20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Sam Allardyce  (Lest 82037 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: Sam Allardyce
« Svar #420 på: 05. Jan. 2008, 22:08 »
Alle er vi vel enige om at vi helst vil se "carpet football", Bobby. Men jeg synes vi skal få la manageren bestemme hvordan laget skal spille. Likevel er det ingen tvil om, at når vi spiller opp imot vårt beste, da spiller vi ikke veldig ulik fotball fra det Keegan og Robson sto for. Vi pøser riktignok ikke på med like mange folk offensivt, og det er ikke helt den samme bevegelsen uten ball for tiden, men det tror jeg bare er et spørsmål om tid. Når bevegelsene kommer, da kommer det enda mer finspill, flere mål og fornøyde fans.

Når vi sliter, så spiller vi lange, fæle baller på en Viduka som står mutters alene på topp mot to råsterke stoppere, som vinner nesten alle hodeduellene. Også under Robson ble ballen spilt mye på måfå, når vi sleit som verst. Når bevegelsene ikke var der, når spillerne ikke gadd å jobbe, da var vi tvunget til å spille langt, og da ble selv Alan Shearer svært ensom.

Men som sagt, når spillet sitter, så spiller selv Big Sam noe som ligner på det Robson kaller "carpet football". Så jeg synes ikke vil skal legge mer press på Sam enn det som allerede er der. Hvis ikke det er bevegelser uten ball, hvis vi ikke gidder å jobbe for å score mål, så blir vi tvunget til å spille langt. Når spillet sitter synes jeg ikke vi spiller nevneverdig mye mer langt enn det vi gjorde under Robson.

Men som vanlig er det jeg som er døv, blind og totalt blottet for fotballforståelse...
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

AK84

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #421 på: 05. Jan. 2008, 22:47 »
Har sagt det før og sier det igjen. Vi må gi Big Sam tid. I alle fall ut sesongen og muligens neste sesong. Men han må snart begynne å finne en fast 11er.....

Are..........

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #422 på: 05. Jan. 2008, 23:19 »
Helt enig med Joakim. Synes at mot Man City så var det mye mindre lange baller enn vi har sett tidligere. Spillet var til tider veldig bra, de fleste sjansene våre kom fra "carpet football". Jeg tror at det er en utvikling vi kommer til å se videre, veldig sakte.

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #423 på: 06. Jan. 2008, 01:34 »
Men som vanlig er det jeg som er døv, blind og totalt blottet for fotballforståelse...

Akkurat, det er det jeg har villet frem til hele tiden.
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #424 på: 06. Jan. 2008, 03:26 »
Jokke har selvfølgelig helt rett.
Jeg syns vi tidvis har sett en vilje til hurtig overgangsspill langs bakken, ofte helt i starten i kampene før vi har sluppet inn mål eller ikke maktet gjøre noe ut av tidlig press.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Lars Arild Stordal

• Kaptein
  • Newcastle United
    • Vis profil
« Svar #425 på: 06. Jan. 2008, 07:35 »
Tidvis er ikke nok ???
Er ikke lett å være Newcastle fan.
Men jeg elsker klubben uansett hva som skjer.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #426 på: 06. Jan. 2008, 16:13 »
Tidvis er ikke nok ???
Tidvis er en begynnelse, og vi må begynne fra begynnelsen, skal vi kunne bli gode. Hurtig overgangsspill langs bakken var ikke akkurat Newcastles store forse forrige sesong, var det vel? Og under Souness, ja aldri har vi vel vært bedre til å spille ballen hurtig gjennom ledd og komme oss til gode målsjanser. Målsjansene lar fremdeles vente på seg, men vi må begynne fra begynnelsen. Nytter ikke å tjuvstarte, det vil bare slå tilbake på oss senere.

fredd

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #427 på: 06. Jan. 2008, 21:15 »
Alle er vi vel enige om at vi helst vil se "carpet football", Bobby. Men jeg synes vi skal få la manageren bestemme hvordan laget skal spille. Likevel er det ingen tvil om, at når vi spiller opp imot vårt beste, da spiller vi ikke veldig ulik fotball fra det Keegan og Robson sto for. Vi pøser riktignok ikke på med like mange folk offensivt, og det er ikke helt den samme bevegelsen uten ball for tiden, men det tror jeg bare er et spørsmål om tid. Når bevegelsene kommer, da kommer det enda mer finspill, flere mål og fornøyde fans.

