20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Ankeret, trioen på midten osv.  (Lest 4829 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Grundemaister

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
Ankeret, trioen på midten osv.
« på: 30. Sep. 2007, 13:56 »
Vi har vært vitne til en sesonginnledning hvor prestasjonene har vært variable, noe som må sies å være forståelig når vi tenker på fornyelsen av mannskapet.

Men: vi har et sterkere forsvar enn på lenge, og Allardyce har til tider hatt et luksusproblem hva angår valg av angripere og, overraskende nok, keeper.

Så: Lagdelen som har lidd mest av skader og heller tvilsomme disposisjoner, er midtbanen, som i år består av en trio.

I en slik trio er det ofte klart definerte oppgaver hvor vanligvis den sentrale av de tre er den som skal påta seg mest defensivt ansvar.(jf. Barca, Rosenborg)
Dette blant annet for å gi sine midtbanekolleger mer offensiv frihet.

I Newcastle har vi spillere som Emre B. og J. Barton som kan figurere i slike noe mer offensive midtbaneroller, sentralt i banen. Dessverre har disse spillerene vært skadet hittil i sesongen, noe som har vært tydelig i kraft av manglende kreativitet og tildels målfarlighet fra midtbanehold. Disse spillerne er (snart) tilbake fra skade og begge er utvilsomt gode nok for en plass blant de elleve når de finner tilbake formen. Men mitt spørsmål blir:

Har Newcastle per i dag en spiller som er kapabel til å ta seg av den defensive ankerrollen på midtbanen?

Nicky Butt, A. Faye? Geremi Njitap? Vel, sistnevnte er vel muligens den eneste som har kvalitet nok. Men jeg mener Geremi må vurderes som høyreback i kamper vi skal ut og styre, fordi H.Beye ikke har vist seg sterk offensivt så langt.

Jeg mener noe må skje i Januar.. Det naturlige slik jeg ser det er å slippe Nicky Butt og deretter hente inn en kvalitetsspiller som sentral midtbane. Faye blir back-up som anker i midtbanetrioen.

Daniel

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: Ankeret, trioen på midten osv.
« Svar #1 på: 30. Sep. 2007, 14:09 »
Vi skulle kjøpt Yaya Toure!  :P

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2 på: 30. Sep. 2007, 14:24 »
Geremi som høyreback, når vi har kjøpt en meget habil høyreback i Beye? Den skjønner jeg bare ikke. Jeg synes Beye har vist lovende takter offensivt jeg. Han slår ikke like gode og stabile innlegg som Beckham, og han er ikke noen Ronaldinho teknisk, men han er villig til å bli med offensivt, tilbyr gode løp og har absolutt ikke gjort seg bort i de få kampene han har spilt til nå. Ser ingen grunn til å hive Geremi ned på høyrebacken i kamper vi skal styre. Tror ikke det løser all verdens problemer. Dessuten er Beye bedre enn Geremi defensivt, og det er viktig også mot de antatt dårligere lagene at vi har defensiv trygghet.

Geremi er i utgangspunktet mitt førstevalg som anker. Deretter har jeg etter sesonginnledningen flyttet Faye opp som andrevalg foran Butt, som har vært ganske dårlig i det siste. Faye virker tryggere og roligere med ball enn Butt.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Grundemaister

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #3 på: 30. Sep. 2007, 14:31 »
Beklager, men hvis du mener Beye har prestert godt offensivt, bør du ta en titt på kampene i sesonginnledningen.

For øvrig ble han jo latterliggjort av Petrov mot City i går, så jeg stiller også spørsmålstegn ved det defensive. Så jeg er uenig i at vi har kjøpt en "meget habil" høyreback.

Å hente inn Beye fremfor en yngre spiller med mer potensial, var for meg uforståelig.

For øvrig tror jeg ikke Geremi står mye tilbake for Beye defensivt.
« Siste redigering: 01. Okt. 2007, 17:32 av Grundemaister »

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4 på: 30. Sep. 2007, 14:36 »
Jeg synes Beye har gjort en god figur de kampene han har spilt. Ingen grunn til å henge han ut en kamp hvor hele midtbanen og forsvaret vårt ble slaktet! Er Taylor dårlig nå da? Han ble jo rett og slett latterliggjort ved flere anledninger i går.

Beye er en spiller som vi vil ha glede av i flere år fremover.

chickenman

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #5 på: 30. Sep. 2007, 14:36 »
Enig med Jokker her. Geremi er den som passer best til å fylle "pivot" rollen på en 3 manns midtbane. Problemet er bare at han til nå har måttet spille indreløper pga skader. Butt har dessverre ikke vært like god som han tidvis var ifjor (noe jeg nå må unngjelde for fordi jeg forsvarte ham, håper du leser dette Fredrik ;) ). Siden trådstarter sammenlignet med Barca, hvor man spiller 4-3-3 med ett anker kan jeg godt fortsette litt der. Ankerrollen må være bindeleddet mellom forsvaret og midtbanen, være flink til å plassere seg, og ha en og pasningsfot. Og viktigst av alt: ankerpunktet kan nesten ikke gjøre feil med ballen. Dessverre fyller ikke Butt disse kriteriene godt nok, og jeg tror han ville passet bedre i en midtbane der du snur V-en og spiller med to deffansive og en offansiv midtbanespiller (i en 4-2-3-1 formasjon). Derfor bør Geremi pr dags dato ta den deffansive midtbanerollen vår når Barton, Emre og Smith alle kan spille indreløpere. Hvem som er best av Faye og Butt som backup er jeg usikker på ettersom jeg ikke har sett altfor mye av Faye.

Å hente inn en ny høyreback i Januar basert på det lille vi har sett av Beye til nå er høyst unødvendig etter min mening, ettersom jeg syns Beye har gjort det OK\bra til nå, tror også han spiller seg bedre ettersom han blir bedre kjent med nye lagkamerater og en ny liga. Når det er sagt så gruer jeg meg alikevel til nettop Januar hvor vi kan risikere å miste både Beye, Faye og Geremi til afrikamesterskapet, vi får bare håpe at Senegal og løvene fra Kamerun IKKE kommer veldig langt  :P

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #6 på: 30. Sep. 2007, 14:38 »
Synes Beye imponerte offensivt til tider mot West Ham...han var hvertfall ganske ivrig..

De to siste kampene derimot har han vært ganske fraværende offensivt, men det kan jo være noe av planen til BigSam i bortekamper også, å "nekte" Beye å gå fremover pga det defensive samtidig som at vi har hatt Zog/Enrique på v.backen som er knallgode offensivt!

Jeg tror vi har fått en habil høyrevack...han skal få litt flere kamper under beltet før jeg skal gi en dom på han iallefall, men starten har vært litt skuffende etter en flott debut.

For å svare på topic'en......kan jeg legge til at jeg helst ser Geremi som vårt anker.

--------------Geremi/Faye/Butt-------------
Barton/Smith---------------Emre/N'zogbia

Førstevalgene står først...når alle er friske og raske ser jeg på dette som den ideelle midtbane-konstellasjon!!!
« Siste redigering: 30. Sep. 2007, 14:42 av kø1 »
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Grundemaister

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #7 på: 30. Sep. 2007, 14:43 »
Kyllingmannen, for det første skriver jeg at Geremi er vår beste tilgjengelige ankermann. For det andre har jeg ikke sagt at vi skal handle ny høyreback i Januar.

Vi får gi Beye sjansen en stund fremover, evnt. flytte ned Geremi.

Vi kan i hvert fall være enige i at Carrs tid er forbi  :)

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #8 på: 30. Sep. 2007, 14:46 »
Synes Beye imponerte offensivt til tider mot West Ham...han var hvertfall ganske ivrig..

De to siste kampene derimot har han vært ganske fraværende offensivt, men det kan jo være noe av planen til BigSam i bortekamper også, å "nekte" Beye å gå fremover pga det defensive samtidig som at vi har hatt Zog/Enrique på v.backen som er knallgode offensivt!

Jeg tror vi har fått en habil høyrevack...han skal få litt flere kamper under beltet før jeg skal gi en dom på han iallefall, men starten har vært litt skuffende etter en flott debut.

For å svare på topic'en......kan jeg legge til at jeg helst ser Geremi som vårt anker.

--------------Geremi/Faye/Butt-------------
Barton/Smith---------------Emre/N'zogbia

Førstevalgene står først...når alle er friske og raske ser jeg på dette som den ideelle midtbane-konstellasjon!!!

Enig i den midtbanen der. Men kunne gjerne ha sett Zoggy i stedet for Emre. Den midtbanen med Milner/Martins - Viduka/Martins - Owen/Martins på topp så lukter det svidd!:)

Grundemaister

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #9 på: 30. Sep. 2007, 14:48 »
Kesse, 4-3-3, altså må du sette opp trioer og ikke duoer på topp ;)

Eller var det 1./2. valg?
« Siste redigering: 30. Sep. 2007, 14:50 av Grundemaister »

fredd

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #10 på: 30. Sep. 2007, 14:50 »
Så: Lagdelen som har lidd mest av skader og heller tvilsomme disposisjoner, er midtbanen, som i år består av en trio.

Vi har vel spilt ca. halvpareten av kampene med 4-3-3 og halvparten med 4-4-2 så midtbanen består ikke nødvendigvis av en trio. Hvis vi spiller 4-3-3 ser jeg også helst at vi har Geremi som anker og Barton og Emre/Zog som indreløpere. Hvis vi spiller 4-4-2 vil jeg helst ha Geremi som den mest deffensiv og Barton som den mest offensvie. Emre er også et godt alternativ for den offensive rollen på midtbanen.

Er også enig at Beye har vist lovende takter og la han fortsette på høyrebacken. Syntes uansett også at vi bør vente å se noen kamper før vi feller noen dom over Beye.

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #11 på: 30. Sep. 2007, 14:50 »
Jeg skrev frisk og rask ikke sant... ;)

Og når Emre er i slaget, ser jeg ingen spillere i Newcastle som er mer genial, pasningssikker og kreativ i tillegg til soliid jobbing defensivt!...han er rett og slett pure class! Og når Emre når den formen, kan heller Zog utfordre Milner om venstrevingen...
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #12 på: 30. Sep. 2007, 14:56 »
Kesse, 4-3-3, altså må du sette opp trioer og ikke duoer på topp ;)

Eller var det 1./2. valg?

Det var 1/2 valg!:)

Daniel

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #13 på: 30. Sep. 2007, 15:54 »
Hørte intervjuet med BS etter matchen i går og i samme setning nevnte han Carr og spillere med lite PL-erfaring. Da tenkte han på Beye, Rozehnal, Zog (på "feil" posisjon.) Er desverre ikke overbevist om at Carr sin tid i Newcastle er over.

Grundemaister

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #14 på: 30. Sep. 2007, 16:06 »
Huff da >:(