20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Landslaget om 5 år +  (Lest 36152 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Peter

• Gjest
Sv: Landslaget om 5 år +
« Svar #105 på: 30. Okt. 2012, 22:06 »
Hmm, har hvertfall aldri opplevd eller sett no til den selv. Husker mitt lag ofte vant 10-0 osv, men en ekstra motspiller skjedde aldri.

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #106 på: 30. Okt. 2012, 22:17 »
Har aldri sett noe til det selv, og hvis det betyr at folk rundt hovedstaden er skjermet for dette, så er det utelukkende positivt.

Vi spilte også en del cuper borte i blant annet Fredrikstad (Trosvik Cup, anyone?) og Sandefjord, men heller ikke her var det en slik regel.

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #107 på: 30. Okt. 2012, 22:37 »
Aldri hørt om den regelen før, og må jo si det er meget spesielt hvis den allerede gjelder når det kom en artikkel om at dette var et forslag til endring igår!

Det å ta bort konkurranseinnstinktet, belønne tapere og straffe vinnere er jeg hvertfall helt imot.
Et lag som taper 20-0 tror jeg blir ikke nevneverdig bedre av å få en ekstra spiller heller.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #108 på: 31. Okt. 2012, 10:08 »
Når et lag vinner 20-0 så er det noe alvorlig galt med nivåforskjellen på lagene, og da må man se på om seriesammensetningen er for ujevn. Men når det er sagt, så bør vi ikke fokusere på resultat. Det er forsåvidt greit at barna lærer seg å vinne og tape, men hovedpoenget er å utvikle fotballspillere, ikke å utvikle en jevnest mulig serie, der alle slår alle, slik at vi får det til å ligne mest mulig på Tippeligaen. Jeg greier ikke helt å se hvordan spillerne skal utvikle seg mer av at det ene laget får sette innpå en spiller ekstra, hvis nivåforskjellen på lagene allerede er altfor stor. Og av og til vil tilfeldighetene det slik at Newcastle kan vinne 5-0 mot Man Utd, eller 8-0 mot Sheff Wed. Og da snakker vi Premier League. Resultater styres av og til av tilfeldigheter. Burde Ferguson fått satt inn en spiller ekstra, i og med at det åpenbart var feige lag?
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #109 på: 31. Okt. 2012, 10:57 »
Synes sammenligningene dine er helt feil Joakim. Barneidretten kan du ikke sammenligne med PL.

Man må få til en balansegang mellom det å skape talenter og at ungene skal trives/ha det gøy. Skal man kødde til regelverket med slike idiotiregler for å få til en utgjevning, tror jeg det går på bekostning av talenter i fremtiden.

Man skal lære å tape, få følelsen av å vinne (fortjent!) samt utvikle et konkurranseinnstinkt.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #110 på: 31. Okt. 2012, 11:21 »
Jeg sammenlignet bare for å prøve å få frem hvor idiotisk jeg synes det er med denne tulleregelen om å sette inn en spiller ekstra. Det er mulig det kom dårlig frem, men jeg prøver ikke å sammenligne barneidrett med Premier League. Jeg mener bare at det å vinne med store siffer kan skje like gjerne i barnefotballen som i toppfotballen, uten at det nødvendigvis betyr at forskjellen på lagene er altfor stor. Men det er selvsagt forskjell på å vinne 5-0 og 15-0. Men uansett, jeg tror heller ikke at ungene blir bedre fotballspillere av denne regelen.

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #111 på: 31. Okt. 2012, 12:21 »
Jeg er i utgangspunktet negativ til alle nye ting som skal forhindre at unger lærer seg å tape i ung alder. Da jeg selv var 10-12 år spilte vi 11'er fotball med offside, og den viktigste siden i lokalavisa var den med tabellene for aldersbestemte lag. Vi finkjemma sidene hver uke, og vi førte toppscorertabeller mm. Det var virkelig kjekt, og jeg kan ikke se at vi tok skade av det.

Likevel mener jeg denne endringen er av de mer forståelige (altså den med å sette inn en ekstra mann når man er 4 mål under). Dette vil virke motiverende for det laget som får en ekstra mann, og vil også medføre at det andre laget får ekstra god kamptrening. dette kan neppe være negativt, til forskjell fra tidligere da man bare fikk en straffe, eller den beste spilleren på lederlaget måtte byttes ut en stund.

Men jeg vil gjerne ha tilbake tabellene i aldersbestemt fotball. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være farligere for Norske unger å tape en fotballkamp, enn å havne sist på 60 meteren i friidrettsstevner. For ikke å snakke om 6 åringer som deltar i talentkonkurranser på TV...

Panzer Stormo

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #112 på: 31. Okt. 2012, 12:36 »
Utmerket forslag!
I Kattegat Cup i Danmark ble dette utført på 7`er-fotball. Dette gjorde at sifrene ikke ble av de styggeste, og gjorde at det tapene laget også fikk gode opplevelser. De som vant kunne ikke senke seg, men ble utfordret til hele veien.
Bobby Robson:
"We didnt underestimate them ,they just were a lot better then we thought"

http://www.last.fm/user/Panzer_Stormo/

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #113 på: 31. Okt. 2012, 13:46 »
Synes dette er et ganske fornuftig forslag jeg! Det forutsetter imidlertid at regelen blir brukt med skjønn, og ikke tas bokstavelig i alle tilfeller. For eksempel bør ikke det tapende laget sette inn en ekstra spiller dersom det andre laget legger på til 11-7 5 minutter før kampen er slutt. Da blir hensikten helt feil.

Det handler ikke om å bli skånet for å tape. Hvis et lag kommer under 4-0 tidlig i kampen er det ofte et greit tegn på at de er noe dårligere enn det laget de spiller mot. Vil en ekstra spiller vippe dette rundt og umiddelbart sørge for at forspranget blir tatt igjen? Mest sannsynlig vil det andre laget fortsette å være bedre, men likevel oppleve at motstanden er tøffere. Hvordan kan det være usunt? I tillegg vil det tapende laget få en mer positiv opplevelse. Skulle derimot avstanden reduseres til 3, 2 og 1 mål tar man bare den ekstra spilleren ut igjen. Kampene vil fortsatt ha vinnere og tapere, og ser ikke på noen måte at dette kan være negativt for noen. Det eneste det vil bidra til er å unngå resultater som 28-0 (det meste jeg kan huske å ha vunnet). Er det så farlig?

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #114 på: 01. Nov. 2012, 13:52 »
Jeg er mer tilhenger av at de beste spiller mot de beste, og at man fordeler lagene på den måten, i stedet for tilfeldig sammenraskede serier av klubber som har svært ulikt nivå på sine spillere. Jeg synes det er tøysete med en regel som ikke gjenspeiler virkeligheten. Jeg er tilhenger av at ungene skal lære seg å spille fotball uten å få regler tredd nedover halsen. Fotball skal være artig, ikke et komplekst spill av regler.

Hvis noen vinner 28-0, hvilket jeg antar er uhyre sjelden, så er ikke det bra. Men resultatet betyr ingenting for småttisene, det er kun prestasjonene som betyr noe.

Christian

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #115 på: 01. Nov. 2012, 14:01 »
Har vært med å tape 35-2, uten å tatt skade av det. (eller  :nervøs: )

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #116 på: 01. Nov. 2012, 16:35 »
Vil jo være en uhyre krevende prosess å samle gode spillere på ett lag, og de gode lagene i én serie på så lave alderstrinn. For ikke å snakke om ute i distriktene, der man ofte bare har en håndfull eller 8-10 lag innenfor overkommelig avstand i samme aldersklasse.

Christian

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #117 på: 06. Nov. 2012, 14:08 »
http://www.nettavisen.no/sport/article3499421.ece

Spennende å sjå kor mange rett det blir om 15 år.

Panzer Stormo

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #118 på: 06. Nov. 2012, 19:34 »
Vil jo være en uhyre krevende prosess å samle gode spillere på ett lag, og de gode lagene i én serie på så lave alderstrinn. For ikke å snakke om ute i distriktene, der man ofte bare har en håndfull eller 8-10 lag innenfor overkommelig avstand i samme aldersklasse.

Og hvem er de beste? På de yngste alderstrinnene er de med fysiske fortrinn som også er de "beste", og de mindre, men samtidig mer bedre potensiale blir nedprioritert. Særlig de som er født siste halvdel av året får lite gratis, og mange av disse potensielt gode spillerne slutter. Ser jo at de født på første halvdel dominerer de aldersbestemte landslagene.
Bobby Robson:
"We didnt underestimate them ,they just were a lot better then we thought"

http://www.last.fm/user/Panzer_Stormo/

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #119 på: 06. Nov. 2012, 19:45 »
Angående dette - husker jo da jeg spilte håndball at de laga som var best faktisk var de laga lengst uti distriktene. For ettersom de kom fra så små plasser måtte de ha flere disp-spillere inn i laga. Var jo jo et lite helvette å spille mot Bø (i Vesterålen) fordi de var langt høyere og generelt større enn oss - vi hadde jo i realiteten ikke sjans. Lite motiverende å bli ydmyka mot slikt.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida