20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Reise - Jorden Rundt  (Lest 3902 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

VepsoO

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Reise - Jorden Rundt
« på: 16. April 2007, 21:58 »
Heisann! Jeg skal reise jorden rundt fra høsten av så da blir dere kvitt de håpløse innleggene mine her for en stund ;)
Men uansett noen som har noen tips til enkelte land man må få med seg. Ruten jeg skal ta blir Oslo -> Mexico City -> Tvers gjennom Mexico med tog/buss -> Los Angeles og litt rundt i California -> Fiji
-> Darwin nord i Australia -> Australia på tvers -> Sydney -> Thailand i noen måneder.
Har da planer om å reise rundt i Øst-Asia en god del, blant annet til en del av nabolanden til Thailand, for eksempel Laos, Malaysia, Kambodsja og andre.
Noen som har noen severdighets og utflukts tips i disse landene?
Feel free to drink as much tequila as you want, but if you do not drink you could have some beer

You are never stuck in traffic - you are traffic

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Reise - Jorden Rundt
« Svar #1 på: 16. April 2007, 23:23 »
Når du skal innom Mexico, er Maya-pyramidene et must! Turen høres sinnsykt fet ut, må få til noe sånt selv en gang.  ;D

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2 på: 16. April 2007, 23:25 »
Jeg må bare få si, jeg er vannvittig misunnelig på deg!
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Journalisten

• Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
    • http://newutd.no/index.php?cat=8
« Svar #3 på: 17. April 2007, 22:02 »
Jeg må bare få si, jeg er vannvittig misunnelig på deg!

Samme her! Jeg har for lengst lovet meg selv en jorden rundt-tur i løpet av livet og håper du får en strålende tur. Jeg mener det at når man kun lever 80 år her på planeten må man være vågal nok til å tørre å reise rundt å besøke andre kanter av verden, i stedet for å bo åtti år i et lokalsamfunn innenfor en radius på fem kilometer. Ingen kritikk til de som velger det altså, men jeg tror alle har godt av å reise litt rundt for å lære og utforske på egen hånd og ikke få servert alt gjennom TV-skjermen.

Jeg har et par spørsmål til deg av ren nysgjerrighet som jeg håper du vil svare på:

1. Hvor lenge skal du være på reise?
2. Reiser du med noen?
3. Tar du lengre fri fra jobb/studier for å få det til å passe?
4. Har du utformet en kostnadsramme, og hva denne eventuelt inneholder?
Tore Eikeland,
Skribent, student og politiker

NewUtd.no - av supportere, for supportere!

borbis

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #4 på: 17. April 2007, 22:09 »
Turen høres helt fantastisk ut vepsoo og som kristoffer sier her så er jeg en smule misunnelig ;). Sitter å drømmer om å ta en slik tur sjøl. Jeg kan vel med hånden på hjerte si at det blir nok en i løpet av mitt liv også. Ønsker deg lykke til og håper du får en fin tur!
Toon Army!       

ObAfEmI mArTiNs

?It wasn?t the hand of God. It was the hand of a rascal. God had nothing to do with it.?

MLerbakk

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #5 på: 17. April 2007, 22:15 »
Høres ut som en veldig fin tur. :) Jeg er skikkelig misunnellig. Jeg er ganske bereist og har vært i Thailand tre ganger. Det er mange fine plasser der, men øyene i landet er et must. Koh Samui ville jeg dratt til om jeg var i Thailand. Det er "smilets øy", og har utrolig herlig natur. Rundt Samui er det mange andre naturperler av noen øyer. Det arrangeres mange båtturer til forskjellige øyer. Anbefaler da at du overnatter på f.eks. Phi Phi Island i bungalow på stranda. Alt er billig, og det er uendelige muligheter for uforglemmelige opplevelser. Bare et lite råd jeg kommer med. Har du anslått noen pris på denne turen?

