20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Chit Chat-tråd  (Lest 372184 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Matsaran

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Sv: Chit Chat-tråd
« Svar #510 på: 09. Mai 2010, 15:23 »
Det er abnormt irriterende...
Og det er jo et poeng at andres brev er ulovlig å lese...
Jeg har lett litt rundt for å finne lignende saker, men hr ikke sett noe enda..
I noen tilfeller kan jo innholdet være så privat at meldingen kunne vært et brev, så jeg forstår ikke hvorfor sms ikke skal være ulovlig... (er jo selvfølgelig mulig at sms og mail faller utenfor lovgivningen..)

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #511 på: 09. Mai 2010, 23:59 »
Uansett blir vel alt lov med det nye datalagringsdirektivet :P

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #512 på: 10. Mai 2010, 16:40 »
Uansett blir vel alt lov med det nye datalagringsdirektivet :P
Som for alt i verden IKKE må bli gjeldende i Norge. Da er det krise.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Ipt

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #513 på: 10. Mai 2010, 17:28 »
Har du så mye og skjule?

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #514 på: 10. Mai 2010, 21:58 »
Ja, jeg har det. Men jeg regner med jeg kan få lese alle e-postene og smsene dine om du ikke har det? I tillegg vil jeg vite hva du bruker pengene dine på og hva du gjør om dagene.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #515 på: 10. Mai 2010, 22:00 »
Jeg har ærlig talt ikke satt meg helt inn i dette datalagringsdirektivet!
Eneste jeg kan se - er jo at det muligens er et nødvendig onde i kampen mot alskens terror og annen elendighet...?
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Ipt

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #516 på: 11. Mai 2010, 00:25 »
Ja, jeg har det. Men jeg regner med jeg kan få lese alle e-postene og smsene dine om du ikke har det? I tillegg vil jeg vite hva du bruker pengene dine på og hva du gjør om dagene.

Hvis du er båndlagt av taushetsplikt, har sterk grunn til å mistenke meg for noe alvorlig(drap, voldtekt, terror, stor svindel etc), og systemet som du arbeider under blir tett oppfølgt, så har jeg ingen problemer med det.

Ingen som kommer til å bry seg om du snusker rundt med en gift dame, eller du stjal en Gum på Rimi, og disse tingene er  ikke grunnlag for slik innsikt. Vi snakker store fisker, og disse har alle noe igjen for og få tatt. Hvis du ikke er en stor fisk selv da!
« Siste redigering: 11. Mai 2010, 07:57 av Ipt »

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #517 på: 11. Mai 2010, 01:27 »

Hvis du er båndlagt av taushetsplikt, har sterk grunn til å mistenke meg for noe alvorlig(drap, voldtekt, terror, stor svindel etc), og systemet som du arbeider under blir tett oppfølgt, så har jeg ingen problemer med det.

Ingen som kommer til å bry seg om du snusker rundt med en gift dame, eller du stjal en Gum på Rimi, og disse tingene er  ikke grunnlag for slik innsikt. Vi snakker store fisker, og disse har alle noe igjen for å få tatt. Hvis du ikke er en stor fisk selv da!

Her er jeg egentlig ganske enig. Noen ting må en kanskje ofre for vår egen og samfunnets beste.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #518 på: 11. Mai 2010, 10:14 »

Ingen som kommer til å bry seg om du snusker rundt med en gift dame, eller du stjal en Gum på Rimi, og disse tingene er  ikke grunnlag for slik innsikt. Vi snakker store fisker, og disse har alle noe igjen for og få tatt. Hvis du ikke er en stor fisk selv da!

Om verden virkelig er så svart/hvit, så går det sikkert greit. Jeg er bare stygt redd for at det ikke er så enkelt.

Ipt

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #519 på: 11. Mai 2010, 11:57 »

Om verden virkelig er så svart/hvit, så går det sikkert greit. Jeg er bare stygt redd for at det ikke er så enkelt.
Direktivet skal eventuelt fattes og bearbeides av stortinget. Her vil man legge til grunn hvilken type kriminalitet som skal innbefattes, hvordan godkjenning skal avklares osv. Man trenger klare retningslinjer, og en streng oppfølging. Da vil dette være noe som gagner samfunnet.

Skjønner at tanken på at informasjon om deg er lagret er ubehagelig, men den vanlige personen (herregud så politisk korrekt jeg er her) i gaten, er ikke målskiven.
Det er viktig at informasjonen lagres trygt og at det kreves dokumentasjon og særlig grunn for å få tilgang til den.

Dette bør være mulig å gjennomføre, og da blir dette i prinsippet det samme som en ransakelsesordre. Informasjonen er der, men politiet må søke om og få tilgang til den.
« Siste redigering: 11. Mai 2010, 11:58 av Ipt »

Van_Goor

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #520 på: 11. Mai 2010, 16:05 »
Men den rapporten som ble lekket fra EU viser jo bla. at effekten ved dette ikke er av betydning. Ikke ble det avdekket mere eller grovere kriminalitet og politiet ikke oppklarer flere saker. Er også veldig skeptisk til sikkerheten rundt dette. Hva skjer hvis det lekker ut sensitiv informasjon om oss som kan utnyttes? Det trengs jo bare en utro arbeider til...

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #521 på: 11. Mai 2010, 16:25 »
Dette er ikke bekymringsfullt så lenge demokratiet fungerer, men hva skjer når jensemann &co vil tviholde på makten, og lekker bordell regningen til Høybråten eller diett SMS'er som jern Erna har skrevet til Siv Jensen? Hvor kritisk kan vi være til regimet før SV starter overvåking?

Bedre å si nei...

Hans J

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #522 på: 11. Mai 2010, 16:41 »
Kjempeavsporing:

Er det nokon her inne (henvender meg primært til trondheimsbaserte brukarar) som veit om ein plass i Barteby eg kan få strykt ei skjorte? Typ vaskeri/renseri som tilbyr ei slik teneste..

ScandinavianMagpie

• Gjest
« Svar #523 på: 11. Mai 2010, 16:51 »
Hvordan i helsikke er det mulig med avsporing i en CHIT CHAT TRÅD??? :P

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #524 på: 11. Mai 2010, 20:59 »
Dette er ikke bekymringsfullt så lenge demokratiet fungerer, men hva skjer når jensemann &co vil tviholde på makten, og lekker bordell regningen til Høybråten eller diett SMS'er som jern Erna har skrevet til Siv Jensen? Hvor kritisk kan vi være til regimet før SV starter overvåking?

Bedre å si nei...
Det er nok flere enn bare SV som er positive til et overvåkingssamfunn. Men de har vel ikke du hørt om.

Uansett, sensitiv informasjon om folk flest kan veldig fort lekke ut, og det er en kjennsgjerning at en del anti terror-lover som ble vedtatt i USA etter 11. september ikke nødvendigvis har bidratt til å fange så mange amerikanske Al Quaida-entusiaster, men heller bidratt til at en del oppegående amerikanske mennesker har fått Secret Service på besøk.

Jeg vil ikke at Norge skal være et overvåkningssamfunn. Jeg har ikke gjort mye ulovlig i min tid, men har likevel ikke behov for at hele verden skal se mine private e-poster og SMS.
Og slike direktiver som dette har en lei tendens til å ramme vanlige folk, mer enn terrorister og datatyver, som vet hvordan de skal unngå disse "fellene".
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon