20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Legalisering av hasj  (Lest 23292 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
Legalisering av hasj
« på: 29. Aug. 2007, 01:12 »
Litt spent på hva dere mener om dette. Syns dere hasj burde bli likestilt med feks. alkohol, eller er du av den tro at hasj fører til sterkere stoffer?
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

IamFreddie

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
Sv: Legalisering av hasj
« Svar #1 på: 29. Aug. 2007, 02:11 »
Mener hasj burde legaliseres. For da tror eg ferre vil prøve det, for når det ikke er ulovlig blir det ikke fullt så spennende å prøve d.

Og hasj er vel første steget mot sterkere stoffet.
« Siste redigering: 29. Aug. 2007, 02:13 av IamFreddie »

André S

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2 på: 29. Aug. 2007, 10:31 »
Jeg gir egentlig faen, men jeg synes det er helt greit at hasj er ulovlig. For selv om det ikke gjelder alle, så er det jo for mange en inngang til sterkere stoffer...

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3 på: 29. Aug. 2007, 13:20 »
Mener hasj burde legaliseres. For da tror eg ferre vil prøve det, for når det ikke er ulovlig blir det ikke fullt så spennende å prøve d.

Vil tro det blir MYE høyere forbruk av det hvis det legaliseres.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4 på: 29. Aug. 2007, 15:40 »
Nei. Skal for faen ikke legaliseres.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #5 på: 29. Aug. 2007, 15:58 »
Jeg vil ikke legalisere hasj!

Riktignok er det ikke fullt så farlig som mye annet, men det kan fort lede til sterkere stoffer. Hvorvidt forbruket vil bli veldig mye høyere hvis det legaliseres aner jeg ikke, men forbudet er ikke så strengt at folk prøver det fordi det er forbudt. Folk prøver hasj fordi de vil prøve noe nytt og mer spennende enn ordinær tobakk.

Hasj kan ikke sammenlignes med alkohol fordi det er et narkotisk stoff som etter det jeg vet har en helt annen virkning enn alkohol, og det er lettere å bli avhengig av sterkere stoffer hvis man først bruker hasj.

Dersom det etableres et slags Christiania i en by i Norge skal ikke jeg si noe på om de ønsker å legalisere hasj innenfor sine områder, men den norske stat kan ikke ta ansvar for at folk går fra hasj til langt sterkere stoffer og får livene sine totalt ødelagt av den grunn. det er fremdeles folk som gjør dette, men så lenge det er forbudt, så er det på hver enkelt persons ansvar, det er ikke staten det hviler på.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #6 på: 29. Aug. 2007, 16:02 »
Mhm. Veit om mange tilfeller av kjentfolk som har begynt med hasj, og vips...
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

IamFreddie

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #7 på: 29. Aug. 2007, 17:53 »
Visst man ikke legaliserer hasj, så kan man like gjerne forby alkohol, hasj er no farligere en alkohol, og det er lett og få tak i og mye blilligere en alkohol.

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #8 på: 29. Aug. 2007, 17:57 »
Jeg mener det kun er en myte at man begynner på sterkere stoffer kun pga hasj. Jeg tror alkohol har like mye skyld, men det er det jo helt umulig å gjøre ulovlig (takk gud for det ;))

Mulig det hadde vært en ide å legalisere slik at staten kan selge rene varer som man vet at ikke er penslet med heroin feks (som mange idioter gjør for å få folk avhengige).

Nå er jo alkohol mye mer skadelig enn hasj og marihuna, så jeg synes egentlig det er litt rart at det er ulovlig. I tillegg brukes det som medisin.

Saksa noe fra en lege på nettet:

Cannabis gir få fysiske og emosjonelle skader sammenlignet med alkohol, men bruken kan forårsake psykoser og føre til forverrelser av psykiatrisk sykdom. Det er relativt få organskader observert ved bruk av cannabis. Alkohol derimot, er svært skadelig for både vår fysiske og psykiske helse, om man ikke er nøktern og har full kontroll med inntaket.

IamFreddie

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #9 på: 29. Aug. 2007, 22:55 »
Nå er jo alkohol mye mer skadelig enn hasj og marihuna, så jeg synes egentlig det er litt rart at det er ulovlig. I tillegg brukes det som medisin.

såklart en skrivefeil for min del

Øyvinden

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #10 på: 29. Aug. 2007, 22:58 »
Eg ser ikkje heilt kva godt det kan føre med seg å legalisere Hasj. Eg røyker ikkje Hasj ihvertfall, og vil heller ikkje at folk rundt meg skal gjere det.

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #11 på: 29. Aug. 2007, 23:51 »
Hvorfor det bør bli lovlig?

Først og fremst mener jeg det at så lenge alkohol er lovlig, burde hasj vært lovlig også. Alkohol er MYE mer skadelig enn hasj, og skaper mer samfunnsproblemer enn hasj ville gjort hvis det var legalisert/lovlig.

Myten om at hasj fører til sterke stoffer kan jeg til dels si meg enig i. Men man må spørre seg selv HVORFOR dette skjer! Grunnen er ikke at hasj fører til "lyst" eller at man "må ha" noe sterkere. Det er bare sprøyt. Grunnen til at hasj (for noen) fører til sterkere stoffer er at man har brutt en slags barriere (som ikke burde vært der). Når man røyker hasj gjør man noe ulovlig. Man blir dratt inn i et krimminelt miljø, og anses som en "kriminell". Da er jo det mye enklere å stikke nesen i feks. speed. For å sette dette litt på spissen: man går inn i en butikk og stjeler en cola. På vei ut ser man en sjokolade, og da tenker man at "har jeg tatt en cola kan jeg like godt ta en sjokolade i samme slengen". Men hva om colaen var gratis? Da ville stort sett INGEN tatt sjokoladen. Skjønner dere?

Jeg ser INGEN negative sider ved legalisering/lovliggjøre hasj. Hasj er lite skadelig. Hasj gir deg en kontrollert rus i motsetning til feks. alkohol. Blir hasj lovlig betyr ikke det at flere vil bli heroinister. Tvert i mot, man kommer seg unna "belastede" miljøer, og får ikke kontakt med dealere og pushere.
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #12 på: 29. Aug. 2007, 23:58 »
Så lett tar ikke jeg på det. Er jo det samme med heimbreinnt da! Er jo ulovlig på lik linje med hasj, men det nyttes mye, ihvertfall i de mer landlige strøk av landet! Og tro det eller ei, her er rikelig med hasj og det som værre er. De som starter med hasj går lett over til hardere stoffer. Tror dette er fordi de tror at denne "herlige" rusen hasj gir kan bli enda bedre, de vil ha mer. Tror ikke den lysten forsvinner med å legalisere det.
Samtidig husker jeg da to tørrlagte narkomane holdt et foredrag. De var SVÆRT opptatt av at hasj aldri skulle legaliseres, fordi det var inngangen deres til hardere stoffer. Samt at de fortalte om abstinenser og psykoser de fikk etter å ha brukt hasj ei stund, før de hadde begynt på hardere elendighet.
Hasj må ikke legaliseres.

Øyvinden

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #13 på: 30. Aug. 2007, 00:00 »
http://no.wikipedia.org/wiki/Hasj

Synes dette virka verre enn alkohol. Alkohol er jo trygt så lenge det er med måte. Det er ikkje Hasj.

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #14 på: 30. Aug. 2007, 00:07 »
"Ingen bevis er funnet for langtidsreduksjon i minne eller oppmerksomhet i cannabisbrukere en uke etter siste inntak. Det er heller ikke funnet funksjonelle forskjeller i hjernens funksjoner som håndterer dette mellom regelmessige cannabisbrukere og ikke brukere."

Fra samme artikkelen. Det med kortidsminne er jo det samme som skjer med alkohol, right?

Og hvordan kan du si at hasj ikke er trygt, selv om det er med måte?