Når vi sliter, så spiller vi lange, fæle baller på en Viduka som står mutters alene på topp mot to råsterke stoppere, som vinner nesten alle hodeduellene. Også under Robson ble ballen spilt mye på måfå, når vi sleit som verst. Når bevegelsene ikke var der, når spillerne ikke gadd å jobbe, da var vi tvunget til å spille langt, og da ble selv Alan Shearer svært ensom.

Men som sagt, når spillet sitter, så spiller selv Big Sam noe som ligner på det Robson kaller "carpet football". Så jeg synes ikke vil skal legge mer press på Sam enn det som allerede er der. Hvis ikke det er bevegelser uten ball, hvis vi ikke gidder å jobbe for å score mål, så blir vi tvunget til å spille langt. Når spillet sitter synes jeg ikke vi spiller nevneverdig mye mer langt enn det vi gjorde under Robson.

Helt enig. For at spillet skal begynne å sitte må det komme flere samtidige beveglser. Det er lett å skylde på f.eks. Butt siden det er han som slår den dårlige pasningen, men et annet problem er at spilleren som skal mota ballen ofte står stille eller det ikke skjer mange beveglser ved denne spilleren. Da blir det også vanskligere for spilleren våre og treffe med pasninger.

Mange klager også på at Emre ikke starter kampene, og jeg er forsåvidt enig. For han har jo kreativten og kan slå krempasninger. Men dette hjelepr lite hvis inativene er få og dårlige, og dette har dessverre skjedd i alt for mange kamper denne sesongen. Kanskje er dette noe av grunnen til at Emre ikke har brilijert når han har spilt? For vi vet jo at han kan det.

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #428 på: 06. Jan. 2008, 21:42 »
Er så uenig med dere som det er mulig å bli!!

Dere snakker om flere bevegelser offensivt når vi har ball! Hvordan er det mulig når den sentrale midtbanen kun inneholder defensive spillere? Eneste offensive bevegelser vi har er på vingene og det blir for ensformig og for lett å stoppe i lengden! Vi så det mot City og igjen idag! Begynte bra, men for lett å stoppe når det er vårt eneste våpen!

Du fredd forsvarer Butt med at det er lett å kritisere han for dårlige paninger, men mener at lagkammeraten er for stillestående! Følger du med? Skal vi ha en mann konstant på tribunen og en bak målet slik at vi kan plukke opp "lompene" til Butt da?

Og til sist, hva legger dere i Robson sitt begrep "carpet football"? Det som dere mener vi tidvis har spilt denne sesongen!

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #429 på: 06. Jan. 2008, 21:49 »
"Carpet football" er for meg å spille ballen gjennom ledd, hurtig og i lengderetning. I de beste kampene våre denne sesongen har vi gjort nettopp det.
Selv om vi spiller med Butt - Faye på sentral midtbane, så må det flere bevegelser til. Og Butt eller Faye skal selvfølgelig være med og stå for de bevegelsene. Når vingen går innover må backen overlappe, og spissene må være bevegelige inne i feltet, når vi angriper på kant. Det har delvis vært en mangelvare denne sesongen. Men likevel, når vi først er gode, så er vi gode, og da er det god bevegelse, både i midtbaneleddet og på topp.

Butt er varierende i pasningsspillet. I dag var han direkte dårlig, i nedtak og pasninger. Men han jobbet knallhardt og var overalt på banen. Og alltid "in the thick of it".

fredd

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #430 på: 06. Jan. 2008, 22:55 »
Er så uenig med dere som det er mulig å bli!!

Dere snakker om flere bevegelser offensivt når vi har ball! Hvordan er det mulig når den sentrale midtbanen kun inneholder defensive spillere? Eneste offensive bevegelser vi har er på vingene og det blir for ensformig og for lett å stoppe i lengden! Vi så det mot City og igjen idag! Begynte bra, men for lett å stoppe når det er vårt eneste våpen!

