20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Premier League sesongen 2007/08  (Lest 13815 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
Premier League sesongen 2007/08
« på: 27. Juli 2007, 13:55 »
Nå nærmer PL sesongen seg med stormskritt. Det er vel bare ca 2 uker unna første seriekamp og uka før avspark er det vel Community Shield mellom ManU - Chelsea. Så jeg har noen tanker (håper dere også har det) angående kommende sesong.

Det er jo mange nyrike klubber med nye eiere, nytt styre og ny manager osv. Dette gjelder ikke bare "oss" Newcastle United FC fans. West Ham, ManCity, Sunderland, Aston Villa og Liverpool for å nevne de tradisjonsrike "topplagene", i tillegg har vi jo Portsmouth, mens flere tydligvis vil bli kjøpt opp, og Tottenham bruker jo nok av penger uansett. Men nok om det.

Jeg tror at neste sesong vil bli meget spennende, vi har de 4 store (LFC, Arsenal, ManU og Chelsea) som "alle" forventer å bli på toppen der de har vært de siste sesongene. Men jeg tror ikke det er noen umulighet for noen av de nyrike lagene å danke ut 1 eller kansje 2 lag fra de "4 store".

Manchester City - er nok det laget blant utfordrerne jeg kansje frykter mest. Sven Gøran Eriksson er i mine øyne en av verdens beste trenere, han har vist at han kan vinne titler i Sverige, Portugal og Italia, og jeg synes ikke han gjorde det så forferdelig dårlig som manager for England (verdens mest oppskrytte landslag), snarere tvert imot. I tillegg har han i sedvanlig stil begynt å handle kvalitet, spillere han vet presterer på toppnivå, spillere som Rolando Bianchi, Geovanni, Gelson Fernandes og Martin Petrov er handlet inn, vi kan nok vente flere også, kansje vår egen Dyer. Mulig dere rynker litt på nesen, men jeg tror Svennis kan føre ManCity inn blant de 4 beste allerede i sin 1. sesong.

West Ham - er også et lag jeg begynner å få mer og mer tro på. Alan Curbishley er kansje ikke min favoritt manager, ihvertfall ganske ubeskreven hva titler og tabellplasseringer angår. Men han er jo Hammers fan, hele familien hans er Hammers fan, så han vil nok utvilsomt gjøre sitt for at klubben skal få tilbake storhetstiden den hadde på 60 og 70 tallet. Spillere kan han også hente, forsterkninger i form av Scott Parker, Julien Faubert, Richard Wright, Craig Bellamy og Fredrik Ljungberg er ankommet, i tillegg til januar kjøpene Neill, Davenport, Upson og Boa Morte. Denne sesongen er også Ashton klar igjen, han var jo ute hele fjorårsesongen. Bowyer, Gabbidon og Noble er andre meget gode spillere i klubben. Jeg tror Hammers bli meget gode, og kan utvilsomt blande seg inn i toppen.

Aston Villa - er jeg foreløpig ikke redd for. Martin O`Neill er en god manager, men han har foreløpig forholdt seg rolig på overgangsmarkedet, kun Nigel Reo-Coker, Harry Forrester og Marlon Harewood er hentet. De kom så langt nede ifjor at jeg tror de må forsterke mer skal de blande seg helt inn i toppen.

Tottenham - tror jeg vil ligge rundt der de kom forrige sesong. Har brukt mye penger, men etter min mening er det i posisjoner de allerede var meget godt forspent, derfor synes jeg de har brukt transfermidlene litt feil. Jeg synes heller ikke at Martin Jol har noe særlig og vise til som manager og jeg blir ikke overrasket om han blir en av de første som får sparken kommende sesong. Har brukt enorme pengesummer = nå må resultatene komme også.

