20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Chit Chat-tråd  (Lest 371415 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

BenArfa

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Chit Chat-tråd
« Svar #1575 på: 02. Nov. 2011, 16:48 »
Hmm.. Om man vet sjansen for å bli voldtatt er til stede om man velger å gå gjennom parken istedet for å ta taxi og man har penger nok.

Hva er da grunnen til at noen velger parken?
Same old Shearer, always scoring!

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1576 på: 02. Nov. 2011, 17:04 »
Poenget mitt, som Elvenkind ser, er at debatten er inne på feil spor når den handler om hva kvinnen kan gjøre annerledes i stedet for diskusjon rundt tiltak som må settes inn for å hindre gjerningsmannen i å kunne utføre en overfallsvoldtekt i utgangspunktet, som for eksempel økt ressurser til politi og natteravner. Forholdsregler må man selvfølgelig ta, men det er i bunn og grunn ikke det det handler om. Jenter tar ansvar, tro det eller ei. Det er ikke den debatten vi skal kjøre. Den er helt uvesentlig. Er det noe jenter kjenner bedre enn oss gutta, er det nettopp det å ta forholdsregler.

Helt uvesentlig er det ikke, men jeg skjønner poenget ditt og er helt enig!

Jo, i denne sammenheng og diskusjon, og i dette forumet, er den uvesentlig. Og du, når jeg skriver folks situasjon og omstendigheter en lørdags kveld, trenger ikke det nødvendigvis å henspeile på økonomi. Det finnes flere forhold enn penger alene som kan ha påvirkning på en avgjørelse om å ta taxi eller ikke. Slik at når du skriver at man kan ta én drink mindre eller to for å få råd til hjemtur i drosje, vitner det om uvitenhet og mangel på forståelse.

Her kan man vel ærlig talt diskutere det man vil?

At du nå kommer drassende med politi og ressursbruk er en annen sak, og det er jo naturligvis den som er den viktigste. Å prøve å bekjempe problemet, slik at et faktisk BLIR trygt å ferdes ute i Oslo på natterstid, samme hvor dritings og alene man er. Men inntil da er det lurt å ta det man kan av forholdsregler, og at noen synes det er latterlig eller ikke verdt å diskutere kan jeg rett og slett ikke fatte.

coxie

• NewUtd.no
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1577 på: 02. Nov. 2011, 17:08 »
For enkelte vil det være problematisk da de kan føle seg utrygge i en sårbar situasjon alene med en drosjesjåfør. I enkelte tilfeller kan det være nærmest umulig å oppdrive bil. Andre ganger er det lang ventetid. Fortell meg en ting: Hvordan har du fått det for deg at det å ta taxi er tryggheten selv?

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #1578 på: 02. Nov. 2011, 17:13 »

Jeg er rolig, Cheik. Men akkurat som pleb, skriver du som om du har førstehånds kunnskap vedrørende folks situasjon og omstendigheter en lørdags kveld. Glem bedreviter. Ignoranse er det rette ordet.

Siter meg der jeg skriver at jeg har "førstehånds kunnskap" vedrørende folks situasjon og omstendigheter en lørdags kveld.

Blir bedre om du ikke driver og finner på masse dritt når du diskuterer. Går lettere da.

coxie

• NewUtd.no
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1579 på: 02. Nov. 2011, 17:21 »
Her kan man vel ærlig talt diskutere det man vil?

At du nå kommer drassende med politi og ressursbruk er en annen sak, og det er jo naturligvis den som er den viktigste. Å prøve å bekjempe problemet, slik at et faktisk BLIR trygt å ferdes ute i Oslo på natterstid, samme hvor dritings og alene man er. Men inntil da er det lurt å ta det man kan av forholdsregler, og at noen synes det er latterlig eller ikke verdt å diskutere kan jeg rett og slett ikke fatte.

Her kan man diskutere det man vil. Absolutt! Men ikke ta ting ut av sammenheng.

Sitat
At du nå kommer drassende med politi og ressursbruk er en annen sak. (..) Men inntil da er det lurt å ta det man kan av forholdsregler, og at noen synes det er latterlig eller ikke verdt å diskutere kan jeg rett og slett ikke fatte.

Det er kjernen i saken og bør være fokuset.

Har aldri omtalt som latterlig å diskutere det å ta forholdsregler. Uvesentlig i denne sammenheng, ja. Som skrevet tidligere, vet jenter hva de skal gjøre. De tar ansvar og de vet bedre enn oss hva angår forholdsregler.
« Siste redigering: 02. Nov. 2011, 17:48 av coxie »

Hughie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1580 på: 02. Nov. 2011, 17:22 »
Ja man må kunne skille mellom kortsiktige tiltak på egen hånd og langsiktige tiltak for det offentliges vedgående. Kjernen er hvordan unngå voldtekt. Perspektivene kan være offentlige eller private.

