20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Endring av formasjon, 4-3-3  (Lest 16872 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: Endring av formasjon, 4-3-3
« Svar #60 på: 25. Juni 2007, 17:11 »
Jeg har sett Milner spille sentralt, og han har aldri kommet til sin rett i den posisjonen. Han trekker bestandig utover, og ønsker å løpe langs krittlinja. Han er ikke den som mest naturlig setter seg selv i scoringsposisjon, han ønsker å være den som setter andre i scoringsposisjon.

Dyer er mye bedre i en slik rolle. Kanskje er det der han er best. Da blir han mer målfarlig, samtidig som han får løpt mye, og han får brukt den undervurderte pasningsfoten sin til å tre gjennom Martins eller Owen. Dyer ønsker å komme oftere i scoringsposisjon, og trekker innover når han spiller kant.

Emre er også en spiller som kan gjøre en god jobb i en slik rolle, selv om jeg har en følelse av at han liker seg litt lenger tilbake på banen, da jeg ofte har sett at Emre løper tilbake for å plukke opp ballen tidlig. Emre ønsker å være den som setter i gang angrepene, samtidig som han løper så mye at han rekker å bli nest sist på ballen også, ved flere anledninger. Men Emre har likevel ferdigheter som gjør han meget spennende i en offensiv midtbanerolle.

Jeg skjønner ikke hva vi skal med en defensiv midtbanespiller, så lenge vi har Butt. Og jeg ser ikke helt hvorfor det er slik en krise at Butt spiller mye og fra start. Jeg går ut ifra at Big Sam tenker å spille 4-4-2, med Barton og Emre som sentrale midtbanespillere. Samtidig kan det være en idé i enkelte kamper, å spille med tre (evt. fem) på midten, og bruke Butt som et rendyrket anker.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

-9shearer9-

• Flaskebærer
  • *
    • Vis profil
« Svar #61 på: 04. Juli 2007, 05:39 »
Bare så det er sagt tror jeg det er sjelden at Owen og Martins er friske samtidig. Ameobi og Viduka utfyller nok Owen og Martins på en bra måte. Men foretrekker egentlig Luque, og synes han fortjener en ny sjanse enten som venstreving eller spiss.

Vet ikke hvilken formasjon Allardyce har tenkt ut, men en ting som er klart er at han må bestemme seg FØR han kjøper spillere for hvordan han har tenkt å spille. Og at han må være konsekvent og holde seg til en formasjon og spillestil.

Liker egentlig ikke tanken på å spille med Viduka, Martins og Owen på en gang. Og tror nok ikke Allardyce liker den tanken heller. Med Viduka Martins Owen mangler vi alt for mye i oppbygningen av angrepsspillet. Alle 3 er typiske spisser som har lite å bidra med utenfor 16 meteren. Owen og Martins har syk fart og ville nok fungert bra med Viduka, men liker ikke tanken på det, fordi jeg føler laget ville manglet noe rundt angrepet. Ville heller spilt med Duff, Luque, Dyer, Milner eller kanskje Solano om jeg skulle lekt med den tanken, i en slags diamantformasjon lignende dette:

Barton
Emre-Solano(Dyer)
Duff(Milner)
Martins-Owen

Bare så det er sagt mener jeg at Solano er en utmerket sentral midtbanespiller. Han er generet en god pasningsspiller, har god skuddfot, gode løp, jobber godt, gode stikkere, og har bevist tidligere at han fungerer vel så bra sentralt som på kanten. Akkurat som Beckham gjorde.

Men min mening er at vi burde holdt oss til 442:

Solano(Milner) - Emre- Barton- Duff
Owen-Martins

Med gode stikkere fra de andre spillerne, så kan Martins og Owen bytte mellom å ligge inni og utenfor boksen. Ved skader utfyller Viduka/Ameobi dem utmerket uansett. Tviler sterkt på at vi får sett dem så ofte samtidig på banen da begge er mye plaget av skadet, spessielt Owen. Den farten vi ville hatt med et skadefritt lag ville vært så å si umulig for ethvert forsvar å spille mot, så føler at en 4-4-2 ville vært det beste over tid, da vi skal bygge lag over tid. Men spørs som sagt hva Allardyce har tenkt på, og respekterer selvfølgelig tanken på en sags diamantformasjon eller 4-3-3 som jeg mener blir noe av det samme.

Barton
Emre-Solano(Dyer)
Owen-Martins
Viduka

Mange varianter og muligheter. Uansett et fryktelig spisspar å spille mot.

chickenman

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #62 på: 04. Juli 2007, 13:16 »
Du skriver mye her jeg er enig i 9Shearer9-, men også en ting jeg må si meg uenig i:
Sitat
Med Viduka Martins Owen mangler vi alt for mye i oppbygningen av angrepsspillet. Alle 3 er typiske spisser som har lite å bidra med utenfor 16 meteren. Owen og Martins har syk fart og ville nok fungert bra med Viduka, men liker ikke tanken på det, fordi jeg føler laget ville manglet noe rundt angrepet.

Owen er jeg enig i, Viduka er jeg tvil om, skal ærlig innrømme at jeg ikke har sett mye på 'boro det siste året. Men Martins kan i aller høyeste grad bidra i det oppbyggende spillet utenfor 16 meteren. Ifjor så vi ofte hvordan han tok imot ballen midtveis inne på motstanderens halvdel og holdt på den til vi fikk flyttet etter spillere. Greitt nok at han måtte fordi han manglet gode makkere, men den egenskapene forsvinner ikke selv om han nå får gode makkere.

Faktisk så har jeg fått litt troen på at 4-3-3 KAN fungere nå. Owen og Viduka vil nok trolig kunne fungere KUN som midtspiss, og særlig Owen vil nok trenge støtte fra andre for ikke å bli for alene på topp. Men det kan han også få. Når jeg ser på Martins egenskaper så ser jeg ingen grunn til at han ikke kan spille en av kantrollene i en treer på topp. Med Martins på høyre kan Luque ta venstresiden, dersom Big Sam kan få ham til å blomstre. Luque er tross alt født og oppvokst på LaMasìa og lært av de beste som har i sine vedtekter at det skal spilles 4-3-3. Flytter vi Martins over på venstre så kan Milner komme inn å spille høyrekant på motsatt side. I tillegg har vi Dyer og ikke minst Duff når han blir skadefri. N'Zogbia kan nok også bekle en venstrekantrolle i en treer på topp, bare han får litt tilvenningstid.

Det gir nok av alternativer til 4-3-3:
- Luque\N'Zogbia\Duff - Owen\Viduka\Ameobi - Martins\Milner\Dyer

I tillegg kan N'Zogbia også fungere som indreløper på midten. Det samme kan Dyer, Batron og Emre. I ankerrollen er Nicky Butt midt i blinken, mens både Barton, Geremi, og til nød Emre og Dyer også kan spille der. Med andre ord har vi nok av alternativer både på topp og på midten til å spille 4-3-3.

Forsvarsfireren blir relativt uendret uavhengig av 4-3-3 eller 4-4-2. Den har uansett vært for svak denne sessongen, og med Geremi som høyreback og Rozenhal ved siden av Taylor er vi forhåpentligvis allerede godt på vei til å bygge et slagkraftig forsvar. Det som mangler nå er en habil og god venstreback.

Det var 4-3-3. 4-4-2 som er mer vanlig for Newcastle er vi også allerede godt rustet til å spille. Det er uansett formasjon venstrebacken som nå MÅ forsterkes. Med 4-3-3 tror jeg vi lettere kan finne rom til både Owen og Martins, mens i en 4-4-2 kan vi nok være best tjent med å ha Viduka ved siden av en av dem. Men så er det jo som 9Shearer9- igjen påpeker: hvor ofte kan vi regne med å ha begge to tilgjengelig. Jeg tør iallfall ikke stole på at Owen holder seg skadefri nærmest hele sessongen. Selvfølgelig håper jeg, men jeg er langt ifra sikker.

Torjus

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #63 på: 06. Juli 2007, 22:28 »
Etter kjøpene og tankene Big Sam har uttrykt i media, have I been doing some thinking  ;)
Kan Allardyce plan være noe sånn som dette? Går da ut fra en 4-3-3 formasjon.

Keeperne trengs ikke gjøres noe med. Den delen er vi kanskje PLs beste på?

Så til forsvaret.
Høyreback: Geremi, Solano og Carr.
Midtstoppere: Rozenhal, Edmilson, Taylor og den nye stopperen Sam sier han er på jakt etter. Ramage skal vell være backup til Edmilson kommer i januar, i tillegg til at vi har Hunty og Edgar.
Venstrebacker: Babayaro, og de to nye backene Sam har sagt han skal kjøpe. Bridge/Baines og Quedrue, er kanskje løsningen han ser etter?

Midtbanen.
Anker: Barton og Butt.
" Indreløpere " : Emre, N`Zog. Dyer og Gud. Evt. Edmilson som anker og Barton som "indreløper"?

Høyreving: Martins/Owen og Milner
Venstreving: Luque/Owen og Duff.
Midtspiss: Owen/Ameobi og Viduka.

Ser ikke bort ifra at det er dette Allardyce tenker. Men han har vel ikke gitt noe inntrykk til media, om han vil spille 4-3-3 eller 4-4-2?
« Siste redigering: 06. Juli 2007, 23:04 av Torjus »

Benson

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #64 på: 06. Juli 2007, 22:37 »
Rekner med det blir 4-4-2 men føler Owen - Martins blir for lavt. Sko gjerna hadt Viduka innpå og.
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

Øyvinden

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #65 på: 06. Juli 2007, 22:54 »
Viduka er eg ganske sikker på får plass i startelleveren. Eg trur også det blir 4-3-3 faktisk. Martins, Viduka og Owen kan bli en fantastisk trio.

Torjus

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #66 på: 06. Juli 2007, 23:05 »
Dyer, Ameobi, Luque er ikke så ille heller :P
Milner, Owen, Duff er sikkert ikke så dumt det heller. Men jeg foretrekker egentlig en "tung" midtspiss i 4-3-3.

Øyvinden

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #67 på: 06. Juli 2007, 23:21 »
Der passa Viduka perfekt ;)

Benson

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #68 på: 07. Juli 2007, 00:14 »
Owen-Crouch-Martins
Det hadde vert perfekt :)

Torjus

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #69 på: 07. Juli 2007, 00:53 »
Liker Viduka og Ameobi bedre jeg  ;) Crouch som nummer 4. Kongen er selvfølgelig først.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #70 på: 09. Juli 2007, 16:43 »
Tror det blir 4-4-2 eller 3-5-2. Tror ihvertfall vi vil få se et spisspar i starten av sesongen, og dersom de er kampklare samtlige tror jeg førstevalget vil lyde følgende: Owen-Viduka!
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Utheim

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #71 på: 10. Juli 2007, 17:03 »
Tror det blir 4-4-2 eller 3-5-2. Tror ihvertfall vi vil få se et spisspar i starten av sesongen, og dersom de er kampklare samtlige tror jeg førstevalget vil lyde følgende: Owen-Viduka!

Jeg velger også å ha en finger på at Sam bruker 4-4-2 taktikken, men er så absolutt ikke sikker. Newcastle begynner å få veldig mange spisser, og det virker som at Mr.Allardyce prøver å hente inn flere spisser i verdensklasse.

Jeg syns det blir feil å benke Martins! Nå er kanskje Owen og Martins litt for like i spille stilen til å danne det perfekte spissparet, men uansett håper jeg Sam velger å bruke spissparet Martins - Owen
whoopwhoop

Benson

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #72 på: 10. Juli 2007, 20:30 »
Må iaflall slutte med Roeder taktikken da. Lange baller på Owen ! oG Heller spille på fot.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #73 på: 10. Juli 2007, 21:06 »
Omtrent dette laget tror jeg vi blir å se når sesongen starter:
Given
Beye/Geremi-Taylor-Rozenhal-Ny back
Milner/Dyer/Geremi-Barton-Butt-Zog/Luque/Geremi
Owen-Viduka

Jeg tror per dagens stall og de kjøpene Sam ser ut til å gjøre at vi fortsetter i en 4-4-2-lignende formasjon. Størst usikkerhet knytter jeg rundt midtbanesammensetningen. Barton er vel den som man kan regne 100% med at vil være med i startoppstillingen. Tror også Butt har gode muligheter til å danne par med Barton i midten. Vingene er mer interessant. Dersom vi ender opp med Beye, vil vel Beye gjerne være førstevalg som h.back og Geremi kan kanskje være tiltenkt plass på høyreving. Samtidig har vi Dyer som Sam har sagt han vil satse på. Og ettersom Duff er skadet, Zog høyst usikker og Luque det samme kan det godt hende at Milner vil kunne ende opp som venstreving i starten av sesongen.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Øyvinden

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #74 på: 10. Juli 2007, 21:09 »
Mitt tips:

Given

Beye-Taylor-Rozehnal-Baines

Geremi-Barton-Emre

Owen-Viduka-Martins/NY