20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

avstemning

Hva synes du om Fat Mike?

Hater ham!Håper han selger seg ut asap, uansett kjøper!
Håper han selger seg ut hvis den rette kjøperen dukker opp.
Fyren har forbedret seg. Klubbens retning er positiv. Bygge sten på sten er veien å gå!
Slu, men er likevel å foretrekke fremfor mange andre (les Blackburn)
Vet ikke.

Skrevet av Emne: Mike Ashley  (Lest 676203 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Mike Ashley
« Svar #4320 på: 27. Des. 2014, 21:46 »
Det er alltid Pardew som får kritikk, uansett hvordan det går så er det alltid noe negativt å dra frem. Jeg er ikke alltid enig i kritikken, og synes veldig ofte at de som er verst på dette har voldsomt "tunnelsyn" og evner ikke å se på flere aspekter ved dette.

Jeg vil derfor ta opp noen ting som jeg mener bidrar i stor grad til at NUFC ikke er å finne blant de aller beste lagene, og bak dette står vår "kjære" eier.
I absolutt alle transfervinduene i januar, så lenge Pardew har vært i klubben, så har NUFC solgt sin(e) best(e) spiller(e) uten å erstatte dem.
Det begynte med Andy Carroll, fortsatte med Demba Ba og til sist Yohan Cabaye. Det å miste så gode spillere og så viktige bidragsytere for den filosofien som var bygd opp før sesongen rundt hver og en av dem har selvfølgelig ekstremt mye å si. At vi ikke fikk inn noen erstattere for noen av dem er også helt hårreisende. Det vitner mye om ambisjonene eieren har.
Om sommeren har også klubben mistet en del solide spillere. Sist ut var Debuchy.

For meg kan vi kritisere Pardew for mye. Men hvordan skal klubben kunne bli bedre når vi hver bidige sesong kommer til januar og klubben selger sine beste spillere? Hva hjelper det å ha kontinuitet på trener og manager siden når vi ikke får det på spillersiden? Hvorfor blir bare en liten brøkdel av det vi selger for tilgjengelig for innkjøp av nye spillere? Hvorfor ikke ha ambisjoner om å bli bedre? Er det liksom godt nok å levere bra frem til jul, så selge sine beste spillere, gå på autopilot resten av sesongen, og begynne på scratch neste sesong?

Er det kun Pardew sin skyld, eller hva mener hylekoret?

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4321 på: 27. Des. 2014, 22:02 »
Har inntrykk av at de fleste deler ditt syn angående Ashley, Frode. Pardew passer godt inn i en ambisjon som innebærer middelmådighet.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4322 på: 27. Des. 2014, 22:18 »
Har inntrykk av at de fleste deler ditt syn angående Ashley, Frode. Pardew passer godt inn i en ambisjon som innebærer middelmådighet.

Har inntrykk av det motsatte. Om at en annen manager kan trylle frem det mest utrolige selv om klubben og Ashley fortsetter i samme spor, med å selge de beste midt i sesongen, og resten rett etter sesongen. Begynne på scratch med spillere kjøpt på salg (gjerne kjøp 2 få 3 metoden).

Jeg kan tenke meg at Sissoko, Krul eller Ayoze er nestemann ut, kanskje alle 3 i løpet av noen overgangsvinduer om de fortsetter å prestere godt nok. Og at vi får noen franskmenn som har lukta litt på det franske landslaget, har ett kult navn og gir fansen håp om bedre tider, nok en gang.

Er så forutsigbart hele greia. Eller har ihvertfall vært det. Er det lov å håpe eller er det fullstendig fastlåst med Ashley som eier?

Det skjer mye bra på rekrutteringssiden. Sjelden har vi hatt så ungt lag og så mange fra eget akademi. Men hva hjelper det om klubben ikke har ambisjoner bortsett fra å fore de beste lagene?

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4323 på: 28. Des. 2014, 00:38 »
Tror vel bare at folk har et krav om en manager som i løpet av flere år i sjefsstolen skal klare fremvise noen form for spillmessig identitet eller lignende. At han har passelig tøffe kår i sitt arbeide sammenlignet med de aller beste er sant - men det unnskylder verken Pardews svake seiersprosent, lange perioder med drittfotball og stadige sprik i uttalt ønske om hvordan vi skal spille og hvordan vi fremstår.  Tror få her inne ikke er enig i at Ashley er en svak eier og er hovedgrunnen til at vi kaver i middelmådigheten vi er i. Men det må da være lov å være enig i at det er greit å kritisere Pardew for åpenbare mangler. I et drømmescenario ser jeg begge ut på dagen.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Andymag

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4324 på: 28. Des. 2014, 01:51 »
Amen Kristoffer!

Lei av at folk skal prøve å femstille misnøyen med Pardew som ubegrunnet. Det er ikke tunnelsyn som gjør at de fleste av oss ønsker oss en ny manager, men snarere det Kristoffer påpeker.

Jeg er mektig imponert over måten Pardew klarte å snu det på, men at han skal bringe klubben frem er jeg ikke overbevist om. Og ja Ashley er hovddproblemet, men i mellomtiden må det da være lov å håpe på mer underholdende fotball enn det vi ser p.d.d.

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4325 på: 28. Des. 2014, 10:47 »
Tror vel bare at folk har et krav om en manager som i løpet av flere år i sjefsstolen skal klare fremvise noen form for spillmessig identitet eller lignende. At han har passelig tøffe kår i sitt arbeide sammenlignet med de aller beste er sant - men det unnskylder verken Pardews svake seiersprosent, lange perioder med drittfotball og stadige sprik i uttalt ønske om hvordan vi skal spille og hvordan vi fremstår.  Tror få her inne ikke er enig i at Ashley er en svak eier og er hovedgrunnen til at vi kaver i middelmådigheten vi er i. Men det må da være lov å være enig i at det er greit å kritisere Pardew for åpenbare mangler. I et drømmescenario ser jeg begge ut på dagen.

Må bare spørre deg.
Tror du seiersprosenten blir påvirket av at vi stadig selger de beste spillerne uten å erstatte dem? Gjerne midt i sesongen .......
Er det virkelig lett å sette en spillemessig identitet når man hvert jækla transfervindu mister lagets beste spillere? Gjerne de laget er bygd opp rundt?

Aldri i min tid som NUFC supporter har vi måtte selge de beste spillerne i hvert overgangsvindu siden vi solgte Carroll. Det er tross alt noen år siden. Før solgte vi nesten ikke en eneste spiller til de beste lagene, de var våres konkurrenter. Nå er vi nesten for en farmerklubb å regne.
Ashley hentet inn Joe Kinnear for å få inn flere spillere til en allerede tynn stall. Hva klarte han å få til?

I sommer mistet vi 3 angripere i Loic Remy, Luuk de Jong og Shola Ameobi. Har de blitt erstattet? Av hvem isåfall?

Pardew fortjener også kritikk på flere områder. Men jeg synes mye av kritikken er sneversynt og det jeg kaller tunnelsyn.
Jeg tror at det er mer sammensatt, at det ene fører til det andre osv.
Jeg synes pr dags dato at laget vårt er fryktelig svakt. Jeg tror ikke det er så mye forandringer som skal til før vi igjen vil befinne oss i nedrykksstriden.
Men for all del, det kan jo hende at vi får noen spillere inn også. Hvem vet?

Thomas

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4326 på: 28. Des. 2014, 11:56 »
Enig i det du skriver Frode. Det jeg kanskje har vært mest irritert over Pardew for er at han har en tendens til velge feige lagoppstillinger. At vi virker planløse til tider kommer derimot i større grad av at Pardew konstant har mistet sine beste spillere. Med Ba, HBA og Cabaye spilte vi til tider festfotball. Forutsetningene for denne foballen er deimot ikke nå til stede fordi vi ikke har vært i nærheten av å erstatte Ba og Cabaye.

Jeg tror det er få managere som ville gjort det bedre enn Pardew hvis de måtte forholdt seg til Ashleys rigide foretningsfilosofi.

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4327 på: 28. Des. 2014, 12:36 »
Jeg tror det er få managere som ville gjort det bedre enn Pardew hvis de måtte forholdt seg til Ashleys rigide foretningsfilosofi.

For å pynte litt på dette. Jeg tror det er få, om noen, gode managere som finner seg i slikt.
Så det at vi kan få en god nok manager så lenge Ashley er eier, eller driver sånn han gjør nå, har jeg særdeles liten tro på.

Om man driver å bytter managere hele tiden, eller om det er spillere som hele tiden forsvinner ut og inn av klubben så er det akkurat hipp som happ. Noe kontinuitet og samhandling dem imellom blir det ikke på noen av områdene uansett da.

Man kan jo alltids drømme, men Pardew var faktisk ett trinn opp i forhold til Chris Hughton. Selv om CH var/er en mer likandes type så var det gammeldags erke-engelsk over spillestilen han kjørte. Men for all del, med Carroll på topp så var det i mine øyne riktig å gjøre også. Må jo bruke spisskompetansen til spillerne best mulig.

Jeg er også skeptisk til at Graham Carr, en scout eller talentspeider, har så mye å si på hvem vi skal signere. Det burde ene og alene vært opp til manageren. Hvem i alle dager vil ta over en jobb der de ikke kan styre hvem som blir kjøpt inn og dermed ha bedre kontroll på egne resultater og fremtid?

Det er mye kritikkverdig som skjer rundt A-laget. Pardew er bare en av brikkene. Den som er lettest å kritisere og den som er lettest å få fjernet.

chickenman

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4328 på: 28. Des. 2014, 13:32 »
For å si det enkelt: det er ikke Pardew som er det største problemet i klubben pr dags dato, hvis vi skal "personifisere" problemet.

Skal vi se en langsiktig tankegang i dette, og ha et håp om at denne klubben en gang skal kunne bli "noe stort" igjen,  så må det være at (C)Ashley klarer å gjøre den til et såpass attraktivt kjøpsobjekt at en mer ambisiøs eier vil kjøpe klubben og sikte høyere enn det Ashley er villig til pr dags dato.

Dessverre så har ikke det skjedd ennå, men vi kan vel kanskje håpe at det forandrer seg i det dette "rentefrie lånet til (C)Ashley" er innfridd?

Og alt dette, som jeg altså har imot vårt eierskap, gjør at jeg faktisk er villig til å se litt med mildere øyne på Pardew og den jobben han gjør. Altså misforstå meg rett, jeg er slett ikke kjempefornøyd med Pardew og den jobben han gjør. Men spørsmålet jeg stadig kommer tilbake til er: hvem ville gjort det bedre under de rådende omstendigheter? Det sitter jo en viss "mr Ondskapen" (hva fotball gjelder) med en caps på hodet et sted som sikkert har lyst på en ny jobb etter at han stakk fra Palace i august, men jeg har ikke lyst til å se ham som manager i klubben jeg heier på. Resultatmesig så har han ikke gjort så mye mer i PL enn det Pardew har fått til i Newcastle, og rent spille- og underholdningsmesig så er det utvilsomt store skritt i helt feil retning.

Og som det blir påpekt av andre før meg i denne tråden: hvor enkelt er det å oppnå resultater under de rådende omstendigheter hvor de beste spillerne til enhver tid er til salgs, og ikke alltid blir fullt erstattet?

