20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Chit Chat-tråd  (Lest 369356 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Chit Chat-tråd
« Svar #1845 på: 10. Feb. 2012, 17:18 »
Slutter nok aldri å la meg overraske over hvor hårsåre folk kan være  :)

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1846 på: 10. Feb. 2012, 17:25 »
Hehe! Langt ifra hårsår, og er ikke  nærheten av haugalending selv, men når man ber folk slutte å snakke dialekten sin fordi den er "stygg" så prøver man enten å provosere eller være morsom, eller så viser man total mangel på vett og folkeskikk. Jeg tror bestemt at du hører til under førstnevnte kategori. ;)

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #1847 på: 11. Feb. 2012, 10:07 »
Herre for en brødløk han fyren her er. At noen vil ansette ham som lærer igjen er vel ytterst tvilsomt etter at han ikke klarer å beklage facebook-statusene, men i stedet prate nedlatende om norsk innvandringspolitikk når han skal gjøre opp for seg.

5 års utdanning thrown away.

http://www.dagbladet.no/2012/02/10/nyheter/innenriks/anders_behring_breivik/lerer/oppsigelser/20174013/

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1848 på: 11. Feb. 2012, 14:55 »
Hørte han på radioen. Forbanna tosk som åpenbart ikke hadde peiling på hvorfor "vitsene" kunne virke støtende.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1849 på: 11. Feb. 2012, 16:14 »
Sånne "vitser" skal i tilfelle komme fra folk som var tilstede på Utøya den skjebnsesvangre dagen. Det er bare de som kan tillate seg slik galgenhumor, rundt akkurat dette temaet. Man kan alltids spøke med 22/7, hvis man finner noe som helst morsomt ved det. Men akkurat slike vitser som "ønsker en god jaktsesong", må, hvis det i det hele tatt skal komme, komme fra noen av de overlevende. Ikke fra hvem som helst.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1850 på: 11. Feb. 2012, 17:01 »
Jeg ville vel helst slippe å få servert slike utsagn uansett hvem det kom ifra...

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1851 på: 11. Feb. 2012, 18:35 »
22. juli er jo i aller høyeste grad en sak som fremdeles har stor nyhetsverdi.
Rettsaken er bare et bare to måneder unna. Snart kommer tiltalen til å bli kjent.

Personlig synes jeg det du skriver nå er minst like tåpelig som det han læreren skrev på fb. Det er en tid og sted for alt. Ja, vi er naive her i landet, men sånn har det alltid vært.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #1852 på: 11. Feb. 2012, 19:54 »
22. juli er jo i aller høyeste grad en sak som fremdeles har stor nyhetsverdi.
Rettsaken er bare et bare to måneder unna. Snart kommer tiltalen til å bli kjent.

Personlig synes jeg det du skriver nå er minst like tåpelig som det han læreren skrev på fb. Det er en tid og sted for alt. Ja, vi er naive her i landet, men sånn har det alltid vært.

Den vil jeg virkelig at du utdyper.

Det er meg likegyldig hva Breivik liker å ha på brødskiva, hvordan han ser ut når han setter seg ned på en stol, hvordan rommet hans hjemme så ut, eller hva random lavpannede personer i Norge som denne læreren har å si om 22. juli. Må nok være kjempefint for de pårørende å se disse overskriftene hver dag... Disse sakene er ikke av nyhetsverdi. Det er tabloid søppel.

At terrorberedskapen er like ræva som før er derimot rimelig oppsiktsvekkende. Det er en tid og sted for alt? Hvorfor må vi vente 12 måneder før en forsvarlig helikopterberedskap er på plass? Å påpeke dette kan IKKE sidestilles med sosialt lavpannede kommentarer om at man håper på ny jaktsesong på Utøya.

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #1853 på: 11. Feb. 2012, 21:34 »
Enig Olav

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1854 på: 11. Feb. 2012, 23:40 »
For all del, alt dette styret om Breivik og hvordan han kjemmer håret sitt, er fullstendig uinteressant. Men forberedelsene til rettsaken som kommer har stor nyhetsinteresse.

Jeg synes all masingen om terrorberedskapen i landet - som for all del er like dårlig som den alltid har vært - er mindre interessant akkurat nå. Den debatten kan komme når Breivik er dømt. Den bør for all del komme, men jeg synes ikke nødvendigvis måten du tar det opp på er den beste. Jeg synes måten du fremlegger det på får meg til å tenke at det ligger veldig mye politikk i det. Det byr meg imot.

Debatten om terrorberedskap bør ikke handle om politikk, og hvem som beskytter landet best av de politiske partiene. Den bør handle om HVORDAN man skal bedre sikkerheten, uavhengig av hvilket parti som har statsministeren. Det er ikke akkurat sånn at terrorberedskapen i 2011 var noe særlig bedre enn i 2001.

22/7 og ettervirkningene av det som skjedde den dagen bør overhodet ikke handle om høyre vs venstre i norsk politikk, om Erna, Siv eller Jens. Det må handle utelukkende om de faktiske forhold, og hva man kan gjøre med det.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1855 på: 14. Feb. 2012, 00:53 »
Vurderer sterkt å produsere eget nyhetsmagasin til sommeren og selge dette egenhendig. Noen som vet hvor man finner et billig trykkerialternativ? Billigste alternativet jeg har funnet hittil gir en utgiftside på latterlige 9000,- for 1000 hefter i A5-størrelse (uten farge, dårligste papirkvalitet etc). Har nå henvendt meg til trykkerier i utlandet som også leverer i Norge, men det tar visst tid å få svar fra disse.

Trengs det egentlig salgstillatelse ved salg på dører og langs gater? Hvordan får man i tilfellet innvilget dette? Og hvor mange hele arbeidsdager (8 timer dagen) kan en realistisk sett regne med at det kan ta meg å selge 1000 jævla magasiner for 50,- stykket? Er salg av åtti magasiner dagen, dvs. salg av ti magasiner i timen, realistisk? Det vil i tilfellet gi en fin-fin timelønn på 500,-. Vil helst selge selv enn at en eller annen tåpelig kiosk spiser opp 50 % av inntektene mine for å låne ut litt hylleplass (og The Economist blir nok en litt for tøff konkurrent på en slik hylle).
« Siste redigering: 14. Feb. 2012, 01:00 av geordie-olav »

Kristian T

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1856 på: 14. Feb. 2012, 01:13 »
Det vil jo absolutt ikke gi en timelønn på 500 kr. Du må ikke glemme at de 50kr pr magasin er langt ifra ren fortjeneste. Produksjonskostnadene må medregnes. I tillegg til at du må regne inn alle timene du har brukt på å produsere magasinet. Tipper du sitter igjen med en timelønn på ca 30-50kr, og det forutsatt at du også klarer å selge disse magasinene. Det kan jeg aldri se for meg at du klarer. Folk generellt liker ikke gateselgere som skal prakke på folk ting de ikke vil ha. Det kan godt hende magasinet ditt blir veldig bra, men det er det absolutt ingen som vet at det er. Aldri i verden om jeg hadde betalt 50kr til en random som selger hjemmesnekra magasin.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1857 på: 14. Feb. 2012, 01:27 »
Haha, elskverdig oppmuntrende. Dog som forventet.

Produksjonen av magasinet er bare moro, så det regner jeg ikke som arbeidstid. La oss si at jeg en dårlig dag selger halvparten så mange magasiner i timen som planlagt - kun 5 stk til tross for å ha ringt på et betydelig antall dører i tidsrommet. Det gir allikevel en inntekt på 250,- i timen, og trekker vi fra de nåværende produksjonskostnadene (prøver altså å finne et vesentlig billigere alternativ) vil fremdeles timelønnen ligge over 200,-.

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #1858 på: 14. Feb. 2012, 09:49 »
Det er jo like så greit å vær realistisk i stedet for å være naivt gladkristen mtp slik business.

Selv ser jeg for meg at det er vanskelig å selge inn et blad ingen har hørt om via dørsalg. Du kan jo starte en nettside med betalingsfunksjon og levere via PDF (0 utgifter med unntak av "timelønn"), men da må du levere noe ekstraordinært som ingen andre gratis nettsider har. Og allerede der vil du slite med dagens utvalg av redaksjonelle nettsider.

Kristian T

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1859 på: 14. Feb. 2012, 10:33 »
Prøver bare å gi det til deg slik som det er. Det blir et veldig vanskelig produkt å selge, og 50kr for et magasin er en høy pris. (f.eks en avis som afpenposten som alle vet har høy redaksjonell kvalitet koster f.eks bare 15-20kr(?) Til sammenligning)
Så med mindre du er en ekstremt god selger tror jeg du kommer til å slite ekstremt med å få solgt disse. Det er ingen som har hørt om produktet ditt før, og du har dermed null troverdighet som en god journalist. Dersom du gir f.eks 50% av inntektene til en veldedig organisasjon blir situasjonen en helt annen. For da gir du folket et "produkt" de har lyst på. Dersom du ikke gir noe til f.eks en god sak, blir det litt som å selge lodd og putte fortjenesten i egen lomme. Det vil det aller største flertallet av befolkningen takke nei til. Skal dørsalg/gatesalg funke MÅ det være et produkt du klarer å overbevise vedkomne om at han/hun trenger, eller at det er en sak han/hun ønsker å støtte.

Jeg tviler sterkt på at du kommer til å tjene penger på dette her, men for all del bare morsomt om du motbeviser meg.
« Siste redigering: 14. Feb. 2012, 10:37 av tveit »