20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Chit Chat-tråd  (Lest 372222 ganger)

0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Chit Chat-tråd
« Svar #525 på: 11. Mai 2010, 23:07 »
Dette er ikke bekymringsfullt så lenge demokratiet fungerer, men hva skjer når jensemann &co vil tviholde på makten, og lekker bordell regningen til Høybråten eller diett SMS'er som jern Erna har skrevet til Siv Jensen? Hvor kritisk kan vi være til regimet før SV starter overvåking?

Bedre å si nei...

Hehe, blir vel like saklig å anta dette som motsatt at FrP skal gjøre noe lignende med Kristin og raddisene!
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Ipt

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #526 på: 11. Mai 2010, 23:08 »
Dette er ikke bekymringsfullt så lenge demokratiet fungerer, men hva skjer når jensemann &co vil tviholde på makten, og lekker bordell regningen til Høybråten eller diett SMS'er som jern Erna har skrevet til Siv Jensen? Hvor kritisk kan vi være til regimet før SV starter overvåking?

Bedre å si nei...
Det er nok flere enn bare SV som er positive til et overvåkingssamfunn. Men de har vel ikke du hørt om.

Uansett, sensitiv informasjon om folk flest kan veldig fort lekke ut, og det er en kjennsgjerning at en del anti terror-lover som ble vedtatt i USA etter 11. september ikke nødvendigvis har bidratt til å fange så mange amerikanske Al Quaida-entusiaster, men heller bidratt til at en del oppegående amerikanske mennesker har fått Secret Service på besøk.

Jeg vil ikke at Norge skal være et overvåkningssamfunn. Jeg har ikke gjort mye ulovlig i min tid, men har likevel ikke behov for at hele verden skal se mine private e-poster og SMS.
Og slike direktiver som dette har en lei tendens til å ramme vanlige folk, mer enn terrorister og datatyver, som vet hvordan de skal unngå disse "fellene".

Sensitiv informasjon kan veldig lett lekke ut? Hva slags for en påstand er det. Har du noen bakgrunn for å si det, eller bare synser du i beste konspirasjonsstil. Kanskje vi burde overlate slikt til de som kan det.
Sluttproduktet kommer ikke til å være et system der Hermannsen kan klikke seg innpå etter et to timers It-kurs.

Kilder på disse påstandene, der du hevder at lovene etter 11.september ikke har bidratt til å fange særlig med medlemmer av Al Quida.
Ingen som vil lese epostene eller meldingene til vanlige folk, som bare driver med poker på si og bestiller slankeprodukter fra Tv-shop.

Det er ikke bare terrorister og datahackere som vil få problemer med et slikt system. Vi snakker også kommunikasjon som har foregått i forbindelse med drap samt alvorlige vinnings og voldsforbrytelser.
Og hva hvis det er slik at noen forbrytere klarer å lure dagens systemer og tiltak på noen punkter, er det da slik at vi skal fjerne disse. For eksempel bare fjerne rapporteringsplikt på innskudd i banker(proffene hvitvasker jo uannsett) og fjerne fotoboksene. En stor del av poenget med slike tiltak er den prevantive effekten, og det vil også datadirektivet ha.

Og du bør virkelig slutte å strø rundt deg med ord som kan brukes som retrettmuligheter fra argumentasjonen din.

« Siste redigering: 11. Mai 2010, 23:29 av Ipt »

Ipt

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #527 på: 11. Mai 2010, 23:10 »

Bedre å si nei...

Hehe, blir vel like saklig å anta dette som motsatt at FrP skal gjøre noe lignende med Kristin og raddisene!

Eller å tro tanken at sittende statsministre og andre politikere skal ha tilgang til slikt. Dette er langt utenfor deres ansvarsområde.

Ipt

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #528 på: 11. Mai 2010, 23:18 »
Men den rapporten som ble lekket fra EU viser jo bla. at effekten ved dette ikke er av betydning. Ikke ble det avdekket mere eller grovere kriminalitet og politiet ikke oppklarer flere saker. Er også veldig skeptisk til sikkerheten rundt dette. Hva skjer hvis det lekker ut sensitiv informasjon om oss som kan utnyttes? Det trengs jo bare en utro arbeider til...

Endelig litt fornuftlig arumentasjon fra noen.
Hvis det viser seg at over en periode at et slikt tiltak har lite å si for oppklaringen av saker så kan det selvsagt avvikles. Men det er ganske tidlig å trekke den konklusjonen allerede, da slikt ofte trenger en innkjøring for å fungere.

Samtidig skal det nevnes at vi er bare i begynnelsen av en enorm datarevolusjon og jeg tror det er bare et tidsspørsmål før slike tiltak vil være særs nødvenige.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #529 på: 11. Mai 2010, 23:37 »
Jeg har egentlig ikke skjønt hvor omfattende dette datalagringsarkivet er. Hva er det man gjør, og hva er det egentlig dette skal brukes til? Ta terrorister, hackere og organiserte krim-nettverk? Hva med storfisker innen piratkopiering og liknende? Kan de tas? Folk som kommer med drapstrusler på nettet eller andre "små" forbrytelser, kan de få politiet på døra? Hvor går grensen egentlig? Jeg spør bare fordi jeg ikke vet noe om dette.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #530 på: 11. Mai 2010, 23:40 »
Tror ikke det er 100% klart enda?
Leste ihvertfall fra Høyre sitt landsmøte at de med knapt flertall bestemte at de ikke skulle ta en endelig avgjørelse for eller mot før ting var klarere.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #531 på: 11. Mai 2010, 23:47 »
Jeg har egentlig ikke skjønt hvor omfattende dette datalagringsarkivet er. Hva er det man gjør, og hva er det egentlig dette skal brukes til? Ta terrorister, hackere og organiserte krim-nettverk? Hva med storfisker innen piratkopiering og liknende? Kan de tas? Folk som kommer med drapstrusler på nettet eller andre "små" forbrytelser, kan de få politiet på døra? Hvor går grensen egentlig? Jeg spør bare fordi jeg ikke vet noe om dette.

Det er egentlig veldig vanskelig å si hvor omfattende det er, og enda vanskeligere å vite hvor omfattende det kan komme til å bli på sikt.

Visste dere forresten at det i London er videokameraer overalt og nesten uansett hvor du går på gata er det noen som kan se deg på det? Er dette greit?

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #532 på: 11. Mai 2010, 23:50 »
Tja. Jeg tviler personlig for at de gidder å straffe meg om jeg har sex i all offentlighet, men jeg velger da å se på det som et nødvendig onde i kampen mot noe som er straks mye verre for vår alles sikkerhet.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #533 på: 12. Mai 2010, 00:04 »
Visste dere forresten at det i London er videokameraer overalt og nesten uansett hvor du går på gata er det noen som kan se deg på det? Er dette greit?

Ja, jeg synes det er helt greit. I offentlighet oppfører man seg vel som om man blir sett hele tiden uansett. Ihvertfall i storbyer.

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #534 på: 12. Mai 2010, 00:09 »
Godt poeng, og det er vel noe man må leve med. Jeg vil bare ikke at det skal gå så mye lenger enn dette.

Van_Goor

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #535 på: 12. Mai 2010, 00:17 »
Vet at i Nederland driver de og prøver ut et nytt system slik at folk kan reise billettløse med offentlig transport. Dette gjør de ved å registrere et kort du har på kroppen med sensorer som står plasert rundtomkring. Men med dette systeme kan de i teorien kartlegge alle bevegelsene til hver enkelt person i dagliglivet. Her begynner jeg å tro på at; "Big Brother Is Watching Me" og hvis man drar parallellene til boken 1984 (hvet det er litt søkt, men alikevel..) begynner ting å skremme en stakkars bondegutt! :P

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #536 på: 12. Mai 2010, 00:25 »
Går grenser da. Var vel litt vel heftig i åra etter krigen i jakten på "kommunister" både her i Norge og i USA vel eksempelvis, så helt dit vil vi vel ikke at det skal gå?
Men - jeg tror vi må være villige til å ofre litt for å gjøre samfunnet litt tryggere.

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #537 på: 12. Mai 2010, 06:24 »
Jokke og Kristoffer: jeg dro frem SV kun for at de nå sitter i regjering og at enkelte raddiser der har en del på rullebladet fra sin Røde Khmer tilbedelse for en generasjon siden. Og ja: per Sandberg og Siv Jensen er like troende til å benytte en slik mulighet hvis demokratiet forvitrer. Og Kristoffer : hvordan er det negativt å ha sex ute som du skriver?

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #538 på: 12. Mai 2010, 10:50 »
På ingen måte negativt, men er vel ikke lovlig med sex i full offentlighet...

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #539 på: 12. Mai 2010, 16:07 »

Sensitiv informasjon kan veldig lett lekke ut? Hva slags for en påstand er det. Har du noen bakgrunn for å si det, eller bare synser du i beste konspirasjonsstil. Kanskje vi burde overlate slikt til de som kan det.
Sluttproduktet kommer ikke til å være et system der Hermannsen kan klikke seg innpå etter et to timers It-kurs.

Kilder på disse påstandene, der du hevder at lovene etter 11.september ikke har bidratt til å fange særlig med medlemmer av Al Quida.
Ingen som vil lese epostene eller meldingene til vanlige folk, som bare driver med poker på si og bestiller slankeprodukter fra Tv-shop.

Det er ikke bare terrorister og datahackere som vil få problemer med et slikt system. Vi snakker også kommunikasjon som har foregått i forbindelse med drap samt alvorlige vinnings og voldsforbrytelser.
Og hva hvis det er slik at noen forbrytere klarer å lure dagens systemer og tiltak på noen punkter, er det da slik at vi skal fjerne disse. For eksempel bare fjerne rapporteringsplikt på innskudd i banker(proffene hvitvasker jo uannsett) og fjerne fotoboksene. En stor del av poenget med slike tiltak er den prevantive effekten, og det vil også datadirektivet ha.

Og du bør virkelig slutte å strø rundt deg med ord som kan brukes som retrettmuligheter fra argumentasjonen din.
Her er det du som er naiv. Og hvor mye privatliv og ytringsfrihet skal vi ofre for "et tryggere samfunn". Vi vet fra før at sensitiv informasjon fort kan komme på avveie. Og med det nye direktivet som skal åpne for enda mer omfattende overvåkning av HELT VANLIGE uskyldige menneskers liv. Hvorfor skulle ikke noen være interessert i det jeg skriver i e-postene mine? I 50-tallets USA ville jeg blitt henrettet for å skrive i en e-post at kommunistisk teori er den mest fantastiske ideen om et styresett som finnes. Og det vil jeg nok fremdeles måtte bli nødt til å svare for. For jeg kan garantere deg at det finnes de som går gjennom e-posten min og leter med lys og lykter etter fy-ord eller ting som kan gjøre at det fattes mistanke mot meg. Jeg har mange ganger uttrykt forståelse for Bin Ladens sak, og det vil være nok til at myndighetene vil mene at jeg har tilknytning til Al Quaida, og dermed skal jeg fengsles.

Jeg sier mye rart i private e-poster, og mye av det er ord og begreper som i aller høyeste grad gjør at lampa lyser rødt hos myndighetene.

Vi lever allerede i et overvåkningssamfunn. Den skjulte overvåkningen som fremdeles foregår på mange offentlige plasser er ikke bare helt ok. Men i det store og hele kan det aksepteres, fordi det ikke byr på spesielt store problemer. Det er i svært liten grad mulig å vite hva jeg sier til mine venner når jeg går på gata. Men hadde de visst det, så hadde jeg fått mye å svare for. Det tør jeg garantere, selv om jeg i utgangspunktet ikke sier og gjør noe galt.

Hvordan kan du si at datahackere vil få problemer med overvåkning av datatrafikk? Er det noen som er eksperter på å omgå slike ting, så er det jo datahackere. De minst flinke vil selvfølgelig bli tatt, men verstingene vil man neppe få has på.

Og jeg tror egentlig også at de profesjonelle kriminelle vil greie å unngå disse "fellene" på en eller annen måte. Det er mye som er idiotsikkert, men det som er sikret mot idioter er neppe sikret mot smarte folk. Jeg tror nok de mest profesjonelle vil finne alternative kommunikasjonsformer.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon