20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Shola Ameobi  (Lest 255037 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Thomas Beckheim

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Shola Ameobi
« Svar #1170 på: 15. April 2013, 19:46 »
At vi ikke har blitt kvitt han tidligere skjønner jeg ikke. Ameobi er et bra eksempel på hvorfor vi ligger der vi ligger på tabellen. Eventyret hans må ta slutt nå!
Han må jo være forbanna god på trening eller noe som gjør at han alltid skal få muligheter.

Panzer Stormo

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1171 på: 16. April 2013, 10:59 »
Han blir i klubben ut karrieren, særlig hvis Pardew sitter, og det er jeg glad for. Han bør være rundt klubben som en av få som har vokst opp i Newcastle, og Pardew har sagt han er en av de viktigste spillerne i klubben, så det skal vi ikke skimse av.
Dog enig i at han maks bør være et fjerdevalg.
Bobby Robson:
"We didnt underestimate them ,they just were a lot better then we thought"

http://www.last.fm/user/Panzer_Stormo/

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1172 på: 16. April 2013, 11:43 »
Amoebi var første bytte mot Sunderland fordi han er born and bred her. Han er noe så uhyre sjeldent som en local lad. Det er faen ikke mange av dem igjen. Greit at Shola ikke skal være mer enn et fjerdevalg. Men nå har vi ikke noen bedre alternativer. Campbell er ung og lovende, men forventer vi ærlig talt at han som aldri har prøvd seg på dette nivået skal komme inn og ta lurven av rutinerte herrer som O'Shea og Cuellar?

En tynn, spinkel liten pjokk på 18 år med noen ytterst, ytterst, ytterst få minutter bak seg i PL. Riktignok har han litt tempo i kroppen. Men vi trengte en spiss med pondus. En som kan gjøre en forskjell. Ameobi har scoret 7 mål mot Sunderland, mer enn noen annen spiller i klubbens historie. Ameobi har en historie på å score mot de røde og hvite, og senest i fjor var det Shola - av alle - som reddet poenget for oss i hjemmekampen, der vi skapte sjanse, på sjanse, på sjanse, på sjanse. Vi rundspilte Sunderland, men scoret ikke mål. Før Shola kom inn og utlignet på overtid.

Det var det jeg håpte skulle skje, frem til 2-0, selv om jeg innerst inne visste at vi ikke hadde de marginene på vår side denne sesongen. Jeg skjønte nesten at de kom til å score før oss, når vi ikke fikk uttelling på presset vårt. Men sannsynligheten for å score mot Sunderland blir merkelig nok alltid bittelitt større når Shola Ameobi er på banen. Selv om han er aldri så dårlig i det han ellers foretar seg.

DERFOR kom Shola inn først. DERFOR er Shola andrevalg på spissplass, når vårt eneste alternativ er en fullstendig uerfaren, sped og spinkel 18-åring. Ikke et vondt ord om Adam Campbell, men ærlig talt, det er ingen av oss som forventer noe som helst av den gutten i det som tross alt er sesongens desidert viktigste kamp.

Og som sagt, motstanderens stoppere var John O'Shea (over 200 kamper for Man Utd) og Carlos Cuellar (med over 100 kamper i PL). De er ikke videre hurtige, men de er rutinerte som faen, og vet å kamuflere sine svakheter. Det er faen ikke dårlige spillere vi har med å gjøre.

Ameobi har det jeg vil kalle institutional memory. Han er oppvokst i Newcastle, geordie god som noen. Han vet hva det innebærer å spille for Newcastle, han vet hva det vil si å spille et Tyne Wear derby. Han vet utmerket godt hva som står på spill. En erfaring som er særdeles verdifull i en klubb med mange unge, utenlandske spillere som ser på Newcastle som en hvilken som helst arbeidsgiver, og derbyet som en hvilken som helst kamp. Det er der slike folk som Ameobi kommer inn.

Når Shola uansett har vært her så lenge ser jeg ikke vitsen med å på død og liv skulle dytte han ut av klubben og ut av byen når han uansett ikke har mange år igjen på fotballbanen. Ikke når han uansett bare skal være fjerde/femtevalg.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Pontare

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1173 på: 16. April 2013, 12:28 »
Er forsåvidt enig Joakim. Men formkurven hans har vært bekymringsverdig, han spiller rett og slett ikke gode kamper lengre og bidrar med minimalt på banen. For to sesonger siden, og til dels forrige sesong så kunne han faktisk utgjøre en forskjell. Han fikk seg jo faktisk en landskamp også! nå er han helt ute av det virker det som.

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1174 på: 16. April 2013, 12:37 »
Formkurven til Ameobi har stort sett vært konstant bekymringsverdig gjennom hele karrieren, likevel har han kommet til lokalderbyene seende ut som en helt annen spiller. At han ble satt innpå først er selvsagt ingen overraskelse, ei heller noen dårlig vurdering. At han ikke produserte noenting skiller ham ikke fra de fleste andre denne kampen.

Skjæren

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #1175 på: 16. April 2013, 17:10 »
Eriksen: Ja, det er nøyaktig det jeg skrev i innlegget mitt, og det var nøyaktig det jeg mente også.

? Skjønte ikke helt den. Kan du forresten komme med eksempler på hva Amøba bidrar med i garderoben som vi ikke vet om? Evt. hva han bidrar med på treningsfeltet, utenom å møte opp? Har du insideinformasjon om dette?
Tviler på at hele laget faller sammen og gjør det dårligere dersom Amøba drar, fordi han bidro med så mye i garderoben.. :P Jeg kan heller ikke helt se hva han bidrar med utenfor banen som vi vet om.

Ellers, nei, jeg har ingen inside-informasjon om hva Shola bidrar meg. Mine sluttsatser er basert på egne erfaringer på hva eldre, respekterte, rutinerte individer (kan også overfoeres til andre settinger enn kun en fotballklubb) tilfoerer en gruppe. Jeg sier heller ikke at Ameobi er klubbens hjerte, jeg påpeker bare faktorer som jeg antar at han har som gjoer at jeg ikke syntes det er noe hast med å kvitte seg med ham. Han er klart i nedre sjikt i stallen, men det er lenge til vi er på det nivået at vi kvitte oss med han, da kan vi heller kaste bort Gosling, Amalfitano osv, som bidrar like lite sportslig og mest sannsynlig ikke like mye på andre plan.
Bare en liten digresjon; det er heller ikke Ameobis feil at han brukes som 2. valg, eller i posisjoner som han ikke trives i, det er faktisk Pardews ansvar, og Shola skal ikke stilles til ansvar for det. Det er dog mye annet ved hans prestasjoner som han kan stilles til ansvar for, men i mine oeyne er det ikke det denne diskusjonen handler om.

Syntes Joakim oppsummerer mine poeng ganske godt, på en mye mer strukturert måte enn hva jeg tydeligvis klarer.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1176 på: 27. Mai 2013, 17:05 »
http://www.football365.com/faves/8736575/Top-Ten

En meget fortjent og etterlengtet plass for Shola Ameobi på en kåring. Får 7. plass i kåringen av Top Ten Worst Premier League Regulars.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1177 på: 27. Mai 2013, 23:45 »
Jeg kan ikke sitte stille lenger. Jeg MÅ forsvare Ameobi. Dette er bare fælt.
Shola Ameobi er ikke verdens beste fotballspiller, selv om han av og til tror han er Messi. Og Shola er ikke noe mer enn en impact player. Det er ikke hans feil at han har startet aaaaaaaaaaaltfor mange kamper denne sesongen. Shola Ameobi er stortalentet som ALDRI fikk et gjennombrudd, men som har vært et stort talent hele karrieren. Han ser ut som en uferdig 18-åring i måten han spiller på. Det bor mye fotball i han, men han får det sjelden frem, og han er altfor ustabil. Men han er Foluwasholadinho, geordie-nigerianer som alltid gjør sitt ytterste, og som elsker å score mot de røde og hvite. Han er en spiller som av og til gjør mye bra, som da han reddet æren vår på overtid mot de uvaskede i supersesongen. Han er mannen som har fått Frank Lebouf og Marcel Desailly til å se ut som smågutter. Han har gitt oss flere fantastiske øyeblikk, og så har han gitt oss muligheten til å rive oss i håret og lure på hvordan i helvete han mannen der spiller profesjonell fotball. Men så kommer altså den kampen hvor han lykkes med alt, og alt vondt er tilgitt. For noen timer.

Shola Ameobi er spilleren som gjør enhver Newcastle-supporter det som populært kalles bipolar. Eller det som før kaltes manisk-depressiv. Og jeg ELSKER han for det.

Daniel

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1178 på: 27. Mai 2013, 23:48 »
En av de største problemene for meg er at Shola ikke gjør sitt ytterste engang lenger. Han har alltid hatt en "dassete" stil, men nå er hele fyren bare dassete.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1179 på: 28. Mai 2013, 00:51 »
Fyren blir ikke bedre lengre. Jeg er møkk lei av at Shola Ameobi er mannen vi må ty til på topp utover i kamper. Han er ikke god nok. Rett og slett. Føler det er alt for mye sentimentalitet knyttet til han. Hadde han ikke vært home grown ville vi ønsket han dit peppern gror for lengst.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1180 på: 28. Mai 2013, 11:19 »
Ja, det er jeg enig i. Hadde han ikke vært geordie hadde han vært ferdig forlengst for min del. Men det er han nå, og jeg synes i alle fall det er viktig å ha noen med den kvaliteten i stallen.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1181 på: 28. Mai 2013, 14:20 »
Jeg synes det er veldig greit å ha noen geordies i stallen, spesielt når det nesten ikke er engelskmenn i klubben. Da trenger vi de få geordiene vi har. At Shola Ameobi brukes mye, mye mer enn han bør brukes, det er da nødig hans feil. Det er managerens feil. Og hvis vi skal selge Shola bare sånn at Pardew ikke kan bli fristet til å bruke han, da tenker vi katastrofalt feil.

Blir klubben bedre av at de få geordiene vi har erstattes av franskmenn som ikke aner hva Newcastle United betyr for fansen og byen. For dem er dette bare en hvilken som helst arbeidsgiver. Newcastle United er ikke noe hva som helst for Shola Ameobi. Det betyr ekstremt mye for Shola å slå Sunderland. Det betyr ekstremt mye for han å score et mål. Og vi kan ikke forvente at Alan Pardew skal lære franskmennene hva denne klubben betyr, når han ikke vet det selv heller.

Forhåpentligvis vil det komme den tiden hvor Steven Taylor heller ikke er god nok. Men skal vi bare kaste han på gata til fordel for en hvilken som helst franskmann av den grunn? Shola har ett år igjen av kontrakten. MÅ vi virkelig tjene penger på Shola Ameobi? Kan vi ikke heller la han gå som bosman når kontrakten har utløpt? Steve Harper har ikke vært god nok de siste to sesongene han heller, og har knapt nok vært tredjevalg denne sesongen. Godt mulig vi kunne solgt han for ett eller to år siden, og tjent litt penger. Men er det sånn vi skal behandle lojale tjenere?

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1182 på: 28. Mai 2013, 14:27 »
Helt enig med Joakim. Shola er geordie og en helt ok backup spiller. Det er på ingen måte hans feil at han brukes for mye. Han står for noe helt annet enn hva man ser ellers i fotballverdenen idag. Han er en spiller jeg rett og slett er glad i.

Skal vi være kyniske i slike tilfeller, så kan vi hvertfall ikke bli sure når spillere som Carroll/Ba/Enrique stikker.

Skjæren

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #1183 på: 28. Mai 2013, 14:35 »
Helt enig med Joakim. Shola er geordie og en helt ok backup spiller. Det er på ingen måte hans feil at han brukes for mye. Han står for noe helt annet enn hva man ser ellers i fotballverdenen idag. Han er en spiller jeg rett og slett er glad i.

Skal vi være kyniske i slike tilfeller, så kan vi hvertfall ikke bli sure når spillere som Carroll/Ba/Enrique stikker.

Tiltredes.

Forøvrig, Shola er absolutt ingen optimal spiller å ha i stallen. Men det er likevel mange jeg mye heller ser at vi kaster, som Gosling, Amalfitano, Obertan, det sjiktet der. Dessuten er det naivt å tro at vi henter inn så mange spisser at Shola blir overflødig i stallen, derfor er det ingen hastverk med å kvitte seg med ham når andre bør være foran ham ut døren.

Kristian T

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1184 på: 28. Mai 2013, 16:02 »
Den dagen Shola Ameobi ikke lenger er Newcastlespiller er en utrolig trist dag for fotballen. Hvem andre stiller opp på MTV Cribs? Hvem andre klarer å både sykle og spise eple samtidig? Hvem andre har scoret mot Barcelona i Champions League? Hvam andre scorer hver gang vi spiller mot Sunderland?

Selger vi Ameobi blir jeg knust. Og viktigst av alt, hvem skal jeg ha på drakta dersom Shola Ameobi ikke er et alternativ?