20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Chit Chat-tråd  (Lest 371378 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

coxie

• NewUtd.no
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
Sv: Chit Chat-tråd
« Svar #1605 på: 02. Nov. 2011, 22:51 »
Nei, men jeg ser at du ikke mener noe vondt, pleb! Vi er nok enig i det meste her.

;D

Hughie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1606 på: 02. Nov. 2011, 23:16 »
Jeg vet ikke med deg, Hughie?
Jeg gidder ikke å gå så noe mer inn på dette, du kan lese innleggene mine Coxie så vil du med normal leseforståelse få svar på spørsmålene dine. Både på molbo-forholdsregler og på hva jeg mener om skyldfordeling, jeg har snakket om alt og jeg tror du vil finne omtrent det samme som du vil finne i ditt eget speil. Jeg er iallefall ikke en av de "enkelte" som du snakker om i din post, det kan du neppe hevde.

Selvforskyldt voldtekt er uansett ikke noe noen her inne forfekter (håper jeg). Det er en helt patetisk tilnærming til problemet og hører ingensteds hjemme. Skylden ligger ene og alene hos overgriperen(e). Det er også overgriperenes skyld at kvinnene i Oslo ser seg nødt til å kjøpe pepperspray, at de må føle seg utrygge på gatene eller at 13000 melder seg på selvforsvarskurs. Det er forferdelig at det har blitt slik, men forståelig at man også gjør grep på egen hånd i påvente av relativt tunge politiske prosesser der Stortinget i øverste potens er ansvarlige.

Helt enig med coxie her. Det er på tide å stoppe og lage unnskyldninger for voldtektsforbrytere. De gjør det fordi de er tvers igjennom egoistiske.

Håper virkelig ikke at du eller Coxie har fått det for dere at jeg har laget noen unnskyldning for voldtektsforbrytere, det er jo heller tvert imot. Jeg foreslår at man leser det som jeg har skrevet, før man kommer med slike konstruerte beskyldninger. Dette synes jeg faktisk er ganske frekt!  >:(

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1607 på: 02. Nov. 2011, 23:38 »
Klarer ikke helt fatte hva som egentlig diskuteres. En ting er sikkert - ingen her inne har laget noen form for unnskyldning for voldtektsforbrytere.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Hughie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1608 på: 02. Nov. 2011, 23:42 »
Enig i den Kristoffer!  :thumbu:

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #1609 på: 03. Nov. 2011, 01:13 »
Å i det hele tatt implisere at kvinnen har delvis skyld i å bli voldtatt, f.eks. ved å gå lettkledd eller bevege seg på sted X til klokkeslett Y, mener jeg er å gi en form for unnskyldning for voldtektsmenn. Ingen her støtter naturligvis voldtekt, misforstå meg ikke, men ved å peke på andre forklaringer på at en kvinne blir voldtatt enn gjerningsmannens egoisme, mener jeg blir helt feil. Ansvaret ligger på voldtektsmannen alene, og ikke på noen som helst andre. Selv om en kvinne skulle sprade halvnaken og drita full alene i slottsparken klokken 03:45, er det fremdeles voldtektsmannen som sitter på all skyld. Skumleste forresten gjennom diskusjonen, så det er godt mulig at jeg feiltolket noen. Ser den.

Hughie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1610 på: 03. Nov. 2011, 02:18 »
Hvor mange runder må man gå med dette... Har jo sagt det så klart som det kan bli at all skyld ligger hos overgriper. Klesargumentet har jeg vel forøvrig betegnet som et molboargument.

Om en kvinne unngår en overfallsvoldtekt ved å jule opp voldtektsmannen fordi hun har tatt et selvforsvarskurs og dusjer grisen med pepperspray så er vel det flott? Om enkle grep kan gjøre 10 voldtekter om til 9 forsøk og 1 voldtekt så mener jeg det må være bra uten at tiltakene unnskylder eller at skylden ikke i full grad hviler på forgriperen.

At en annen kvinne som hverken kan selvforsvar eller har pepperspray og dermed blir voldtatt er jo noe helt annet. Ingen som er riktig skrudd sammen vil da si at kvinnen som er voldtatt har skyld i det selv bare fordi hun ikke kan ballespark og har pepperspray?

For å si det litt flåsete da, mener du at alle kvinner som har lært seg selvforsvar og utstyrer seg med pepperspray unnskylder voldtektsmenn og synes at kvinner som ikke har dette og blir voldtatt kan skylde seg selv?

ElvenKind

• NewUtd.no
  • Kaptein
  • Mitro!
    • Vis profil
« Svar #1611 på: 03. Nov. 2011, 13:27 »
Over til noe helt annet...

Ser det har blusset opp med hat mot dataspill etter at faren til en av de overlevende fra Utøya har anmeldt et av dataspillene som terroristen spillte og, ifølge ham selv, brukte som treningssimulator før "oppdraget".

Ref disse artiklene:
VG
DN
Aftenposten
Aftenposten 2
TV2

Må si Nemi oppsummerer det ganske bra for min del:

Ellers denne: Kommentar av Joakim Lund
Sagt av lgrinde om Papisse og Ba før kjøpet av Cissé var et faktum:
Dei to ville ha blomstra ilag som to nysprungne fruktblomster på eit epletre bada i vårsola i Sogn.

Vive la Révolution française!

Panzer Stormo

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1612 på: 03. Nov. 2011, 13:44 »
Så klart kan dataspill gitt han litt trening, men det er et STORT sprang fra spill til virkelighet uansett. Å skylde på spill er bare en lettvint løsning, og bare nok et argument for strenge foreldre å nekte sine barn å sitte foran skjermen store deler av dagen.
Bobby Robson:
"We didnt underestimate them ,they just were a lot better then we thought"

http://www.last.fm/user/Panzer_Stormo/

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1613 på: 03. Nov. 2011, 14:40 »
Alle som skylder på PCspill, musikk, filmer og annet dritt er en gjeng nisser. Håpløst og flaut.
Nei.

BenArfa

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1614 på: 03. Nov. 2011, 14:49 »
Fantastisk bilde, boris!

<3
Same old Shearer, always scoring!

Hughie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1615 på: 03. Nov. 2011, 14:55 »
Helt sinnsvak vinkling i enkelte av disse artiklene. Årsakssammenhengen mellom dataspilling og voldshandlinger er jo vitenskapelig satt til null. At det var en del av ABB sin hverdag og at det dermed kan ha påvirket han er nå greit. Det er likevel et utall av faktorer som har ført til den monstrøse handlingen og spranget fra CoD eller WoW og til 22.07 er jo mildt sagt enormt.

Nemi oppsummerer det veldig bra som du sier! Fjollete at antatt oppegående mennesker kjører en slik agenda! En ny runde på fryktkarusellen ser det ut til at det blir slik som vi tidligere har vært på med tegneserier, fjernsyn og film. Latterlig at dette i det hele tatt blir tatt opp, ignoranse eller idioti rett og slett.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1616 på: 03. Nov. 2011, 15:44 »
Årsakssammenhengen mellom dataspilling og voldshandlinger er jo vitenskapelig satt til null.

Det er faktisk ikke sant.

Kilde til dette? Jeg har alltid hørt det samme som Hughie når forskere har uttalt seg i media om slike ting. Sprikende forkningsresultater, og ikke mulig å se noen klar korrelasjon. Det er sikkert også mye verdiløs "støy" blant forskning på årsakssammenhenger mellom voldelige medieprodukter og vold, iom at det er mye forskning som  er finansiert av aktører på den ene eller andre siden som ikke akkurat er nøytrale.

Skal man sensurere (hva nå enn de mener med det) medier med brutal, meningsløs vold, så må man uansett være konsekvent. Og jeg tror ikke det er så mange av de som driver korstog mot "ondskapsfull" musikk, filmer og spill som er villige til å ofre f.eks bibelen...

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1617 på: 03. Nov. 2011, 16:11 »
Wikipedia er ihvertfall uenig i at studiene er så entydige som du skal ha det til.

Video games have been studied for links to addiction and aggression. One meta-analysis (an analysis of several studies) found that exposure to violent video games causes at least a temporary increase in aggression and that this exposure correlates with aggression in the real world. A decrease in prosocial behavior (caring about the welfare and rights of others) was also noted.[1] However other meta-analyses using similar methods[2] or focusing more specifically on serious aggressive behavior[3] have come to opposing conclusions, stating that video game violence is not related to aggressive behavior.

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1618 på: 03. Nov. 2011, 16:24 »
Da er da helt naturlig å tro at en ung mann som er i stand til å drepe nesten 100 unger er glad i å spille skytespill? Kan godt hende han liker grandiosa også...

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #1619 på: 03. Nov. 2011, 16:37 »
Greit nok, Berntsen. Nå sitter jeg ikke på oversikten over hvor mange studier som viser det ene eller det andre. Alle de studiene jeg har sett viser i hvert fall en tydelig sammenheng mellom voldelige spill og aggressivitet, så da antok jeg at de aller fleste viser det samme. Det var nok en for raskt slutning.