20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Newcastle - AZ Alkmaar  (Lest 44552 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Newcastle - AZ Alkmaar
« Svar #195 på: 09. Mars 2007, 14:34 »
Vi har et bra utgangspunkt, men jobben er så langt fra gjort og kampen kan fremdeles "bikke" begge veier. Det kreves full skjerping også i retur oppgjøret. Scorer vi et mål eller to borte, bør denne kampen og avansementet være avgjort til "vår" fordel!

Forresten, både VG og TV2 sine nettaviser skriver om "storkampen" vi spilte igår! Bra det!

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #196 på: 09. Mars 2007, 16:19 »
Det er sikkert ikke så mange som har bladd seg gjennom alle innleggene siden AZs andremål i går kveld her, men noe må jo en stakkar gjøre ;D

Uansett. Når geordie-olav og Benson spesielt, er så negative som de virker å være, så er det kun fordi de, i likhet med meg, ser at AZ er et veldig godt offensivt lag, som veldig lett kommer seg til målsjanser og scorer mål. Det er bare å se på førstemålet deres. Ikke mange forsvarsfeil å peke på for Newcastles del. Det er ingen store tabber å snakke om (annet enn at vi ikke har en venstreback). AZ spiller seg gjennom med det pasningsspillet som gjorde dem så ekstremt farlig i går. De kom til innlegg, og Shota Arveladze fikk satt hodet mellom beina på newcastles forsvarsspillere og headet glimrende i mål. Et meget godt utført angrep av AZ, og det skal ikke mange småfeilene til fra newcastles side, før AZ har to mål på hjemmebane.

Og kampen er på ingen måte død og begravet dersom vi scorer et mål. De kan score tre mål mot vårt ene, og likevel gå videre. AZ har som vi alle vet TO bortemål å gå på. To bortemål er dobbelt så bra som ett bortemål. Og ettersom vi bare greide å vinne med to mål, så er dette langt ifra game over for AZs del. Og det er nettopp derfor straffesparket er så bittert, så bittert. Dessverre så er Steven Taylor utstyrt med to armer. Beklageligvis så hadde han begge armene HELT inntil kroppen, og ballen traff dessverre så tett på kroppen til Taylor, at den traff armen hans. Og som jeg har sagt. Dessverre var det en arm der. Dommeren ser rødt når han ser armen til Taylor og nøler ikke et sekund med å dømme straffe. Et straffespark som er minst like idiotisk som straffesparket Real Madrid fikk mot Bayern München på onsdag. Det er like dårlig fotballforståelse av dommeren. Jeg tror vi alle vet hva regelboka sier. Dessverre har ikke dommeren hørt om ordet skjønn.

Jaja, nok om det straffesparket. Poenget er at AZ kommer veldig lett til scoringer og sjanser, selv om vi ikke nødvendigvis gjør noen store feil. De har så god kontroll på pasningene, at de kan spille seg gjennom oss på 1-2-3, hvis de virkelig går inn for det. Og vi vet at både Taylor og Bramble av og til har vanskelig for å flytte beina raskt nok, og da er det lett at det er en fot der som Shota Arveladze kan hoppe himmelhøyt over, for så å rope på et straffespark han trolig kommer til å få, med mindre Collina dømmer kampen.

Det skal veldig lite til før AZ har to mål. Vårt eneste håp er å score mål. Så mange som mulig. Hadde det blitt 4-1, eller 5-2 kunne vi spilt erketypisk Drillo-fotball. Lagt oss VELDIG lavt og kompakt. Brukt to defensive midtbanespillere, og en offensiv, pluss to kjappe vinger som kan gjøre noe selv. Og vi kunne spilt lange kontringsballer på Martins.

Men sånn som det er nå, vil det være en lite vellykket taktikk for vår del. Vi bør presse høyt. Stresse AZ, og tvinge dem til å spille på tvers og bakover.

Men ja, scorer vi et mål, så har vi på alle mulige måter ballen på vår banehalvdel. Med mindre AZ allerde har scoret tre.

Men det er liten tvil om at 2-0 hadde vært et langt bedre resultat. De to bortemålene gir AZ en usannsynlig stor fordel.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #197 på: 09. Mars 2007, 16:24 »
Til Geordie-Olav: Duff spilte en meget god kamp i går. Han var ofte i bevegelse. Var veldig ofte totalt mutters alene på venstrekanten, og du må da forstå at han blir oppgitt når Martins heller velger å drible seg bort, fremfor å spille til en TOTALT umarkert lagkamerat som er veldig godt plassert?

Og Duff gjorde mye bra med ballen. Han hadde et par innleggsforsøk, han hadde noen dribleforsøk og han lyktes i langt større grad enn han har gjort tidligere denne sesongen. Det er ikke til å komme utenom. Og hælsparket til Dyer i forkant av 1-0 er bare magisk. Verdt ølpengene alene. (ja, eller colapengene, om man vil)

Eivind

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #198 på: 09. Mars 2007, 16:35 »
Duff gjorde en meget god kamp i går. Endelig tør han å utfordre igjen, det har jeg savnet.

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #199 på: 09. Mars 2007, 18:19 »
Hvor lenge har vi spillefri nå? Er neste kamp til torsdag om en uke borte mot AZ?

annern

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #200 på: 09. Mars 2007, 18:37 »
Vi har Bramble i forsvaret.. ingenting er over hodet avgjort.
(     ""    )
 \   NU  /
   \ FC /
     \  /

borbis

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #201 på: 09. Mars 2007, 19:05 »
Hvor lenge har vi spillefri nå? Er neste kamp til torsdag om en uke borte mot AZ?
Ja neste kamp er borte mot AZ neste torsdag.
Toon Army!       

