20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Chit Chat-tråd  (Lest 371978 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Chit Chat-tråd
« Svar #705 på: 17. Sep. 2010, 23:51 »
Ah, ok. Takk for svar, Matsaran! Angående mengde, dagsdosen ibux er 4x200mg-piller. Om det mikses med f.eks kun en six-pack med 0,5-litere? Blir det magesår av slikt? :P

Kristian T

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #706 på: 17. Sep. 2010, 23:52 »
"Sterke smertestillende legemidler

Bruk av alle slike legemidler medfører en viss risiko for sløvende og søvndyssende bivirkninger, og legemidlene vil i høye doser gi pustevansker, til dels av alvorlig karakter. Samtlige av disse bivirkningene kan forsterkes ved bruk av alkohol, og man frykter særlig pustevansker. Det er mange tragiske eksempler på at bruk av slike legemidler i normaldosering sammen med alkohol i ikke spesielt høye doser har ført til alvorlig pustehemming, og i noen tilfeller til åndedrettsstans og død. Man tilrår derfor at sterkesmertestillende legemidler og alkohol aldri kombineres.

Svake smertestillende, febernedsettende og betennelseshemmende midler

Mange legemidler i denne gruppen gir økt risiko for blødning, først og fremst fra slimhinner i mage-/tarmkanalen. Denne blødningsrisikoen vil øke ved samtidig bruk av alkohol. Dette vil antakelig først og fremst gjelde acetylsalisylsyrepreparater og alkohol. Mange vil derfor hevde at slike preparater og alkohol aldri skal kombineres.

Det skal videre anføres at ett preparat innen denne gruppen, nemlig paracetamol, som vanligvis tåles relativt godt sammen med alkohol, gir økt risiko for leverskader av meget alvorlig karakter hos storbrukere av alkohol."

Hentet fra http://www.helsedirektoratet.no/rusmidler/fakta_om_alkohol/alkohol_og_legemidler_7868

Det er med andre ord, ikke en strålende idé å blande alkohol og smertestillende ;)

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #707 på: 18. Sep. 2010, 00:03 »
Tveit; Ja, har lest litt på sider som skal være skrevet av kompetente leger o.l. men finner liksom ikke så mye konkret fakta om akkurat ibux og alkohol. Det er jo enorm forskjell på de forskjellige midlene. Paracet f.eks er jo noe heeelt annet, og de fleste vet vel fra før av at paracet og alkohol ville blitt et helvete for leveren, hehe. Det blir vel advart mot på det sterkeste som hangover-medisin overalt bla.

Men ibux er tross alt veldig mildt, og jeg kan liksom ikke tenke meg at blandingen med alkohol skal gjøre effektene så enormt mye verre, uten at jeg baserer det på noe annet enn mine veldig begrensede kunnskaper innenfor medisin og kjemi. :P

Matsaran

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #708 på: 18. Sep. 2010, 00:40 »
Ibux er "bare" en cox 2 hemmer. Hemmer man cox 2 hemmer man noen av de greine i kroppen som modulerer smerte skjønner du :D
men man hemmer også dannelsen av slimet i magen som hindrer at syra etser selve magesekken ;D
og doseringa di er ifølge felleskatalogen helt ok, så det går nok bra med tanke på festen. men uansett bør du kutte ut ibuxen så fort som mulig, etter at det ikke gjør så vondt i tanna lenger.

jeg tror dette går greit, men ibux og alkohol oftere enn dette ville jeg ikke prøvd meg på :)

(har hatt en haftig lyskestrekk selv de siste ukene og har gått en del på ibux.. og personlig velger jeg å ha det litt vondt en å bare "poppe" noen ibux :) )

MLerbakk

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #709 på: 18. Sep. 2010, 00:41 »

Stabilt...

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #710 på: 18. Sep. 2010, 00:52 »
Ibux og paracet funker seriøst ikke. Har like vondt både før og etter at jeg er klemt nedpå ibux og paracet. Slutta dog å prøve for et par år siden da det kun var bortkasta penger. Alltid kjipt og bruke penger på ting som ikke funker.

