20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Chit Chat-tråd  (Lest 371252 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: Chit Chat-tråd
« Svar #1860 på: 14. Feb. 2012, 10:36 »
For at folk skal kjøpe magasinet er det svært viktig at de vet hva det er de kjøper. Og jeg tror vel generelt at ytterst, ytterst, ytterst få kjøper noe på gata, der pengene går rett i lomma på selgeren. Så hvis du plutselig en dag står der på gata og skal selge ditt eget hjemmesnekra magasin, uten at folk har den fjerneste anelse hva det er for noe, så tror jeg du skal slite VELDIG med å overbevise de få du får stoppa til å faktisk bla opp en 50-lapp for noe som ifølge dine beskrivelser ikke kommer til å se så veldig profesjonelt ut (ikke farger, dårligste papirkvalitet etc.).

Det er vanskelig nok å selge et magasin som =Oslo (eller lokale varianter). Selv om de aller aller fleste i en ren markedsundersøkelse nok ville sagt at det er et bra produkt til en billig penge som går til et godt formål. Men når det kommer til stykket, så går de heller forbi selgeren i stedet for å kjøpe (og nå snakker jeg forøvrig like mye på vegne av meg selv. Jeg er ikke det fnugg bedre).

Jeg liker din optimisme, men jeg har ikke særlig tro på at du kommer til å lykkes. Personlig synes jeg ti magasiner i timen høres veldig mye ut, når du er en ensom selger med et produkt ingen har hørt om, hvor all fortjeneste går rett i din egen lomme. Det blir nesten som om du skal sitte på gata med et pappbeger fra 7-Eleven og tigge penger.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

HÃ¥vard

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1861 på: 14. Feb. 2012, 15:28 »
Kjøpte Asfalt (Stavangers =oslo) for første gang i mitt liv her om dagen for 50kr. Da var klokka halv 8 og han hadde ca 10 blader igjen, og hadde stått der siden 10 på formiddagen... Husker ikke hvor mange blader han sa han hadde da han begynte, men det var ikke mange. Mener å huske 50-60stk eller noe sånn. Og dette er et blad der fortjenesten går til en god sak, og er lagd av profesjonelle... I tillegg har folk flest generelt lite til overs for dør- og gateselgere.

Dessuten sier du at du skal selge nyhetssmagasin. Ikke for å være frekk, men hvilken interesse tror du folk du ikke kjenner har av å lese det du skriver om nyheter? Da kunne de f.eks kjøpt seg VG, Dagbladet, Aftenposten eller diverse andre aviser for 15-20kr, eller lese gratis på nettet. Og hvis du har tenkt å trykke 1000 stykker må du huske på at nyhetene ikke er nye evig, og at du da er avhengig av å selge alle 1000 nokså kjapt. Når du også sier at det er uten farge og med dårlig papirkvalitet så virker det enda mer hjemmesnekret og mindre profesjonelt. Blir litt som disse øst-europeerne som går fra dør til dør for å selge bildene og kunsten sin.

Sitat
Trengs det egentlig salgstillatelse ved salg på dører og langs gater? Hvordan får man i tilfellet innvilget dette?
Du må ha tillatelse fra grunneier mener jeg. I dette tilfellet blir det sannsynligvis kommunen, hvis du har tenkt å selge på gata i Oslo.

Sitat
Og hvor mange hele arbeidsdager (8 timer dagen) kan en realistisk sett regne med at det kan ta meg å selge 1000 jævla magasiner for 50,- stykket? Er salg av åtti magasiner dagen, dvs. salg av ti magasiner i timen, realistisk? Det vil i tilfellet gi en fin-fin timelønn på 500,-. Vil helst selge selv enn at en eller annen tåpelig kiosk spiser opp 50 % av inntektene mine for å låne ut litt hylleplass (og The Economist blir nok en litt for tøff konkurrent på en slik hylle).
Dette er nok det siste du trenger å bekymre deg for  ;)

Som sagt, så selger knapt nok asfalt-selgerne på et av de mest populære kjøpesentrene i Stavanger 10 magasiner i timen. Og dette er et magasin som ser profesjonellt ut, som folk har hørt om og der inntektene går til en god sak. Så jeg hadde nok heller investert de 9000,- i noe fint du trenger, eller tatt en tur til Syden :)

Beklager hvis jeg var stygg, men har prøvd å være ærlig og realistisk på en fin måte  :) Hadde du vært 7 år gammel og solgt saft hadde situasjonen vært en annen  :) Men for all del, morsomt hvis du lykkes.
« Siste redigering: 14. Feb. 2012, 15:30 av HÃ¥vard »
Kom gjerne med flere spørsmål, jeg deler gladelig av min visdom på dette punktet.

BenArfa

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1862 på: 14. Feb. 2012, 16:49 »
Finnes det noen fine "sms-apps" til iPhone? Har jo ikke engang smileys på den som er der fra før...
Same old Shearer, always scoring!

ratatosk

• Midtbaneanker
  • Sunt pueri pueri, puerilia tractant
    • Vis profil
« Svar #1863 på: 14. Feb. 2012, 16:57 »
Finnes flere ulike smileysapps som du kan laste ned i app store!
sunt pueri pueri puerilia tractant

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #1864 på: 14. Feb. 2012, 18:12 »
Godt dere kommer med kritiske innspill, så jeg vet hvilke utfordringer jeg står overfor.

Har funnet ut at det er en utrolig innviklet prosess å initiere distribusjon gjennom Interpress. Først må de se hva som skal distribueres, og her finnes det naturlig nok ikke en tidligere utgave av salgsobjektet å vise til. Deretter vil det ta 2-3 mnd. før første oppslag eventuelt kan nå butikkhyllene, og en konkret kontraktbundet plan om flere utgivelsesdatoer må foreligge.

Bladet skal ikke være hjemmesnekret i den forstand at det skal holde et skoleavisnivå, verken grafisk eller redaksjonelt. Det er overhodet ikke hva jeg sikter etter. Ikke skal det være en konvensjonell avis heller, men et seriøst aktualitetsmagasin der jeg skal forsøke å intervjue personligheter av typen Thomas Hylland Eriksen, Johan Galtung, Hans Rustad m.fl, bedrive gravejournalistikk etc. Er mao ikke noe som skal gå ut på dato innen noen dager.

Hvorvidt prosjektet gir stor økonomisk gevinst er egentlig ikke det viktigste for meg. Det viktigste er at jeg vellykket får distribuert et tilfredsstillende oppslag innen et akseptabelt tidsspenn uten å gå i minus. Hovedproblemet, slik jeg ser det, er dermed trykkeriutgiftene. Er ingen marxist, men Marx sitt pjatt om utnyttelse av arbeidskraft og eierskap av produksjonsmidlene gav plutselig veldig stor mening akkurat nå. Får være måte på hvor mye noen skal ta for noen jævla kopier...

Peter

• Gjest
« Svar #1865 på: 14. Feb. 2012, 18:24 »
Thomas Hylland Eriksen er faren til en av mine beste kompiser, så om du skulle slite med å få intervjuet ham, kan jeg sikkert hjelpe med å få det til.

Eriksen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1866 på: 14. Feb. 2012, 18:32 »
Thomas Hylland Eriksen er faren til en av mine beste kompiser, så om du skulle slite med å få intervjuet ham, kan jeg sikkert hjelpe med å få det til.

Professoren som alltid kommer opp når jeg søker på mitt navn på wiki? Folkene i klassen min har kalt meg professor pga. han. ::P Populært i klassen å google hverandre.

Peter

• Gjest
« Svar #1867 på: 14. Feb. 2012, 18:49 »

Professoren som alltid kommer opp når jeg søker på mitt navn på wiki? Folkene i klassen min har kalt meg professor pga. han. ::P Populært i klassen å google hverandre.

Haha, ja dere heter jo nesten det samme :P Men slapp av du blir ikke kalt professoren lenge... THE røyker vel 2 20packs om dagen, så regner ikke med at han lever i 2013 :P Du kommer fri fra det navnet til den tid  :)

Eriksen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1868 på: 14. Feb. 2012, 20:57 »
Hahaha konge. :ler: Bra sammentreff da!

lgrinde

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1869 på: 15. Feb. 2012, 10:27 »
Noko som har vore på Hawaii? Har bestemt oss for å ta bryllaupsreisen her i 2013. Satsar på 3 veker.

Ipt

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1870 på: 15. Feb. 2012, 11:41 »
Noko som har vore på Hawaii? Har bestemt oss for å ta bryllaupsreisen her i 2013. Satsar på 3 veker.

Var på Oahu en uke i fjor. Honolulu er en travel storby, og egentlig ikke så veldig interessant.
Maui er den øyen som er beskrevet som "paradis", og det er der de fleste filmene rundt dette er spilt inn.
The Big Island er et surfeparadis, og skal visst og være veldig bra. Det går ann å fly mellom  flere av øyene, noe som er praktisk:)

MLerbakk

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1871 på: 21. Feb. 2012, 19:19 »
En kompis vant akkurat en million kroner på skrapelodd. . . Fy faen.

Ipt

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1872 på: 21. Feb. 2012, 19:50 »
Du får si gratulerer fra hele TAN, hvis han er newcastle supporter. Ellers kan du la det være   :ler:

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #1873 på: 21. Feb. 2012, 22:33 »

For en konge, haha.

Men pics or it didnt happen   ;)

Daniel

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1874 på: 21. Feb. 2012, 22:47 »

For en konge, haha.

Men pics or it didnt happen   ;)

Jeg har spart denne lenge fordi ingen kommer til å tro på meg uansett, men jeg kjenner en jente som nettopp har gjort følgende med Messi. Dette før han ble ordentlig kjent, men var med junior-gutta fra Barcelona på byen i den byen.
Pics???  ::p