20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Chit Chat-tråd  (Lest 372119 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Chit Chat-tråd
« Svar #915 på: 23. Nov. 2010, 00:24 »
Hitler gjorde ekstremt onde handlinger. Hitler var en sosial taper, i utgangspunktet, som utviklet et hat spesielt mot en folkegruppe for sin egen miseri. Samtidig var han en særs begavet fyr som med kløkt og flaks kom dit han gjorde. Grusomt å tenke på at en verdensorden han dikta opp i fengsel ble forsøkt satt ut i livet på den måten. Og han fikk med seg et folk som var ydmyket av en hel verden fra forrige verdenskrig. Er jo også ofte slik i dagens samfunn at nynazister gjerne er mennesker som på en eller annen måte havner litt utenfor det normale samfunn. Slike mennesker kan være lett å rekruttere - de er sinte på verden og trenger noen å skylde på.
Religion er lissom en slags et verdisett gode ledere kan bruke til å motivere og lede sitt folk - akkurat som verdibasert ledelse i en bedrift. Men det fins også motsatte eksempel der ledere ha avskaffet religioner for å gjøre grusomme ting.
Til slutt er det historiske faktorer som spiller inn i stor grad. Kan nesten si det slik at den europeiske mann er skyld i det meste av elendigheten i dagens verden. Holdt nede u-landene og dets folk, mens vi i Europa utviklet oss i rekordfart og samtidig ble det opplyste folket vi er i dag. Deretter forlot det Afrika og deler av både Sør-Amerika og Asia til å rotne. Siden har det aldri vært ro der.
« Siste redigering: 23. Nov. 2010, 00:26 av Kristoffer »
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #916 på: 23. Nov. 2010, 00:26 »
Klemet: Ondskap er etter definisjonen noe moralsk galt, noe som forårsaker smerte eller det som motiveres av sinne og hat. Så klart var Hitler ond. Du har hittil feilet med å forklare hvorfor det er galt å kalle mennesker onde. Det er ikke galere å kalle noen onde enn det er å kalle noen gode, intelligente, morsomme eller rare.

Joakim: Ingen har da sagt at religion er roten til alt vondt. Så klart er sosiale, økonomiske og politiske forhold avgjørende, men religion må ikke utelukkes som variabel. Religion er politikk i mange sammenhenger. Som politiske ideologier fremmer religion idéer om hvordan samfunnet bør organiseres og hva normene i et samfunn bør være. Det alene gir grobunn for konflikt og gjensidig hat siden verdier og samfunnsdannelse er høyst viktige temaer.

Religion kan dessuten spille en splittende rolle (som i f.eks Irak og Nigeria), og da kan religion ha samme effekt som det f.eks etnisitet har i mange multietniske afrikanske samfunn.

Mange overdriver betydningen av religion (Samuel Huntington f.eks) mens andre underdriver betydningen (en del på dette forumet f.eks). Internasjonal konflikt er som regel resultat av ressurskamp og geopolitikk. Det er selvfølgelig også motivene i de fleste moderne kriger. Interne konflikter er også ofte resultat av ressurskamp. Men interne konflikter har ofte med fragmentering i befolkningen å gjøre også - enten disse skulle være av etnisk eller religiøs art. Mange religiøse ønsker f.eks organisere samfunnet på en bestemt måte (f.eks innføre sharia) som er i strid med andres oppfatninger. Det alene kan gi opphav til borgerkrig.

Osama Bin Laden og mange andre prominente jihadister har faktisk vokst opp under svært gode økonomiske og sosiale forhold, og motivasjonen til deres misgjerninger må forklares religiøst. Selvfølgelig er mange som kaster seg med i jihadistbølgen politisk motivert, men det er også mange som er offensive jihadister og som ønsker å spre det globale umma. De kommer ikke til å gi seg før hele verden er underlagt islam.

Kvinnen som ble dømt til døden i Pakistan i går for blasfemi er for øvrig også offer for religion.

Israel-Palestina er i utgangspunktet også et religiøst problem. Det var religiøst overbeviste jøder som reiste til Israel fordi de mente at deres hellige tekster gav dem guddommelig mandat til området. Strømmen til "det hellige land" etter 2. verdenskrig bestod først og fremst av religiøse fanatikere.

Theo

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #917 på: 23. Nov. 2010, 14:49 »
jeg har sagt at religion er roten til alt vondt  :P fikk bare lyst til å skrive inn dette sitatet og se hvordan folk reagerer, ikke vondt ment. skal sies at det ikke er sant at det er roten til alt vondt, men jeg mener at religion har fucket opp mye gjennom årene. og jeg liker mye av det geordie olav og berntsen har skrevet.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #918 på: 23. Nov. 2010, 14:54 »
På ungdomsskola satt jeg å diskuterte dette MYE med lærern min faktisk, når vi egentlig skulle gjort oppgaver - hvor jeg hevdet nettopp dette! Det er en veldig forenkla måte å se ting på!
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Theo

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #919 på: 23. Nov. 2010, 15:06 »
På ungdomsskola satt jeg å diskuterte dette MYE med lærern min faktisk, når vi egentlig skulle gjort oppgaver - hvor jeg hevdet nettopp dette! Det er en veldig forenkla måte å se ting på!

Kanskje fordi jeg går på ungdoms skolen? Og jeg gidder ikke å ramse opp alt hva religion har ført til. Føler geordie-olav har gjort dette meget godt :)
« Siste redigering: 23. Nov. 2010, 15:08 av Theo »

Theo

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #920 på: 23. Nov. 2010, 15:08 »

Kanskje fordi jeg går på ungdoms skolen?

Klasse?

10.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #921 på: 23. Nov. 2010, 22:36 »
Vel - det er jo bare trist.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #922 på: 23. Nov. 2010, 22:42 »
Punkt nummer én burde være å lære seg tegnsetting.
Deretter kan det jo kanskje komme godt med å lese litt i historiebøkene.

Men man kan kanskje ikke kreve for mye av dagens ungdom.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

lgrinde

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #923 på: 23. Nov. 2010, 22:45 »
Jaja men jeg er iværftall ikke en sau,  og det er jeg stolt over,  for min del kan 3 verdenskrig/anarki/total kaos  bryte ut idag omså, da hadde jeg virkelig kunne levd, Hitler skulle faen meg ha vunnet krigen,  og ja, ser opp til personer som han.

Om jeg dør mens jeg beskytter landet/hjemmet mitt gjør meg ikke noe, bedre en og dø hjemme i senga iværtfall.

Ikkje ein sau, men du likar nasjonalsosialismen? Ta og les Hybris og Nemesis av Ian Kershaw, evt kortversjonen (1000 sider) på norsk som heiter Hitler - Overmot og nederlag. So går det og an å byta ut "sieg heil" med "Howay The Lads"...

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #924 på: 23. Nov. 2010, 22:47 »
Kan også se Ingloriuos Basterds, er jo slik Hitlers skjebne burde vært! :P

lgrinde

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #925 på: 23. Nov. 2010, 22:52 »
Kan også se Ingloriuos Basterds, er jo slik Hitlers skjebne burde vært! :P

Den har eg faktisk ikkje fått sett endå. Men biografien til Ian Kershaw om Adolf Hitler er faktisk noko av det beste eg har lest. Ein må kunne sei at det er ei fascinerande historie, det er so utruleg mange faktorar som spelar inn og so komplekst alt som fører til det me alle kjenner til.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #926 på: 23. Nov. 2010, 22:57 »
Okei! Mitt forslag var selvfølgelig veldig useriøst - men skal vurdere å lese den etterhvert :P

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #927 på: 23. Nov. 2010, 23:11 »
Ach... klarer vi enda en konspirasjonstype i tillegg til vår kjære trønder?

"The autopsy recorded both gunshot damage to Hitler's skull and glass shards in his jaw.[citation needed] Stalin was wary about believing his old nemesis was dead, and restricted the information that was publicly released.[48][49] The remains of Hitler and Braun were repeatedly buried and exhumed by SMERSH during the unit's relocation from Berlin to a new facility in Magdeburg where they, along with the charred remains of propaganda minister Joseph Goebbels and those of his wife Magda Goebbels and their six children, were buried in an unmarked grave beneath a paved section of the front courtyard. The location was kept highly secret.[50]"

Med andre ord... "dem fant liket". ;)

Og at det ikke ble "gassa" seks millioner jøder... ja, den diskusjonen får noen andre ta med deg. Er du for øvrig litt sånn fremmedfiendtlig? Mtp "Sieg Heil" i profilen o.l. ?

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #928 på: 23. Nov. 2010, 23:25 »
Hehe, ordentlig skarp type du, klemet. Nynazister er heldigvis for latterlige til å være provoserende, spesielt dere norske, som er såpass feige og harmløse som dere er. ;)

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #929 på: 23. Nov. 2010, 23:41 »
Hehe. Kan vi beholde han her? Han er morsom.

For øvrig skrev han et innlegg i politikk-tråden tidligere:

Ikke overraskende at de som stemme på frp faktisk bare har en gjennomsnitt IQ på  94,3   ::)  Og vi som stemme på venstre har gjennomsnitt IQ på 103,7  8)

Link          http://www.nrk.no/programmer/tv/test_nasjonen/3098803.html

En venstrevelger som hyller Hitler og "den nye Lasermannen". Bare jeg som så smått blir politisk confused?

Livet er litt for kort til å drive å diskutere med nynazister over nettet, men dette var nå helt OK underholdning.