20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Serie A 07/08  (Lest 18876 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Heinrich

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
Serie A 07/08
« på: 08. Aug. 2007, 21:41 »
Seriestarten er ikke før om en måned, men jeg lager en tråd som følger Serie A fram mot den. Hvis det er ønske om det, kan jeg presentere lag for lag med spillerstaller, transfers inn/ut og nøkkelspillere for hvert av lagene. Jeg kommer som vanlig til å følge mitt kjære Milan,og holder et ekstra øye med på Napoli og Palermo.

Oppkjøringen til årets sesong i Serie A har vært preget av en del paradoks.
Samtidig som mange av de "rette" lagene har gått opp/ned, mtp på tilskuertall og økonomi,  har mange store profiler "rømt" fra ligaen. Først var Luca Toni ute og skrev under for et Bayern på shoppingspree, deretter gikk fjorårets "klønete" overraskelse, sensasjonslaget Reggina`s Rolando Bianchi til City, som gikk lenger enn selveste Juventus for å hente han nordover (kudos til City for å ha skaffet seg en bedre spiss enn både Liverpool og naboene sine, forresten).
Til slutt var det kanskje det største tapet, Livorno-legenden Cristiano Lucarelli, som havnet på kant med klubbledelsen og gikk etter pengene derfra, til Donetsk. Typisk for denne utviklingen var det at Guiseppe Rossi, som var fantastisk andre halvdel for Parma i fjor, valgte å gå permanent til Villarreal, fremfor retur til Italia.

Samtidig gikk tre gamle storheter opp, resssurssterke Juventus, Napoli og Genoa.
Av disse tror jeg Juventus kommer til å gå direkte opp mot toppen, Napoli har sjanse på en trygg plassering rundt midten, og Genoa må nok kjempe i bunnen denne sesongen, men jeg tror egentlig ingen av disse lagene rykker ned.

I toppen, vil de faste Milano-lagene kjempe om gull, sammen med nevnte Juventus, og Roma-klubbene. bak der ligger Viola, som etter tapet av Toni er avhengig av at talentet Pazzini slår gjennom slik som ble lovet i fjor, Palermo, som har forsterket laget med brilijante Miccoli fra Juventus foran sesongen, og Sampdoria, som setter sin lit til at ringreven Montella skal finne nettmaskene. Lag som kan overraske er Napoli, Torino og Udinese.

Erlend Simonsen

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Serie A 07/08
« Svar #1 på: 08. Aug. 2007, 23:54 »
Miccoli er ingen alene mann, gutten er vell 1,50-1,60 høy :-X er vell ikke akkurat en mann å sette pengene på :P
Han kom, ble mett og dett var dett....

Heinrich

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #2 på: 09. Aug. 2007, 00:18 »
Miccoli er ingen alene mann, gutten er vell 1,50-1,60 høy :-X er vell ikke akkurat en mann å sette pengene på :P

Ikke vet jeg hva du mener med "alene mann", men at han er en av de beste angriperne i Serie A når han er i form, er det vel liten tvil om. Han er riktignok ingen typisk avslutter, men i tospann med en skadefri Amauri, eller/og den spennende polakken Matusiak, kan han bli veldig god for Palermo...

« Siste redigering: 09. Aug. 2007, 00:20 av Heinrich »

chickenman

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3 på: 10. Aug. 2007, 18:30 »
Følger du godt med på Serie A Henrich? Vi kunne trenge en som holder oss oppdatert på Serie A her inne. Ignorerer deg ikke mattis, men vil gjerne vite mer om flere lag ;)

Tror det er utelukkende positivt for italiensk fotball at både Napoli, Genoa og sist men ikke minst Juventus er tilbake i Serie A. Alle 3 er fra viktige fotballbyer og vil nok hjelpe til å få opp igjen interessen for Serie A.

I tillegg blir det spennende å følge utviklingen i toppen igjen nå når alle starter med et noenlunde likt utgangspunkt etter Calciopoli skandalen. Ser liksom ikke helt for meg at Milan er blitt mye bedre siden ifjor, men jeg skal være forsiktige med å undervurdere Ancelottis menn etter at de vant CL. Samtidig er jeg spent på å se om Inter kan gjøre det samme som Barcelona gjorde for to sesonger siden. Nemlig å vinne sitt andre strake seriegull og samtidig ta steget helt til topps i Europa. Jeg også antar at Tottis Roma igjen skal være med helt i toppen, men er også veldig spent på Juventus. Går de rett fra Serie B til toppsjiktet i Serie A igjen, eller er det for svekket til å klare det? Med navn som Del Piero, Trezeguet Iaquinta, Nedved og Camoranesi skal mange forsvar få mer enn nok med å holde unna for "den gamle dame". Spørsmålet er bare om den gamle damen selv er godt nok rustet bakover, keeperen er det ikke noe i veien med, men hva med forsvaret?