"De 4 store" - ManU og Chelsea tviler jeg på vil falle noe særlig på tabellen, forventer at det er disse 2 klubbene som vil kjempe om seriegullet. Da må selvfølgelig Ferguson få sving på de nye ung-guttene han har hentet, men det har han gjort før så jeg tror nok han skal få det til igjen. Spørsmålet er vel om de i det hele tatt passer i PL og England. Chelsea blir enda bedre om de blir kvitt de interne problemene.
LFC og Arsenal er mine øyne foreløpig store spørsmålstegn. Ser ikke helt at Torres skal være den store "goalgetteren", og Benitez har hentet mye sør-amerikansk, det er ikke alltid like suksessfult. Ukjente for meg er de også. Arsenal har mistet Henry, vil de komme over det tapet? Spennende å se.

Så til slutt - Newcastle United FC - Sam Allardyce - gir ihvertfall meg forhåpninger. Er meget fornøyd med de 4 nye fjesene som har kommet inn, men jeg vil ha flere, helst 5-6 stykker, men minst 4. Om så skjer, og det er kvalitet, da tror jeg "vi" skal klare å kjempe om en CL plass.

Hva tror dere andre? Er det noen utfordrere til "de 4 store" eller er de bedre enn aldri før? Har alle andre lag tatt et steg tilbake å gjort forspranget for stort? Hva med de nyrike lagene? Er det på tide med litt utskiftninger i toppen eller må vi vente enda noen år?
Håper på innspill her............
« Siste redigering: 27. Juli 2007, 14:02 av Frode »

Fredrik

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Premier League sesongen 2007/08
« Svar #1 på: 27. Juli 2007, 14:31 »
Hvis vi får inn 5 spillere til, da tenker jeg på 2 midtstoppere, 1 venstreback, 1 høyreback og 1 sentral midtbanespiller så er jeg meget fornøyd. Et minimum er 4 spillere til, sånn at vi fyller rekkene i forsvaret og på sentral midtbane. Nå er i tillegg Butt skadet(ikke noe særlig alvorlig), Emre er småskadet, Dyer forlater oss ganske sikkert og Barton er skadet i 6-8 uker. Det vil si at vi har kun Geremi igjen(hvis han brukes på sentral midtbane). Her må det gjøres noe drastisk. DRASTISK. Igjen foreslår jeg Appiah eller Baptista.

Når det gjelder de andre "utfordrerne" så tenker jeg mest på Tottenham og Everton som jevne utfordrere. Mest på Tottenham, da Everton ikke har forsterket noe særlig. Ellers kan West Ham, Portsmouth og Manchester City bli farlige, da alle har forsterket og alle har kompetente managere.
Liverpool kan også fort bli en utfordrer, hvis vi får inn de rette spillerne.

Med andre ord er alt avhengig av hvilke spillere vi får inn, og hvor mange, før ovegangsvinduet stenger.

Forslår denne Top 7

Chelsea
-----------------
Manchester United
Arsenal
Liverpool
-----------------
Newcastle United
Tottenham Hotspur
Manchester City
# 9 Alan Shearer - World Legend

http://www.indkast.dk/upload/Nzogbia.jpg

Noreng

• Gjest
« Svar #2 på: 27. Juli 2007, 19:34 »
Foreslår denne tabellen

Chelsea
----------
Liverpool
Man Utd
Arsenal
----------
Tottenham
Newcastle
-----------------
West Ham
Pompey
city
Blackburn
M`Boro
Villa
Derby
Bolton
Everton
Sunderland
Fulham
---------------
Wigan
Reading
Birmingham
« Siste redigering: 27. Juli 2007, 19:35 av Noreng »

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3 på: 27. Juli 2007, 20:23 »
Jeg tror det blir mer og tettere kamp om CL plassene kommende sesong enn noensinne. Jeg ser noen lag som skiller seg ut etter min mening, Arsenal, ManU, Chelsea og Liverpool blir å regne med, men det vil overraske meg stort om ikke en av utfordrerne Newcastle, West Ham, ManCity eller Tottenham klarer å karre seg inn på en plass blant de 4 beste og dermed "stjele" en CL plass. Skal ikke helt avskrive Everton heller, er vel bare 3 sesonger siden de klarte å komme på en 4. plass og henviste LFC til en 5. plass, men de misset mot Villareal i CL kvalifiseringen. Tror også Aston Villa vil bli et meget vanskelig lag å møte, men tror ikke de er jevne nok til å blande seg inn så langt oppe.

I bunnen tror jeg Bolton, Wigan, Reading (vanskelig 2. sesong), Derby, Birmingham og Fulham blir og finne. Tipper Bolton rykker ned, det samme om Wigan. Heskey og Bramble på samme lag kan da umulig være en suksessformel!?! På den siste nedrykksplassen tipper jeg Derby ender, selv om jeg håper de klarer å holde seg.

Fredrik

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4 på: 27. Juli 2007, 20:54 »
Sibierski redder nok Wigan.  ;D

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #5 på: 27. Juli 2007, 21:37 »
Ja, ser man det, han hadde jeg helt glemt.........
Sibierski blir helt sikkert toppscorer i PL kommende sesong!  ;D

chickenman

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #6 på: 27. Juli 2007, 23:36 »
Først av alt, til tross for flere "nyrike klubber" så tror jeg ikke det vil komme noen stor bombe. Vårt eget Newcastle forventer jeg skal melde seg på i kampen om en plass blant de 7 beste. Helst litt høyere, men for høye forventninger kan fort skape desto større skuffelse.

Når det gjelder lag som Villa, City og West Ham tror jeg ikke de kan menge seg helt i toppen. Det er i såfall City jeg har mest tro på, grunnet en viss "søta bror", men spørsmålet er om han klarer å få dem opp i Europacup-sjiktet allerede første sesongen. Selv tror jeg ikke det, men i likhet med Newcastle: kanskje blant de 7-8 beste. Villa og West Ham vil nok begge klatre noen plasser ifra hvor de avsluttet ifjor, men topp5 eller 6? Nei, det tviler jeg på. Kanskje blant de 10 beste, ikke noe mer enn det.

Bolton er et annet lag som kan komme til å oppleve en anerledes sesong, da hovedsaklig fordi vi stakk av med manageren deres, for å bruke den terminologien. Mest sannsynlig en "middelhavsfarer".

På toppen tror jeg det vil forholde seg relativt uendret. "De 4 store" vil fortsette å være de samme 4 store. Rekkefølgen på disse tør jeg ikke å prøve å spå, men kanskje noe alà det samme som ifjor, MænJu og Chelsea øverst, med Liverpool og Arsenal hakk i hel. Det kan være at en av de to sistnevnte overrasker, da tror jeg aller helst på Arsenal.

Liverpool er jeg litt usikker på. Babel er en spennende spiller som blir interessant å følge. El Nino (Torres) er kjøpt inn som superspissen Liverpool manglet ifjor. Men alle som har fulgt spansk fotball de to siste sesongene vet at dersom El Nino fortsetter å prestere på samme nivå i Liverpool som han gjorde i Atletico så vil det være alle andre enn Liverpool fansen som jubler over den overgangen i løpet av sesongen. Skal bli spennende å se iallfall. Voronin kan jo også bli en joker, han har iallfall vist lovende takter i preseason. Kjøpet av Benayoun skjønner jeg derimot ikke. Hva skal et lag som skal utfordre tittelholderen med en spiller som ham? Kanskje det er bare jeg som undervurderer ham, men han har iallfall aldri imponert meg. En slags nødløsning?

MænJu vil som vanlig dessverre bli sterke. Hargreaves er en klassespiller og vil kunne tilføre MænJu enda mer stabilitet hvis han holder seg skadefri. Da du Frode skriver at Ferguson selvfølgelig må få sving på ungguttene så tillater jeg meg å være litt uenig (kall meg gjerne kverulant). Grunnen er at de som fylte disse rollene i MænJu ifjor kan vel fortsatt gjøre en god jobb der, mener nå jeg da? Men ellers ser jeg også det enorme potensialet som ligger i Nani og Anderson dersom de lykkes. Jeg mener bare at MænJu foreløpig ikke er avhengig av det. Noe annet enn en plassering blant de to beste vil være en skuffelse for de røde djevelene, og jeg frykter at de klarer det også.

