Leeds manager on Thursday, replied, "Short."

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #157 på: 23. Nov. 2008, 21:27 »

Du snakker om noe du ikke har peiling på, Benson. Tror du virkelig at det bare er en ANTAKELSE at dinosaurene er mye eldre enn 6000 år? Jeg tror du burde holde kjeft før du driter deg mer ut.

Øh kan ikkje huska og sagt det. Men jo eg tror det. Øh altså ein antar alderen på dinosaurene utfra bergeninger om alder utfra radiokarbon målinger og alder på fossilinnhold etc er det ikkje slik eller tar eg feil ? Og disse bergeninge stemmer jo garantert 100% ?

Nei, det er ikke sikkert de garantert stemmer 100 %. Men de har IKKE bommet med nesten 65 millioner år, det skal jeg love deg!

Benson

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #158 på: 24. Nov. 2008, 04:06 »
Ok så kjekkt da...

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #159 på: 24. Nov. 2008, 16:20 »
Ok så kjekkt da...

Ikke for bibelteorien er jeg redd.

Benson

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #160 på: 24. Nov. 2008, 16:38 »

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #161 på: 24. Nov. 2008, 16:57 »
Ok så kjekkt da...

Ikke for bibelteorien er jeg redd.

Å? Refererer Bibelen til noen spesielle årstall? Kan du bekrefte at Bibelen har referert til noen spesielle årstall eller tidsepoker som er bevist feil?

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #162 på: 24. Nov. 2008, 17:14 »
Jeg er sikker på at det ikke står i Bibelen. Men smarte folk som bruker matematikk og tolkning har kommet fram til at forfatterne mente at Gud skapte alt for rundt 6000 år siden. Ligger utallige videoer på youtube av ymse kvalitet rundt dette tema, men det er noen gode.

Jeg ikke noen youtube bruker av stor grad. Men jeg kan si at jeg er veldig skeptisk til at såkalte "smarte folk" kan bruke matematikk til å regne ut hva andre tenker eller i dette tilfellet tenkte og mente for flere tusen år siden. Tror ikke det er noen fasit ihvertfall. Dessuten vinkler de som lager disse klippene eller filmsnuttene akkurat slik det passer dem, er sikkert lett å bli "kjøpt" av noen av disse "forstå seg påerne" for enkelte. Det er uansett viktig å ha sin egen mening utifra mest mulig faktarelatert innformasjon.

Og så lenge ikke Bibelen refererer til noe annet enn "I begynnelsen" i dette tilfellet så kan hver og èn tolke selv hva som blir ment med dette. Om de vil sette et årstall så er det helt greit for meg, men for at jeg skal tro på dem må de komme med noe bedre enn ville gjetninger og matematikk om hva de tror folk mente.

Så er det vel også sånn at alle disse "smarte folkene" heller ikke er enig på dette punktet, så jeg lar dem kverulere og forske videre og se om de kommer til enighet engang i fremtiden........  ;)
« Siste redigering: 24. Nov. 2008, 17:18 av Frode »

MLerbakk

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #163 på: 27. Nov. 2008, 18:30 »
Uansett. Er ikke mulig å overbevise folk som tror på den store eventyrboka, og dette er heller ikke min intensjon. Vil ikke tråkke noen på tærne med mine utsagn om Kristendommen. En stor del av slekta mi er religiøse, men jeg respekterer dem selvsagt like mye. Likevel har jeg ikke vondt for å si hva jeg synes om religionen og tar gjerne en god diskusjon. Dessverre blir alltid argumentene bortforklart med særdeles diffuse og feige svar fra de som tror på Bibelen.

Jeg siterer geniale Mike Skinner aka. The Streets:
"Two great European narcotics, Alcohol and Christianity, I know which one I prefer..."

Tommy Sten

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #164 på: 28. Nov. 2008, 01:51 »
Det som er feilen er at det er utrolig vanskelig å kritisere trosoppfatninger uten å bli sett på som satan sjøl, mens religiøse folk kan være profeter på heltid uten at noen sier i fra
Asked to describe Wise, Keegan, who had a 2½-hour training-ground chat with the former Leeds manager on Thursday, replied, "Short."