20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Petter Northug Jr.  (Lest 7892 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

NUFCern

• Midtbaneanker
    • Vis profil
    • http://rbk.no/
Petter Northug Jr.
« på: 02. Mars 2007, 08:28 »
Spurtet Norge inn til GULL på dagens VM-stafett. Noen har kalt det tidenes spurt, og det er ikke langt ifra sannheten

Med normal uttelling ville gutten fra trøndelag hatt med seg tre gull fra VM, men masse uflaks gjorde at beholdningen bare ble ett gull. Men hvilken måte det ene gullet kom på da folkens. Iløpet av 100 meter gikk han ifra konkurrentene med 50 meter. Det er imot alle fysiske lover som finnes.

Nå som han har brukt opp all uflaksen for hele karrieren i dette VM'et, så kan man bare drømme om hvor mye han vil dominere skisporten de neste åra. Henger Norge med til siste veksling, vinner Northug. Sånn er det bare, for han har aldri tapt en spurt i hele sin karriere. Og vi skal heller ikke se bort ifra at han kommer til å hente inn mange individuelle seirer også etterhvert.

Northug, hyll hyll!

Eivind

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Petter Northug Jr.
« Svar #1 på: 02. Mars 2007, 11:43 »
Helt vilt av Petter. Han kommer til å glede oss i MANGE år fremover!

Det er den råeste spurten jeg har sett siden Alsgaard spurtslo Mylläle.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2 på: 02. Mars 2007, 15:41 »
Jeg vil påstå at Northug har en enda råere spurt enn Alsgaard, og jeg vil tro at den eneste måten Petter kan tape en spurt på er om han gjør feil, enten i plasseringen inn mot innspurten, eller at han plasserer staven mellom beina.

Northug er uhyre rask og har et uhyggelig voldsomt rykk. Når du får 50 meters forsprang på bare 30 meter, da skal det godt gjøres å tape en spurt.

MEN, jeg vil likevel tro at det vil komme utfordringer for Petter etterhvert. Dagens svenske ankermann er ikke i nærheten av å kunne hamle opp med Zorzi, Angerer, Teichmann og gutta. Det er folk som kan gi Petter hard konkurranse i fremtiden. Men Petter har jo slått både Angerer og Teichmann før, så vi vet at han er bedre enn dem.

Jeg har lenge irritert meg grenseløst over den nye formen for jaktstart. Men etter at Northug kom inn i bildet er det all grunn for konkurrentene å irritere seg. Dette er en øvelse Petter trolig vil dominere voldsomt i tiden som kommer. Gutten er verdensmester til å henge. Selv om det er klassisk. Og måten han psyker ut konkurrentene på, ved stadig å vise seg i bakspeilet og si "hei, her er jeg" og måten han mesterlig blokkerte russeren i dag, gjør at han bare trenger litt mer rutine og han blir fullstendig uslåelig.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

NUFCern

• Midtbaneanker
    • Vis profil
    • http://rbk.no/
« Svar #3 på: 02. Mars 2007, 16:40 »
Petter Northug har den råeste avslutningen verden noensinne har sett vil jeg påstå. Blir nesten feil å kalle det vi så i dag for en spurt, rett og slett fordi han begynte i lang tid før oppløpet. Og selv om Russland og Sverige spurtet for harde livet bak der om 2.plassen, kunne Northug danse seg opp på oppløpet og vinke til publikum opptil flere ganger.

I dag tror jeg ingen i verden har hatt sjans på å slå Northug i en spurt i fristil. Thomas Alsgaard var en mer fullverdig spurter når det kom til stykket, men Northug er så mye mer enn en sprinter. Han er ekstremt sterk, og det kan virke som han alltid har kontroll. Som Joakim skrev så er det kun uflaks rett og slett som kan felle vår nye yndling.

djmattis

• Gjest
« Svar #4 på: 02. Mars 2007, 17:27 »
Han er garantert dopa!!

Bare vent, husk hvor dere hørte det først!!

Eivind

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #5 på: 02. Mars 2007, 23:39 »
Jeg vil påstå at Northug har en enda råere spurt enn Alsgaard, og jeg vil tro at den eneste måten Petter kan tape en spurt på er om han gjør feil, enten i plasseringen inn mot innspurten, eller at han plasserer staven mellom beina.

MEN, jeg vil likevel tro at det vil komme utfordringer for Petter etterhvert. Dagens svenske ankermann er ikke i nærheten av å kunne hamle opp med Zorzi, Angerer, Teichmann og gutta. Det er folk som kan gi Petter hard konkurranse i fremtiden. Men Petter har jo slått både Angerer og Teichmann før, så vi vet at han er bedre enn dem.

Jeg mener Alsgaard er/var bedre. Husker godt han banken Teichmann, en mann som ville gjort rykket til Northug ganske mange hakk mindre imponerende enn det så ut i dag. Vi skal ikke glemme at han spurtet mot en spurtsvak svenske og en russer som var helt i kjellern.

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
« Svar #6 på: 03. Mars 2007, 00:17 »
Jeg er en av de få her inne som husker hvor jeg var da Oddvar Brå brakk staven. Ingen er så rå som det Dæhlie var i sporet. Han var kanskje litt før det var viktig med spurtegenskaper, men allikevel den største gjennom tidene. At jeg har trena litt sammen med han, har selvfølgelig ikke noe med saken å gjøre. Men Northug kan bli god. Jeg digger at han driter i janteloven.
Toon, Toon,
Black and white army

Eivind

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #7 på: 03. Mars 2007, 00:28 »
Jeg er en av de få her inne som husker hvor jeg var da Oddvar Brå brakk staven. Ingen er så rå som det Dæhlie var i sporet. Han var kanskje litt før det var viktig med spurtegenskaper, men allikevel den største gjennom tidene. At jeg har trena litt sammen med han, har selvfølgelig ikke noe med saken å gjøre. Men Northug kan bli god. Jeg digger at han driter i janteloven.

Dæhli er tidenes råeste, MEN han hadde en svakhet - spurtene. Jeg sier ikke at han var noe dårlig spurter, men den beste var han ikke. Du husker selvsagt duellen mot Silvio Fauner.

nemo

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #8 på: 03. Mars 2007, 00:56 »
Ingen har vært, og jeg er litt i tvil på om det noen gang kommer til å være noen, som er råere enn Dæhlie i skisporet.

Jeg husker godt alle gangene Dæhlie kjørte på og parkerte så godt som alle sammen, om det var individuell start eller stafett.

I stafettene hadde det ikke noe å si om konkurrentene var 2sek eller 2min foran Dæhlie, han bare kjørte på og hentet ledelsen i et jafs.
Eller hvis Sture Sivertsen og Erling Jevne hadde gjort noen knallgode klassiske etapper og sendt Dæhlie ut 10sek før neste mann, så gikk det ikke lenge før han var 1,5min foran i løypa.
Dæhlie på 3. etappe og Alsgaard på ankeretappen var vel drømmeoppstillingen for et hvert stafettlag.

Jeg liker også Northug og hans skyhøye selvtillitt.
Liker sånne fyrer som er litt fargeklatter og som skaper litt blest om seg og sporten sin.

Denne gutten kommer til å bli veldig god i årene framover ja.

Det eneste jeg har å utsette for er at han er vel en skiløper av den "moderne" skolen, der taktikk teller mer enn rå kraft og teknikk.

Der Dæhlie før i tiden ploget vei og dreit i om andre hang med ham eller ikke, les. Fauner i Lillehammer-OL, han hadde selvtillitt nok til å vite at han kommer til å gå ifra "hengeren" allikevel, så er det nå Northug som er "hengeren" og som ofte lar andre gjør jobben for seg for så å slå til ved spurten.
Jeg liker ikke sånne såkalte "hengere", les. italienere før, som lot andre gjøre jobben og prøve å stjele til seg seieren ved oppløpet.

Jeg likte den hardtarbeidende, råe Bjørn Dæhlie-typen, og det er også derfor jeg alltid vil tenke på ham som den STØRSTE skiløperen.

Men for all del, Northug er god og han kommer til å bli knallgod med årene.
« Siste redigering: 03. Mars 2007, 02:03 av nemo »

Benson

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #9 på: 03. Mars 2007, 01:59 »
Har bare sett duellen i reprise men kan det kalles spurtduell da ? Northug fauk avstede men virka som Svensken og Russeren bare forsatte i samme tempo
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #10 på: 04. Mars 2007, 18:56 »
Russeren og svensken prøvde å øke tempo, men det var nytteløst. Northug hadde jo fått 10 meter før de rakk å skjønne hva som foregikk, og da var det bare å roe seg ned og konsentrere seg om å spurte om andreplassen.

Ingen kan nok noensinne ta fra Dæhlie den maskina han var. Det å gå femmil like fort som en tikilometer er det ikke mange som kommer til å gjøre etter ham. Men langrennssporten har utviklet seg, og det har etterhvert blitt flere fellesstarter og mer taktikk enn teknikk og rå styrke, for ikke å glemme en utholdenhet verden aldri har sett maken til.

Løypene blir lagt slik at det blir vanskeligere og vanskeligere å gå ifra. Klassiskløpene har blitt bare staking, og fristilsløpene går i rykk og napp. Langrenn i dag er tilrettelagt for de som er god til å henge, og som er rå til å spurte.

Typer som Hjelmeset og Estil, som kan rykke i lett terreng, blir snart borte. Vi har ikke lenger de klassiske milslukerne, og selv femmila har blitt mye mer taktikk, fremfor utholdenhet. Alsgaard og Dæhlie er historie. Nå er det Petter Northug det handler om. Lik det eller ei, han er kommet for å bli.

Jeg vil ikke se bort ifra at Petter Northug kan nå like langt som Bjørn Dæhlie. Når han i en alder av 21 år lett kunne blitt tre ganger verdensmester, i sitt aller første seniormesterskap, så sier det sitt om hva vi har i vente.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #11 på: 04. Mars 2007, 22:50 »
Klassiskløpene har blitt bare staking, og fristilsløpene går i rykk og napp.

Er det første gang du ser på langrenn eller?

Typer som Hjelmeset og Estil, som kan rykke i lett terreng, blir snart borte. Vi har ikke lenger de klassiske milslukerne, og selv femmila har blitt mye mer taktikk, fremfor utholdenhet. Alsgaard og Dæhlie er historie. Nå er det Petter Northug det handler om. Lik det eller ei, han er kommet for å bli.

Blir typer som Estil og Hjelmeset snart borte? Jaha, vi så det idag... Nei, ingen gidder vel å gå slik de går mer. De er jo kjempedårlige. Tenker du på at de legger opp snart eller?

Noreng

• Gjest
« Svar #12 på: 04. Mars 2007, 23:14 »
Ble overrasket i dag, da sto at Petter Northug ble mobbet som liten!!

plebbster

• Gjest
« Svar #13 på: 04. Mars 2007, 23:22 »
Ble overrasket i dag, da sto at Petter Northug ble mobbet som liten!!

Han likner på en hvithai.

Skisport generelt interesserer meg ikke veldig. Men litt gøy når folk faller og når Norge vinner. Northug har vel underholdt meg nok dette mesterskapet. ( EM? VM? )

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #14 på: 04. Mars 2007, 23:38 »
Tipper Northug er dopa jeg.