Chelsea er jeg litt usikker på. Ser ikke helt hva spillere som Ben Haim og Sidwell skal tilføre laget, mens Malouda derimot er en verdensklasseving hvis han bare finner seg til rette i den engelske ligaen. Alikevel er ikke det noen betydningsfull forsterkning HVIS Robben plutselig forsvinner til de kongelige hvite i Spanias hovedstad. Pizarro er jeg veldig usikker på hva han kommer til å tilføre Chelsea. Kan bikke begge veier? Topp 2, eller i verste fall 3, også på Chelsea.

Arsenal er også et lite spørsmålstegn før den nye sesongen. Tror ikke de har blitt så veldig svekket av tapet av Ljungberg og Henry. Svensken er helt klart over the top, og Wengers mannskap kapret jo en topp 4 plassering uten Henry i store deler av fjorårssesongen også. Denne Eduardo Da Silva blir spennende å følge. Han får store sko å fylle, men når professoren bruker en slik pengesum på en spiss så tror jeg han vet hva han gjør. Van Persie hadde jo også en bra sesong før han ble skadet ifjor, og kan fort bli en måltyv i år. The Gunners er litt avhengige av at spillere som Da Silva, Van Persie, Rosicky (riktig skrevet?), Gallas, Hleb og Adebayor (endelig?) finner storformen. Walcott KAN bli en joker. Ellers imponerte Eboue og spesielt Clichy meg ifjor. Sistnevnte spilte seg opp blant de virkelig gode backene etter å ha kommet ut av A.Coles skygge. Topp 2 eller 3 på Arsenal.

Så Arsenals "gode nabo" Tottenham. Jeg tror de vil få en enten eller sesong. Enten så når de høyden sin, en topp 4 plassering eller en Cup trimuf(?) eller mislykkes Martin Jols forsøk på å bringe suksess til WHL. Spurs har nå bygd et slag kraftig lag over flere sesonger, og brikkene begynner for alvor å falle på plass. De har en angrepsrekke som kan skremme vannet av de fleste. Spørsmålet er om de klarer å holde alle disse (Keane, Berbatov, Bent og Defoe) fornøyde. Tror Tottenham kan bli sårbare for intern uro i laget. Gareth Bale er også en spennende spiller å følge.En stor og dyr investering, og her er risikoen stor. Han er veldig ung og har aldri prøvd seg i Premier Leauge før. Skal bli spennende å følge. Stort potensiale, men en like stor risiko. Bakerst må også Robinson få lagt av seg sine elementære barnefeil. Tror Tottenham kan bli litt offer for sin egne forventninnger. Topp 5-7 på Tottenham, med maks flaks og uttelling kan de nå en fjerdeplass.

Ellers blir det spennende å se hvordan Everton og Blackburn gjør det i år. Begge leverte gode sesonger ifjor, men kan i verste fall risikere å bli forbigått av en eller flere av de nyrike klubbene i år. Da gjerne Newcastle!

Bunnstriden er jeg veldig usikker på. Men minst ett av de nyopprykkede lagene, mest sannsynlig to også, kommer til å slite i sumpa. Reading skal nok få merke den tøffe andre sesongen, mens heller ikke Fullham eller Wigan kommer til å få det for lett. Et annet spørsmål er hvem som kommer til å gjøre en over-alle-forventninger-sesong av de 3 nye. Ifjor var det Reading, året før var det Wigan. Hvem blir det i år? Derby, Birmingham eller Sunderland? Selv frykter jeg litt Sunderland, men så lenge de ikke overgår Newcastle så vil det ikke bli verdens største problem.

Så helt til slutt: oss selv. En opptur fra ifjor har vi all grunn til å forvente. Først og fremst håper jeg vi kan lukke ut en del billige baklengs mål, få satt et spillemønser (altså en klar taktikk), og at spillerne våre presterer. Kan vi da i tillegg unngå et skade-helvete og få inn 2 eller 3 spillere som går rett inn på førstelaget og hever standarden så er vi snart automatisk på øvre halvdel. Hadde alt gått vår vei så hadde vi avsluttet på femteplass, men det føler jeg blir litt urealistisk å håpe på. For min del vil alt over en åttende plass være akseptert, topp 10 OK, noe lavere enn det skuffende.