Hvordan det er mulig? Vi har jo to spisser som kan møte og stikke osv, vinger som du sier og to backer som også kan være med offensivt. De to midtbanespilleren kan også løpe og finne flere nye posisjoner, og jeg vil gjerne ha en offensiv spiller på midtbanen som kan være spillebar også offensivt i banen.

Du fredd forsvarer Butt med at det er lett å kritisere han for dårlige paninger, men mener at lagkammeraten er for stillestående! Følger du med? Skal vi ha en mann konstant på tribunen og en bak målet slik at vi kan plukke opp "lompene" til Butt da?

Selvfølgelig har Butt en del stygge pasningsmiss som ene og alene er hans feil. Likevel, det blir ikke enkelere for han å treffe på pasningene når beveglsen er liten og de gode inativene få. Man gjør ikke Butt god ved å stå og se på når han er i en vanskelig situasjon.

KingKev

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #431 på: 07. Jan. 2008, 20:07 »
Noe som har begynt å irritere meg litt i det siste er retorikken som Big Sam bruker i diverse intervjuer når han skal forsvare seg, og da sikter jeg til uttalelser ala:

"They haven't won anything for 53 years"

"It will take five years to turn this club around"

Og det er ikke akkurat få ganger at han har brukt det med at vi ikke har vunnet noe på over 50 år (faktisk er det vel feil også, vi vant forløperen til UEFA Cupen i 1969). Og slik sett så kan man få inntrykk av at han mener vi har vært nede i en dyp grøft de siste femti årene, noe som er så feil som det kan få blitt. Vi var et av ligaens beste lag gjennom store deler av 90-tallet og på starten av dette årtusenet. Ja, faktisk er vi nummer fem på maratontabellen i PL etter ManU, Arsenal, Liverpool og Chelsea - foran klubber som Everton, Villa og Tottenham til tross for at de har vært en sesong lenger i PL enn oss.

Og at det vil ta fem år å snu klubben rundt? Hehe.. vel. Rundt til hva da?

Jeg blir mer og mer skeptisk til Allardyce. Først og fremst på grunn av fotballen vi spiller og en del merkelige prioriteringer med tanke på laguttak. For det andre på grunn av en del "komiske ali" tendenser i pressen etter skikkelige rævva kamper hvor han rett og slett nekter å innse realitetene.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #432 på: 07. Jan. 2008, 21:56 »
At det vil ta tre til fem år å rydde opp i kaoset etter Shepherd og Hall-familien, og omvende klubben til en stabil toppklubb, er det ikke tvil om. Det som er synd er at denne sesongen har vært så vanskelig, etter å ha startet så lovende. Vi har vært nede i en dyp dal i de siste 10 årene (med et veldig kort unntak av de fem årene Robson var manager). Men vi så at Robson trengte tre år på å få Newcastle tilbake i toppen, hvorfor skal det da ta så veldig mye kortere tid for Allardyce, bare fordi han har et bedre spillermateriale, som leverer dårlig fotball?

Jeg synes han har snakket svært lite om at denne klubben ikke har vunnet noe på evigheter, og selv om vi regner med InterCity Fairs Cup i 1969, er det ikke alle som gjør det. Hadde det vært noe han hadde snakket ofte om, så hadde jeg også reagert på det, men såvidt jeg har greid å se og høre, så har han vel nevnt det bare én, maks to ganger siden han startet i jobben. Det må han ha lov til, når han argumenterer for at det vil ta tid å "snu klubben rundt", som han sier hvis vi oversetter til veldig dårlig norsk.

Juicypopz

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #433 på: 08. Jan. 2008, 10:56 »
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=515108

Sam Allardyce uttaler seg om det tøffe kamp programmet.
Toon Toon, Black and White Army !

Hvil i fred, Gary Speed. #Legend

twitter: @Liiedy90

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #434 på: 08. Jan. 2008, 13:43 »
Viktig å få med at Big Sam har sagt at klubben ikke har vunnet på 53 år i innelandsturneringer.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida