20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Russetråden  (Lest 23427 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Benson

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Russetråden
« Svar #15 på: 01. Mai 2007, 00:18 »
Er kje no serlig fan av russefeiring eg heller
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

MLerbakk

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #16 på: 01. Mai 2007, 12:11 »
Skjønner hva du vil fram til Joakim, men jeg er ikke helt enig i dine syn på russetidas verdier. Det er ikke fyll og spying jeg er ute etter. Derimot setter jeg mer pris på det å ha det morsomt med venner og markere at man snart er ferdig med 12 års skolegang. Jeg drikker meg aldri så sinnsykt full at jeg ikke husker hva jeg gjorde kvelden før, mens jeg ligger å lakkerer dassen med spy. Jeg har heller ikke tenkt å drikke hver eneste dag. Var en pangstart på russetida i går, og jeg gleder meg til fortsettelsen. Skal ta masse knuter og ha det kult med vennene mine. Høydepunktet er selvsagt 16.mai-kampen på Lerkendal.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #17 på: 01. Mai 2007, 19:58 »
Enig med Lerbakk. Er da slettes ikke alle som er ute etter grøftefylla, selv om jeg syns det er okei å gjøre mye syke saker i russetida :P
Men natt til 1.- og 17. mai er dager man som russ MÅ ut på!
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #18 på: 02. Mai 2007, 19:50 »
Jeg var ikke ute 1. mai, fordi vi ikke hadde startet russefeiringa ennå da. I 2002 ble Ringve-russen døpt rundt 8. mai, eller noe sånt. Om jeg ikke husker helt feil, men det må jeg ta forbehold om at jeg kanskje gjør.

Det er selvsagt ikke alle som ligger i grøftekanten sørpe full. Og det er ikke alle som tapetserer dassen med spy 17. mai. Men det er hovedsaklig det som er målet for russefeiringa sånn generelt sett. Det var det i 2002, og det er det fremdeles.

En skal kunne gjøre mye rart når man er russ, men jeg synes det er noe forbanna tull at det er knuter forbundet med et skyhøyt inntak av alkohol på kortest mulig tid, og jeg synes fokuset på sex er i overkant stort.

Russetiden skal være en tid for å kunne bli kjent med mennesker du ellers neppe ville fått kontakt med. Noe om å kunne få kontakt med folk på tvers av studieretninger og skoler. Det var det jeg først og fremst fikk ut av russefeiringa. I tillegg tok jeg noen ganske uskyldige knuter for å gjøre vanvittig teite ting, som ikke har noen konsekvens og som ikke har noen hensikt.

Du skal selvsagt få lov å feste og ha det gøy, men alt med måte. Og det må være mulig å ta noen dager HELT fri. Men greit nok, jeg kan vel alltids tilgi en for at en er ute kvelden etter dåpen. Selv om Newcastle spiller kamp. Men det å drikke enorme mengder alkohol i en bukse evt. dress størrelse telt og en helt ok genser til flere tusen kroner er ikke så viktig at man ikke kan se en newcastlekamp ved en anledning. Selv om det er et sørgelig syn.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #19 på: 02. Mai 2007, 20:29 »
Jeg er heller ikke så utrolig begeistret for russefeiringen. Gruppepress deluxe, både når det gjelder inntak av alkohol og sex. At noen gidder å kaste bort så jævla mange penger i løpet av russetiden er helt latterlig. Folk som bruker penger på russebuss og stereoanlegg med drittmusikk (som det som oftest er), vær så god! Og russeknuter er noe helvetes tåpelig. Man trenger ikke være russ for å ha det gøy.

Men jeg må selvsagt bli russ, for ellers blir man jo outsider. Så der kan man se hvor gruppepress det faktisk er.
« Siste redigering: 02. Mai 2007, 20:31 av geordie-olav »

André S

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #20 på: 02. Mai 2007, 23:06 »
Sitat
Men jeg må selvsagt bli russ, for ellers blir man jo outsider. Så der kan man se hvor gruppepress det faktisk er.

