20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Endring av formasjon, 4-3-3  (Lest 16923 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: Endring av formasjon, 4-3-3
« Svar #30 på: 26. April 2007, 15:52 »
Tanken om å kjøre Keegan Kamikaze er fin den, men neppe særlig realistisk.
Men at angrep er det beste forsvar er det ingen tvil om, og sånn SKAL Newcastles tankegang være.

Men i dag er det nødvendig med gode forsvarsspillere også. Spillet går hurtigere enn i Keegans dager, og selv de mest defensivt orienterte lagene er veldig opptatt av lynhurtige kontringer. Det ser vi jo bare på Chelseas mål i går kveld.

Alle mann i angrep er ikke en taktikk du lykkes med lenger. Du MÅ ha en viss balanse i laget, skal du lykkes. Og som Nikolaien sier, et godt forsvar kan i mange tilfeller være nøkkelen til et godt angrep. Der kan vi vel også bruke Chelseas mål som et eksempel.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Grundemaister

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #31 på: 26. April 2007, 18:56 »
Det er mange lag som benytter seg av dette systemet med stort hell!

MEN selvsagt er det nødvendig å styrke laget, og i enda større grad dersom vi skal spille 4-3-3, en ganske krevende formasjon og tilhørende spillestil..

Som tidligere nevnt er det nødvendig i et slikt system at våre sidebacker er dyktige både defensivt og offensivt. Derfor må det handles på disse plassene.

Når det gjelder at "4-3-3 blir i overkant offensivt", er jeg uenig i dette selv om jeg forstår hva du mener.

Våre ytterste angripere tvinger motstanderen til å ta et valg, sende opp backene, eller ta hensyn til våre angripere.

For øvrig mener jeg at våre kantspillere skal bidra noe defensivt, spesielt på bortebane.

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #32 på: 26. April 2007, 20:31 »
Jeg er redd en 4-3-3 formasjon vil gjøre oss veldig baktunge på bortebane, eller når vi møter gode motstandere generelt. Da er det lett å falle litt tilbake og nærmest bli værende som en 4-5-1 formasjon, og det er ikke ønskelig fra min side! Synes også at en slik formasjon har klare begrensninger hva angår offensiv spillemønster, blir ofte en veldig ensom jobb for targetmannen (midtspissen).

Jeg synes at en klassisk 4-4-2 er å foretrekke. Vi vil da ha flere muligheter fremover på banen med 2 spisser som står høyt på motstanderens bakerste menn hele tiden og truer hver ball som kommer opp i det rommet. En slik formasjon kan også bli lignende mer som en slags 4-2-4 (omtrent som Danmarks landslag) formasjon om "vi" er motstanderen(e) overlegne.

Men for at en slik formasjon skal fungere optimalt kreves det 2 gode backer (mangelvare hos NUFC til dags dato) som til enhver tid kan bli med frem på kantene, skape 2 mot 1 situasjoner og strekke motstandernes lagdeler for å gi rom andre steder på banen.

Personlig liker jeg best en 3-5-2 formasjon, med en midtbane som hele tiden jobber høyt i bane og tvinger motstanderne til å slå langt da de setter spillet igang, men spissene da vil hindre dem i å trille ball langs bakken. Blir da tvunget til å slå langt, og med gode hodespillere som midtstoppere vil dette gjøre oss vanskelig å spille mot. Men må nok til tysk bundesliga for å finne denne gamle formasjonen igjen, blir ihvertfall ikke å finne i NUFC til neste sesong!
« Siste redigering: 26. April 2007, 20:33 av Frode »

Grundemaister

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #33 på: 18. Mai 2007, 13:26 »
Denne tråden er ble plutselig både aktuell og realistisk, Joackim....  ;)

Tror dere Big Sam vil spille 4-3-3 i Newcastle som han gjorde det i Bolton, har han sagt noe?

Passer langpasningen til Newcastles filosofi og ikke minst, passer den for dagens spillerstall?

Hvordan Plassere Owen og Martins? Har litt vondt for å se Owen herje i luftrommet mot Terry.

Blir S. Ameobi plutselig en viktig brikke som midtspiss pga hans luftstyrke?

Kan Martins spille ytterst i en trio fremme? Hva med Owen?

Nei, dette tror jeg leder til en av to:

1. Big Sam må endre spillestil og eventuelt formasjon..

2. Owen eller Martins blir ofret på grunn av formasjon og strategi. pluss £ på bok.

Innspill?

Doffi

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #34 på: 18. Mai 2007, 14:10 »
jeg synes helt klart vi skal spille 4-4-2 . owen og martins på topp og to vinger .
som da vi hadde gillespie og ginola på kantene og shearer og ferdinand i midten. det rocka jo sykt. martins og owen er ikke de største men begge har scoret mange mål på hodet.

duff er vel den eneste som har noe erfraring med 3 på topp fra chelsea. og å skyve martins eller owen ut på kanten hvor de ikke hører hjemme er teit.
tror ikke milner eller nzogbia heller takler en sånn formasjon.
vi har ikke messi eller ronaldinho, vi har ikke robben og kalou.

jeg tror ikke det og endre formasjon er noe bra, bedre at sam for orden på spillerne i de posisjonene de har.
alle vet at newcastle kan spille 4-4-2 og spille jævli bra
lt;3 Newcastle <3

annern

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #35 på: 20. Mai 2007, 15:31 »
Med den spillerstallen vi har idag synes jeg ikke vi kan spille 4-3-3

Men hvor skal vi bruke milner, zoggie, duff?
Jeg synes ingen av dem passer i en trio på midtbanen, og Hvis vi bruker dem på topp, hvor skal da Owen og Martins spille?
(     ""    )
 \   NU  /
   \ FC /
     \  /

Grundemaister

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #36 på: 20. Mai 2007, 16:05 »
Gode problemstillinger, annern! Skal prøve å dele forklare hva jeg mener:

Duff: Kan spille venstre angriper, og kun der. Gjorde det godt i Chelsea og scoret en del.

N`Zogbia: Har tidligere sagt at han vil spille sentralt. Slik jeg ser det ideell som venstre indreløper.
Dette forutsetter selvsagt at han finner tilbake til godt, gammelt slag.

Milner: Han kan prøves ut som høyre indreløper, men fungerer kanskje best som høyre angriper.
Spilte vel endel angriper i Leeds? Anvendelig spiller. Talentfull.

Martins: Kan spille overalt i angrepet med sin fart og til dels teknikk.

Er for øvrig enig i at vi bør spille 4-4-2 med Big Sam som manager, men jeg er stygt redd for at det bli 4-3-3/4-5-1 og samme type fotball som i Bolton. Tror i hvert fall vi kommer til å se dette på bortebane..

Vi kjenner jo til skadeproblematikken til Newcastle. Men hvis vi skulle slippe unna denne, er det jo bare sundt med konkurranse, i tillegg kan vi jo rotere på mannskapet/ha flere strenger å spille på..  ;D

« Siste redigering: 20. Mai 2007, 16:11 av Grundemaister »

Fredrik

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #37 på: 20. Mai 2007, 16:17 »
Jeg har tro på en 4-3-3 formasjon. Hvis vi bruker de spillerne vi har i dag, ville førsteellveren etter mine beregninger sett slik ut i en 4-3-3 formasjon:

.....................................Given.......................................
...................................................................................
Solano...............Taylor...............Huntington.........Babayaro
...................................................................................
.............Emre................Parker................N`Zogbia............
....................................................................................
.....................Milner.....................Duff.............................
....................................................................................
.................................Martins.........................................

Tar hensyn til at Owen er skadet her...
# 9 Alan Shearer - World Legend

http://www.indkast.dk/upload/Nzogbia.jpg

Daniel

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #38 på: 20. Mai 2007, 16:22 »
Vi kan jo ikke spille slik, Fredrik. Helt uten kantspillere. Vil aldri fungere.

Fredrik

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #39 på: 20. Mai 2007, 16:28 »
Vi kan jo ikke spille slik, Fredrik. Helt uten kantspillere. Vil aldri fungere.

Klart det vil fungere. Milner og Duff kan gå ut til sidene de. Dessuten kommer Emre og Zog på overlapp. Ikke vær så konservativ nå.
# 9 Alan Shearer - World Legend

http://www.indkast.dk/upload/Nzogbia.jpg

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #40 på: 20. Mai 2007, 16:29 »
Hvis Milner og Duff oprerer slik som Ronaldo gjør for united er jeg enig. Kantspillere som trekker seg mer inn i banen når vi angriper og ut på kantene når vi blir presset.

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #41 på: 20. Mai 2007, 16:47 »
4-3-3/4-5-1 kan vi sette opp laget slikt mener jeg:

----------------------Given-----------------------------
--------------------------------------------------------
Carr--------Taylor------------Huntington-------Babayaro
--------------------------------------------------------
---------------------Parker-----------------------------
------------Dyer-----------------Emre------------------
---------------------------------------------------------
Milner----------------------------------------------Duff
---------------------------------------------------------
---------------------Martins/Owen----------------------

Men da Sam Alladyce var manager i Notts County har jeg lest at han hadde bra suksess med en 3-5-2 formasjon. Dette er også den formasjonen jeg liker best! Minner litt om den gode gamle tyske og argentinske måten å spille på, med sweeper, tett markeringsorientert og der midtbanen var mye i fokus og vanskelig å spille seg forbi!
Men selvfølgelig er Sam Allardyce en moderne trener og fører som de fleste andre en stram sonemarkering, og uten å være 100% sikker på dette, var det nok sonemarkering han brukte i Notts County også!? Uansett, sonemarkring kan man spille i alle mulige formasjoner, så det bør ikke være et problem!

Kunne da eventuelt satt opp laget slikt:
---------------------Given-----------------------
-------------------------------------------------
---------------------Taylor----------------------
----------Huntington-------Edgar-----------------
--------------------------------------------------
--------------------Parker------------------------
--------------Dyer-----------Emre----------------
Milner----------------------------------------Duff
---------------------------------------------------
---------------Owen-----Martins------------------

Doffi

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #42 på: 20. Mai 2007, 17:00 »
altfor risk og spille med 3 bak, tenk deg når vi møter kantspillere som ronaldo giggs og robben cole.
lt;3 Newcastle <3

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #43 på: 20. Mai 2007, 17:25 »
altfor risk og spille med 3 bak, tenk deg når vi møter kantspillere som ronaldo giggs og robben cole.
Egentlig ingenting å si da de 3 på stopperplass bare får et større rom å dekke, eller som de kaller å "skyve" når vi snakker om sonemarkering!

Hele poenget blr jo da å stenge midtbanen for gjenomspill langs bakken med en firer på linje, + han som spiller defensiv midtbane (ergo den 5.) skal ligge som en trygg løsning å plukke opp evt gjennomspill som skulle glippe eller komme!
Motstanderen vil da i veldig mange tilfeller bli tvunget til å slå langt, og med raske, duellsterke og hodesterke spillere på stopperplass skal dette plukkes opp ganske greit!

En 3-5-2 formasjon vil gjøre en vanvittig stor forskjell hva den offensive biten angår, da vi har en midtbane som presser bra høyt, 2 spisser som konstant truer motstanderens forsvar, og på den måten gjøre veien til motstanderens mål kortere. Vingene blir også en viktig brikke sådan for å holde bredde i spillet og strekke motstanderen såpass mye at det blir store rom å boltre seg på.

Men selvfølgelig har en 3-5-2 formasjon svakheter som alle andre formasjoner! I hardt pressede situasjoner/kamper kan vingene nærmest bli presset tilbake i en slags 5-3-2 formasjon, og kan da i værstefall bli spillende en kamp uten å få bruke vingene våres! Men uansett vil vi ha 2 på topp, så helt hjelpeløse vil vi ikke være!

devilfinn

• Flaskebærer
  • *
    • Vis profil
« Svar #44 på: 31. Mai 2007, 18:14 »
vi er vel linka ganske heftig til venstrebacken baines, så er vel ikke så sannsynlig at vi planlegger å spille 3-5-2 til nesteår...
skal man spille en slik formasjon så bør man vel ha mulighet til å styre de fleste kampene, og det har vel strengt tatt ikke newcastle en stall som kan gjøre..
;)