20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: I'm back, bebbe!!  (Lest 54436 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: I'm back, bebbe!!
« Svar #120 på: 21. Nov. 2008, 23:49 »
Å stille folk spørsmål om religion. Om man ringer på døra til folk, så er det jo opp til hver enkelt om man vil slenge døra rett i trynet på dem, eller om man faktisk kan ta seg tid til å svare på noen enkle spørsmål og si sin ærlige mening.
Jeg ser ikke det helt store problemet i at et par dresskledde karer som snakker dårlig engelsk stopper meg på gata og sier de er fra Jesu Kristi Kirke av de siste dagers hellige, og spør meg en del håpløse spørsmål om bønn og bibelen. Jeg prøvde riktignok å komme meg fortest mulig unna, da jeg på langt nær har det samme kjærlighetsforholdet til Guds ord. Men jeg stoppet likevel av egen fri vilje, og hadde ingen problemer med at de spør.

At andre har det, er helt greit. Men da har man muligheten til å slenge på røret, slenge døra i trynet på Jehovas Vitner, og la være å stoppe for dresskledde guttunger med dårlig engelskuttale på gata. Det er de som er innpåslitne, som ikke tar nei for et nei og som ikke spør, men graver som er problemet. Det er misjonering på en måte jeg ikke liker, og som jeg heller ikke tror Gud forventer av dem.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #121 på: 22. Nov. 2008, 06:35 »
En ting som jeg synes er litt morsomt er noe jeg hørte i en standup sak for en stund siden, lurer kanskje på om det var Bill Hicks som sa dette.

Dersom man er kristen, så tror man at jorden er ca 8-10.000 år gammel. Og siden vi har funnet bevis på at dinosaur har vært på jorden burde det ikke da ha stått et lite avsnitt i bibelen om T-Rex osv? De har jo levd side om side :)

Svaret en kompis fikk på dette spørsmålet når han besøkte et museum i USA var at gud hadde lagt disse fosilene langt under bakken for å teste vår tro, men at de aldri hadde eksistert.

Tommy Sten

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #122 på: 22. Nov. 2008, 09:29 »
På den tiden de skrev Bibelen visste de ikke hva en dinosaur var engang, derfor er det ikke med i boka. Men når noen tydeligvis fikk fortalt hvordan verden ble til og hvordan hele verdenshistorien utspant seg fra den tid, så burde vel de vite om dinosaurene også ? Neeeida :)
Asked to describe Wise, Keegan, who had a 2½-hour training-ground chat with the former Leeds manager on Thursday, replied, "Short."

Benson

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #123 på: 22. Nov. 2008, 13:06 »
En ting som jeg synes er litt morsomt er noe jeg hørte i en standup sak for en stund siden, lurer kanskje på om det var Bill Hicks som sa dette.

Dersom man er kristen, så tror man at jorden er ca 8-10.000 år gammel. Og siden vi har funnet bevis på at dinosaur har vært på jorden burde det ikke da ha stått et lite avsnitt i bibelen om T-Rex osv? De har jo levd side om side :)

Svaret en kompis fikk på dette spørsmålet når han besøkte et museum i USA var at gud hadde lagt disse fosilene langt under bakken for å teste vår tro, men at de aldri hadde eksistert.

Kvifor sko bibelen inneholde dinosaurer ? Om bibelen blei skrevet for 2-3000 år sidan og dinosaurerene døde ut i sånn 60 millioner år sidan. Kordan kunne dei vite om dinosaurene ?
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #124 på: 22. Nov. 2008, 14:08 »
Noen kristne (de som tror på bibelen) mener at jorden er ca 6000-7000år gammel Det har de kommet frem til ved å legge sammen alderen til alle som er nevnt i bibelen og funnet ut et ca tall som stammer helt tilbake til Adam og Eva, likeledes da gud skapte jorden.

Og da finner jeg det merkverdig at dinosaur ikke er nevnt med et ord.

Benson

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #125 på: 22. Nov. 2008, 14:58 »
Noen kristne (de som tror på bibelen) mener at jorden er ca 6000-7000år gammel Det har de kommet frem til ved å legge sammen alderen til alle som er nevnt i bibelen og funnet ut et ca tall som stammer helt tilbake til Adam og Eva, likeledes da gud skapte jorden.

Og da finner jeg det merkverdig at dinosaur ikke er nevnt med et ord.

Dinosaurene døde ut for minimum 65 millioner år sidan og om Jorda er 7000 år gammel så kunne dinosaurer umulig vere beskrevet i Bibelen   :D
Eg sjønner ikkje at dinosaurer sko vert nevnt. Er vel ikkje bare dinosaurer som er utdødd. Sko bibelen hadt eit register av utdødde dyrearter i år 2008 da eller ? :p

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #126 på: 22. Nov. 2008, 15:08 »
Nå bommer du stygt benson...
Hvis jorda er 6-7000 år gammel, og vi vet at dinosaurene har eksistert - betyr det at dinosaurene levde på adam og eva siin alder... Det betyr med andre ord at C14 dateringene til vitenskapsmennene erpå trynet, og at evolusjonsteorien ikke holder stikk.

capiche?

Men videre logisk har jeg aldri sagt at amerikansk bibellære har vært

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #127 på: 22. Nov. 2008, 15:11 »
Tror ikke du forstår hva jeg mener.

De mener at jorden er 7000år gammel. Så du kan glemme 65 millioner år med engang.. Og dersom dinosaurene har levde i løpet av den tiden som jorden har eksistert så må de ha levd sammen med menneskene.

Tidslinje:

Guder skaper jorden ca 7000år siden -- De første menneskene blir skapt -- Jesus blir født --- > osv.

Og hvis man tror på dette, hvordan kan man da forklare dinosaur? For JA, de er utdød for ca 65.000.000år siden.. Men hvis man tror at jorden kun er 7000år, hva da??

Benson

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #128 på: 22. Nov. 2008, 15:17 »
Eg har ikkje sagt at jorda er 7000 år. Men om den sko ha vert det så er det ingen logikk i at Dinosaurene sko vert beskrevet. Jorda er nok meir enn 7000 år vil eg tro. Om ein tror verden  er 7000 år så vil eg vel tro at da antar ein at dinosaurene ikkje har eksistert.

Jorda er nok meir enn 7000 år. I følge vitenskapen så er jo dinosaurene utdødd fra ca 200-65 millioner år sidan og mennesket blei utvikla for ca 8-4 millioner år sidan så koss i helsiken sko menneskene på den tida vita at dinosaurene eksisterte ?

Når Gud skapa verden på 6 dager så vil eg anta dette ikkje er heilt bokstaveligt. 1 dag kan foreksempel vere 10000000000000*10^99999 år i den tidsrekninga me bruker.

Benson

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #129 på: 22. Nov. 2008, 15:19 »
Tror ikke du forstår hva jeg mener.

De mener at jorden er 7000år gammel. Så du kan glemme 65 millioner år med engang.. Og dersom dinosaurene har levde i løpet av den tiden som jorden har eksistert så må de ha levd sammen med menneskene.

Tidslinje:

Guder skaper jorden ca 7000år siden -- De første menneskene blir skapt -- Jesus blir født --- > osv.

Og hvis man tror på dette, hvordan kan man da forklare dinosaur? For JA, de er utdød for ca 65.000.000år siden.. Men hvis man tror at jorden kun er 7000år, hva da??

Da seier det seg vel nesten sjølv at dei ikkje tror på dinosaurene. Eller antar dei døde ut for 4-5 milliardar år eller no..

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #130 på: 22. Nov. 2008, 15:24 »
Hvordan kan de anta at de har død ut for 4-5 milliarder år siden når de tror jorden er 7000år gammel??

Det de tror er at det er gud som har lagt ut spor etter dinosaur for å teste vår tro. Om man tror på dinosaur så tror man ikke på gud.

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #131 på: 22. Nov. 2008, 15:26 »
Jeg går ut i fra at de som tror dette ikke er de salteste flakene i posen og rett og slett ikke klarer å se sammengengene dine  ;)

Benson

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #132 på: 22. Nov. 2008, 15:34 »
Hvordan kan de anta at de har død ut for 4-5 milliarder år siden når de tror jorden er 7000år gammel??

Det de tror er at det er gud som har lagt ut spor etter dinosaur for å teste vår tro. Om man tror på dinosaur så tror man ikke på gud.

Meinte 4-5000 år da..
Ja men dette er jo bare ein tolkining det står ingenting konkret i bibelen om kor gammel jorda er. Eg tror også denne tolkinga her er feil men da er me jo tilbake til hovedpoenget at her nytter det ikkje og bevise alt det eineste ein kan gjere er og tro for ingen kan bevise guds eksistens eller ikkje. Og ingen vitenskapsfolk kan bevise dinosaurene levde for 65 millionar år sidan men dei kan anta det.

Det fantes store mengder dinosaurer på jorda gjennom mye av trias og hele jura- og kritt-perioden, men alle døde brått ut over hele planeten etter dette. En populær hypotese går ut på at de døde ut da en asteroide med en diameter på ca. 10 km kolliderte med jorda i det som nå er Chicxulub nær byen Progreso i Mexico. Kollisjonen førte sannsyligvis til vulkanutbrudd og skogbranner. Aske fra disse, sammen med støv fra sammenstøtet, mørkla jorden i mange år og førte til katastrofale ringvirkninger på klimaet i de følgende ti tusen årenene, i følge utregninger gjort etter analyser av heliumisotoper i sedimenter fra perioden. Synes ikkje akkurat dette her virker no meir realistisk enn bibelfortelljinger hehe kordan dei kan finne så konkrete opplysninger for ting som skjedde 65 millionar år sidan virker ikkje realistisk i mitt hode ialfall. Ser meir ut som ein teori fra ein 5 klassestil.

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #133 på: 22. Nov. 2008, 15:40 »
Nei, det er jo også bare en teori.

Jeg prøvde ikke å påstå det ene eller det andre her, det eneste jeg sa var at enkelte som er kristne mener at jorden er 7000år gammel. Og det synes jeg er litt morsomt! :)

Benson

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #134 på: 22. Nov. 2008, 15:49 »
hehe ja, og så sa du noke om dinosaurer som starta heile greia :P