Jepp. Der fikk man endelig se hvor sterke krefter som er i sving når gruppepresset virkelig slår til   ;D
« Siste redigering: 03. Mai 2007, 09:57 av André S »

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
« Svar #21 på: 02. Mai 2007, 23:25 »
Jeg og er russ. Er helt genialt. Ufattelig mange deilige damer, masse øl og bare faenskap ;D

Har tatt ca. 20 knuter til nå, ikke så mye at det gjør noe. De gøyeste var:

- drikke en kasse
- susse en politidame
- løpe naken (i undertøy) rundt Longersvannet i Bergen
- heise opp russeklærne i en flaggstang og løpe naken rundt
++++

More to come.

BTW: Jeg er tilbake, for dere som husker meg;)
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #22 på: 03. Mai 2007, 15:19 »
Var heftig nok da vårt vaktlag måtte hjelpe MP i det som betegnes som de største opptøyene MP har vært borti i fredstid i Norge, her i Bardufoss. Det var bokstavelig talt Texas.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #23 på: 03. Mai 2007, 16:07 »
Jeg og er russ. Er helt genialt. Ufattelig mange deilige damer, masse øl og bare faenskap ;D

Har tatt ca. 20 knuter til nå, ikke så mye at det gjør noe. De gøyeste var:

- drikke en kasse
- susse en politidame
- løpe naken (i undertøy) rundt Longersvannet i Bergen
- heise opp russeklærne i en flaggstang og løpe naken rundt
++++

More to come.

BTW: Jeg er tilbake, for dere som husker meg;)

1. Har du vært borte? Kan ikke si jeg har lagt merke til det. Men velkommen tilbake, for all del.

2. Her er vi borti veldig mye av det som gjør at jeg ikke har mye til overs for russetiden. Drikke en kasse øl? Jeg kunne godt drukket en kasse øl, men det ville blitt fordelt over flere dager, ikke bare noen ytterst få timer, som er pointet med russeknutene. Å drikke en kasse øl på under 12 timer er i mine øyne totalt uforsvarlig, helsefarlig og rett og slett direkte galskap.

Løpe naken rundt? Hvorfor i pokker skal man gjøre noe sånt? Greit at det er totalt meningsløst og teit, og at mange liker å være helt blåste i russetiden, men hvorfor skal man på død og liv løpe rundt naken? Kan man ikke overlate det til profesjonelle streakere?

Greit nok å susse en politikvinne, det er en ganske harmløs knute, og det har ingen store konsekvenser for noen av partene.

Men hvorfor skal man drikke massevis av alkohol og drite totalt i å oppføre seg som folk bare fordi man har fått på seg russeklær? Én ting er at klærne er ti ganger for store, og damene ser ikke det minste deilige ut i slike klær. For det andre, klærne er ikke direkte varme og ikke alltid like behagelige. En annen ting er at man totalt slutter å oppføre seg som folk. Normal folkeskikk legges til side og man skal bedrive faenskap. Enkelte liker å narre småunger til de mest ekstreme ting bare for et simpelt russekort. Jeg husker selv fra jeg var barn og en annen russ kom bort til meg og ødela et russekort jeg allerede hadde samlet til meg. Verden min falt i grus. Hvorfor gjør man slike ting?
Hva er det som forsvarer at man kan oppføre seg som en komplett idiot bare fordi man har på seg en rød, blå eller sort dress/bukse, evt. en hvit legefrakk som ikke ser ut, full av "drekka mer" og "blir det no pulings"-hilsener fra personer som er drita fulle og som du egentlig ikke kjenner.

Det skal være lov å ha det moro sammen venner, drikke litt alkohol og drite seg ut. Men man må kunne oppføre seg som folk, og man bør kunne greie og styre unna de mest idiotiske knutene. Du kan ikke gjøre som du vil, bare fordi du har på deg klovneklær.

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
« Svar #24 på: 03. Mai 2007, 16:14 »
De du beskriver kjenner ikke jeg. Ingen i min "gjeng" hadde gått inn for å drite ut småunger. Greit nok, de kan være plagsomme når de maser om russekort, men det overlever vi.

Og å drikke en kasse går forholdsvis greit. JA, man blir full, men det er vel mitt valg? Det er opp til meg å bestemme om jeg vil utsette meg selv for den faren.

Dette med at du har noe i mot at vi sprader rundt i boxer er jo bare latterlig. Virker som om du gjerne skulle ønske å gjøre det selv, men tør ikke helt? Greit nok, men ikke la det gå ut over oss.

Poenget med russetiden er å feire at man har gått igjennom et 3-årig helvete som straks er ferdig. Man skal slå ut håret til det fulle, og drite seg ut og kose seg mer enn vanlig. Jeg drikker og driter meg ut når jeg ikke er russ også, og dermed driter jeg meg selv litt ekstra ut når jeg er russ, bare fordi jeg er russ. Det går ikke ut over andre enn meg selv, så jeg ser ikke problemet med det?
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #25 på: 03. Mai 2007, 16:27 »
Poenget er at mange knuter IKKE bare går ut over den enkelte russ, men også andre.
Og ja, det er ditt valg å drikke en kasse øl på noen få timer, men hvorfor? Hva er så viktig med å drikke SÅ forbanna mye på en gang? At du blir full er det minste problemet. Det skal du få lov å være. Men det får da være grenser.

Å sprade rundt i bare boxeren har jeg aldri hatt noen intensjoner om. Og jeg skjønner ikke hva som er så morsomt med å henge russeklærne opp i en flaggstang og løpe rundt.

Russetiden handler om å feire at man SNART er ferdig med 12 års skolegang. Og det kan man gjøre på mange måter. Man må ikke drikke en kasse øl, sprade rundt naken og høvle over alt hunkjønn som kommer forbi. Man må ikke glemme alt som heter folkeskikk og lover og regler bare fordi man er russ.

Det ble ikke til at jeg selv gjorde så veldig mye, men det var veldig mye jeg vurderte å gjøre. Men jeg gjorde rein gata med en tannbørste, og jeg gjorde noen andre helt uskyldige knuter. Men jeg utsatte ikke meg selv og mine omgivelser for fare bare fordi jeg hadde russeklær på.

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #26 på: 03. Mai 2007, 16:49 »
Poenget med russetiden er å feire at man har gått igjennom et 3-årig helvete som straks er ferdig. Man skal slå ut håret til det fulle, og drite seg ut og kose seg mer enn vanlig. Jeg drikker og driter meg ut når jeg ikke er russ også, og dermed driter jeg meg selv litt ekstra ut når jeg er russ, bare fordi jeg er russ. Det går ikke ut over andre enn meg selv, så jeg ser ikke problemet med det?

Hvis du synes VGS var 3 år med helvette kan du glede deg til litt tyngre studier!:) Savner VGS veldig når jeg man sitter med Universitetsbøkene over hodet :-\

Er forøvrig enig med Joakim. Russetiden startet som en "harmløs" feiring, men har de siste årene blitt en slags konkurranse i være med mulig bajas. Ser ikke helt sammenhengen med å drikke seg snydens og feire 3år med skolegang. Men hver sin smak!! ;D

plebbster

• Gjest
« Svar #27 på: 03. Mai 2007, 17:45 »
Tror vi tar poenget ditt, Joakim. Du liker ikke russetiden og spesielt ikke moroa den fører med seg for mange personer.

Ville tro at du er over alderen der man er russ. Kan det ha noe med at du hadde traumatiske opplevelser under russetiden? Ikke for å være stygg og slem, men det virker nesten sånn. Du tenner så sykt hele tiden i tråder om russ.

Øyvinden

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #28 på: 03. Mai 2007, 18:01 »
Folk får gjere som dei vil i russetida for min del så lenge det ikkje går utover andre.

Er også russ i år og eg må innrømme at eg blir litt flau på andre sine vegne når det gjelde enkelte russeknutar. For eksempel er det mange som sitte under pulten en skuletime, i tillegg til andre knutar som verken er morsomme eller vågale. Skal en ha ein knute bør det være litt stas når ein tek den. Då har eg meir sans for dei som spring naken i gata osv. Det må være litt vågalt.

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #29 på: 03. Mai 2007, 20:58 »
Merker meg at noen her må ha hatt ei forferdelig russetid. Å drikke ei kasse øl er jo helt harmløst. Løpe naken rundt omkring, harmløst!! Bare fordi det er knuter som sier at man må pule 20 stk eller noe for å få en rimi pose i lua betyr det ikke at alle gjør det.

Det er deilig å ha en liten pause fra skolehelvette der du kan gi litt faen. Men egentlig litt deilig å være ferdig med det. Skjønner bare ikke hvordan folk kan klage og syte fordi andre har det gøy. Greit nok om du sitter hele døgnet på lesesalen, men for faen ikke klag på andre fordi de er ute med venner og fester.