ObAfEmI mArTiNs

?It wasn?t the hand of God. It was the hand of a rascal. God had nothing to do with it.?

borbis

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #202 på: 09. Mars 2007, 19:10 »
Roeder er ganske sikkert på at vi kommer videre til neste runde i UEFA-cupen. Link her:
http://www.clubcall.com/index.jsp?storyID=311180

Mens Dyer er litt mer forsiktig. Sier at Europacupene er noe helt spesielt, og at man aldri vet hva som skjer. Link her: http://www.teamtalk.com/football/story/0,16368,1780_1971335,00.html

Er enig i at man ikke skal ta det for gitt at vi kommer videre. Men er ganske sikkert på videre spill.
Toon Army!       

ObAfEmI mArTiNs

?It wasn?t the hand of God. It was the hand of a rascal. God had nothing to do with it.?

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #203 på: 09. Mars 2007, 20:14 »
Jeg synes det er bra at Roeder er offensiv jeg. Da planter han inn i huet på spillerne og fansen at dette er vi gode nok til å klare. Og det tror jeg er bra. Så lenge han ikke pusher det for langt, og at vi blir så passive at vi blir rundspilt og overkjørt og går på en ny smell som mot Sporting for to år siden.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #204 på: 09. Mars 2007, 21:27 »
Til Geordie-Olav: Duff spilte en meget god kamp i går. Han var ofte i bevegelse. Var veldig ofte totalt mutters alene på venstrekanten, og du må da forstå at han blir oppgitt når Martins heller velger å drible seg bort, fremfor å spille til en TOTALT umarkert lagkamerat som er veldig godt plassert?

Og Duff gjorde mye bra med ballen. Han hadde et par innleggsforsøk, han hadde noen dribleforsøk og han lyktes i langt større grad enn han har gjort tidligere denne sesongen. Det er ikke til å komme utenom. Og hælsparket til Dyer i forkant av 1-0 er bare magisk. Verdt ølpengene alene. (ja, eller colapengene, om man vil)

Martins driblet seg ikke bort. Men man blir veldig psyket ut når en lagkamerat hopper opp og ned og veiver med armene skrikende til deg hele tiden, som en bortkjemt Chelsea-gutt (noe han er). Man mister fokuset. Og jeg hørte hele tiden klaging fra Duff, og kommentatoren nevnte også at lagmoralen så elendig ut.

Duff virker å være ødeleggende for lagmoralen, og jeg syntes ikke han spilte bra i det hele tatt. Fikk som sagt til noe bra i forkant av 1-0 målet, men ellers var han søppel, noe han har vært siden han kom til oss.

Ja, det er vanlig å klage i fotball, og det er vanlig å mislykkes iblant i fotball. Men Duff klager konstant og mislykkes hele tiden. Og det var ikke konstruktiv kritikk Duff gav, virket det som. Han så rett og slett jævla sint ut på Martins, som faktisk spilte best på Newcastle i går, syntes jeg.

Jeg vet du har liker drittsekker, Joakim. Har sett deg gi støtteærkleringer til Bellamys ugang flere ganger, og du har til og med tidligere sagt at du liker Mourinhos måte å være drittsekk på. Men jeg liker ikke drittsekker, og jeg vil i hvert fall ikke se en drittsekk i Newcastle-trøya.

Alle kan si hva de vil, men hadde Duff spilt for Manutd hadde nok alle vært enige.

Ã…smund

• Kaptein
  • Lala lala Geordie!
    • Vis profil
« Svar #205 på: 10. Mars 2007, 01:33 »
Dette blir for dumt Olav!
Man skal da huske at Martins er afrikaner og ikke har den samme spilleforståelsen som folk fra "ball-øya"!

djmattis

• Gjest
« Svar #206 på: 10. Mars 2007, 03:47 »
Man skal da huske at Martins er afrikaner og ikke har den samme spilleforståelsen som folk fra "ball-øya"!

hallo?

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #207 på: 10. Mars 2007, 09:05 »

Hvorfor ikke det?

Generalisering, Åsmund? Generalisering?

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #208 på: 10. Mars 2007, 12:07 »
Enig Åsmund! Har sett MANGE ganger at Martins holder litt for lenge på ballen, venter litt for lenge med å ta avgjørelser, dribler seg inn i "ingenmannsland" istedenfor å spille ballen enkelt til en ledig medspiller osv.

Dette er jo slettes ikke et nytt fenomen, det er slik fotball spilles i stor grad i de Afrikanske landene. Det går mye på enkeltprestasjoner, teknikk og dribleferdiheter, og mindre på lagspill og høyt tempo. Dette gjelder ikke bare Martins, men en god del av spillerne som er blitt hentet fra de Afrikanske landene.

Man skal også notere seg at fotballen som spilles i England er veldig ulikt de andre store Europeiske ligaene. Høyt tempo, stort press og "røff" behandling fører til at spillerne som oftest får minimal tid med ballen i bena før de blir presset og/eller taklet!

Men dette er jo Martins første sesong i Engelsk fotball, og jeg håper/regner med at han med tid å stunder lærer mer og mer om hvordan fotball spilles i PL og England. Han har allerede vært knallgod for oss denne sesongen, og jeg regner med at fyren kun blir bedre og bedre etterson han vil forstå spillestilen bedre. For ikke å snakke om når han får en bedre spisspartner!

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #209 på: 10. Mars 2007, 12:32 »
Martins har hvertfall prestert langt bedre enn forventet for min del. 16 mål i sin debutsesong for et lag som ligger på 11plass er intet annet en fantastisk! ;D