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4329 på: 28. Des. 2014, 16:13 »
http://www.theguardian.com/football/2013/apr/18/premier-league-finances-club-by-club

Poenget er vel at dette ikke er noen unik posisjon Newcastle befinner seg i, snarere realiteten til alle klubber minus 3-4 stk i hele Premier League. Og ja - jeg er enig i at det er et valid poeng. Selv LFC sliter voldsomt med etterdønningene etter salget av en enkelt spiller.

Det mange ser ut til å glemme er at vi er på øvre halvdel både hva omsetning og lønnsbudsjett angår i ligaen, og det er ikke slik at vi har noe underlegent lagt kvalitetsmessig til lag vi stadig taper for. Det jeg kritiserer Pardew for er at han enda ikke har klart sette noe offensivt klart spillmønster over laget. Der er ingen klar plan på det han driver med, annet enn at han siden dag 1 har messet om sin hang til posessionorientert fotball langs bakken, uten at vi har bevitnet dette.

Frode nevnte hvor dyktige stopperne i Swansea var til å spille seg ut av trengte posisjoner. Det er ikke fordi de er så jævla masse bedre teknisk enn Colo og Taylor - det er fordi de fokuserer på dette slavisk på trening. Det er jeg brennsikker på. Nettopp fordi vårt fokus ser ut til å være i første omgang å nullifisere motstanderens angrep, deretter satse på kontringer - oppnår vi også godkjente resultater mot bedre motstand. Det som vi samtidig sliter med er at vi ikke makter kontrollere matcher mot motstand vi bør kunne slå. Eksempelvis kampen mot et Sunderland jeg mener vi har nok kvaliteter til å slå, selv med skadene vi har. Jeg syns det er interessant at Newcastle ikke makter starte matcher bedre, samt sliter så enormt med å score tidlig i kamper. Hvorfor?

Det er dette evinnelige destruktive fokuset på hvordan fotball skal spilles og at Pardew ikke har noen klar identitet jeg savner. Du har eksempelvis en De Boer i Ajax som har sagt at Newcastle er en spennende klubb for ham. Det er en mann med spennende fotballfilosofi som også er vant med at hans beste spillere utvikles og selges til større klubber når de når et visst nivå. Dette burde vært en spennende mann for oss.

Det er dog Ashley som sitter på topp og garantert er godt fornøyd med en manager som innfinner seg med middelmådige ambisjoner og tilsynelatende ikke ønsker stille store spørsmålstegn ved driften av klubben. Jeg tror de fleste er enige i det. Men så er det som du sier lettere å fjerne en manager enn en eier. Selv om det ikke blir CL-plass av det, er det håp om at vi kan få se konturene av en langsiktighet rundt hvordan vi ønsker spille fotball - og kanskje en større grunn til å se Newcastle for underholdningens skyld fremfor et "pliktløp" som det i alt for store perioder har vært under Pardew.

Tremblem

• Gjest
« Svar #4330 på: 28. Des. 2014, 20:30 »
Skrevet et liknende innlegg tidligere, finner det ikke farta.

Strategi:
Ashley sin uttalte strategi er å kjøpe yngre spillere som skal utvikles og selges videre. Forutsatt at man selger spillere til rett tid, overskuddet investeres i utvikling av laget og lubben, samt har erstattere klare før man selger, er dette etter mitt skjønn en fornuftig strategi for en klubb som Newcastle. Et godt eks. er salget av Debuchy, der vi fikk Janmaat på plass først!

Speidernettverk:
Mange eksempler på at vi finner bra, unge spillere til fornuftige summer. Ayoze, Cabaye og Sissoko er gode eksempler på det. Disse gutta får godkjent av meg.

Fasiliteter:
Det investeres for tiden store beløp i å oppgradere treningsanlegg og akademi. Regner med dette blir fasiliteter av høy standard, der det bør være mulig å legge til rette for både tiltrekke spillere, legge bedre til rette for trening, kosthold, forebyggende aktiviteter i forhold til skader osv...