Hmm... jeg mente vist mer om alt dette enn det jeg først trodde da jeg begynte å skrive denne posten...  ::) :P

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #7 på: 01. Aug. 2007, 18:19 »
Man City er jeg redd blir veldig sterke! Nå nærmer visstnok både Bojinov og en spansk forsvarer ved navn Garrido seg. Dette ifølge skysport.

http://www.skysports.com/story/0,19528,11661_2634916,00.html

http://www.skysports.com/story/0,19528,11661_2635475,00.html

Eriksson er i tillegg en taktiker i øverste klasse, tipper de ender VELDIG høyt oppe på tabellen ved sesongslutt. Alt annet vil ihvertfall overaske meg ganske mye........

Fredrik

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #8 på: 01. Aug. 2007, 18:21 »
Dette er ikke likt City. De er linket til 100 stk hver dag. Newcastle pleide å være linket til 100 stk hver dag før. Noen har byttet roller :P

Setter en femmer på at Svennis er trekkplasteret! ;D

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #9 på: 01. Aug. 2007, 18:29 »
Han er ikke ferdig med handelen med dette heller!

"Eriksson is also set to turn his focus towards Croatian defender Vedran Corluka.

After failing in his bid to land Juventus' Giorgio Chiellini, Eriksson is believed to be ready to offer £4million for Dinamo Zagreb player Corluka".

Dette kan bli et meget bra lag utover i sesongen. Er nok med blant dem vi i høyeste grad bør konkurrere mot!

Øyvinden

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #10 på: 01. Aug. 2007, 20:59 »
West Ham og City tar jo helt av! Kunne jammen tenkt meg ein del av spelarane City hentar inn. West Ham har eg mindre tru på. Frustrerande å følge med på dette.

Tønsberg

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #11 på: 02. Aug. 2007, 12:09 »
West Ham er jo snart  mininewcastle :P

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #13 på: 10. Aug. 2007, 17:41 »
Jeg synes det går an å si et og annet ord om hva linken inneholder, fremfor å bare poste linken.
Synes det bør være en grei huskeregel for de fleste.

Jeg er på ingen måte uenig med Kongen her. Rooney og Tevez er et spennende spisspar. Tevez kan jo gjøre alt og absolutt alt selv. Rooney kommer kanskje mer til syne som målscorer med Tevez ved sin side. Anser ikke Tevez for å være den typen som scorer så fryktelig mange mål. Han er mer en artist, og en meget god tilrettelegger.
Spent på Man Utd i kommende sesong.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

chickenman

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #14 på: 10. Aug. 2007, 18:00 »
Er egentlig litt synd  å si det, men Shearer har rett i at Rooney og Tevez kan danne litt av et spisspar. Begge to er meget gode spisser, hvorav begge er både arbeidssomme og sterke, og i form så er begge to i verdensklassen. Selvfølgelig vil de danne et farlig spisspar sammen. Jeg kan godt være enig i at Tevez ikke er noen erketypisk målscorer, men såvidt jeg vet så scoret han mye mer i Sør Amerika enn i England, og tatt i betraktning at han fortsatt er fersk i engelsk fotball, etter bare en "nesten sesong" så tror jeg vi kan få se en enda bedre Tevez i år. Jeg kan også være enig i at Rooney ikke nødvendigvis er den mest typiske goalgetteren. Men faktum er at begge to er mer enn gode nok til å skaffe den andre gode nok sjanser til at man rett og slett ikke kan bomme på dem. Sammen med opptil flere målfarlige spillere bak seg på midtbanen tror jeg ikke MænJu vil ha store problemer med å score nok mål i år.

Siden Chelsea etterhvert har "kjøpt seg til enorm suksess" de siste årene har jeg fått litt mer respekt for MænJu og det Ferguson og co har bygget opp over lang tid. Så gitt at valget står mellom Chelsea og MænJu i år så skal jeg la tvilen komme MænJu til gode og satse på at de snyter Mourinho og Chelsea for ligatittelen i år også.