20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Chit Chat-tråd  (Lest 371793 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

annern

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Chit Chat-tråd
« Svar #300 på: 24. Okt. 2009, 22:01 »
Er vel kvikksølv i denne vaksinen imotsing til vanlige vaksiner?

Leste en plass at det var mer kvikksølv i en boks med makrell i tomat.

Ellers har jeg ikke noe inntrykk av hysteri. Det sier seg selv at de som er i den såkaldte risikogruppen bør ta vaksinen, men med folk ellers merker jeg ikke noe hysteri. Det er media som skaper denne fiktive hysteriet. Og så er det noen som stiller seg helt negative til vaksinen og sier at alle som vil ta den er hysteriske.
(     ""    )
 \   NU  /
   \ FC /
     \  /

ratatosk

• Midtbaneanker
  • Sunt pueri pueri, puerilia tractant
    • Vis profil
« Svar #301 på: 25. Okt. 2009, 00:48 »
Mener å ha hørt det var noe ala samme mengde som i en god gammeldags amalganfylling...   men dette blir jo sprøytet rett inn i blodet.
Men men, har ikke noe hysteri hverken for svinet eller vaksina.   Og hva som anbefales endres jo fra time til time så ikke så greit å vite hva man skal tro heller.
sunt pueri pueri puerilia tractant

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #302 på: 25. Okt. 2009, 02:48 »
Fugleinfluensaen berørte da vel knapt nok et eneste menneske i Norge, gjorde den? Man regner med at 100 000 nordmenn har eller har hatt svineinfluensa så langt.

Nå var det riktignok ikke det helt samme oppstyret for fuglen, men kan likevel ikke huske å ha hørt noe i nærheten av samme tall.

Nå er ikke jeg spesielt redd for svineinfluensa, men at dette er noe mer enn en hype er åpenbart.

En professor eller et eller annet ved Folkhehelseinstituttet sa vel noe sånt som at hvis halvparten av befolkningen ble vaksinert, så ville det holde til å få kontroll på pandemien. Først vaksinerer vi risikogruppen, deretter får de som ønsker det vaksinere seg, og da har sannsynligvis nok nordmenn vaksinert seg til at omfanget av sykdommen begrenses og at færre folk blir smittet.

Selv er jeg såpass sjelden i store folkemengder og har ikke en spesielt risikofylt jobb i forhold til smitte av sykdommer at jeg anser sannsynligheten for at jeg får baconsjuka for ganske liten. Jeg har svært sjelden vært influensasyk på mine 26 år på denne planeten, og er i det hele tatt veldig sjelden syk.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Ipt

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #303 på: 25. Okt. 2009, 02:33 »
Det er et etisk ansvar og vaksinere seg.
« Siste redigering: 25. Okt. 2009, 11:38 av Ipt »

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #304 på: 25. Okt. 2009, 03:13 »
Jeg er ikke hysterisk, men jeg tror jeg kommer til å skaffe meg vaksina når den tid kommer bare for å være på den sikre sida. Er jo nettopp folk i min alder som er utsatt.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #305 på: 25. Okt. 2009, 14:42 »

Dummeste jeg har hørt. Kjøp et munnbind hvis du er så redd.

annern

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #306 på: 25. Okt. 2009, 15:32 »

tror han mener at han folk må tenke at de ikke må smitte andre. Ikke at han er så redd for å bli smittet selv.
(     ""    )
 \   NU  /
   \ FC /
     \  /

Ipt

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #307 på: 25. Okt. 2009, 15:42 »
Riktig.

For ikke å smitte andre og dempe utgiftene til samfunnet.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #308 på: 25. Okt. 2009, 16:23 »

Det er min kropp og jeg velger hva jeg putter i den.

Ved å ta vaksinen er man for øvrig nærmest sikret bivirkninger, og det tror jeg vil øke utgiftene til samfunnet enda mer. Dessuten er det flere som dør av vanlig influensa enn svineinfluensa. Dødeligheten til svineinfluensa per innbygger er på 0,003 % i dette landet. I USA, der den har vært en del lenger, er dødeligheten enda lavere. 1000 amerikanere har dødd av svineinfluensa av 300 millioner.

Jeg tar det hele med knusende ro.

MEN!!!:
Det er et viktig poeng at det finnes spesielt utsatte, og dersom alle nordmenn tok vaksinen, vil nok mange liv bli reddet.

Ipt

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #309 på: 25. Okt. 2009, 16:54 »
Vel det er enhver sin rett til å være egoistisk.

Har mer tro på ekspertise enn hva du eller andre tror, eller har lest i tabloidmedia. Både når det gjelder bivirkninger, kostnader ved dette, eller utbredelsen svineinfluensa kommer til å få.

Media i Norge er sterkt deltagende til å bygge opp en usunn skepsis mot hele emnet.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #310 på: 25. Okt. 2009, 17:07 »

tror han mener at han folk må tenke at de ikke må smitte andre. Ikke at han er så redd for å bli smittet selv.

Jeg skjønte selvfølgelig det. Men jeg synes det er rimelig egoistisk å presse et moralsk ansvar over på andre for å ta en vaksine for å redde seg selv... Folk får velge selv om de skal ta den, uten at de trosser et etisk ansvar når de ikke tar den. De som er livredde for denne sykdommen har mett i muligheter til å redde seg selv.

Ipt

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #311 på: 25. Okt. 2009, 17:13 »
Tanken er ikke å redde seg selv, men gjøre det beste for samfunnet.
Folk har jo valget for å ta vaksinen, men hvis flere tar den vil færre bli smittet. Dette handler ikke om meg eller deg.

Man bør ha et overordnet syn på ting, men det er lett og tenke på seg selv.
Er med på tanken at det er min kropp etc, men her mener jeg at folk flest bør vise større ansvar.

Hvis jeg smitter flere fordi jeg nekter å ta vaksinen, så kan det ha store ringvirkninger. Hvis en av disse personene drar til utlandet og smitter flere i et land som ikke har muligheten til å vaksinere alle så skaper man større ødeleggelser både økonomisk og helsemessig.
« Siste redigering: 25. Okt. 2009, 17:16 av Ipt »

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #312 på: 25. Okt. 2009, 17:17 »
Jeg skjønner du prøver å gjøre det til en nødvendig, solidarisk handling å ta vaksine, men det blir litt for dumt for meg. Dersom folk som er redde for sykdommen tar sine forholdsregler, så får man ikke sykdommen. De i samfunnet som ikke gjør det kan bare glemme å skylde på de som ikke tok vaksinen sin etterpå...

Ipt

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #313 på: 25. Okt. 2009, 17:19 »
Hva med folk i andre fattige land som ikke har disse mulighetene?

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #314 på: 25. Okt. 2009, 17:22 »
Alle land får jo denne muligheten! Det er jo derfor man har WHO og lignende. Kongo kan i tillegg godt få min vaksine.