Når du Heinrich sier at Udinese kan overraske, så lurer jeg litt på hva som får deg til å tro det? Jeg antok at de sto dårligere rustet foran denne sesongen etter å ha mistet både Iaquinta og De Sanctis?

Heinrich

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #4 på: 10. Aug. 2007, 21:17 »
Følger du godt med på Serie A Henrich? Vi kunne trenge en som holder oss oppdatert på Serie A her inne. Ignorerer deg ikke mattis, men vil gjerne vite mer om flere lag ;)

Jeg følger vel så mye med på Serie A, som PL.
Laget mitt er Milan, men jeg følger mye med på fotballen der generelt, og kan vel generelt mer om lagene der, enn lagene i PL faktisk, selv om PL har laget som har størst plass i mitt hjerte.

Sitat
Tror det er utelukkende positivt for italiensk fotball at både Napoli, Genoa og sist men ikke minst Juventus er tilbake i Serie A. Alle 3 er fra viktige fotballbyer og vil nok hjelpe til å få opp igjen interessen for Serie A.

De hadde omtrent dobbelt så stort snitt i Serie B, som de som rykket ned i Serie A, har jeg lest(har ingen offisielle tall på dette, men med klubber som Chievo ned, har jeg ikke vanskeligheter for å tro på det).

Sitat
I tillegg blir det spennende å følge utviklingen i toppen igjen nå når alle starter med et noenlunde likt utgangspunkt etter Calciopoli skandalen. Ser liksom ikke helt for meg at Milan er blitt mye bedre siden ifjor, men jeg skal være forsiktige med å undervurdere Ancelottis menn etter at de vant CL. Samtidig er jeg spent på å se om Inter kan gjøre det samme som Barcelona gjorde for to sesonger siden. Nemlig å vinne sitt andre strake seriegull og samtidig ta steget helt til topps i Europa. Jeg også antar at Tottis Roma igjen skal være med helt i toppen, men er også veldig spent på Juventus. Går de rett fra Serie B til toppsjiktet i Serie A igjen, eller er det for svekket til å klare det? Med navn som Del Piero, Trezeguet Iaquinta, Nedved og Camoranesi skal mange forsvar få mer enn nok med å holde unna for "den gamle dame". Spørsmålet er bare om den gamle damen selv er godt nok rustet bakover, keeperen er det ikke noe i veien med, men hva med forsvaret?

Riktig observert ang. Juventus, forsvaret er nok den desidert svakeste lagdelen.
Det ser ut til at de satser på at portugiseren Jorge Andrade skal ta mesteparten av tyngden, og slik det ser ut nå, har han ingen klar makker. Jeg mener uansett at Andrade står tilbake for alle de andre midtstopperne på topplagene.
Offensivt hos Den Gamle Damen, er Sergio Almìron det klart mest spennende kjøpet. Løftet Empoli  sammen med Ighli Vannucchi alene til en sjette plass. Noen fans gråter kanskje for at de måtte ta til takke med Iaquinta, istedet for Bianchi eller Quagliarella, men han kommer vel kanskje uansett til å måtte ta til takke med en back-up-posisjon i klubben, ettersom den klassiske Juve-oppstillingen er med to spisser.

Sitat
Når du Heinrich sier at Udinese kan overraske, så lurer jeg litt på hva som får deg til å tro det? Jeg antok at de sto dårligere rustet foran denne sesongen etter å ha mistet både Iaquinta og De Sanctis?

Jeg har bare en liten "hunch" på dem.
Nå har de fortsatt Antonio di Natale og stortalentet Zapata i klubben, sammen med den veldig spennende landslagsspilleren Quagliarella (14 seriemål for Sampdoria i 06/07), så det står ikke elendig til med laget fra nord. Hvis Asamoah Gyan fortsetter å utvikle seg i samme tempo, kan de ende høyt.Antonio Chimenti er forresten ikke en helt på trynet-erstatning for De Sanctis.