Det er såklart helt feil at man må/bør ta visse forhåndsregler for å ferdes trygt i det offentlige rom, men jeg tenker som så at når det offentlige ikke evner å skape denne tryggheten så kan man for sin egen del avhjelpe problemet noe. Og da snakker jeg ikke om den klassiske molbo-presentasjonen om å "kle seg rett", men det går mer på å begrense de fysiske mulighetene for at overgrep kan finne sted. Et annet eksempel er styrkingen av natteravnene som jo egentlig ikke skal ha noen rolle med overgrepsavvergelse, men som etterhvert viser seg at kan fungere. Et tredje kan være oppfordring til publikum om å være mer oppmerksomme og behjelpelige med hverandre i de utsatte tidsrom og sted.

Strategisk sett fra det offentliges side skal såklart den private parts tiltak sees på som en nullitet utover det at man kan anbefale visse tiltak i påvente av at man får på plass trygge rammer (gå sammen/natteravner/oppholde seg så offentlig eller synlig som mulig osv.). Det offentlige skal selvsagt fokusere på ressursbruk, tiltak gjennom maktapparat og det offentlige rom, samt sanksjonering av straffebrudd m.m.

Du må ikke henge deg så voldsomt opp i at ett enkelteksempel er 100% veien å gå for å unngå voldtekt, budskapet er vel snarere at summen av alternative handlinger, uavhengige av deres isolerte grad av mulighet for gjennomførelse, kan minske risikoen for overgrep. Og ikke at det er så enkelt som å ta en drosje i fellesskap med andre for å være helt sikker på at man ikke blir utsatt for vold.

coxie

• NewUtd.no
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1581 på: 02. Nov. 2011, 17:27 »

Jeg er rolig, Cheik. Men akkurat som pleb, skriver du som om du har førstehånds kunnskap vedrørende folks situasjon og omstendigheter en lørdags kveld. Glem bedreviter. Ignoranse er det rette ordet.

Siter meg der jeg skriver at jeg har "førstehånds kunnskap" vedrørende folks situasjon og omstendigheter en lørdags kveld.

Blir bedre om du ikke driver og finner på masse dritt når du diskuterer. Går lettere da.

Måten du skriver på tilsier at du skulle hatt førstehånds kunnskap angående emnet. Ikke at du nødvendigvis har førstehånds kunnskap vedrørende folks situasjon og omstendigheter en lørdags kveld. Akkurat den der gjaldt Cheik.

Noreng

• Gjest
« Svar #1582 på: 02. Nov. 2011, 17:28 »
Digger forresten at en facebookgruppe som omhandler om kvinner som har planlagt å melde seg på selvforsvaringskurs har over 13 000 påmeldte :) Bra tiltak

coxie

• NewUtd.no
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1583 på: 02. Nov. 2011, 17:30 »
Hehe, nice!

Hughie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1584 på: 02. Nov. 2011, 17:31 »
Enda et eksempel på en tilnærming som er grei.  :thumbu: Det løser ikke problemet, men det kan trygge den enkelte mot et overfall.

Noreng

• Gjest
« Svar #1585 på: 02. Nov. 2011, 17:32 »
Rabatt på pepperspray til alle som bor i Oslo! :D

lgrinde

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1586 på: 02. Nov. 2011, 18:24 »
Over til denne saken, som sagt så er jeg ikke kjent i Oslo. Men hva kan gjøres for å bekjempe denne forferdelige utingen som har blusset opp så voldsomt i det siste?

Mer synlig politi, natteravn som du sier er vel det mest spesifike man kan gjøre ja.

Men når det skjer så mye annet, er jo drap hver helg i hovedstaden for tiden, så kan ikke politiet være alle stedet på en gang heller.

Når ein då ser på dei tala Elvenkind kjem med, kvifor kan ikkje eit tiltak vera å endra innvandringspolitikken?

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1587 på: 02. Nov. 2011, 18:33 »
Jeg tror det pleb og flere med han mener er at selv om voldtekstmannen har all skyld vil det kun være en fordel om en potensiell voldtekt vil bli hindret fordi ei jente tar sine forholdsregler. Det er selvfølgelig ikke ønskelig at noen skal måtte gjøre noen ting som helst og at det skal være helt trygt å ferdes rundt i Oslo natterstider, MEN vi er ikke der akkurat nå og om man kan hindre voldtekter ved å ta forholdsregler, så er det vel bra at man faktisk gjør det?

sam

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #1588 på: 02. Nov. 2011, 18:38 »
Når vi snakker om tiltak, ville jo dette vært ganske bra start i hvertfall.. kan ikke fatte hvorfor de har så mye i mot dette forslaget..
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10023311

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1589 på: 02. Nov. 2011, 18:38 »
Jeg tror det pleb og flere med han mener er at selv om voldtekstmannen har all skyld vil det kun være en fordel om en potensiell voldtekt vil bli hindret fordi ei jente tar sine forholdsregler. Det er selvfølgelig ikke ønskelig at noen skal måtte gjøre noen ting som helst og at det skal være helt trygt å ferdes rundt i Oslo natterstider, MEN vi er ikke der akkurat nå og om man kan hindre voldtekter ved å ta forholdsregler, så er det vel bra at man faktisk gjør det?

Som sagt, jeg kan ikke skjønne hvordan noen kan synes at dette ikke er et viktig poeng.