20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: I'm back, bebbe!!  (Lest 54472 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: I'm back, bebbe!!
« Svar #105 på: 17. Nov. 2008, 14:33 »
Husk på at bibelen er skrevet av folk, ikke av Gud, som visstnok er tilfellet med f.eks. Koranen.

ENIG Geir: Husk at dette er skrevet av mennesker... De har veldig ofte dobbelt bunn eller skjulte agendaer for hva de skriver. DU opptrer ikke akkurat veldig reflektert for tiden Berntsen. Argumentene dine henger ikke på greip.

Hehe! Beklager at jeg tok det som en selvfølge at bibelen har en viss autoritet hos kristne. Burde kanskje ha tatt med det. Dette har vel allerede en kristen fyr forklart ser det ut som, takk for den stian89.

Sitat
Snedig. Hvordan vet du at Gud sa nettopp dette?
Det er mennesker som har skrevet Bibelen. Også sitatene fra Gud.

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal si dette, men referanser om drap står utallige ganger i Bibelen. Samtidig står det i ett av Guds ti bud: Du skal ikke drepe. Kan du forklare den dobbeltmoralen?

Jeg kan ikke, og er ikke interessert i, å forklare verken dobbeltmoral eller grusomheter i bibelen. Tror ikke på noe av det uansett. Interessant at du avfeier sitatet fra Gud fordi det er mennesker som står bak nedskrivinga. Skal man se med såpass kritisk blikk på boka må man vel da avfeie det meste av mirakler og overnaturligheter.

Benson

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #106 på: 17. Nov. 2008, 16:14 »
Tror det er viktig og sjå litt stort på det og ikkje analysere kvert ord. Hovedpoenget er jo at ein skal gjere gode handlinger og næstekjærleik. Det du vil at andre skal gjere mot deg... tror det er nok eg. Og tru + gjere så godt ein kan og vere eit godt menneske.
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #107 på: 17. Nov. 2008, 19:28 »
Jeg har ikke avfeid det sitatet du kom med, men jeg har ikke fått lest ordentlig gjennom det helt ennå. Det vil si, jeg har ikke vært i stand til å finne sitatet i den bibelen jeg, på bakgrunn av denne diskusjonen, har hentet frem fra bokhylla og lagt på nattbordet mitt. Når jeg gjør det, og har lest det et par tre ganger, kan jeg kanskje gi et bedre svar.

Uansett. Gud opererer på måter ingen mennesker er i stand til å forstå. Hvorfor Gud utsletter enkelte familier totalt, og samtidig sier at "Du skal ikke drepe". Hvorfor denne regelen gjelder kun for mennesker og ikke for Gud, aner jeg ikke. Og hvordan kan enkelte da hevde at de har blitt instruert av Gud til å drepe?

Å ignorere det som ikke passer en blir selvfølgelig feil. Men man må se på helheten. Man må se de store linjene, og kan ikke begynne å gå inn med lupe for å se på hver eneste setning, hvert eneste ord og tolke det ihjel.
Man må bruke eget skjønn, og man må gjøre opp sin egen mening. En kan godt mene at alt er bare tøys og fanteri, og at det er oppdiktet alt sammen. Man kan jo også mene at Jesus og hans disipler er oppdiktede karakterer i en merkelig roman.
Jeg har ingen anelse om hvorfor enkelte lever 10 år i en sykdom, mens andre lever 10 uker med en sykdom, selv om de i utgangspunktet har samme innstilling til livet, lik humor og er like gamle når de får diagnosen. De kan til og med få samme behandling, og nøyaktig samme type sykdom (i tilfelle kreft, kan de få nøyaktig samme type kreft og en like hissig form, og det kan likevel skje at den ene lever 10 år med sykdommen, mens den andre lever i 10 uker).
Jeg tror det er en Gud som styrer over alle mennesker, og som har en plan med alle mennesker. Jeg tror på sett og vis at det er planlagt når en skal dø. Nettopp derfor tror jeg enkelte mennesker kan overleve å bli skutt på kloss hold, ved at kula treffer feil med en ørliten millimeter.

Det står veldig mye rart i Bibelen. Jeg vil ikke ignorere sitatet om at Gud ga ordre om folkemord. Men jeg aner ikke hva jeg skal mene om det. Annet enn at folkemord ikke på noen måte kan aksepteres. Selv ikke på ordre fra Gud. Men jeg kan ikke forklare hvorfor Gud har gitt ordre om folkemord.

Jeg synes Benson sier det ganske bra her. Hvis man gjør så godt en kan, og prøver så godt en kan å være et godt menneske. Og prøver så langt som mulig å behandle andre som seg selv, så tror i hvertfall jeg at Gud gir en lang marsj i hudfarge og religiøs overbevisning.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #108 på: 18. Nov. 2008, 20:01 »
En liten gave til alle dere som mener kristendom er bullshit. Og en liten gave til alle andre som liker en god latter.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #109 på: 18. Nov. 2008, 20:23 »
I anledning sitatet Berntsen kom med, så synes jeg det er urettferdig for Gud og bibelens forfattere å dra det ut av sin sammenheng. Det er ikke selve folkemordet i seg selv som er poenget, det er at Gud straffer de som ikke hører etter hans ord. De som ikke følger hans retningslinjer, om jeg kan si det sånn. Det er vanskelig å forklare, men poenget mitt er at det ikke er selve straffemetoden som skal ha fokus, men at Gud søker rettferdighet. De såkalte amalekittene forklarer Gud at har gjort urett mot Israel, og erklærer at de dermed må straffes. Det er jo i seg selv greit nok. Det at han beordrer folkemord tror jeg har mer med forfatteren å gjøre, og at det reflekterte den beste tenkningen på den tiden. Jeg ser ikke bort fra at også Gud kan ha forandret seg i løpet av 4000 år.

Tommy Sten

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #110 på: 18. Nov. 2008, 21:50 »
Hvis Gud har levd evig og er allmektig vil vel 4000 år fortone seg som et brøkdels av et sekund for han, så hvorfor skulle han ha forandret seg så mye ? Dessuten er det fortsatt like mye grusomhet i verden i dag som det alltid har vært, så den må du lenger ut på landet med
Asked to describe Wise, Keegan, who had a 2½-hour training-ground chat with the former Leeds manager on Thursday, replied, "Short."

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #111 på: 19. Nov. 2008, 12:53 »
Hehe, den perfekte og allvitende Gud har rett og slett lært med tida altså. Det gir jo ingen mening, men uansett har vi vel i denne tråden allerede fått det beste svaret på hvordan denne ulogiske tenkemåten kan forklares:

Sitat
I kristne miljøer er det vel noen ganger sånn at i og med at man "vet" at den kristne Gud eksisterer kan man godta noe mangelfull logikk. Sagt med andre ord - man tror på evolusjonsteorien på hverdager og skapelsesteorien på søndager.

Og det er jo greit nok, selv om jeg personlig selvfølgelig sliter med å mene noe annet enn at det hele er et masseselvbedrag.

Benson

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #112 på: 19. Nov. 2008, 13:42 »
Hehe nå tror eg ikkje Gud har forandra seg så veldig på 4000 år, det at det er så mykje vondt i verden har jo med at han gav mennesket fri vilje.
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #113 på: 19. Nov. 2008, 15:07 »
Det er omtrent umulig å diskutere med en religiøs om disse spørsmålene. Vi kan ikke bevise noe som helst, alt koker ned til hva man selv velger å tro. Jeg har flere ganger diskutert kristendom med min svært kristne bestemor, noe som er ganske morsomt men ofte svært frustrerende.

På alle mine argumenter kan hun si: "det er guds vilje", "det sier bibelen" osv osv. UANSETT, hva slags arguementer man kommer med så støtter de seg til bibelen eller det uforklarlige.

Selv er jeg ikke kristen eller religiøs på noen måte. Men jeg synes det er helt greit at noen er det, noen har behov for å føle at de ikke er "alene" og at det er noe mer. Folk må mene akkurat hva de vil, så lenge de ikke prøver å få andre til å mene det samme.

Det eneste jeg misliker sterkt med krisendommen er bibelen. En bok med røverhistorier som er skrevet av mennesker..

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #114 på: 19. Nov. 2008, 15:18 »
Folk må mene akkurat hva de vil, så lenge de ikke prøver å få andre til å mene det samme.

Jeg er så utrolig enig i dette.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #115 på: 19. Nov. 2008, 18:55 »
At noen kristne prøver å overbevise andre om at de selv har rett og at Bibelen er svaret, så må de få lov til det. Men man skal ikke tvinge på noen noe de ikke ønsker.

Man kan ikke forklare alt med logikk. Det er faktisk umulig. Så hva er da problemet med at enkelte velger å støtte seg til Bibelen og Guds ord?

"Det er omtrent umulig å diskutere med en religiøs om disse spørsmålene" sier kesse. Hva tror du da det er for en religiøs å diskutere med en ikke-religiøs? På enkelte områder er det umulig for oss å forstå hverandres argumenter. Dessverre.

For jeg ser egentlig ingen god grunn til at en diskusjon om tro og religion skal bli en skyttergravskrig hvor det blir ord mot ord. Jeg mener det må gå an å diskutere Bibelen uten at man hele tiden skal gjøre narr av troen på det som står der. Og jeg ser heller ikke hvorfor Guds ord må være konstante, og hvorfor alle må tolke de hellige skriftene på nøyaktig samme måte, selv om menneskene er aldri så forskjellige.

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #116 på: 20. Nov. 2008, 13:56 »
At noen kristne prøver å overbevise andre om at de selv har rett og at Bibelen er svaret, så må de få lov til det. Men man skal ikke tvinge på noen noe de ikke ønsker.

Det er dette jeg ikke liker med religion. Hvorfor skal "alle" religiøse fortelle andre hva de går glipp av hvis de ikke tar jesus/gud/jomfru maria eller mohammeds lære for den del? Det er nettopp dette som ligger til grunn for at du får pes her inne nå Joakim. Alle blir irritert over misjonering, for det er en slag nedvurdering av andres tro og følelsesliv.

Jeg stilte Jehovas Vitner til veggs en gang de ringte på og ville omvende meg med argumentet om at når verden gikk under så ville Gud redde 25000(?) fra fjellets topp, og resten ville gå til grunne. Jeg måtte bare spørre dem om det vrikelig var så lurt å verve flere, sånn at man selv ramlet ut av lista...

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #117 på: 20. Nov. 2008, 19:00 »
Jehovas Vitner er jo en gjeng tullinger da. Synes du satte dem til veggs på en glimrende måte. Hvordan reagerte de på kontringen din?

Jeg har egentlig ikke noe svar som noen vil like på spørsmålet ditt. Jeg kan egentlig ikke svare noe annet enn at det er "Guds vilje".
Personlig ser jeg ikke noe behov for å prakke på andre min religion. Hver og en må gjøre opp sin mening, og etter mitt syn kan man vanskelig hjelpe noen til frelse.

Såvidt meg bekjent finnes det flere eksempler på selverklærte humanister som plutselig møter Gud, og blir dypt kristne, uten at det har vært noen "hjelpende hånd" inn i bildet.

Jeg vil ikke ha på meg at jeg prøver å prakke på andre her inne min tro. Som jeg har sagt, tro er personlig, og kan vanskelig overføres til eller deles med andre. Ingen mennesker tror på nøyaktig det samme, selv om de tilhører samme religion.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #118 på: 20. Nov. 2008, 20:28 »
Jehovas Vitner er jo en gjeng tullinger da. Synes du satte dem til veggs på en glimrende måte.

Hvordan i all verden kan du kreve respekt når det er dette du tenker om folk som ikke tror det samme som deg? Enten har du noen gigantiske skylapper eller en kvalmende tilsiktet dobbeltmoral.

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #119 på: 20. Nov. 2008, 22:54 »
Jehovas Vitner er jo en gjeng tullinger da. Synes du satte dem til veggs på en glimrende måte. Hvordan reagerte de på kontringen din?

Jeg har egentlig ikke noe svar som noen vil like på spørsmålet ditt. Jeg kan egentlig ikke svare noe annet enn at det er "Guds vilje".
Personlig ser jeg ikke noe behov for å prakke på andre min religion. Hver og en må gjøre opp sin mening, og etter mitt syn kan man vanskelig hjelpe noen til frelse.

Såvidt meg bekjent finnes det flere eksempler på selverklærte humanister som plutselig møter Gud, og blir dypt kristne, uten at det har vært noen "hjelpende hånd" inn i bildet.

Jeg vil ikke ha på meg at jeg prøver å prakke på andre her inne min tro. Som jeg har sagt, tro er personlig, og kan vanskelig overføres til eller deles med andre. Ingen mennesker tror på nøyaktig det samme, selv om de tilhører samme religion.

Nå var jo spørsmålet mitt ment retorisk, så det er helt greit å ikke svare  ;)
Og jeg mente ikke at du prakker på noen dine holdninger. Jeg bare reagerte på ditt utsagn om at litt misjonering var OK. Det er jeg totalt uenig i.