Heinrich

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #5 på: 10. Aug. 2007, 23:00 »
Etter et raskt lite søk på nettet fant jeg årets terminliste for Serie A:
http://62.149.232.202/
Tror ihvertfall dette er det riktige.
Som dere ser, så begynner sesongen rundt 2 uker før "normalt", pga EM.

Heinrich

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #6 på: 14. Aug. 2007, 05:08 »
Iflg. en viss spansk Real Madrid-støttende avis er Antonio Cassano tilbake i Italia, på lån i Sampdoria. En fantastisk nyhet hvis dette stemmer, Fabio Capello klarte aldri å takle det store egoet og den merkelige personligheten til denne, på sitt beste, guddommelige vingen/angriperen, men tilbake i hjemmelandet har han alle forutsetninger for å lykkes, under genierklærte Mazzarri.

Hentet fra: http://www.marca.com/edicion/marca/futbol/1a_division/real_madrid/es/desarrollo/1025968.html
Har, for å være helt ærlig, ikke peiling på spansk, men jeg fant grunnartikkelen fra en norsk fan-webside. Ryktene har pågått lenge, men har ikke sett noen offisiell uttalelse fra klubbene, og tar forbehold om at overgangen ikke er helt gjennomført, men Marca er som regel til å stole på når det gjelder sitt hjertebarn,  kongens klubb.
« Siste redigering: 14. Aug. 2007, 05:10 av Heinrich »

Heinrich

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #7 på: 15. Aug. 2007, 18:02 »
Laber skriftelig respons på denne tråden, men den har mange "views", ser det ut som, så jeg kommer til å fortsette å oppdatere den.
Cassano`s overgang er forresten bekreftet.

Nå er det 10 dager til seriestart, og her er et tips på sann cirka hvor lagene kan komme til å befinne seg på tabellen sann som det ser ut nå(ikke nødvendigvis i rekkefølge):

1-5
Roma
Viola

6-10
Sampdoria
Atalanta

11-15
Siena
Empoli

16-20
Cagliari
Reggina

Noter: Personlig holder jeg Internazionale som årets favoritt.
I motsetning til de siste 10 sesongene, har de holdt laget noenlunde inntakt, uten de sedvanlige hodeløse utskiftningene. De har også en veldig bred stall, og kjøpene av den smarte stopperen Chivu og lynraske David Suazo fra Cagliari svekker ikke akkurat dette.

Bak der er de to store, Milan og Juventus, og bak der igjen blir det et rotterace uten like. På papiret kan hele 8-9 lag kvalifisere seg til CL denne sesongen, og fjorårets sølvvinner Roma og de lilla fra Firenze må ha både flaks og en god og jevn form sesongen gjennom om de skal klare og holde lag som Lazio og Palermo bak seg. Roma spesielt synes å ha gjort en del rare ting foran denne sesongen, blant annet å erstatte Chivu med Juan kan vise seg å koste dem en CL-plass, men aldri undervurder et lag med Fransesco Totti. Nedover på tabellen kommer Cagliari, Reggina og livorno til å slite, etter at hvert av lagene har mistet minst EN av de beste spillerene sine.
Livorno satser på gamle, men giftige Rigano og Valencia-floppen Tavano for å redde plassen, og kommer til å være anhengig av at minst en av disse er i form til enhver tid.
Cagliari har ikke klart å erstatte Suazo, og dette kan bli spikeren på den allerede usikre nedrykkskista.

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #8 på: 15. Aug. 2007, 18:22 »
Personlig håper jeg på en liten skrell av Napoli, og at de ender høyere opp på tabellen enn det du tipper der Heinrich. Hadde vært skikkelig morro om Napoli hadde klart og kvalifisere seg til UEFA cupen, men dette skal de nok få slite med.

Husker tilbake på slutten av 80 og begynnelsen av 90 tallet, da var Napoli med Maradona i spissen et lag mange fulgte. Maradona var den store spilleren selvfølgelig, men spillere som Careca, Alemao, Ciro Ferarra, Fernando De Napoli, Andrea Carnevale, osv var også velkjente og populære spillere. Alle disse var jo selvskrevne og store i VM i Italia 1990.

Napoli har jo også hatt andre gode spillere i ettertid som Cannavaro brødrene, Zola, Fonseca, De Canio, Ayala, VM vinneren Alain Boghossian, Marek Jankulovski, med flere sikkert.......

Er det flere enn meg her som holder en liten knapp med Napoli, eller?

djmattis

• Gjest
« Svar #9 på: 15. Aug. 2007, 19:36 »
Jeg tror fort Lazio kan komme litt høyere opp på lista, har en giftig spissduo i Pandev-Rocchi.
De virker også veldig samspillt av det jeg sett så kan fort få noen gode kamper med de.
Fiorentina bør jo fortsatt gjøre det bra selv om Toni dro, men de har ikke fått erstattet Toni på en god nok måte så der har de ganske mye å fylle opp.
Roma er jo alltid gode, men holder som regel ikke helt frem når det gjelder, taper mange kamper mot de dårligere lagene, er alltfor opp og ned.
I toppen bør Inter vinne ganske behagelig, Milan og Juventus kommer til å ville sloss der oppe.
Napoli håper jeg også kan gjøre det bra i år, klassisk klubb.

Konklusjonen er at SERIE A kan bli veldig spennende og trivelig å se på i år!

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #10 på: 15. Aug. 2007, 21:23 »
Hvis AC Milan ligger øverst og Inter nederst når den italienske ligaen er ferdigspilt, ja da har det blitt en interessant sesong i italiensk fotball. Ellers er det bare tullball.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

chickenman

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #11 på: 15. Aug. 2007, 23:03 »
Sitat fra: Heinrich
Laber skriftelig respons på denne tråden, men den har mange "views", ser det ut som, så jeg kommer til å fortsette å oppdatere den.

Jeg kommer til å fortsette å følge med her iallfall, men den skriftlige responsen kan la seg vente på. Når det gjelder Serie A så har jeg mer nytte av å lese og sette meg inn i, enn å ha meninger om hva som skjer. Men jeg har lyst til å prøve å få sett mer Serie A i år enn jeg har gjort de siste årene.

Leste forresten et rykte et sted idag (Goal.com?) om at Svennis kanskje er ute etter Amelia. I såfall enda en god spiller som stikker fra Italia til fordel for en annen europeisk liga, DERSOM City henter ham vel og merke...

djmattis

• Gjest
« Svar #12 på: 15. Aug. 2007, 23:09 »
Hvis AC Milan ligger øverst og Inter nederst når den italienske ligaen er ferdigspilt, ja da har det blitt en interessant sesong i italiensk fotball. Ellers er det bare tullball.

Slutte opp med bitterheten kanskje?
Sesongen har ikke begynnt en gang og du går inn i tråden for å provosere.
Herlig.

HÃ¥vard

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #13 på: 15. Aug. 2007, 23:14 »
Sitat fra: Heinrich

Jeg kommer til å fortsette å følge med her iallfall, men den skriftlige responsen kan la seg vente på. Når det gjelder Serie A så har jeg mer nytte av å lese og sette meg inn i, enn å ha meninger om hva som skjer. Men jeg har lyst til å prøve å få sett mer Serie A i år enn jeg har gjort de siste årene.

Samme her.
Kom gjerne med flere spørsmål, jeg deler gladelig av min visdom på dette punktet.

Heinrich

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #14 på: 15. Aug. 2007, 23:45 »
Bra at dere vil sette dere inn i det, Serie A er en veldig annerledes liga enn PL på utrolig mange måter, men jeg mener den er mindre forutsigbar enn den engelske ligaen, og det teller opp i min personlige mening.

Forøvrig er jeg enig i det meste djmattis skriver i denne tråden (utrolig, for de som husker Inter-tråden :D), Lazio kan fort komme foran både Roma og Viola, men de er litt mer sårbare for skader enn sine naboer og Firenze-laget. Tapte Jimenèz gjorde de også, til Inter.

Når det kommer til tabelltipset, er det nok ganske unøyaktig, for Italia er overraskelsenes land når det gjelder fotball. Tipset var mer ment som en ren måling av stallenes styrker, og hvor det er naturlig for klubbene å sikte basert på siste års utvikling (som jo som regel alle tabelltips er, bare at alle tabelltips som omhandler Italia går vanligvis rett til skogs).

Og Frode, du glemte jo en av de største på lista di, den fantastiske spissen, og "medlem" av den berømte MaGiCa-trioen på midten av 80-tallet, Bruno Giordano!  ;)