VepsoO

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #6 på: 18. April 2007, 14:52 »
Takker for alle svar. Koh Samui er lagt inn i reiseplanen :) Takk Lerbakk

Til Journalisten

1 - Jeg skal reise i ca 6 1/2 mnd
2 - Ja reiser i en gruppe på 6 stykker
3 - Tar lengre fri fra studier ja.
4 - Hvordan jeg har finansiert det holder jeg meg for meg selv. Men turen blir egentlig ikke så fryktelig dyr. Egentlig ikke så mye dyrere enn om jeg bare hadde vært hjemme.

Drar ut i slutten av juli og jeg ser virkelig fram til det. Har veldig store forhåpninger.
Skjønner at mange er misunnelige, men jeg unner virkelig alle å ta en slik tur i løpet av livet
Feel free to drink as much tequila as you want, but if you do not drink you could have some beer

djmattis

• Gjest
« Svar #7 på: 18. April 2007, 17:36 »
Du får pult latino kjerringer, asiatiske skjønnheter og amerikanske blondier, ihvertfall så har du muligheten, jeg er offisielt sjalu.

Og ikke hør på de dumme rådene om å drive og gå rundt og se på museeum og slike idiotiske ting, lev livet og pul til du ikke klarer mere!!!

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #8 på: 18. April 2007, 18:01 »
tror ikke jeg hadde klart noe sånt. hadde nok blitt mer alkis enn det jeg er nå. hvor mye koster det? har sett sånne turer til 20k +- hvis jeg ikke tar helt feil

VepsoO

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #9 på: 18. April 2007, 18:43 »
tror ikke jeg hadde klart noe sånt. hadde nok blitt mer alkis enn det jeg er nå. hvor mye koster det? har sett sånne turer til 20k +- hvis jeg ikke tar helt feil

Jeg har satt av et budsjett til 60 000 - 80 000,-
Mat har jeg da ikke regnet med

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #10 på: 18. April 2007, 19:14 »
60-80 000? Synes det høres sinnsykt billig ut for over et halvt år på reise. Er absolutt alt av store utgifter bortsett fra mat planlagt?

VepsoO

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #11 på: 18. April 2007, 19:24 »
Jeg skal tilbringe nesten 3 mnd i Thailand og rundt omkring der med kortere utflukter for å si det på den måten. Jeg og mine medreisende har anledning til å bo så og si gratis under den perioden.
Dessuten skal jeg bare fly 5 ganger underveis og siden vi reiser flere sammen blir det meste en del billigere.
Men 60 000 - 80 000 er da stort sett medregnet transport og overnatting. Mat, andre kostnader som  for eksempel besøk på berømte steder er ikke tatt med i betrakningen

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #12 på: 18. April 2007, 19:32 »
Ja, var transport og overnatting jeg tenkte på. Høres riktigere ut når tre måneder omtrent går ut av beregningen.  :P

Vet ikke hvor mye småting og andre kostnader jeg ville planlagt på forhånd egentlig... Sånne ting har sikkert lett for å bli pliktløp om du blir for opptatt av å få med deg forskjellige ting. Kanskje det beste er å ta det som det kommer?

VepsoO

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #13 på: 18. April 2007, 19:56 »
Jeg har ihvertfall tenkt til å ta mat, ekskursjoner og andre småkjøp som det kommer. Har spart opp "masse" penger så jeg håper å være på den sikre siden uansett

Nordin

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.newutd.com
« Svar #14 på: 18. April 2007, 22:57 »
Jeg kjenner en kar som brukte 50 000 på å reise rundt i Sør-Amerika i 5 mnd, så et budsjett på 60 - 80k høres fornuftig ut. Er du litt nøktern så klarer du nok å presse inn mat for de pengene også, men på en annen side mener jeg at man selvsagt bør nyte en slik langferie og ikke spare og spinke seg i hjel.

Det bør også nevnes at det selvsagt er dyrere å reise med fly mellom verdensdelene enn det er å busse gjennom SA.

Et lite tips fra en uerfaren reiser: Sats på å bli kjent med lokalbefolkningen fremfor å henge på turiststeder. Dette er et råd som går igjen i enhver reisedebatt på VGD og andre forum. Du får nok mye mer utbytte av det.

God tur! Høres ut som en fantastisk trip.
NewUtd.no: av supportere - for supportere!