20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Legalisering av hasj  (Lest 23246 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Legalisering av hasj
« Svar #15 på: 30. Aug. 2007, 00:08 »
Har også hatt endel om hasj på vekterkurs og ordensvaktkurs. Hasj må ikke legaliseres.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
« Svar #16 på: 30. Aug. 2007, 00:10 »
Så lett tar ikke jeg på det. Er jo det samme med heimbreinnt da! Er jo ulovlig på lik linje med hasj, men det nyttes mye, ihvertfall i de mer landlige strøk av landet! Og tro det eller ei, her er rikelig med hasj og det som værre er. De som starter med hasj går lett over til hardere stoffer. Tror dette er fordi de tror at denne "herlige" rusen hasj gir kan bli enda bedre, de vil ha mer. Tror ikke den lysten forsvinner med å legalisere det.
Samtidig husker jeg da to tørrlagte narkomane holdt et foredrag. De var SVÆRT opptatt av at hasj aldri skulle legaliseres, fordi det var inngangen deres til hardere stoffer. Samt at de fortalte om abstinenser og psykoser de fikk etter å ha brukt hasj ei stund, før de hadde begynt på hardere elendighet.
Hasj må ikke legaliseres.

Men snu litt på det da, Kristoffer. Ring til disse gamle heltene og hør om de prøvde alkohol eller røyk/snus før de prøvde hasj. Jeg er sikker på at de drakk seg full lenge før de prøvde hasj. Men likevel får hasj "skylden"?
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Øyvinden

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #17 på: 30. Aug. 2007, 00:23 »
"Ingen bevis er funnet for langtidsreduksjon i minne eller oppmerksomhet i cannabisbrukere en uke etter siste inntak. Det er heller ikke funnet funksjonelle forskjeller i hjernens funksjoner som håndterer dette mellom regelmessige cannabisbrukere og ikke brukere."

Fra samme artikkelen. Det med kortidsminne er jo det samme som skjer med alkohol, right?

Og hvordan kan du si at hasj ikke er trygt, selv om det er med måte?

Alkohol blir drukke av all slags folk, som regel er det med måte og med god kontroll.

Det er ikkje mulig å røyke så liten joint at ein ikkje blir bra rusa, det skjer ihvertfall ikkje i praksis.

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #18 på: 30. Aug. 2007, 00:30 »
So what? Forskning viser at når man er høy så har tilsvarende ca. 0,8 i promille. Det er ikke mye øl som skal til før man når den promillen. Og dessuten er det en helt annen rus.

Og hva er problemet med at folk har 0,8 i promille når de feks går på byn? Om alle hadde hatt det hver gang de var på byn ville ikke slåsskamper eksistert.
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #19 på: 30. Aug. 2007, 00:32 »
Det ville de nok uansett jo, men det er nok en annen sak!
Skulle likt å hatt en statistikk over hvor mange det går til "helvette" med av andelen hasjrøykere sammenlignet de som drikker alkohol, jeg!
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #20 på: 30. Aug. 2007, 01:05 »
Du vil nok se at de som har prøvd hasj har prøvd sterkere ting kontra de som "bare" har prøvd alkohol. Og det er jo hele essensen i saken. Jeg mener at om hasj legaliseres, så vil ikke dem som prøver det bryte en grense. De vil ikke bli dratt inn i småskumle miljøer med press o.l. Det er jo det som er cluet!

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #21 på: 30. Aug. 2007, 12:34 »
Selvsagt blir man ødelagt av cannabis bruk om man gjør det hver dag over lengre tid. Man blir skikkelig treig og sløv. Men du blir også ødelagt av alkoholforbruk om du gjør det hver dag. Men om du fyrer opp en rev hver lørdag istedenfor 12 øl, så er dette MYE bedre. Alt med måte...

Bare for å si det så røyker ikke jeg...

Tim Buch

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #22 på: 30. Aug. 2007, 16:06 »
Jeg røyker heller ikke men jeg mener helt klart at hasj burde legaliseres.

Kristoffer: Du har jo ikke fått de mest objektive syn på hasj hvis dine referanser er to tørrlagte narkomane og et vekterkurs.  :)

At det er et gateway drug er utrolig snevert syn på det. Selv tror jeg kjøttkaker er grunnen til at jeg i drikker alkohol i dag.

Jeg tror at folk som ikke vil legalisere hasj, er de som er hjernesodomert at fordommer andre har skaptfor dem. Les litt om hasj og alkohol, så kanskje dere finner ut at det ikke finnes noen grunn til at det ikke skulle være lovlig.

Benson

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #23 på: 30. Aug. 2007, 16:21 »
Reis til Nederland om du absolutt må røyke hasj.
Skal me ikkje legalisere sterkere stoffer også da. For når er hasj lovlig så da kan da "Sterkere stoffer" også bli det vel.
« Siste redigering: 30. Aug. 2007, 16:35 av Benson »
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

HÃ¥vard

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #24 på: 30. Aug. 2007, 16:25 »
Hasj er vel en form for cannabis tror jeg.
Kom gjerne med flere spørsmål, jeg deler gladelig av min visdom på dette punktet.

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #25 på: 30. Aug. 2007, 17:33 »
Skal me ikkje legalisere sterkere stoffer også da. For når er hasj lovlig så da kan da "Sterkere stoffer" også bli det vel.

Hvorfor i alle dager skal man legalisere sterkere ting enn hasj? Ikke uttal deg når du kun har fordommer og ingen argumenter. Les litt om det før du dukker opp å sier så overfladiske ting som det der.

Sterke stoffer skal ikke bli det nei. Hasj er nemlig ikke som andre stoffer. Man mister ikke kontrollen med hasj. Man kan ikke ta overdose med hasj. Man får ikke varige skader ved moderat bruk av hasj. Men alt dette får man ved bruk av sterke stoffer.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #26 på: 30. Aug. 2007, 17:42 »
Hasj er en form for Cannabis ja, det er korrekt observert.

Jeg tror ikke noe på at det er så enkelt som at folk "bryter en grense" bare fordi det er ulovlig. Grunnen til at mange går over fra hasj til sterke stoffer er i mine øyne, ikke fordi man "allerede har brutt én grense", men fordi det er avhengighetsskapende, og fordi man kan få lyst til å forsterke rusfølelsen man får av hasj.

Etter det jeg har forstått er avhengighetsfaren langt større ved jevnlig, langvarig bruk av hasj, enn det å ta seg noen øl i ny og ne. Såvidt meg bekjent er arv og miljø langt større faktorer for avhengighet av alkohol enn det er for hasj. Hvis man skal fyre opp en rev hver lørdag i stedet for 12 øl, så tror jeg faktisk det øker risikoen for å bli psykisk avhengig, og det kan også øke trangen til å prøve sterkere rusmidler. Det er ikke sånn at alle som røyker hasj blir avhengig, eller at alle som røyker hasj går over til sterkere stoffer og blir narkovrak. Men faren for det er langt større enn ved regelmessig alkoholbruk.

Jeg er klar over at den som røyker til daglig, og i tillegg røyker hasj i ny og ne har langt større potensial for å fortsette med sterkere stoffer, enn andre. Og også sosiale problemer spiller inn, men ut ifra det jeg har lest tror jeg fortsatt at jeg har mitt på det tørre.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #27 på: 30. Aug. 2007, 17:54 »
Joakim, det der er jo bare antagelser og synsing. Du har fått ditt syn på saken; greit nok. Men det stemmer ikke nødvendigvis overens med virkeligheten.

Jeg kan bare snakke for meg. Men jeg røykte før, og har også prøvd sterke stoffer en hel del ganger. Grunnen til at jeg prøvde sterkere stoffer var ikke fordi jeg ville ha en sterke rus. Det var fordi jeg var nysgjerrig. Jeg tenkte at jeg allerde hadde brutt "grensen", og det hadde jo ikke noe å si hvor mye jeg brøt den. Ergo kan man på en måte si at hasj førte til at jeg prøvde sterkere stoffer.

Poenget er at jeg vet med meg selv at jeg aldri hadde prøvd noe sterkere om hasj var lovlig. For da hadde jeg ikke brutt den grensen. Jeg hadde ikke måtte sittet med narkiser en fredagskveld som tilbudte det ene og det andre. Hadde hasj vært lovlig kunne jeg sittet med kompisene mine å sett en film, uten å tenke på noe annet. For da hadde det vi holdt på med vært lovlig, og jeg kunne aldri tenkt meg å brutt loven da.

PS! Dette er selvsagt en kompis som har fortalt meg.

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #28 på: 30. Aug. 2007, 18:53 »
Etter det jeg har forstått er avhengighetsfaren langt større ved jevnlig, langvarig bruk av hasj, enn det å ta seg noen øl i ny og ne.

Blir jo litt feil å sammenligne en øl i ny og ne, og jevnlig langvarig bruk av hasj........

Benson

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #29 på: 30. Aug. 2007, 19:03 »

Hvorfor i alle dager skal man legalisere sterkere ting enn hasj? Ikke uttal deg når du kun har fordommer og ingen argumenter. Les litt om det før du dukker opp å sier så overfladiske ting som det der.

Sterke stoffer skal ikke bli det nei. Hasj er nemlig ikke som andre stoffer. Man mister ikke kontrollen med hasj. Man kan ikke ta overdose med hasj. Man får ikke varige skader ved moderat bruk av hasj. Men alt dette får man ved bruk av sterke stoffer.

Når ein grense blir brutt så er det jo neste som skal brytes eller hur...
Neida men ser ikkje poenget med og gjer det lovlig. Om ein absolutt må prøve hasj så klarer ein vel det uansett...
Driter egentligt i dette. Men tror det vil bli meir hasj og -> sterkere stoffer i omløp om hasj legaliseres og det kan me klar oss uten.
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]