Manager
Her kommer mitt store ankepunkt mot strategien. At gode spillere selges, og at dette påvirker resultater skjer ikke bare i Newcastle. Dette er hverdagen for alle klubber utenom de aller største. De færreste går fra å være kandidater for Euro-cup til nedrykkskandidater etter salget av en spiller. Vi hadde spillere i stallen i våres til å gjøre det langt bedre enn vi gjorde. Å ikke få ut dette potensialet er Pardew's ansvar! Når det gjelder talentutvikling er han også totalt på jordet! Grunnen til at vi i de siste har gitt mage unggutter sjansen samt gitt spillere muligheg til å spille på rette posisjoner er fordi Pardew ikke har hatt noe valg grunnet skader. Ikke fordi han har interesse av å utvikle de. Vil påstå det er helt tilfeldig at spennende, unge spillere som Arons, Sammy, Abeid, Haidara og Ayoze har fått sjansen. Pardew ville selge Abeid i sommer!! Det er helt tilfeldig at Sissoko nå brukes der han er best, sentral, offensiv midtbane. Skal man ha en strategi som baserer seg på utvikling av yngre spillere, må man ha en manager som faktisk evner å gjøre dette. Her er Pardew meget svak!

Ellers står han for en fotballstil jeg virkelig ikke kan fordra, og som jeg mener ikke passer med hva Newcastle har stått for og som jeg en gang falt for. Attraktiv fotball med spillere som får utnytte potensialet sitt. Ikke legge seg bakpå fra første minutt, satse på kontringer, bruke spillere konsekvent på feil plass osv, osv, osv..... Så må det også nevnes Pardews stadige løgner og tåpelige bortforklaringer, og flere tilfeller av dårlig oppførsel på sidelinjen! Er så langt fra standarden en Newcastlemanager bør ha!

Ja, det er Ashley sitt ansvar at han er der. Jeg fatter ikke hva Ashley beholder han for, når han helt tydelig er feil man i forhold til uttalt strategi? Imidlertid er ikke dette noen grunn for ikke å kritisere Pardew! Pardew må ut, vent gjerne til sesongslutt, men fyren må bort!! Hvem vi får som erstatter?? Man kan jo bare håpe Ashley ser det sjøl og får tak i en person som faktisk har evnene til å utvikle spillere og en attraktiv spillestil. Det er fullt mulig innenfor de rammene og budsjettene som er der i dag, så lenge man får på plass de rette folkene. 
« Siste redigering: 28. Des. 2014, 20:42 av Tremblem »

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4331 på: 28. Des. 2014, 21:00 »
Frode nevnte hvor dyktige stopperne i Swansea var til å spille seg ut av trengte posisjoner. Det er ikke fordi de er så jævla masse bedre teknisk enn Colo og Taylor - det er fordi de fokuserer på dette slavisk på trening. Det er jeg brennsikker på.

Det her mener jeg er riv ruskende galt. Våre stoppere er jevnt over noe av det svakeste man kan finne i PL når det kommer til tekniske ferdigheter, mener jeg. Williamson er kanskje den svakeste i PL på det området og S. Taylor er ikke noe å skryte av heller og Coloccini har jeg nå flere ganger de siste kampene levert statistikk på at han treffer særdeles dårlig med pasningene sine, korte såvel som lange.
Mot Everton derimot traff Coloccini veldig godt og var en av våre mest pasningssikre spillere.

Det å stå å trille 10 meters pasninger på tvers upresset i forsvar kan alle. Det å løfte blikket å finne rom foran seg og slå en nøyaktig pasning fremover er det bare Coloccini som gjør på vårt lag av midtstopperne, med vekslende hell.

Når det kommer til tekniske ferdigheter så er det noe som må læres i den motoriske gullalder, fra 6 til 12-14 år. Etter dette, gjerne tidligere også, læres det å sette de tekniske ferdighetene ut i åpent spill. Det sies at om man ikke har lært seg det tekniske innen denne alderen lærer man det aldri (satt på spissen).
Det man derimot kan lære hele livet er hvordan få de tekniske ferdighetene til å fungere mest og best effektivt for laget. Alle kan drible og drible til de mister ballen, men når og hvor man skal sentre den er langtfra like enkelt å få alle til å skjønne.

Derfor er det spennende med at NUFC har inngått samarbeid med Coerver Coaching, et nederlandsk konsept etter Wiel Coerver som handler nettopp om å utvikle personlige ferdigheter og trening for å utvikle dette i ung alder og oppover. Har selv vært på flere kurs som de har holdt for å holde meg litt oppdatert.
De har samarbeid med flere av verdens beste klubblag som f.eks Bayern München og Arsenal.

Ikke at jeg er en ekspert, langt derifra, men jeg tviler sterkt på at lag i PL trener slik vi er vant med fra ungdommen her i Norge. At lagene har spillsekvenser har nok alle, men det er nok mye restitusjons trening, taktisk trening, hvordan forsvare og angripe som lag. Trening opp mot neste kamp, holde kondisjonen oppe, osv.
Selvfølgelig har de øvelser med ball, men jeg tviler på at de kjører så mange øvelser for å bedre de tekniske ferdighetene på spillerne på A-laget. De var allerede gode nok da de ble tatt opp. Så må det holdes inntakt samtidig som de taktiske ferdighetene samstemmer med trenernes ønsker.
Et lag som ønsker å spille posession orientert kjøper ikke Mike Williamson eller S. Taylor. Du skjønner hva jeg mener......

Fint du tok opp Swansea som eksempel. Til nå denne sesongen har Swansea slått 60 langpasninger pr kamp. NUFC står med 64. Marginalt mer. Keeperne står garantert for ihvertfall halvparten. Så forskjellen er ikke stor. Forskjellen er mer på personlige ferdigheter og at det er flere på laget som kan bidra til en posession orientert filosofi. Det er en luksus kontra lag som ikke har det.

Du skrev ett langt innlegg og la ved link om økonomi og hvor NUFC var i forhold til andre der, både lønnsmessig og andre ting. Men det har ingenting å si for det jeg spurte deg om lenger bak her.
Så spør igjen.
Tror du seiersprosenten blir påvirket av at vi stadig selger de beste spillerne uten å erstatte dem? Gjerne midt i sesongen .......
Er det virkelig lett å sette en spillemessig identitet når man hvert jækla transfervindu mister lagets beste spillere? Gjerne de laget er bygd opp rundt? Og får noen helt andre spillertyper inn når sommerens overgangsvindu nærmer seg slutten?
« Siste redigering: 28. Des. 2014, 21:06 av Frode »

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4332 på: 07. Jan. 2015, 16:16 »

chickenman

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4333 på: 07. Jan. 2015, 17:15 »
http://www.telegraph.co.uk/sport/football/teams/newcastle-united/11330409/.html

Får vi snart ny eier også?

One can only hope.

Men det spørs hvor mye Shearer vet om hva som foregår innad i klubben nå da. Kjipt hvis det er bare rene spekulasjoner blandet med en dose ønsketenkning...

Anders

• NewUtd.no
  • Kaptein
  • 1892
    • Vis profil
« Svar #4334 på: 11. Jan. 2015, 01:24 »
Lite spiller-rykter om dagen, så for poste de ryktene som handler om oss!
For the record, jeg tror ikke et sekund på det (tror jeg).

?@Jonhopeofficial: All #NUFC should be aware a deal to buy the club is almost agreed. £245m takeover. Almost agreed #Newcastle #ashleyout #Dubai?

?@Jonhopeofficial: I can 100% confirm to all #NUFC fans a takeover is happening and you will be a happy bunch! It has no involvement of mine, no reason 2 lie?
▒▓██ T █ O █ O █ N ██ A █ R █ M █ Y ██▓▒