Har også problemer med å få bedøvelsen hos tannlegen til og funke. Må som regel pøse på med gigantiske mengder og vente griselenge før den begynner og virke. :-\
Suger litt, egentlig. Men sparer jo penger med tanke på paracet og ibux, og litt smerte har jo aldri tatt livet av noen uansett. Så funker jo sånn sett.
Nei.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #711 på: 18. Sep. 2010, 00:59 »
Ibux er "bare" en cox 2 hemmer. Hemmer man cox 2 hemmer man noen av de greine i kroppen som modulerer smerte skjønner du :D
men man hemmer også dannelsen av slimet i magen som hindrer at syra etser selve magesekken ;D
og doseringa di er ifølge felleskatalogen helt ok, så det går nok bra med tanke på festen. men uansett bør du kutte ut ibuxen så fort som mulig, etter at det ikke gjør så vondt i tanna lenger.

jeg tror dette går greit, men ibux og alkohol oftere enn dette ville jeg ikke prøvd meg på :)

(har hatt en haftig lyskestrekk selv de siste ukene og har gått en del på ibux.. og personlig velger jeg å ha det litt vondt en å bare "poppe" noen ibux :) )

Ok, skjønner. Nei, jeg tror jeg er ganske smerte-resistant og har i løpet av livet aldri tatt noe smertestillende piller før denne uka, men betennelser i tannkjøttet er faktisk helt forjævlig vondt. Jeg skal ihvertfall ikke bruke ibux noe mer enn det jeg har fått resept på av tannkirurgen, men satser på at det går fint i en kombinasjon med litt øl i morgen da. Så får jeg heller saksøke deg som fagansvarlig om det blir et magesår ut av det. ;)

boris; Det spørs hva du plages med tror jeg. Før jeg dro til tannlegen og fant ut at jeg hadde en skikkelig betennelse hadde jeg jævlig vondt i tennene, og for å bedøve smertene før operasjon fikk jeg et tips fra en kompis om å strø litt nellikk-krydder (!) på tannkjøttet der jeg hadde vondt. Det er visstnok noe av det tannlegene bruker i de sterkeste bedøvelsene de har. Det lammet ikke smertene helt, men nok til at jeg ikke ble liggende våken hele natta. :)
« Siste redigering: 18. Sep. 2010, 01:33 av Berntsen »

Matsaran

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #712 på: 18. Sep. 2010, 10:42 »
Vil ikke anbefale alkohol og ibux jeg da vel å merke ;)
og der var jeg sikret mot fremtidige søksmål ;D

lgrinde

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #713 på: 18. Sep. 2010, 12:11 »
Har hatt ein heftig "gå og prata i søvne" opplevelse med ibux/paracet og litt for mange pils på kvelden. Det gjekk kunn utøve dei 3 andre eg sov på rom med :P

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #714 på: 18. Sep. 2010, 13:39 »

Stabilt...

Noe av det bedre på Youtube. Skal sies at jeg alltid har lurt på om det er mulig å bli forelsket i seg selv som homse dersom man er kjekk nok.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #715 på: 18. Sep. 2010, 15:11 »

Stabilt...

Noe av det bedre på Youtube. Skal sies at jeg alltid har lurt på om det er mulig å bli forelsket i seg selv som homse dersom man er kjekk nok.

Hehe - mange eksempler på mennesker jeg antar er forelska i seg selv sjøl om de er hetero :P

Skal fyre nedpå en ibux for å se om hodepinen jeg har fiksa meg i dag roer seg litt ned...
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #716 på: 18. Sep. 2010, 21:11 »
Forelska i seg sjøl er en ting. Greit nok å si "fy fan, vad snygg jag är". Men når du begynner å kline med speilet, da har du ganske store problemer.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #717 på: 19. Sep. 2010, 03:32 »

Hehe, sorry, leste ikke dette før kvelden var over, så du er fortsatt ansvarlig. Har overlevd hittil forsåvidt, hvor lenge tar det før et magesår eventuelt begynner å yppe seg? Og hvor lang tid har jeg innen syptomene kommer før jeg bør ha krøpet meg til en lege? :P

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #718 på: 19. Sep. 2010, 05:03 »
Du kjenner det nok dersom vedvarende magesmerter oppstår :P
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Matsaran

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #719 på: 20. Sep. 2010, 23:28 »

Hehe, sorry, leste ikke dette før kvelden var over, så du er fortsatt ansvarlig. Har overlevd hittil forsåvidt, hvor lenge tar det før et magesår eventuelt begynner å yppe seg? Og hvor lang tid har jeg innen syptomene kommer før jeg bør ha krøpet meg til en lege? :P

Du, det går nok helt fint! Poenget er mer at du ikke skal holde på sånn i det lange løp :)